HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur skapas passbandet i ett TH ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/08/03 :  23:26:22  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Nu måste jag reda ut detta, för att kunna hänga med i vissa andra diskussioner om TH.

Om jag kikar på ett 2,15 meter långt TH, så blir kvartsvågsresonansen 40Hz. Är det alltså hornlängden som bestämmer den nedre frekvensen för passbandet?
Där det ofta blir en liten puckel innan det sen dyker ...

Vad är det som bestämmer den övre frekvensen då?

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/04 :  11:32:10  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply



En hornresp-bild säger mer än 24 kilobyte pcm-stream.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/04 :  12:23:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply



Layout på de två ovan.


Som du ser så fyller framsidan av elementet ut dippen vid frekvensen där pipan är hälften så lång som våglängden, dvs halvvåg. I detta fall runt 60 - 70 Hz.

Jag valde en tappat pipa för att den är enklare och mer förutsäjbar. Expansionen av ett horn ändrar på många aspekter. Den övre delen av passbandet (145 Hz är mitt i den djupaste delen av avgrunden) är när det blir en kortslutning. Elementets strålning/drivning av resonansen från de två sidorna tar ut varandra, likså att studset från pipans början kommer ut med 180 grader fel fas mot utstrålningen i mynningen - dvs kortslutning.

I ett expanderande tappat horn mildras detta en hel del, då konens inverkan ovanför halvvågsresonans minskar gradvist. I en tappad pipa gör den inte det alls.

Hoppas det förklarar. Jag har lite svårt att sätta korrekta ord på mitt sätt att förstå.

Mvh Johannes.



Edited by - Circlomanen on 2012/08/04 12:25:36
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/08/04 :  15:20:25  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Vad ger toppen vid ca 35Hz i båda simuleringarna?

Elementets fs är väl 42Hz.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/04 :  15:42:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Kvartsvågsresonansen dominerar över elementets Fs.
Elementets Fs sjunker då du har en luftpelare "kopplad" till det.

Man får tänka systemresonans istället för Fs.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/08/05 :  09:26:53  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ja OK, jag läste att du skrev halvvåg i ett tidigare inlägg, men inser nu att jag missuppfattade vilken "effekt" som avsågs.

Men det TH lägre frekvens bestäms alltså i princip entydigt av pipan/hornets kvartsvågsresonans.

Men då funderar jag lite över lite annat.
Jag kan börja med:
Om vi tittar på din sim av pipan, så kommer det en serie av toppar, den första vid ca 105Hz.
Vad dom beror på förstår jag inte, ty inga mått i pipan kommer nära någon multipel av 105Hz.

Men det var smart av dig att simma både en pipa och TH med samma mått och element, jag har suttit och glott på de där kurvorna och knappat
på miniräknaren som en galning ett tag. Men det klarnar allteftersom.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/08/05 :  09:34:34  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Fast just nu fick jag en idé om vad det kan vara...
Men jag håller tyst ett litet tag om den

...så jag inte behöver skämmas så, om det är helt tokigt ...
(Åsså måste jag fundera lite till vad det egentligen skulle tänkas kunna bero på ändå, då det inte riktigt lirar med fysiken jag kan.)
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/05 :  20:29:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Kan du inte komma med förklaringen som du tror du kommit på. Jag kanstar ur mig kontroversiella påståenden på löpande band. Oftast stämmer dom dessutom!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/08/05 :  21:18:32  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ja det är kanske fel att tänka på toppen (peaken) (som jag inte kan härleda någon frekvensmultipel till), utan man ska kanske tänka på dippen istället.
Alla dippar är jämna multiplar av halvvåg.
Så det är kanske halvvågsutsläckningarna i pipan som syns.
(Med peakar mellan då).
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/05 :  21:36:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Så det är kanske halvvågsutsläckningarna i pipan som syns.
(Med peakar mellan då).


Det låter rimligt.

Jag kan inte heller komma fram till vad 105 Hz är för nått, men din förklaring verkar trolig.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/08/05 :  21:40:43  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag hade f.ö. hoppats att denna tråd skulle engagera några fler skribenter.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/08/05 :  22:30:36  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
105 Hz = 3 x 35 Hz. Du har resonans vid udda multiplar av grundtonen
i en pipa med en öppning. Alltså, 35, 105, 175, 245 Hz osv.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/05 :  22:34:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Så enkelt var det!
Tack Petter! Jag undrade oxå över detta.

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2012/08/05 22:35:35
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/08/05 :  22:42:00  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
105 Hz = 3 x 35 Hz. Du har resonans vid udda multiplar av grundtonen
i en pipa med en öppning. Alltså, 35, 105, 175, 245 Hz osv.

Och bara för att förtydliga (så jag inte går fel nu igen), resonans som ger utsläckningar, inte peakar?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/08/05 :  22:45:02  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Vassego

Mickel...Kolla i Cirklomanens graf för den slutna pipan.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/08/06 :  00:39:04  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Aja, tur att jag frågade en gång till ...

Kvartvågsresonansen i 2,4 meter pipan är 35,8 Hz, ger en peak, och sen ytterligare en peak vid varje udda multipel.
Inte svårt, bara man inte låter fel tankar stå ivägen för de rätta.


För övrigt, varför är kvartvågsresonansen vid 35Hz så mycket lägre i nivå än de andra resonanserna i pipan?
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/09/14 :  08:55:59  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Bumpar frågan igen!
quote:
För övrigt, varför är kvartvågsresonansen vid 35Hz så mycket lägre i nivå än de andra resonanserna i pipan?


Ja varför är resonanstoppen vid 35Hz lägre än 105Hz, 175Hz, 245Hz osv
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/14 :  11:24:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Ytan på hornet är mindre i förhållande till våglängden vid 35 Hz. Destå högre frekvens destå större är mynningsytan jämfört med våglängden.

Detta håller upp till och med elementets massavrullning, som kommer att få topparna att bli lägre igen.

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2012/09/14 11:25:58
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000