HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix Ongen - ljudkällan
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/25 :  18:06:44  Show Profile Send pix a Private Message  Reply

Nu är det väll nått år sedan jag slängde upp de första bilderna på mitt phono/RIAA-steg.
Efter detta har steget kompletterats med front, lite justeringar, chassi etc.
Så nu tänkte jag löpa linan ut och presentera hela bygget

Häng meee !

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

primpa
Member

90 Posts

Posted - 2010/02/25 :  18:31:14  Show Profile Send primpa a Private Message  Reply
Det här kommer bli intressant!

Du brukar hålla en mycket hög nivå på dina saker.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/25 :  18:39:38  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ongen??
Är det en felskrivning av Onken (klassisk högtalare) eller vad kommer det ifrån?

Jag minns en tjänsteresa till Scottland, där jag på min lediga tid passade jag på att besöka den Skotska representanten av Audionote UK.
Jag fick då tillfälle att lyssna på en komplett AN anläggning och jag får fortfarande "ståpälls" av denna magiska musik upplevelse. Aldrig har jag hört något så närvarande och så "rätt" i hifi sammanhang.

Tyvärr kostar en AN anläggning av denna kaliber sjusiffrigt belopp, så det fick stanna vid en dröm.
AN förstärkarna bär ofta japanklingande namn. Och kan man inte äga originalet, så får man väll göra så gott man kan...
Bygga själv

Ongen betyder "ljudkälla" på japanska

/Pix




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2010/02/25 :  18:50:07  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Ongen betyder "barnet" (ungen) på värmländska.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/25 :  19:22:06  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
hahaha
Jo jag vet,
När skall ni lära er svenska där uppe i skogarna
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/25 :  19:45:54  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Detta är dock inte en AN-klon.
Jag har bollat idéer med andra och den slutliga konstruktionen är väldigt enkel och rakt fram.
Få komponenter, men av hög kvalitet
På vissa ställen kanske lite ovanliga lösningar, men som jag tycker fungerat mycket bra.

Jag spelar med en ZYX R100H pickup med en ut-nivå på 0,48mV
Mitt försteg vill ha ca 1V input, dvs kravet på förstärkning från pickup till försteg är 1/0,00048=2083 gånger. Dvs 66,4dB

Till detta kommer 20dB som tappas över det passiva RIAA filter som har används. Dvs 66,4 + 20 = 86,4dB

86,4dB är 20895 gångers förstärkning!
Och det är här svårigheten med phonosteg för lågnivå pickupper (MC) kommer in. Att förstärka signalen så oerhört många gånger med låg distorsion, och samtidigt inte förstärka upp bruset.


För att lyckas med detta använder jag en sk. stepup transformator före phonosteget
Se http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78411
Den är kopplad att förstärka spännings-signalen 10 gånger, dvs 20dB

Så den det egentliga behovet av aktiv förstärkning i detta phonosteg är 66,4dB eller 2083 gånger, och efter de 20dB förluster som RIAA filtret ger måste steget förstärka 46,4dB från in till utgång (209 gånger)

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/25 :  20:29:19  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Som synes handlar det om en dubbel-chassi konstruktion
Med signaler i mikro Volt -nivå måste allt optimeras för att det skall fungera bra, så all störande elektronik som transformatorer, drosslar etc finns monterade i PSU (Power supply Unit) -chassit, och all förstärkande elektronik sitter monterad i förstärkar-chassit.

Då signalerna är oerhört svaga, och förstärkningen extremt hög, påverkar även mekaniska fysiska egenskaper.
Därför har jag försökt använda material som är så mekaniskt dämpade som möjligt.
Det sk. Sub-chassit är ett innerchassi, bestående av gavlar i akryl som hålls samman av aluminium ballkar.



/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/25 :  20:40:47  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Med kablage mellan chassis, måste glödspänning separeras från HT spänningen.
Delade chassis gör att kabellängden skulle bli lång. Om dessa skulle samlas i ett kablage skulle överhörning ske, med risk för oscillering, brum mm

Därför finns alltså två kablage
Dessa är fysiskt identiskt kopplade så man behöver inte hålla reda på vilken kabel som är vilken.
Jag har valt att ha separata glödspänningar för varje enskilt rör, och det är viktigt att respektive kabelpar är tvinnad för att öka dess störningstålighet, samt minska dess förmåga att emittera störning.

Kablarna är i detta fall ca 80cm långa vilket möjliggör att PSU enheten kan separeras från förstärkardelen rejält och brum undviks



/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/26 :  15:03:36  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag tänkte -precis som tidigare, varva lite bilder med teori och egna tankar i denna tråd. Jag hoppas att detta kan sporra fler att sätta igång med lite egna byggen.

Ett phonostegs kvalitet handlar mycket om det första förstärkarsteget och dess egenskaper.
Resten är mångt och mycket "by the book"

Ett sk common cathode -steg (gemensam katod for in och utgång) kan förenklat ritas så här:



Jag har plockat bort allt småkrafs för att det skall bli tydligare.

Insignalen utgörs av spänningspotentialen mellan Jord och Galler (IN)
Då ett rör är väldigt högimpedivt på ingången så går -i princip, ingen ström denna vägen. Det är enbart en spänning. Man brukar säga att ett rör är spänningsstyrt

Beroende på Gallrets spänningspotential i förhållande till JORD så styr det hur mycket röret skall strypa strömmen (I) genom röret

Röret kan ses som en variabel resistor där den sk. Anodresistansen (Ra) utgör resistansen.

Genom att lasta röret med en last (Z) bildar Ra och Z en spänningsdelare.

UT är den punkt där spänningssignalen tas ut förstärkt "A" gånger.

+HT är en DC-spänning som matar en DC-ström genom röret och lasten Z

Då insignalen öppnar eller stryper röret så strömmen varierar, kommer spänningen i punkten UT att variera.

Som de flesta säkert vet måste en strömslinga vara sluten för att det skall flyta en ström (Kirchoffs lag tror jag det var )

Det som är intressant här är hur denna AC-ström slinga slutes.
Om vi följer strömmen så ser vi att den första komponent som ser denna AC-ström faktiskt är filterkondensatorn i nätdelen, inte transformatorlindningen.

Som de flesta vet, så utgör en kondensator avbrott för DC-ström, men leder AC ström. Så det enda motstånd som finns mellan +HT och JORD är faktiskt kondensatorns ESR (eqvivalent serie resistans), vilket på sin höjd är några tiondels Ohm.
+HT och JORD är (-i princip) samma punkt för AC ström
Och detta är en mycket viktig insikt för att senare kunna räkna på RIAA filter mm

/Pix




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/26 :  15:50:25  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Lasten Z kan utgöras av olika typer,

R (Resistiv last, dvs motstånd) är den vanligaste.
Detta är en sk. linjär last som utgör samma last oberoende av frekvensen på signalen.
L (Induktiv last, dvs drossel eller transformator). Detta är vanligt i utgångssteg på rör slutsteg. Den induktiva lasten ökar minskar exponentiellt med frekvensen (impedansen ökar), vilket betyder att lasten är hög (låg impedans) vid låga frekvenser men låg (hög impedans) vid högre frekvenser.
Ett tredje alternativ är den sk. aktiva lasten som utgörs av aktiva komponenter (ex. CCS eller Gyrator). Dessa kompenserar strömvariationer genom att förändra dess inbyggda impedans.
Man kan även kalla detta för dynamisk resistans.

I detta phonosteg har jag valt att använda en induktiv last på första röret, vilket är väldigt ovanligt.
Kommer till ev. fördelar med detta senare

Tidiga phonosteg använde ofta ett förstarör med hög spänningsförstärkning. Dvs rör med högt Mu
ECC83 och liknande var vanligt.
Dock väljer man i dag allt oftare sk. branta rör som första rör.
(Googla på Arthur Loesch som brukar anses vara en föregångare med branta rör)
"Branta" betyder att dess kurvor i ett sk. anoddiagram lutar brant uppåt, dvs de har hög transkonduktans eller Gm (strömförstärkningsfaktor)
Dessa rör har ett lågt Ra vilket sänker brus.

Samtidigt vill man lyfta signalen så fort som möjligt från brusgolvet. Därför vill man även ha ett rör med högt Mu

Det finns en handfull med rör som faktiskt har både en hög transkonduktans, men också ett högt Mu.
WE437, 417, EC8010, EC8020 är några.

Jag har valt 6C45-PE som förstarör
Många säger att det är en kopia på WE437.
Jag vet inte om detta är samt, för ett WE437 har fått något av en kult status och kostar multum..

/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/02/27 08:58:44
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/27 :  09:25:25  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ingångssteget till Ongen ser ut på det här sättet



Som synes används en Lundahl LL1660/18mA som Anodlast på första röret. Transformatorn kopplar sedan vidare till RIAA filtret

Genom att använda en transformator på detta ställe erhålls en del fördelar.

Då första rörets Ra är dominerande i jämförelse med Z (Den induktiva lasten) så är utgångsimpedansen Zut i princip lika med Ra (Ra och Z ligger ju parallellt för AC ström)
Som alla vet så åldras rör. Och det som händer när ett rör åldras är att Ra ökar, vilket skulle påverka RIAA filtret. Men genom att stega ner signalen i transformatorn, divideras Zut med kvadraten på lindningsförhållandet.

Den första serieresistansen i RIAA filtret ligger i serie med Zut, och skall vara så hög att ett ökat Ra inte nämnvärt påverkar RIAA filtter.
Genom att transformatorkopplingen ger en extremt låg Zut, kan även serieresistorn väljas lågt, vilket i sin tur gör att samtliga komponenter i RIAA filtret kan dimensioneras lågt.
Något som är positivt för att hålla nere brus.

Då transformatorns sekundärsida är kopplad till JORD så behövs inget Gallermotstånd för efterföljande rör, vilket ytterligare sänker brusnivån.



I schemat över RIAA filtret kan ses att vissa komponenter utgörs av två parallella komponenter.
Detta är för att kunna skapa ett så exakt värde som möjligt.

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/27 :  09:31:07  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
I verkligheten ser RIAA filtret ut så här



Bilden är tagen från ett av de första provskotten.
Efter detta har jag provat lite olika komponeneter, och de röda Wifa kondensatorerna (utgångskondensatorer) är numer ersatta av ryska K40-9 papper i olja kondensatorer.

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/27 :  09:40:17  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Närmast ses förstarören, dvs 6C45-PE
Rören längst bort är utgångsrören E188CC



Som synes är steget byggt på en kopparplåt.
Koppar har en ganska god mekanisk dämpning, men framför allt fungerar den som ett jordplan där luftburen HF störning kappasitivt jordas bort.

I kopparskivan har lodstöd ungslötts fast och i dessa två sk. jordskenor monterats. Jordskenorna -som ligger utmed långsidorna på kopparplåten gör det enkelt med jordning av komponenter

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Thermochron
Member

50 Posts

Posted - 2010/02/27 :  10:43:41  Show Profile Send Thermochron a Private Message  Reply
Intressant! Jag följer projektbeskrivningen med andakt. Fråga: Att bygga elektronik är inte "bara" en hobby för dig va? Du jobbar med sånt här också?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2010/02/27 :  11:57:13  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Fint som vanligt pix jag har ju insett att bygga så där snyggt på insidan kommer jag inte i närheten av men kanske kan jag klå dig på utsidan istället .

quote:
Efter detta har jag provat lite olika komponeneter, och de röda Wifa kondensatorerna (utgångskondensatorer) är numer ersatta av ryska K40-9 papper i olja kondensatorer.



Förmodligen är du nöjd men om du skulle vara sugen att prova något nytt jag överraskad när jag provade ett par Rifa PHE426 som jag senare kopplade parallellt med en mica det blev så bra att jag har inte provat något annat sedan dess.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/27 :  14:37:36  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tack Thermochron och Bubbel

Thermochron,
quote:
Du jobbar med sånt här också?

Nja, inte längre.
Jag har några år bakom caden, men då handlade inte om hifi utan lite häftigare grejjer

Bubbel,
quote:
klå dig på utsidan istället

En utmaning
Det gillar jag

/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/02/27 14:38:35
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/27 :  15:11:15  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Efter RIAA-filtret kommer utgångssteget

Som jag nämnde tidigt i tråden behöver jag totalt 66,4dB aktiv förstärkning i steget för att klara 46,4dB med de -20dB förluster som RIAA-filtret dämpar.

6C45-PE har ett angett Mu på 52.
Detta tror jag är lite optimistiskt, men jag uppskattar att jag kan plocka ut en förstärkning på ca 40 gånger.

Då återstår 26,4dB som måste förstärkas i andra förstärkarsteget.
Utöver detta tillkommer den förlust som transformatorn stegar ner signalen efter första steget.

Initialt försökte jag koppla transformatorn som 4,5:2 men fick då för lite förstärkning i steget.
Jag fick då backa till 4,5:4. Då fungerade allt till belåtenhet
Nu har jag en MC stepup transformator före Ongen som är kopplat 1:10, och man kan ju fundera om det inte fore värt att öka detta lindningsförhållande något, för att kunna stega ner kraftigare i transformatorn före RIAA-filtret.

Ändrat lindningsförhållande medför dock ändrad Zut, sett av RIAA filtret, varför dessa komponentvärden måste räknas om.

Men det är ju kul att ha något kvar och testa också


Phonosteget står oftast (-eller bör göra) nära skivspelaren, vilket betyder att kabellängden till försteget kan bli ganska lång.
En lång kabel betyder högre kapacitans, vilket är en tung last för ett rör.

Hög förstärkning och låg utgångsimpedans kan vara svårt att kombinera.
Jag valde därför en sk. Mu-följare som andra steg.

Det är i princip ett CC-steg (gemensam Katod) med en aktiv last på Anoden.
Många liknar en Mu-följare med ett SRPP-steg (Shunt Regulated Push Pull) men det är inte sant.
En Mu-följare har en fast DC-arbetspunkt, men en återkopplad AC-signal.

Mu-följaren har faktiskt två möjliga utgångar.
Dels direkt på det nedre rörets Anod, men även ett snäpp upp närmare topp röret.
Det är denna utgång jag valt att använda i Ongen



/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/27 :  15:15:42  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hela kalaset monterat i sitt sub-chassi ser ut så här



Och schemat på komplett förstärkardel för en kanal



Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/02/27 15:17:44
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/27 :  19:00:18  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Några detaljer.
22K motståndet på ingången ses som ett 220R motstånd av pickupen eftersom jag har en Lundahl LL 2906 som är kopplad 1:10 mellan pickup och phonosteget (impedansen delas med lindningsförhållandet i kvadrat)

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78411

Förstaröret har en LED bias på 1,7 Volt, dvs en röd lysdiod i framspänningsriktningen.

Andra förstärkarsteget (Mu-följaren) har en resistorbias men är AC - avkopplad med en Sanyo OS-CON kondensator
Man kan diskutera om denna kondensator behöver finnas där i en Mu-följare.
En Mu-följare skall i teorin ha en konstant biasström (endast spänning signal på utgången), vilket betyder att biasspänningen alltid är konstant
Men i praktiken stämmer inte detta fullt ut.
Kondensatorn har åkt ut och in flera gånger, men har till slut fått stanna.

20uF Kondensatorn med 5K/5W resistorn är sista HT filtret för första röret.
Anledningen till denna filtrering är flera
Det är större krav på rippelfri HT-spänning, ju längre ner i förstärkarkedjan man går, och tack vare transformatorkopplingen på första röret finns en väldigt stor spänningspotential från den HT-spänning som Mu-följaren kräver, som kan nyttjas till detta.

Kondensatorn är som jag skrev tidigare i tråden AC-ström returen för första röret
Just med tanke på detta är det en fördel om denna kondensator sitter så nära första röret som möjligt.
Skulle denna vara monterat i PSU chassit så hade det funnits ett par meter kabel mellan röret och kondensatorn, vilket skulle medfört att kabelns resistans skulle påverkat.

Kondensatorn är en Pollypropylen i olja kondensator och kan ses som de två "ölburkar" som hänger i förstärkarchassits bakkant

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/27 :  19:37:27  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
De svarta kablarna som går från bakgaveln ner genom kopparplåten är kablage för glödspänning till respektive rör.
Kablagen är par tvinnade och -framför allt för 6C45-PE, viktigt att separeras från HT och signalkablage
På detta sätta kan glödkablaget hållas separerat rejält ända in till rörsockeln.
Precis före gummigenomförningen i kopparplåten finns även en feritpärla på glödkablaget för att i någon mån filtera att HF-störningar letar sig in via kablaget till röret

När det gäller rör i allmänhet, och extrema rör som 6C45-PE i synnerhet, är set viktigt att man använder en sk. "gatestopper"
Det är 100R resistorn som sitter direkt mot Gallret (470R på E188CC). Utan resistorn skulle 6C45-PE tveklöst oscillera pga att HF störningar letar sig in till röret.

+HT/JORD kablaget är det blåvita kablaget som också detta är par tvinnat.

Det tvinnade vita kablaget som ligger i kopparplåtens ytterkant är signalkablaget från Mu-följaren till utgångskontakterna i Sub chassits bakvägg.

Något att tänka på när akryl används i chassit är vilka delar som behöver jordas och vilka som inte skall jordas
De stora filterkondensatorerna (ölburkarna) var initial isolerade, men förstärkaren blev tystare efter att dessa jordas.
Detta gäller även för Lundahlstransformatorerna som trotts att de är "öppna" och inte har ett omslutande skärmhus blev tystare genom jordning av monteringsplåten.

Slutligen en bild från utsidan av bakväggen och dess anslutningskontakter



Uppifrån och ner:
HT-spänning (ca 280V)
Glödspänning (4 x 6,3V)
RCA out
Jordskruv
RCA in

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/27 :  21:10:30  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Här en nyare tagen bild där de röda Wima MKP kondensatorerna utbytta mot K40-9 PIO kondensatorer



PIO kondensatorerna sitter monterade utmed aluminiumbalkarna mha rostfria stålband
/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

rogerjons
Member

88 Posts

Posted - 2010/02/27 :  21:59:18  Show Profile Send rogerjons a Private Message  Reply
Läskigt läckert och fruktansvärt välbyggt!!

/Roger
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2010/02/27 :  22:42:03  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Jag förstår varför du har valt Mu följaren men har du provat å kört 188 som Anodföljare rätt ut.

Jag har experimenterat med Mu och srpp och det har alltid slutat med vanlig anodföljare för mig.


Snyggt och prydligt bygge.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/02/28 :  11:10:58  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hej Imperial,
Vad många inte tänker på ang. mu-följare är att det går åt rejält med B+. Om vi utgår från att 88an vill ha 5mA och 120V(min sweet-spot) så åtgår 240V plus spänningsfallet över mu-motståndet, i detta fall 20k)=100V. Totalt 340V B+.

OT: Om man vill bibehålla låg B+ och slippa en hel hög kompomenter så kan man göra en "Iron-follower", men det kan vi ta på annan plats.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/28 :  17:35:52  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tack rogerjones , mer bilder kommer!

Imperial, Jag gick direkt på Mu-följaren för att få ner utgångsimpedansen och samtidigt få ut full Mu.
SRPP är ju enklare än Mu-följaren, men efter vad jag förstått så distar den lite mer.

ReVintage,
Jag ligger kanske inte riktigt optimalt med ca 280V/5mA över Mu-följaren.
Samtidigt blev jag lite orolig att överskrida Vh-k på det övre röret.
Jag vill ha det så enkelt som möjligt, och ville slippa dubbla glödtrafos.

Som jag kommer till stax har jag en L-filtrering (1,5uF C först).
En övergång till ren C-filtering skulle ge mig ca 340Volt +HT, kanske något att prova

/Pix










"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/28 :  18:04:01  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Efterssom vi börjar komma in på PSU chassit så tänkte jag börja med ett schema på HT delen.



Transformatorn saknar mittentapp, varför jag använt en sk. hybridbrygga med ett likriktarrör (6x5) och två stycken sk. "zero recovery" dioder från CREE.
Dessa sitter monterade på ett litet "modulkort" mitt i bilden nedan.



Den uppmärksamme ser att det sitter motstånd över elektrolytkondensatorerna.
Detta är sk. "bleed resistorer" som har till uppgift att ladda ur elektrolytkondensatorerna efter förstärkaren slagits av.

/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/02/28 18:27:16
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000