HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Focal Triga -- Lådor med finish!!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2015/01/03 :  00:44:43  Show Profile Send Fimax a Private Message  Reply
Det ör ju kul att se på lyckade byggen och hur fina vissa fixar till sina lådor.
Påbörjade mitt focal triga projekt 2008 eller vad det var, byggde nästan klart lådorna. Sedan kom ett hojbygge i vägen. Flyttade till Kina där jag tog med lådorna för jag minsann ville bygga färdigt (hojen fick tyvärr inte följa med). De hamnade i källaren, och när jag äntligen fick motivationen och skulle hämta upp dem, var de fuktskadade/mögliga:-( Alltså hamnade de på gatan...

Inte ville jag ge upp, istället fixade jag nya ritningar, översatte de till kinesiska och letade upp en högtalarbyggare på internet. Han kunde också furniera. . Efter timtals med chattandes (min fru som översattare) fattade han till slut vad jag ville ha. Nu skulle jag äntligen få ett par proffsbyggda lådor med en finfin optik.

Glad som ett barn på julafton tog jag emot sändningen som kom med spedition. Ännu gladare började jag började jag packa upp lådorna. Gladast av alla skulle jag bli när jag äntligen kommit igenom alla lager av plywood och kartong. Trodde jag.... Oj tänkte jag när den första glimten av första lådan uppenbarade sig, här har de klantat sig.
Nästa glimt; nej, sedan...inte nu igen
sedan...nej, Nej, NEJ, va fan, VA FAN
Till slut: HELVETE, HELVETES JÄVLA SKIT, JÄVLA GULA SKITSTÖVLAR, VA FAN HAR DE SKICKAT, ÄR DEM BLINDA ELLER !!!!

/filip





Edited by - Fimax on 2015/01/03 00:45:40

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2015/01/03 :  01:07:34  Show Profile Send Fimax a Private Message  Reply
Lite bilder...


"liten" glipa mellan högtalarfront och kanten...


bra furnering...


raka fina urfräsningar för diskanten






/filip




Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2015/01/03 :  01:10:52  Show Profile Send Fimax a Private Message  Reply
Vad kunde man göra? Lite samtal/chat med byggaren fick jag höra följande rekommendationer:

1. De måste ju klarlackas, då kommer de att se bättre ut.
2. Du har nog kombinerat de olika delarna /frontbespannung fel.



/filip





Edited by - Fimax on 2015/01/03 01:11:12
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2015/01/03 :  01:13:53  Show Profile Send Fimax a Private Message  Reply
Sedan var det mitt fel

Din design var för komplicerad
Dina ritningar var inte tillräckligt tydliga
Du gav oss för lite tid
Du fotograferar för nära

/filip





Edited by - Fimax on 2015/01/03 01:36:31
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2015/01/03 :  01:16:22  Show Profile Send Fimax a Private Message  Reply
efter ett par dagars chattandes, otaliga skickade foton kom ursäkterna

CNC fräsen var trasig (jag hade extra frågar om de hade en)
Han som brukar bygga var sjuk, en annan byggde dem

/filip





Edited by - Fimax on 2015/01/03 01:37:52
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2015/01/03 :  01:19:29  Show Profile Send Fimax a Private Message  Reply
Som tur var hade jag "bara" betalat hälften i handpenning. När jag vägrade betala resten kom sista kinesiska eskaltionsnivån.

Varför jag skulle betala resten:

Materialet var dyrt
Han som byggde de har redan fått betalt


/filip





Edited by - Fimax on 2015/01/03 01:38:28
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2015/01/03 :  01:24:14  Show Profile Send Fimax a Private Message  Reply
Efter att ha blandat in en sorts köparskydd som internetsidan där vi fann byggaren, blev till beslutat att jag inte behövde betala resten. Men býggaren ville absolut att jag antingen skulle skicka tillbaka dem eller förstöra de eftersom han igen var övertygad om att det var ett utmärkt jobb och jag bara ställde till besvär för att jag ville ha rabatterat pris...

/filip





Edited by - Fimax on 2015/01/03 01:39:21
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2015/01/03 :  01:26:00  Show Profile Send Fimax a Private Message  Reply
OK..... gärna

Kolla.. man har använt häftpistol....


Även använt höftpistolen, man hade visst bara restbitar kvar


Sen fick man använding av domkraften




Sist men inte minst,,,, go to hell!!!

/filip





Edited by - Fimax on 2015/01/03 01:35:27
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2015/01/03 :  01:46:31  Show Profile Send Fimax a Private Message  Reply

Nu fick ni inte bara se skratta år lite roliga bilder. Ni har även fått en lektion i kinesisk ansvarstagande.

1. Problemet är litet och det kan du fixa till själv
3. Det är egentligen ditt fel
3. Ursäkten till varför det hände (givetvis ör det inte deras fel)
4. Andra anledningar till varför de inte ska ta ansvaret och fixa/ersätta problemet.

/filip




Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2015/01/03 :  07:28:07  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Detta var riktigt "roligt" att se . Normalt ser man ju bara snygga byggen här men detta slår ju allt åt andra hållet. Lider med dig

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2015/01/03 :  10:55:07  Show Profile Send Fimax a Private Message  Reply

Behöver inte lida med mig, nu i efterhand kan jag bara skratta åt denna erfarenhet. Hände för 1.5 år sedan.

Nu är jag på gång igen. Tredje gången gilt, hoppas jag.




/filip




Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2015/01/03 :  16:17:42  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Fan vad trisst, det var garanterat det fulaste bygge jag sett :(

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2015/01/03 :  17:57:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Du kade kunnat göra bättre med en gammal slö och rostig fogsvans ...

Det här får väl vara en varning till alla som överlåter åt andra att göra viktiga och stora jobb (host host!!!) ...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000