HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 JBL tryck, nu börjar bygget.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2012/08/16 :  21:29:22  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
quote:
Här håller jag, för ovanlighetens skull, med Johannes, gå Din ursprungliga väg men sikta på 2st 10" eller en 12", diskanten Du nämner har inget i sammanhanget att göra, låter jättefint, snällt och fullständigt urtråkigt, har alldeles för låg känslighet också.

Monacor har en hel del fina element, lämplig diskant till Ditt projekt kan vara HT95PA, en jättetrevlig ringradiator/horn diskant med vettig känslighet, 101dB.

De basar Du ursprungligen föreslog ser trevliga ut men varför inte gå på en SP12/500FH så är Du home free som man säger i Norge.

(Någonstans här bör vi väl leda in pojken mot horn och dess släktingar Johannes?)

IMG Stageline tillverkar inga högtalarelement, det gör inte Monacor heller, allting De säljer är "rebranded" de bättre elementen från riktigt tunga tillverkare i Europa, t.ex den basen jag förslog.

Ingvar


Ok, då blir det någon typ av min ursprungliga linje jag spinner vidare på. Ska försöka få fram ett färdigt koncept att sälja in till min kompanjon.

Ja den ursprunliga diskanten skrotades i tanken insåg att känsligheten var för låg.

Då får jag väll kika efter lämpligt 10" eller 12" element.
Den 12" du rekomenderar kan vara lite utanför min budget just nu. Men inte med så mycket. Ska suga på den.

Då kommer en fråga om diskanten du rekomenderar. Det står i data bladet rekomenderad delning 5000 Hz.
Ska jag köra någon for av 3 vägare då eller går det att dela lägre?
Ser ut så på frekvens kurvan.

Då spinner jag vidare på mltl konsturktionen om ni inte har bättre förslag som blir vettigt till storleken.

Hög känslighet då jag inte har några bjäsar till slutsteg. Creek audio A42 2 st bryggade.

Tack


Edited by - r.friborg on 2012/08/16 21:30:00
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2012/08/16 :  21:52:32  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
SP-12/500FH simulering.
Testar lite, vad tror ni om detta?
Jag tänker mig slotport.





Ska det stämmas av lägre?
Eller andra tankar på denna?

Kan jag ha den spela upp till 2000-2500 Hz?
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/08/16 :  22:07:31  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Du kan egentligen, beroende på lådval, låta den spela upp mot närmre 5k, där rasar den själv som en sten, behövs inget filter, endast en kondensator i serie med diskanten, nu börjar vi få ihop det vi vill för maximal spelglädje och dynamik, nästan inga filterkomponenter alls, inga fasfel.

I sin enklaste form bygg en kvartsvågspipa, använd t.ex ritningen till QW-1 original, stoppa in elementen och en kondensator, You#180;re home free.

Mer dynamik och spelglädje växer inte på träd i alla fall.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2012/08/16 :  22:39:28  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
quote:
Du kan egentligen, beroende på lådval, låta den spela upp mot närmre 5k, där rasar den själv som en sten, behövs inget filter, endast en kondensator i serie med diskanten, nu börjar vi få ihop det vi vill för maximal spelglädje och dynamik, nästan inga filterkomponenter alls, inga fasfel.

I sin enklaste form bygg en kvartsvågspipa, använd t.ex ritningen till QW-1 original, stoppa in elementen och en kondensator, You#180;re home free.

Mer dynamik och spelglädje växer inte på träd i alla fall.

Ingvar


Detta låter ju som en bra väg att ta.
Känns som att jag lär mig mindre, så jag måste försöka simulera detta i Hornresp. Jag ska försöka och se om jag får till det.

Frågan är hur låter detta i hem miljö. Detta ska ju bli mina vanliga lyssnings högtalare. Jag lyssanr på mestadels hårdrock och annat medryckande. Metallica, Ramstein, ACDC, maiden osv. Men frugan vill ju ha sitt då blir det populär musik och lite house och club musik. Kommer det att lira detta utan några problem?

Det känns ju väldigt enkelt att låta 12án rulla av själv men jag förstår att ju mindre dravel i vägen desto mer av drag.

Jag ska ändå besvära med fler egna förslag då jag tycker jag lär mig något välldigt på detta.

Åtekommer med mer egna ideer.

Tack för ett kanon förslag.
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2012/08/16 :  22:41:03  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Jag hittar bara QW-1 mk2 ritningar. Är det dom du menar?
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2012/08/16 :  22:49:15  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
DÅ har jag simulerat 2 lite billigare monacor 10ór
2 st


Detta är väll budget alternativet med 8orna tätt efter. Blir billigt och kankse tillräkligt bra. Vad säger ni mitt första förslag med 8orna eller dessa 10or?


MONACOR SPA-10PA
http://monacor.co.uk/products/prosound-amplifier/vnr/105270/?type=257&no_cache=1






Hoppas jag inte blir för mycket med alla förslag och simuleringar hit och dit.
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2012/08/16 :  23:25:06  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Borde man inte kunna använda denna i QW-1 SPA-12PA?
Jag har bara testat med en random kvartsvågspipa till SP-12/500FH och stoppade sedan in SPA-12PA och fick likande betenede.

Förklara gärna för mig, jag ser ju att parametrarna inte är samma på dom.
Samt att jag inte har ritningen till qw-1 orginal.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/08/17 :  08:06:13  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Du kan göra frekvenskurvan något fallande mot längre frekvens då du ska använda högtalarna inne, du får en hel del rumsförstärkning som kommer att räta ut kurvan.. simulerar du med helt rak kurvan är risken att du får lite för mycket bas i förhållande till resten..

Spelglädje och dynamik får man absolut med en kvartvågspipa, dock finns risken att den "släpar" då baksidan och framsidan på elementet har några meter skillnad. Brukar höras ganska bra med psycho/rockabilly-musik.. Oftast behövs akustik eller digital delay mot en sådan låda..

Hade själv 2st kvartvågspipor en gång i tiden och jävlar vad det gick att spela..

Med stora element brukar man kunna bygga väldigt enkla enkelveckade expanderande kvartvågspipor utan att dom blir vansinnigt stora..


Hur ser din budget ut ?
Är detta något du måste spara till och som måste bli superbra eller är byggkostnaden en piss i havet ? isof tycker jag du bygger det du känner är roligast att testa och inte lyssnar fullt så mycket på oss på forumet.
Att bygga något som inte låter bra är en ovärderlig erfarenhet, så tillvida att man förstår varför det inte låter bra..
Nu ska väl inte målet vara att bygga nåt som inte låter bra, men det jag menar är att det är många gånger värt(iaf för erfarenheten) att bygga något man gått och tänkt på även fast alla "proffs" säger att det är fel, bara för att skaffa sig den erfarenheten.

Jag och en bekant byggde för många herrans år sedan ett horn helt utan simulering och elementparametrar. Nu förstod vi nog på förhand att det inte skulle bli bra, men vi byggde ändå(använde mest spillmaterial) och inte blev det bra heller. Men efter lite analyser och vidare forskning så förstod jag varför det inte blivit bra, så bygget var ej förgäves..



Hur stora får lådorna bli förresten ?
Det kan vara bra att veta innan man börjar simulera diverse pipor och horn då dessa oftast blir avsevärt mycket större än vanliga lådor

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/08/17 :  11:14:09  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Ni får ha tålamod med mig, är nybörjare som vill lära mig.


Som vi alla har varit och fortfarande är på olika områden, ifall vi brister i våran ödmjukhet så är det nog mest för att vi så ivrigt vill ditt bästa med viss klumpighet som följd.

quote:
Jag vällkomnar gärna kritik och stöd till mina simuleringar så jag lär mig mer.


Helt rätt inställning, med ökad kunskap kommer många "sanningar" att falla och frågorna regnar över en, ett tips som hjälpt mig opch många andra här är - underskatta aldrig empiri, bygg även om det är galet och folk säger att det är tokigt, utmana och ifrågasätt allt, även de mest kunniga kan behöva få sig en tankeställare om grunderna i sitt intresse.

Lägg därtill en stor acceptans och förståelse för andras önskemål och känsla, även om de skiljer sig markant från dina egna, och framgången här är given.

Lycka till, slå oss med häpnad ! :)

så med allt detta i åtanke - BYGG HORN ! allt annat är en fars !

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2012/08/17 11:15:42
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2012/08/18 :  13:57:19  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
quote:
Du kan göra frekvenskurvan något fallande mot längre frekvens då du ska använda högtalarna inne, du får en hel del rumsförstärkning som kommer att räta ut kurvan.. simulerar du med helt rak kurvan är risken att du får lite för mycket bas i förhållande till resten..

Spelglädje och dynamik får man absolut med en kvartvågspipa, dock finns risken att den "släpar" då baksidan och framsidan på elementet har några meter skillnad. Brukar höras ganska bra med psycho/rockabilly-musik.. Oftast behövs akustik eller digital delay mot en sådan låda..

Hade själv 2st kvartvågspipor en gång i tiden och jävlar vad det gick att spela..

Med stora element brukar man kunna bygga väldigt enkla enkelveckade expanderande kvartvågspipor utan att dom blir vansinnigt stora..


Hur ser din budget ut ?
Är detta något du måste spara till och som måste bli superbra eller är byggkostnaden en piss i havet ? isof tycker jag du bygger det du känner är roligast att testa och inte lyssnar fullt så mycket på oss på forumet.
Att bygga något som inte låter bra är en ovärderlig erfarenhet, så tillvida att man förstår varför det inte låter bra..
Nu ska väl inte målet vara att bygga nåt som inte låter bra, men det jag menar är att det är många gånger värt(iaf för erfarenheten) att bygga något man gått och tänkt på även fast alla "proffs" säger att det är fel, bara för att skaffa sig den erfarenheten.

Jag och en bekant byggde för många herrans år sedan ett horn helt utan simulering och elementparametrar. Nu förstod vi nog på förhand att det inte skulle bli bra, men vi byggde ändå(använde mest spillmaterial) och inte blev det bra heller. Men efter lite analyser och vidare forskning så förstod jag varför det inte blivit bra, så bygget var ej förgäves..



Hur stora får lådorna bli förresten ?
Det kan vara bra att veta innan man börjar simulera diverse pipor och horn då dessa oftast blir avsevärt mycket större än vanliga lådor


Budgeten är på 3000 kr för elementen till paret.
Och det får väll bli så bra jag kan få det. Det ska ju bli mina nya "vardagsrums högtalare"

Jag håller med man lär sig mer av sina "misstag" än sinna framgångar. Tror det gäller i stor sett alla andra områden jag gett mig in på.

Jag skulle säga att mximal storlek är som qw-1. Och det är absolut max.

Tack för värdefulla råd.

Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2012/08/18 :  14:00:56  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Ni får ha tålamod med mig, är nybörjare som vill lära mig.
--------------------------------------------------------------------------------



Som vi alla har varit och fortfarande är på olika områden, ifall vi brister i våran ödmjukhet så är det nog mest för att vi så ivrigt vill ditt bästa med viss klumpighet som följd.


quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Jag vällkomnar gärna kritik och stöd till mina simuleringar så jag lär mig mer.
--------------------------------------------------------------------------------



Helt rätt inställning, med ökad kunskap kommer många "sanningar" att falla och frågorna regnar över en, ett tips som hjälpt mig opch många andra här är - underskatta aldrig empiri, bygg även om det är galet och folk säger att det är tokigt, utmana och ifrågasätt allt, även de mest kunniga kan behöva få sig en tankeställare om grunderna i sitt intresse.

Lägg därtill en stor acceptans och förståelse för andras önskemål och känsla, även om de skiljer sig markant från dina egna, och framgången här är given.

Lycka till, slå oss med häpnad ! :)

så med allt detta i åtanke - BYGG HORN ! allt annat är en fars !


Jag tar till mig allt. Det jag bygger får ändock vara hyfsat genomtänkt. Bor i lägenhet, så när jag väll bygger är det lite styr med att låna snickeri osv.

Men ju mer man testar ju bättre blir man.

Tack för råden.

Jag fortsätter testa lite olika element i teorin så får vi se var jag hamnar.

Någon form av horn konstruktion blir det.
Har varit sugen på det i flera år.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/08/20 :  07:53:33  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Förklara gärna mer ingående vad du menar med eftertanke. Hur ska jag kunna förutse var stagen ska hammna.
Det ser ju smidigt ut med sån stagning för att bestäma mängden dämpning längst horn gången.


Jag har funderat en hel del kring hur dessa lådor fungerar, men får inte frekvenserna att stämma överens med en vanlig kvartsvågspipa. Någon annan med mer erfarenhet på forumet kanske kan förklara hur dessa lådor egentligen fungerar.

Quarter Wavelength Loudspeaker Design förklara hur en vanlig kvartsvågspipa fungerar.

Om det är som jag tror så ska du sätta dämpning på 1/3 av lådans längd från toppen för att dämpa den andra grundtonen, 1/5 av lådans längd för den tredje osv.

Andra här på forumet tycker man ska ha stag på varje 20 cm. Om du gör så kan du laborera med dämpning innan du skruvar på baffeln.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/08/20 :  07:56:00  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Sen har jag en fundering, anväder mig av en port med 100mm id. Fins det risk för blåsljud?


Du borde kunna simulera hastigheten i porten. Om inte, gör samma simulering i winisd pro alfa.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2014/08/24 :  20:33:10  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Hejsan igen

Något seg kan man säga att jag har varit, det är först nu jag kommit igång med projektet. En sjöingenjörs examen kom i vägen kan man säga.

Så tack vare er och den här tråden så blir det qw1-mk2 som står som grund för bygget, har köpt hem ett lass 18mm möbelplywood.

Och elementens prisklass har klivit upp ett par pinnhål. Jag har fördelaktiga priser på B&C element och har hittat både driver och en 12" jag tror fungerar fint. Det baserar jag på några taffliga försök i Hornresp och diverse utlåtande på nätet.

Elementen jag tänkt mig är följande.
Driver B&C DE250 med antingen en B&C waveguide eller en seos 12.
http://www.bcspeakers.com/products/hf-driver/1-0/de250

Basen B&C 12NDL88 http://www.bcspeakers.com/products/lf-driver/12-0/12ndl88

Min fråga är innan jag köper dessa element, kommer det att bli bra förutsatt att jag får ihop resten? Främst är det basen då jag undrar om.

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/08/24 :  21:01:51  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det är mycket fina element. Inget mer behöver tilläggas

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2014/08/25 :  17:37:38  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Vad bra, då bör basen fungera fint i en qw1 låda?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/08/25 :  18:39:57  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Lägg upp en ritning så är det bara att simulera.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2014/08/27 :  11:11:09  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Ritningen finns på forumet, vill inte lägga upp den då det är Ingvar Ahlbergs design och ritning.
Men jag har jämfört och simulerat. Och kurvan blir likvärdig som med andra element som han rekomenderat. Dock ser kurvan inte så fin ut, men det spelar kasnke bra ändå.

jag tänkte mig enkla filter på inrådan från Ingvar tidigare i tråden.

B&C rekomenderar minst 12db/oktav till drivern men då antar jag att dom räknar med att effektåligheten måste vara riktig hög.

Jag tänkte mig dela vid 2000Hz med 6 Db/oktav på både diskant och bas och en dämpning av diskanten.
Vad tror ni? enklast möjliga filter eller något mer avancerat. Tanken är att någong gång nästa år investera så jag kan dela allt aktivt.
Filtrena som jag har sett runt om på nätet till de250 är ju hopplöst avancerade, vill hellst slipa krångla till det.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/08/27 :  22:37:45  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Ritningen finns på forumet, vill inte lägga upp den då det är Ingvar Ahlbergs design och ritning.


Jag förstår inte riktigt om ritningen redan finns?

quote:
Men jag har jämfört och simulerat. Och kurvan blir likvärdig som med andra element som han rekomenderat. Dock ser kurvan inte så fin ut, men det spelar kanske bra ändå.


Du kommer få ett Ingvarsound över lådan, vissa gillar det - andra inte. Du får bilda dig en egen uppfattning. kolla gärna med R1T. Han har byggt WQ1 har jag för mig.

quote:
jag tänkte mig enkla filter på inrådan från Ingvar tidigare i tråden.


Också detta kommer ge ett Ingvarsound. Enkla filter låter ofta mer spektakulärt eftersom de inte tar hand om elementens oregelbundenheter. Vissa uppfattar det som dynamiskt och trevligt, andra tycker det är irriterande och i längden tröttande. Kolla med Wing_Zero, han gjorde om ett Ingvarfilter. Sen köpte tian hans lådor.

quote:
B&C rekomenderar minst 12db/oktav till drivern men då antar jag att dom räknar med att effektåligheten måste vara riktig hög.


Ja, hemma funkar 6 dB/oktav elektriskt filter men sällan utan korrektionskretsar eller åtminstone dämpning. Var akttsam kring driverns impedanstoppar, där fungerar filtret sämre och detta måste tas hänsyn till!

quote:
Jag tänkte mig dela vid 2000Hz med 6 Db/oktav på både diskant och bas och en dämpning av diskanten.


Satsa på samma akustiska avrullning istället. Det är det som är avgörande för att korrekt summering sker. 2000 Är rätt högt för en 12:a. Mellanregistret kommer sprida dåligt och det riskerar att låta vasst om drivern då i dess lägre arbetsområde.

quote:
Vad tror ni? enklast möjliga filter eller något mer avancerat. Tanken är att någong gång nästa år investera så jag kan dela allt aktivt.
Filtrena som jag har sett runt om på nätet till de250 är ju hopplöst avancerade, vill hellst slipa krångla till det.


Hellre rätt filter än ett som är enkelt. Du kan få det hjälpligt med ett simpelt spole-kondingfilter men varför bara utnyttja en bråkdel av elementens förmåga? Aktivt behöver inte nödvändigtvis bli bättre. Det är framförallt lättare att labba med, på gott och ont...

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2014/08/28 :  20:58:17  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Jo ritningeg finns http://www.seaside.se/~manoviia/QW-1draw.pdf

"Satsa på samma akustiska avrullning istället. Det är det som är avgörande för att korrekt summering sker. 2000 Är rätt högt för en 12:a. Mellanregistret kommer sprida dåligt och det riskerar att låta vasst om drivern då i dess lägre arbetsområde."

Vad betyder det här förstår inte riktigt?

Hur hade du valt att bygga filter till den här kombinationen?


Filter programmet jag använder är helt värdelöst verkar det som, kör med X-over 3 pro men det fungerar mkt dåligt med dom här elementen eller så är d skit bakom spakarna. Har gjort ett filter med programmet innan utan problem nu går det inte. Kurvorna blir fel nu av någon anledning.
Försöker ladda hem Speakerworks men sitter på en båt med ur kasst internet.
Har LSP cad men det förstår jag inte överhuvudtaget hur jag ska göra med.





Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/08/28 :  21:28:14  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Elementen faller av akustiskt också. Ett delning består oftast av både en elektrisk och en akustisk del. Exempelvis kan elementet falla 12 dB per oktav och filtret 12 dB per oktav. Det ger sammantaget 24 dB per oktav. Oftast faller diskanten rätt brant akustiskt under användningsområdet, därför måste också basen delas rätt brant för att det ska gå ihop rätt.

quote:
Hur hade du valt att bygga filter till den här kombinationen?


Tyvärr helt omöjligt att svara på eftersom jag varken har lyssnat på eller mätt på dina högtalare.

Angående simuleringsprogram är det tyvärr bara den hårda vägen som gäller. Instruktionsboken Det fungerar men tar tid. Ingen har sagt att det här är lätta grejer. Bygga välljudande högtalare OCH förstå varför är inte lätt.

Angående ritningen - du hade simulerat sa du. Kan du posta input till hornresp här så kan vi se och kommentera?

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2014/08/28 :  21:50:35  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Länken ovan går till QW-1 i första version, jättebökig att bygga och lite för kort, QW-1 mk2 som är den enda som byggts som diy, och en del annat, här är rätt ritning:



Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2014/08/28 :  22:18:53  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Tack så mycket för det Ingvar.
Är det inga stag i mk2?

Och vad tror du om elementen, kommer det fungera med b&c 12ndl88 i din låd design?
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/08/29 :  08:01:28  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Vad fick du ge för plywooden, och hur är den klassad?

J. Ullberg
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2014/08/29 :  16:59:39  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Ja du. Klassad vet jag inte men 18mm björk plywood i möbelkvalitet.
500kr helskiva. Men det är ju genom kontakter. Vet inte vad normal priset är.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000