HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Fjärrstyrning till motorpot - Ny programvara!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/08/15 :  14:18:18  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Ibland kan det vara rätt skönt att slippa lämna sweetspot för att justera volymen!

Gjorde följande kort för att kunna sköta detta via fjärr och en motorpotentiometer.



Inget nytt under solen. En 12F629 PIC som "hjärna" och BD135/136 som effekttransistorer till motorn.

Kortet är 32 x 65 m.m.

Det finns en "Muteutgång" som kan användas för att styra ett relä eller vad man vill (upp till 500mA intermitent mot jord)

Programerad med RC-5, så fungerar med de flesta Sony/Philips fjärrkontroller eller en billig multifjärr!

/R


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2008/09/20 00:50:20

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/15 :  15:13:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Intressant, jag behöver något liknande åt en kompis.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2008/08/15 :  15:51:21  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Mycket trevligt, jag har letat efter källkod till små PIC-kretsar på nätet utan någe vidare bra resultat, jag skulle gärna bygga en sådan till mitt rörförsteg

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/08/15 :  17:51:04  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Bernt
Du har två kompisar som behöver en sådan då.

quote:
Intressant, jag behöver något liknande åt en kompis.


Mvh
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2008/08/15 :  18:46:52  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Hififorum gruppköp? vad säger du McGyver?

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/08/15 :  19:00:57  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Kul pryl!!! Jag har tänkt i samma banor, fast jag ska bygga klart försteget först tänkte jag

Ingen av komponenterna är speciellt dyr va?
Vad gör lysdioden?

Klart intressant och kul grej!

Om schemat inte är allt för hemligt skulle det vara jätteskoj om du lägger upp det som en bild här i tråden
Kul läsning!

Olle Norell
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/08/15 :  20:06:25  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
Snyggt jobbat! Fjärrstyrning förenklar alltid handhavandet.
2 saker;
- känner du av ändlägena hos poten och stänger av strömmen till motorn,
- kör du piccen i sleep mode (alla interna klockor avstängda) när den inte används?
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/08/15 :  20:28:49  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Gruppköp

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/08/15 :  21:17:57  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Oj, skall försöka besvara alla frågor!

Jag kommer lägga upp schema, layout + HEX-fil för de som vill bygga själv så fort jag hinner!

Jag kan hjälpa till med kretskort, programering av PICar o.s.v. vid intresse - skicka ett PM i så fall!

Lysdioden indikerar att det finns en IR-signal och vid boot, att mute har aktiveras och volymen sänks.

Alla ingångar på PICen går tyvärr åt, så ingen återkoppling finns.
Transistorerna är dock dimensionerade för att tåla ett bra tag i ändläge med de flesta potentiometrar(som då drar ~150mA mot 100mA vid gång)

PICens klocka sätts ej i viloläge som det är nu.
Sleep mode skall enligt vissa endast delvis ta bort de störningar som induceras på strömmatningen - monterar istället ett HF-filter i DC-matningen (VK-200 drossel + konding)

Det som kostar är PICen och IR-mottagaren, men det är inga större summor vi pratar om!

Hoppas jag fick med alla frågor!?

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2008/08/16 14:00:36
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/08/18 :  10:44:41  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
quote:
Alla ingångar på PICen går tyvärr åt, så ingen återkoppling finns.
Transistorerna är dock dimensionerade för att tåla ett bra tag i ändläge med de flesta potentiometrar(som då drar ~150mA mot 100mA vid gång)


Ändlägesavkänning är naturligtvis inget måste - bara en bra grej att ha... så att motorn inte snurrar onödigt länge när man råkar sätta sig på fjärren eller så.
quote:
PICens klocka sätts ej i viloläge som det är nu.
Sleep mode skall enligt vissa endast delvis ta bort de störningar som induceras på strömmatningen

Det gäller naturligtvis att välja rätt sorts kontroller, rätt sorts sleep mode och rätt sorts uppvakningsmetod.
Hur kan en mikrokontroller störa om den körs helt statiskt (när den inte utför nåt arbete förutom att hålla utgångarna "vid liv") - det har jag lite svårt att förstå.
Frågan är naturligtvis oxå hur mycket mottagarkretsen stör...
quote:
- monterar istället ett HF-filter i DC-matningen

Det är naturligtvis oxå en väg att gå. Tyvärr saknar kortet heltäckande jordplan vilket gör att matningsfiltrering kanske inte blir så effektiv som man har tänkt sig.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/08/18 :  22:01:53  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Ang. "sleep mode", så har jag inte mätt på det, utan refererar bara vad jag läst på nätet!

Som du säger, så fungerar säkert de olika varianterna av MCU olika med avseende på hur mycket skräp de skickar ut bakvägen på DC-matningen.

Jordplan beror ju lite på hur du monterar kortet alt. HF-filtret!
Monterar du mot en jordad plåt/chassie, så har du ju jordplanet där och en god HF-koppling att montera filtret mot.

Man kan ju även välja att ha helt separat spänningsdel till styrkortet och/eller separata jord vid potentiometern som styrs!

Har kört utan vara sig filter eller separata jordning utan att kunna höra någon märkbar skillnad mot en "passiv" potentiometer.

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/08/20 :  11:01:19  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply


Part Value

C1 0.1uF
C2 1uF
C3 10uF
IC1 PIC12F629 ( Hexkod - http://hem.bredband.net/sm7uyj/IRC.hex ) OBS! Ny hex-fil 20080920!
IC2 7805
IR1 TSOP 38kHz
J1 2-pol stiftlist
J2 4-pol stiftlist
LED1 LED3MM
Q1 BD139 (eller ekvivalent)
Q2 BD139 (eller ekvivalent)
Q3 BD140 (eller ekvivalent)
Q4 BD140 (eller ekvivalent)
Q5 BD139 (eller ekvivalent)
R1 1k
R2 1k
R3 1k
R4 470
R5 10k
R6 1k
R7 1k




32 x 65mm

/R

[Edit] Länk till PICens hexkod - denna version drar ner volymen och ger signal på Muteutgången i 9s när programmet bootar!

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2008/09/20 00:44:40
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/08/20 :  14:27:11  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
TKD kan väl vara vettigt ihop med motorstyrningen:
http://www.thel-audioworld.de/bauteile/regler/Potis.htm

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/08/20 :  17:09:41  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
quote:
TKD kan väl vara vettigt ihop med motorstyrningen:


Ja, kortet ger ~5V ut så det skall fungera!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/09/01 :  21:55:54  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
Det här doftar gruppköp!? Eller ett antal PCBs iaf!

Mvh
Andy

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2008/09/02 :  19:40:14  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Bra idé! Många behöver saker som denna, men saknar kunskap att konstruera det hela och speciellt att programmera PIC,en. Jag tex....

Fast borde man inte bryta upp jordplanet typ mitt på en långsida eller har det ingen betydelse i den här applikationen?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/09/03 :  07:10:49  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
quote:
Fast borde man inte bryta upp jordplanet typ mitt på en långsida eller har det ingen betydelse i den här applikationen?


Saknar betydelse, då kortet endast har till uppgift att styra motorpotentiometern och ett muterelä.

Beroende på hur dessa sitter monterade i din utrustning, bryter du lättast ev. jordslingor vid inkopplingen istället.

Bäst är att köra kortet via ett eget PSU, men det är ju inte alltid som det går!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/09/13 :  11:35:11  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
quote:
Hoppas jag fick med alla frågor!?

Du glömde en: Gruppköp Eller lönar det sig inte? Om man gör ett gruppköp, kanske det skulle vara bra med ett power supply kort också??

quote:
Jag kan hjälpa till med kretskort, programering av PICar o.s.v. vid intresse - skicka ett PM i så fall!

Kan du inte lägga ut det här? Du verkar ha fått jättebra respons, så istället för att skicka 20 PM, kan du göra det en gång, och spara tid

Mvh
Andy

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/09/15 :  05:05:25  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
Angående gruppköp: Genom att handla via Digikey istället för Bhiab, så kan man nästintill halvera priset på komponenterna. Det hamnar då runt 90 kr. Sådant gillar vi. En motorpotentiometer på Ebay kostar runt 300 kr (Alps Blue Velvet). Jag har i beräkningen inte räknat med strömförsörjning, eftersom jag räknar med att man kan ta direkt från förstärkarströmmen.

Tänkte handla från Digikey för personlig del inom en snar framtid. Säg till om ni vill att jag ska beställa delarna till er. Frakten inom Sverige lär ju inte gå på så mycket.

Mvh
Andy

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/09/15 :  08:06:35  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Andy:

Det beror lite på vad det är för gruppköp vi talar om?

Jag förmodar att det är kretskort + programering av PICen som inte alla har möjlighet att göra!?

Jag kan göra ett antal kort enligt layouten som postats tidigare om intresse finns.

Vill någon få proffskort gjorda, så lägger jag gärna ut Eagle-filen!

Ett fräst kretskort(ej borrat & layout enl. ovan)och en programerad PIC inkl. porto hem i brevlådan, 100:-

Motorpotentiometer går att köpa via Conrad :
http://content.conrad.se/search/search_iframe.php?Ctx=%7bver%2f6%2fver%7d%7bst%2f3ec%2fst%7d%7bcmd%2f0%2fcmd%7d%7bm%2fwebsale%2fm%7d%7bs%2fconrad%2dswe%2fs%7d%7bl%2f01%2daa%2fl%7d%7btype%2fextern%5fsearch%2ftype%7d%7bsf%2f%3cs1%3emotorpotentiometer%3c%2fs1%3e%3cs5%3e1%3c%2fs5%3e%2fsf%7d%7bsid%2f6d1c0aa32cb3695104824f5d4f63bbcf%2fsid%7d%7bmd5%2f883cdcad8afc611606f40d04bb43a095%2fmd5%7d&search_input=motorpotentiometer&ws_shopid=conrad-swe&ws_subshopid=01-aa&ws_referer=&ws_subreferer=&ref=1

Finns det intresse för detta?

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2008/09/15 :  09:42:23  Show Profile Send deerhunt a Private Message  Reply
Hej McGyver

Jag är intresserad av 2 kort!

mvh
Dag

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/09/15 :  10:39:39  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
Välkommen tillbaka till diskussionen! Jag har saknat dig! Det är jättefint att du är villig att ställa upp!
quote:
Det beror lite på vad det är för gruppköp vi talar om?

Jag pratade om att beställa komponenterna. Om du är intresserad av att samarbeta, kan jag antingen beställa alla komponenter, eller bara de som är "special" och som man får billigare "over there". Det får varje beställare avgöra. Det blir fraktfritt eftersom jag redan beställer:-) Moms medräknad. Sedan kan jag skicka dem till dig, så skickar du sen ut ett mer komplett paket.

Angående conrad: Ebay-priset är medräknat frakt. Därför kan det ändå bli billigare. Men om man ändå ska beställa från Conrad, blir det väl billigare. Obs! På Ebay finns även enklare modeller.

En sak till: Jag tycker om att knåpa lite på egen hand. Är det ett paket-erbjudande, eller skulle du kunna tänka dig att erbjuda enbart PIC-programmering?

Mvh
Andy

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2008/09/15 :  18:56:57  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
quote:
Ett fräst kretskort(ej borrat & layout enl. ovan)och en programerad PIC inkl. porto hem i brevlådan, 100:-


Skriv gärna upp mig på ett kort
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/09/16 :  00:17:00  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
Jag pratade med McGyver och fick hans välsignelse att ordna ett mer komplett gruppköp. Men jag kommer att starta en ny tråd, eftersom det inte är i hans regi. Men jag kommer att tillhandahålla två koncept:
1) Komplett kit, alla komponenter med eller utan kort
2) "Halv-kit", specialkomponenter med eller utan kort
Det här inkluderar alltså programmering av picen som McGyver gör.

Om ni inte vill ha komponenter, utan enbart kort eller programmerad pic, ska de beställningarna göras hos McGyver i den här tråden. Jag återkommer med en länk till min tråd, där jag också kommer att presentera mer i detalj, priser etc.

Mvh
Andy

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/09/16 :  01:04:59  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
Nu så har jag fixat en ny gruppköpstråd!!!
Jag blev nästan förvånad själv att priserna var så billiga. Komplett kit för ca 170 kr!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70513

Jag vill uttrycka mitt tack till McGyver för hans enastående insats! Att du postade den här fina designen var verkligen fint av dig!

Mvh
Andy

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/09/20 :  00:49:40  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
OBS! Ny programvara!

http://hem.bredband.net/sm7uyj/IRC.hex

Ny rutin för kalibrering av den interna oscillatorn => bättre räckvidd och jämnare gång!

Finns intresse, så lägger jag upp hexfiler för olika rotationshastigheter!?

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000