HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 G-man bygger THAM + lite annat
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

G-man
Starting Member

41 Posts

Posted - 2012/08/22 :  14:27:47  Show Profile Send G-man a Private Message  Reply
Då var det dags för mig att ge mig på att bygga en TH med! Jag lovade Circlomanen att lägga upp en byggtråd här med :)

Denna version är rakt av Martinssons konstruktion som jag följer slaviskt eftersom jag själv inte har så bra koll på all inverkan som kan bli av förändringar som görs osv.

Jag köpte mig ett par Beyma 12" av Circlomanen som nästan såg ut att ha lite ångest när han skiljdes från dem ;)

Då jag har 2 basar så planerar jag att bygga en till lägre avstämd sedan, följer med intresse FForsmans tråd om en TH med längre horngång. Det ena utsluter dock inte det andra i detta fall!



Börjat såga upp alla bitar innan vi drog och rastade barnen i Gbg en sväng.



Väl hemma och en träff med Circlomanen så började det klia efter resultat med, jag fortsatte och fick lite (s)hjälp med.



Limmat! Då dessa är mina första TH så bygger jag av byggplywood och inte björk. Detta gick dock så smidigt så när jag har byggt klart båda varanterna och fått lyssna till dem så kan jag med lätthet tänka mig att bygga nya lådor av björkplywood och montera in dem i.

Status för dagen är att det är spacklat något och väntar på att det ska torka så att jag kan måla "inne i gången", montera elementet och sedan limma andra sidan av hornet, därefter ett kort test och sen blir det att spackla och måla hela utsidan..


Edited by - G-man on 2012/08/22 18:46:07

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/08/22 :  15:30:12  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Så du ska bygga två varianter? Det är sann experimentanda! Jag har en god vän som lever efter devisen; den man inte prövat vet man inte. Han har dock reviderat den med ett tillägg efter han blivit far; det man inte överlever behöver man inte veta...

Nu tror jag riskerna inte är så stora i ditt projekt men jag tycker alltid det är kul med folk som jämför och bygger sina uppfattningar på egna erfarenheter. Kör hårt (verkar som du redan gör det).

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2012/08/22 15:30:42
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/22 :  15:43:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Jag köpte mig ett par Beyma 12" av Circlomanen som nästan såg ut att ha lite ångest när han skiljdes från dem ;)


Det var inte helt frivilligt att sälja mina Beyma 12LX60. Malin var med och såg till att de blev sålda occh inte bara överlämnade till Martinsson för en stund. Hon har ett tålamod som är något extra, men även det har gränser. När jag ville bygga BIB så ställde hon krav. "Då får du börja sälja av sånt du inte använder" hette det.

Det ser ut om om de kommer till sin rätta direkt. Kul med ett THAM-12 bygge. Tror att de kan låta ruskigt bra.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2012/08/22 :  17:41:40  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Högintressant tråd detta...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

G-man
Starting Member

41 Posts

Posted - 2012/08/22 :  19:01:19  Show Profile Send G-man a Private Message  Reply
FForsman: Visst ska jag det! Från början så rekomenderade Johannes en lägre avstämning så ditt projekt passar som handen i hansken för att få känna skillnaden på ett lägre avstämt TH med :)

Att ha barn och bygga är en sport, men efter att ha byggt om större delen av huset så har jag lärt mig att enklast är att helt enkelt ta med dem på byggena. Man ger dem en bräda och en egen verktygslåda så är de sysselsatta i timmar :) De har riktiga verktyg fast minivariant av allt, kan vara en av mina bättre verktygsinvesteringar faktiskt...

Johannes: Hälsa Malin och tacka då :) Här kommer de inte ligga och sammla damm, däremot flytta på en del ;)

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/08/22 :  19:19:49  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Är inte ett dugg avundsjuk på din sänksåg
Snyggt ihopsatt

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/08/22 :  20:06:03  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Kul att se :) hoppas du blir nöjd, slitvargen och legenden 12LX60 borde funka alldeles utmärkt, men jag skulle gärna se en test med Beymas liberty bas i THAM12, Ingvar har ett par (utifall att vill säga).

Någonting lockar med högkänsliga midbaselement med låga q-värden och starka magnetsystem i lagom lågt avstämda tapade horn :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

G-man
Starting Member

41 Posts

Posted - 2012/08/22 :  23:13:30  Show Profile Send G-man a Private Message  Reply
Sådär, då är elementet på plats och sidan är limmad och 100kg betongsäck står på som press, hoppas det blir tätt nu! Den svarta färgen, högblank, var fördjävlig att jobba med, det blev inte bra alls på de delar jag testade målade ut på lådan. Jag sprutspacklade där jag provmålade innan så slätt var det, men det ska uppenbarligen inte läggas på i tjocka lager som de tipsade om i butiken utan snarare tunna med en lätt slipning imellan..
Nåja, blir det skit så har jag grundat bra för att sätta på en folie eller nått...

På något sätt så ska jag få till finischen på ett bra sätt, det är enda sättet att få in ytterligare högtalare om de är estetiskt tilltalande, eller ja, accepterbara vill säga!

fixarstig: Jag kan bara rekomendera den, la pengarna på den istället för att köpa en bordsåg och en vettig cirkelsåg, tom frugan tycker att det är en bra investering eftersom jag visslar när jag använder den istället för att svära och förbanna allt trä i världen ;)

martinsson: Det blir jag säkert! Det har 12 timmar på sig att torka nu innan barn och fru tar en tripp iväg och jag har huset för mig själv en dag moha ha!


Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/08/23 :  10:52:16  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Min morbror använde svart plexi på en TV hylla för att få en högblank finish. Såg riktigt bra ut.
Borde finnas flera såna idéer online.

Ska bli intressant att se hur detta blir!

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

G-man
Starting Member

41 Posts

Posted - 2012/08/23 :  12:22:13  Show Profile Send G-man a Private Message  Reply
Okej, har kopplat in den och bara drog igång musik, lyssnat i 5 min.

Första reaktionen
Ha ha

Andra reaktionen
HA HA FY FAN!

Ju mer jag drar på ju härligare låter den!

Ska sätta mig och labba lite med delning och placering nu!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/23 :  16:11:10  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Kul att det spelar!

Det brukar finnas ganska mycket spl dolt där inne i gångarna. Både spl och ganska bra attack. Med lite QSC eller LAB-Gruppen så kan man lätt locka fram det.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

G-man
Starting Member

41 Posts

Posted - 2012/08/23 :  16:18:55  Show Profile Send G-man a Private Message  Reply
Ja helt klart så tigger den mer effekt än vad stereon ger just nu, ska låna hem ett steg med lite mer klös i och ett filter så får vi se om det är dags att shoppa upp sig på ett nytt steg!

Jag har hunnit spela lite till nu, 2 av absorbenterna rammlade ner från väggen, de hänger bara på skruvar för visso, men det har då aldrig hänt förut :)

Vad rekomenderas att dela dem vid egentligen? utslaget varierar rätt mucket med musikval, "trance" goa osv så är den helt sjuk att spela med, men ett fåtal låtar så kan man känna av ett burkigt ljud?!
Det verkar f.ö som att ju mer jag spelar, ju lättare blir den att driva, basen måste spelas in en del?
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/08/23 :  16:33:07  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Härligt, kan du inte lägga upp ett ljudklipp så vi kan lyssna hur de låter.

- Förlåt min dåliga humor...

Skämt åsido, härlig byggfart och kul att få ta del av både bilder och lysningsintryck!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2012/08/23 16:34:54
Go to Top of Page

G-man
Starting Member

41 Posts

Posted - 2012/08/23 :  16:42:25  Show Profile Send G-man a Private Message  Reply
Tror jag är burkigheten på spåren, det verkar vara vår skänk av ek i det andra hörnet som bidrar med något, för när jag öppnar dörrarna på det så minskar det radikalt!

Den får jag fundera lite på hur jag ska lösa, kanske dämpa den, eller släpa ut i trädgården och grilla korv, frugan är inte hemma just för dagen ;) å andra sidan så skulle jag nog få känna på en helt ny nivå av temperament då när hon kom hem. Enklast är kanske att ge henne pengar att köpa "något nytt och upplyftande" till hörnet där...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/23 :  17:48:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag skulle rekommendera en delning på mellan 120 och 150 Hz uppåt i frekvens. Skall du spela högt så skall du dela bort allt under ca 40 Hz nånstans - för att skona elementet från onödig konamplitud.

Burkighet kan vara lite resonanser från olika delar av hornet. Dela gärna vid tex 120 Hz med 24 dB/oktav så hör du nog om det är hornet eller rummet/möblering som ställer till det. Bråkar hornet skulle jag rekommendera att klä lite väggar inne i hornet med lite ryamatta/heltäckningsmatta, men sparsamt.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/08/23 :  19:35:57  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Vad har du för processor/filter samt slutsteg och toppsystem som du använder den nu ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

G-man
Starting Member

41 Posts

Posted - 2012/08/23 :  20:06:57  Show Profile Send G-man a Private Message  Reply
Bara för att klargöra: Det var skänken jag pratade om att ta ut i trädgården och grilla med ;) Jag tror det är lugnt med burkigheten, efter att ha sprungit runt och kollat av allt som skallrade och flyttat runt lite på basen så känns det bra! Det känns som den kommer igång lite mer på lägre volym nu med efter några timmars spelade.

Jag använder en avkodare Technics SH-AC500D att ställa delningen med och jag spelar med en Technics SA-AX7, den har ett eget steg för Sub(vilket inte är så vanligt idag) - jag tar nu emot hån över mina gammla och otillräckliga saker här(jag har helt enkelt inte uppdaterat det eftersom jag har spelat ganska lättdrivna saker och har dessutom inte kopplat in hembion heller) ;) Imorgon ska jag dock baxa in den i bilen och bege mig till en vän som dels har ett sånt Zacery monoblock och så snor vi hans grannes prylar och testar med, han hyr ut prylar för större festlokaler så han ska säkert ha något som trivs med denna.
Jag insåg redan tidigare idag att det behövs något nytt att driva denna med - även om redan detta ger väldigt mycket tryck! mer än förväntat!


Toppsystem just nu är mina Audio Pro M2, vilket inte är rätt på något vis. Men Toppsystemet står på tur att byggas!

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/08/23 :  20:51:01  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Technics SA-AX7 lämnar 100W i 6 Ohm på subutgången, delningsen via Technics SH-AC500D gör mig nyfiken på vilken branthet som används, det är inget fel på dessa prylar, men det är kanske inte riktigt den typ av utrustning de är tänkta att användas ihop med.

Oavsett vilket så är det kul att du känner dig nöjd, hur upplever du att den högre "livemässiga" avstämningen funkar, saknar du mycket neråt ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

G-man
Starting Member

41 Posts

Posted - 2012/08/25 :  08:50:43  Show Profile Send G-man a Private Message  Reply
Ägnade en del tid att spela den hos min vän igår med ett kraftigare steg, det bottnade inte lika lätt förstås! Men ja, här kom det fram ganska tydligt att den är högre avstämd! Jag hade en 12" Pearless med slavbas att jämföra lite med som referens och den gick ner i frekvens betydligt mer.

Så ett lägre avstämt horn är väl värt att prova. Men jag märker det främst genom att vissa låtar blir klockrena och nästa man drar på och man vet sedan innan vad man förväntar sig så blir man lite förvånad att något saknas - just att den inte går ner så långt i frekvens.

Jag är iofs inte så förvänad över det, Johannes började ju i princip med att uppmuntra till 15" varianten just för att den är lägre avstämd! Men nu har jag ju 2st av dessa Beyma så jag kan ju göra ett till som är lägre avstämt. Frågan är bara hur långt ner jag kommer?!
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/08/25 :  09:28:05  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Men nu har jag ju 2st av dessa Beyma så jag kan ju göra ett till som är lägre avstämt. Frågan är bara hur långt ner jag kommer?!
Med de elementen kan du komma precis hur lågt du vill. Kolla in Bernts tråd, han körde sina från 35 Hz och neråt (tror jag). Det är bara att väga de klassiska värdena mot varandra: Basutsträckning - Storlek (litenhet) - Känslighet. Två av tre får du men inte alla. Elementet i sig går att köra hela vägen ner i alla fall.

Stämmer man av djupt tappar man istället en del i kick/midbas-området genom att hornet tappar i uträckning uppåt och toppsystem har sällan samma pondus som ex. ett THAM12 - som jag förstår det.

Jag försöker själv hitta en balans mellan kick- och djupbas som passar mig. Tyvärr har jag inte haft tillfälle att höra THAM12 men det är mycket intressant att läsa dina intryck och jämförelser.

Lyssnade du någonting efter hur Peerless 12:an lät i mellanbasområdet jämfört med THAM12?



/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000