HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 hornresp hjälp Precision Devices PD.121
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2012/09/08 :  19:46:32  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Eftersom jag inte är nöjd med mitt nybygge så skall jag bygga TH och det blir någon befitlig forum konstrution ej bestämt än. Men behöver något att ha i mellan TH basarna och bredbandarna så ett horn mellan 100hz 300 hz
Är inte låst vid detta element eller storlek men har förstått att elementets storlek bestämmer längden

Kan detta vara rätt men jag fattar inte hur djupt det blir hur får jag ut måtten




Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2012/09/08 :  19:51:29  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Varför ser phase responsen ut så där??

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/08 :  19:59:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply




Lite större än din, men otroligt lättbyggd. Jag gillar öppen baksida, då alla slutna lådpr påverkar dynamiken på ett trist sätt. Den blir ganska stor, men du får en bra riktverkan och betydligt mindre rumsproblem. Man kan nog göra hornhalsen lite mindre om man vill. Testa runt lite och se.

Du bör nog inte simma i 0,5 pi om inte hornet mynnar ut i hörnet. Står det golvplacerat invid en sidovägg så är 1 pi mer korrekt.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/08 :  20:00:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Varför ser phase responsen ut så där??


De två luftvolymerna? Testa utan.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2012/09/08 :  20:08:45  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
300 liter blir nog i överkant skall rymmas en TH också skulle vilja ha någor som inte blir så djup.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/08 :  20:22:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Vill du att hornet skall gå att dela vid tex 120 Hz så måste det gå nån halv oktav djupare som ett absolut minimum. Detta förutsatt att du kan dela brant. Med flackare filter ökar kraven. Ett horn som används ned till sin gräns kommer låta betydligt sämre och burkigare. Vill du ha ett litet horn för tex 90 - 300 Hz så kan du kolla på ett enkelveckat midbas-TH. Två eller fler proffs 6,5 eller 8or med hög Fs borde funka bra i ett superkort TH.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/08 :  20:31:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply



Nått sånt här kanske?

Inget fel på verkningsgraden iallafall.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/08 :  20:38:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3097


Dessa element är betydligt billigare och borde oxå funka mycket bra mellan 100 Hz och 300 Hz i ett kort midbas-TH. 2 per kanal.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2012/09/08 :  20:38:49  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Delar aktivt så brantheten är inget problem 96/db är möjligt, det viktigaste är att det går att bygga!! hornet jag simulerade är litet och bra (tror jag) men tror nog att det skulle generera ett antal svordomar med utvidgningen. Hur gör man för att få en utvidning som på dessa horn raka segement? Nått sådant skulle vara ok men dom är för djupa plus att det är för dyra elemment.

http://inlowsound.weebly.com/diy-80hz-midbass-horn.html

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/08 :  21:38:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Man kan alltid göra en krök på ett midbashorn så att det blir L-format eller kanske snarare J-format.

De kanske inte blir så mycket mindre men det sticker inte ut i rummet på samma sätt. Den övre delen blir en naturlig del att fästa mellanregisterhorn och diskanthorn om man så vill.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/09 :  19:38:25  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply



Denna lösning bidde jag ruskigt imponerad av själv. Jag vill dela svinbrant vid 110 Hz för att komma förbi "problemet" med grupplöptiden, även om jag inte tror det är ett så stort problem som Hornresp visar.

Verkningsgraden är ruskigt hög för att vara en så liten låda. 108dB/w/m vid 95 Hz är otroligt hög verkningsgrad från ca 50 liters systemvolym. Det är i 1 pi, dvs stående på golvet intill en vägg. Kanske inte helt rättvist, men 2 på är nog lika fel åt andra hållet istället.

Elementen är inte gratis förståss, men jag tror att det skulle kunna prestera olovligt bra upp till 300 - 350 Hz nån stans.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/09/09 :  20:10:39  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
quote:
Man kan alltid göra en krök på ett midbashorn så att det blir L-format eller kanske snarare J-format.


Jag får nog välja att inte hålla med här.
Vad jag har sett och räknat på så är det inte möjligt att böja ett fullstort horn utan att få stora problem med lobing på grund av att yttervägen har längre väg att gå än innervägen.
Det finns BEM simuleringar som visar problemet men bokmärket är för länge sen försvunnet.
90* reflektor kan fungera, i stället för djupet bygger du på höjden, eller bredden.
Något i stil med denna http://lenardaudio.com/k4_pro.html

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/09 :  20:29:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply




http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/92090-midbass-j-horn.html


Det byggs sådana iallafall. Visst finns det säkert problem med det oxå. Alla olika konstruktioner dras med olika problem i olika mängd.

Det borde gå att få välljud även ur en sådan konstruktion.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/09/09 :  22:39:30  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Den övre ser ut att ha en reflektor så det borde fungera hyfsat.
Den undre är nog lite värre spridning på.
Svårt att säga om det blir problem, beror nog på rummet hurvida reflexer påverkas.

En böj när dimensionerna är små i förhållande till våglängden är inget större problem.
Men när man kommer till ett fullstort horn så är dimensionerna inte längre små och en böj då skulle bli mer än kvarts våglängd i vägskillnad.
Men bygger man mindre än fullstort och dessutom för den platt vid böjen så ser det nog lite enklare ut.

Har inte hört något sådant horn så jag kan inte säga hur det låter, men det kan vara bra att ta med ovanstående in i kompromissen så man inte blundar för det helt och sedan får djupa notchar i tonkurvan och undra varför.

Det kanske inte ens är ett problem om den bara ska upp till 300Hz, man kanske till och med kan få det till en fördel så jag antar att dist kommer att påverkas av samma utsläckning.
Vem vet.

*edit*
Lite exempel på vad jag menar kan bli problem
http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=7616.735
http://www.jhsaudio.com/images/roundbend/

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2012/09/09 22:52:48
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/09/10 :  09:02:52  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jag har aldrig sett ett tappat horn användas så högt upp i frekvens,
i simmen ser det ut att kunna prestera väldigt väl.

Men hur skulle ett sånt se ut i verkligheten?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/09/10 :  09:53:17  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Joda, en bild från en av dina länkar:

Jag vill ha en sån !!!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/10 :  17:24:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Men hur skulle ett sånt se ut i verkligheten?


Det går att bygga på lite olika sätt. Jag skulle nog först testa med en enkelveckad sak med elementens koner riktade mot varandra i mitten och magneterna pekandes ut åt sidorna. En gemensam horngång första halvan.

"Lådan" blir väl ca 70 cm djup, 59 cm bred och 17 cm hög - alla mått invändiga.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/09/10 :  18:30:01  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Intressant , undrar om det finns något färdigbyggt på nätet i samma stil?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/10 :  18:39:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Att nått är byggt tidigare gör det bara mindre intressant. Det bästa är inte byggt än.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/09/14 :  09:17:49  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ang circlo's och joda's diskussion om att böja horngången ...
quote:
Vad jag har sett och räknat på så är det inte möjligt att böja ett fullstort horn
utan att få stora problem med lobing på grund av att yttervägen har längre väg att gå än innervägen.


Så borde väl Bo Hanssons källarhorn haft problem, då de viker av 90° precis
efter det mynnar ut ur källarplanet?


Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/14 :  14:45:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Så borde väl Bo Hanssons källarhorn haft problem, då de viker av 90° precis
efter det mynnar ut ur källarplanet?


Det handlar om våglängd.

Om Bo hade försökt få 500 Hz ur det hornet så hade det blivit lober mm.
Nu är det ett djupbas-horn, och med dom våglängderna så är problemet oväsentligt.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/09/14 :  19:24:54  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Hornet är inte fullstort då det är dels delat och dessutom mynnar ut mot vägg/hörn.
Bashorn brukar man inte göra fullstora då dom blir galet stora, så man har inga större problem att vecka ett normalt sådant.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000