HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 SE med ECL82
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2010/03/17 :  19:32:50  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
Det har gott väldigt trögt med byggandet å musiklyssning åxå de senaste året i jazzstugan men lusten att bara sitta å avnjuta god musik har återvänt"kan ju ha något å göra med att det har pågår "lite" renovering i lyssningsrummet hmm i hela stugan" Så hornen har fått en vägg att stå mot igen och den enda förstärkare som funkar är köpe T-AMPEN och den låter ju bra ,men saknaden av rörglöd är stor Det finns en del rörbyggen liggandes mer eller mindre på G ,6B4G PP,OTL,35L6 SE bla bla mm men nuvarande diy budget är nästan noll så dessa hamnar i drömarna så länge .Ska försöka att göra en kraftansträngning å mecka ihop en liten SE från skrotlådan.
Tog var på en lite rolig alulåda som troligtvis har varit till villavärmesystem å började att rota lite i skrotlådorna ,så va detta bygge igång som jag hoppas blir nått som funkar .





d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340

Edited by - Jazzskägg on 2010/03/18 10:32:31

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2010/03/17 :  19:44:12  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply




Det var en del hål i lådan med plastpluggar i med det funkar ju bra som baksida å i några pluggar fick det bli utgångar


d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340

Edited by - Jazzskägg on 2010/03/17 22:29:23
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/17 :  19:50:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Du börjar i fel ända, Skäggmannen! Först ultramodifierar du Candela och så plötsligt trasslar du med en SPUD. Har lappsjukan gått på hjärnan där ute på skäret??
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2010/03/17 :  20:03:36  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Du börjar i fel ända, Skäggmannen! Först ultramodifierar du Candela och så plötsligt trasslar du med en SPUD. Har lappsjukan gått på hjärnan där ute på skäret??



Skägget har nog kommit till insikt nu när han har massor med tid till meditation i ensamheten .

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2010/03/17 :  20:21:26  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
quote:
Du börjar i fel ända, Skäggmannen! Först ultramodifierar du Candela och så plötsligt trasslar du med en SPUD. Har lappsjukan gått på hjärnan där ute på skäret??


Njaaa det är nog mer så att det är det ekonomiska som styr ,"candelamod "som har blit ett nytt bygge med "lånade candelatrafar" saknas nättraf å drosslar å det kostar ju pengarelende så det ligger å väntar tills man blir lite rik .Men detta bygge hoppas jag kunna få ihop från skrotlådan

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340

Edited by - Jazzskägg on 2010/03/17 20:23:47
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/17 :  21:11:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
ECL82 är dessutom ruggigt bra rör.
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/03/18 :  11:09:49  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Hej Jazzskägg. Trevligt bygge...
Hur många rör går det åt, och vad tippar du att uteffekten kommer att ligga på ?
Letar efter ett okomplicerat SE-steg, och detta ser lagom ut även för en "noob" som mig, och lite rör har jag passande nog.

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/18 :  11:23:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det kan räcka med ett rör per kanal. ECL82, 85 och 85 är perfekta för små enrörs enpetare, eller SPUD som man säger i engelskspråkiga länder, alltså ETT rör per kanal.
Andra bra rör är 6T9 och 6T9, 6EM7 m. fl.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2010/03/18 :  11:26:00  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Kul! Min första rörförstärkare var SE med ECL82

Olle Norell
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/03/18 :  12:46:54  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Gastone,
ECL86 är mkt trevligt. Ett ngt krympt EL84(Pa 9W istf 12W) och ett halvt ECC83. Komplettera med en MOSFET på rätt ställe så kan du ta ut min. 3W med triodkvalitet.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/03/18 :  14:05:09  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
reVintage.
Mja, nu har jag ju 2st ECL82:or, men inga 86:or... har iofs ECC83:or och ett par EL84, men de äe så vanliga tycker jag.
Jag vill inte OT:a jazzskäggs tråd, men kommer att följa den med intresse...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2010/03/18 14:06:12
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/18 :  14:10:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kör du på 82:an, Gastone.

Vill du vara märkvärdig kan du pröva på en sådan här märklig historia (jag har ett par 6AK5 du kan få).



Förlåt Jazzskägget för stölden.
Go to Top of Page

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2010/03/18 :  15:42:17  Show Profile Send kme a Private Message  Reply
quote:
Tog vara på en lite rolig alulåda som troligtvis har varit till villavärmesystem å började att rota lite i skrotlådorna

var det då du hittade den här rörhållaren...

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2010/03/18 :  17:10:41  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Kul! Jag har själv kommit på att jag har grejer i skrotlådorna för en SE, fast jag tänkte köra ecc81 och 6v6. Det finns en stor charm i sådana små rörstärkare.

Först ska jag nog skaka liv i min gamla Revox, och den har två par ECL86 i pp, ska bli spännande att höra den igen.

Vad blir det för krets då?

Edited by - Leffler on 2010/03/18 17:11:25
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/18 :  18:26:53  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Leffler: har testat en kul variant med 6SJ7 och 6V6, där 6V6 var katodkopplad - 5K-trafo.
Annars har jag läst något om att 6V6 inte är det bästa röret för SE, men varför bry sig ...
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2010/03/18 :  19:02:13  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
6v6 är ju ett väldigt litet rör, men det lär vara framtaget för lägre effektförstärkare, såsom i TV-apparater. Problemet är att det lämnar så lite effekt, men i min gitarrförstärkare så kör jag det med 450v på anoderna, låter fantastiskt. Det är mitt absoluta favoritrör för gitarrbruk, så jag har drösvis med gamla NOS 6v6. Tyvärr har jag dock inga oktalsocklar liggande.

Har nog några ECL82 liggande. Liksom niopinsocklar. Kanske skulle följa i Jazzskäggs fotspår.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/18 :  19:17:52  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kom till Götebrogsträffen kan jag ta med några gamla NOS-socklar.
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2010/03/18 :  22:18:45  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
Det blir en enkel variant med ett rör per kanal ,Titta lite i databladen å 200v Up verkar stämma ok med anodlast 4k (4,5k) uppges då ca 3W ut .i ,,saknade ett rör men det hittades ett hos en lokal tvgubbe för ynka 30:- ingen motkoppling i denna krets .Kul med den goda responsen

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340

Edited by - Jazzskägg on 2010/03/18 22:56:59
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000