Hej allt bygger på att använda sådant jag har liggande i garaget
Jag undrar om jag räknat rätt skall slänga i hop två baslådor basreflex
Elementen har jag 4st Seas Prestige H1208 L22RN4X/P, det blir 2 st per låda Lådorna jag har är ca 105 liter per låda invändig volym 70mm plaströr
Portningen som jag har räknar fram blir då 2 portar per låda 20cm per rör borde ge en avstämning under 35hz. Men det känns som om jag skulle vilja ha mera portarea men då blir det så långa portar. Kanske slitsportar. Finns det någon alternativt sätt att räkna portavstämning.
Bengt
Bengt
"Om det inte känns så hörs det inte" Och nu känns det
quote: Men det känns som om jag skulle vilja ha mera portarea men då blir det så långa portar. Kanske slitsportar.
Hej Bengt! Jag vet inte hur detta med slitsportar hänger ihop, men generellt så blir ju dessa kortare än runda med samma avstämning. Av en händelse har jag just idag labbat med ett eget bygge där jag har en slitsport som mäter 122x12mm i mynningen och avstämning på 45Hz. Jämfört med simulering av rund port så blev slitsporten 31% kortare i praktiken.
Ok jag har hittat åt dom bafflar jag sågade fel när jag byggde dom 78mm för smal det blir 39mm vilket är alldeles förmycket så lägger sidostyckena utanpå dubbla 12mm vilket blir 15mm bredd och 650mm höjd gånger 2vilket blir för stort. Men med 5 st 45mm längsgående förstärkningar blir det bara 425mm långt vilket ger efter lite räknande 350mm portläng då borde jag kunna korta den till 240mm vilket fortfarande är för långt p.g.a av lådand konstruktion var tidigare en H-baffel som hyste en 18". Jag får sätta in flera förstärkningar för sidostyckena. Får fortsätta i morgon.
Bengt
Så om jag sätter dit 2 förstärkningar till så blir porten 15mm X 350mm gånger 2 portar DÅ BLIR PORTAREAN för liten mindre än 25% av konarean bara börja om igen.
Bengt
Blev inget snabb bygge av dom färdiga lådorna blev för mycket pill att få till dom så jag tog dom överblivna bafflarna och byggde runt dom H660mm B450mm D322mm allt utvändigt. Dubbla Seas Prestige H1208 L22RN4X/P i varje. ska bar låta limmet torka i natt i morgon fixa bakstycken och kanske spackla det behövs lite av den varan. Sen får jag börja fundera hur jag skall porta dom.
Bengt
Nu är dom klara och spelar, tog lite tid att få till dom det sammanföll med nytt köp av delningsfilter DEQX PDC 2.6 men dom låter nog så bra dom kan nu. Så dom får väl stå där och spela till jag har något bättre att erätta dom med och jag får hoppas att det går fort för detta är inte vad jag vill ha!!!!.
Bengt