HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga (rör) på höjden
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/08/12 :  10:41:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Först en bild:



Så här ser de flesta rörförstärkare ut. Dels vill man visa rören man köpt billigt/dyrt, dels sitter alla anslutning på undersidan (av socklar och transformatorer och den förhållandevis ringa mängd extra komponenter anslutes enkelt i luften mellan rörsocklarna.

Men när det börjar rör sig om volumiösa saker, hur bygger man då. Säg att man trycker dit ett gäng drosslar, några extra transformatorer för att fixa specialspänning åt ett udda drivrör och åt en påse blå lysdioder, då kommer den där platta lådan att bli ganska stor.

Jag har två brädlappar på ca 40 x 20 cm och dessa ska rymma varsitt monosteg på 25W (SE). Det här är visserligen bara en testbänk, men noterar att det blir ganska trångt på träplattorna. Skulle detta byggas som ett stereosteg kanske en byggyta på 50 x 40 skulel bara realistiskt; jag kan ju iofs montera de två toroiderna som utgör nättrafar ovanpå varandra, men ändå - det blir STORT.

Jag började experimentera lite och snodde ihop två kuber på ca 25 x 25 x 25 cm. Om jag på en sådan kub sätter rören (2 stycken) ovanpå och monterar transformatorer och annat inuti; jag får ha två våningar skulle jag få en, fortfarande stor, men ändå mer lätthanterlig lösning på mitt problem. Eventuellt skulle jag kunna få ner måtten några cm om jag tänker till innan.

Min fråga är nu till er som bygger eller har viss erfarenhet, eller bara generella idéer, hur är det att bygga på höjden. Vad ska man ta hänsyn till? Hur blir det med ledningsdragning? Möjlighet att serva apparaten? Osv ...

Och en avslutningsbild:

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2012/08/13 :  07:11:48  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag har själv aldrig bygt på höjden mera än i mina tankar, men jag vet att andra har :)

Till exempel så minns jag LennArts Monsterbygge som var lika stort som ett soffbord i flera våningar med gigantiska rör, kommer dock ej ihåg så mycket specar, men byggtråden går säkert att google fram om man är nyfiken på inspiration!

För en tid sedan fanns också ett bygge med 6550-rör till salu i säljes forumet, dock var det ett tag sedan så tråden har ramlat ur listorna, men den kanske också kan gå att googla fram?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2012/08/13 :  07:44:15  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Här är LennArt's brutala bygge:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=40580&SearchTerms=push,pull

DIY och rör.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2012/08/13 :  07:46:03  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag byggde på höjden i mitt Ongnen phonosteg/PSU
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78883
En fronplatta + bakplatta som sammanbinds av 4 stag
Mellan stagen finns ju sedan möjlighet att löpande plocka in "hyllor".
Det funkade bra och är väldigt åtkommligt för service
Det enda jag tror man bör tänka på är att värmnen stiger, och fundera hur de magnetiska läckfälten hamnar i förhållande till varandra
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2012/08/13 :  08:19:23  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Har byggt en liten hörlursförstärkare på höjden...

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=48510&SearchTerms=Tobbe_L


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2012/08/13 :  22:25:03  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
quote:
Tobbe_L


Ååååå det var nog bland det kolaste luriga förstärkare jag sett

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/08/14 :  17:47:11  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har tagit bilder på mitt "experiment" och på mina plankor, men har inet tid att gereja med dem just nu.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/08/18 :  16:28:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Lite av det jag labbat med. Här är en låda (bara för att få måtten rätt) med ca 23 cm sida.





I den här kan man sätta rören överst och alla, till förstärkeriet hörande komponenter på undersidan. Sedan får det plats en plåt i botten till nätdelen och en högre upp med utgångstrafo.

Det är den här brädan jag ska labba på:
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2012/08/20 :  18:40:12  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
...fast rör och plexiglas skulle jag avråda ifrån, vid 80C blir det i konsistensen som greveost ungefär ;) Galler e coolt o både ventilerar o skärmar.

/Mats, född nyfiken

Edited by - manw on 2012/08/20 18:40:58
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/08/20 :  19:27:38  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag tänker på trä eller aluzink.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000