HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Förstegskrets - Nu ska här lödas
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/09/22 :  13:05:06  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
10k i serie med ingång ställer till det Johannes! IRF9530 vet jag dock inget om, ditt sista schema lär nog dista en del då det helt saknar motkoppling. Varför gör du inte om den till sourcefollower?

Fuling, för att få en lokalt motkopplad 2SK170 (med drainmotstånd) att funka bra krävs rejält med matningsspänning för att inte disten ska bli hög. Du behöver nog sex motstånd och 35V om du ska klara det hyfsat! R5 kan ev. undvaras då jordpotential erhålls genom R3-R4-R10. Zut drygt 100ohm vid ca 6dB(2x)gain.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/09/22 13:19:53
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/22 :  13:20:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


En J-Fet Triadtron.

Vet inte om jag är så rädd för de där 10 kiloohmen. Det är vad Nelson använder i sin PLH tex. Men man kan väl dra ned dom till 2,2 kohm om man vill. Han skulle ändå driva denna krets från sin Ifån. Den orkar garanterat att driva 2,2 kohm.

Är man nojig över dist och -3dB punkt så skall man väl satsa på en bra BurrBrown färdig OP-amp istället. Inget vi bygger här kan slå en sådan i bandbredd och distortionsvärden.

Jag kan acceptera en anings dist för att kunna bygga enkla stabila kretsar. Precis som man kan acceptera nån halv procent dist för att kunna driva sina högtalare med en bunt KT88or eller 300B.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/22 :  13:32:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Om man vill komplicera till det hela lite så skulle väl detta gå att bygga?!? Har inte optimerat nått speciellt utan tagit lite värden direkt ur huvudet baserat på min erfarenhet. Det går säkert att optimera en hel del om man vill, men den borde oxå funka så som ritad här.



Jag hade velat köra den på minst 20 volt. Gärna 25.

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2012/09/22 13:33:41
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/09/22 :  13:41:48  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
HEj Johannes!

Ännu en gång: Broskie visade en buffer som han kallade Triadtron. Det du ritat har inget som helst med den att göra. Dessutom kommer den öht aldrig att fungera med JFET.

Jag ritade om ditt förra försök med IRF610 och 18V matningsspänning. Då var det inga problem med frekvensgången. Dock indikationer på bortåt 2% dist vid 1,5V ut. Säkerligen beroende på att den övre MOSFETen lastar ner den undre hårt.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/22 :  13:49:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
För att verkligen ha skoj så kan vi alltid SUSYa den.



Jag orkade inte med att kaskoda alla transistorerna, men det går såklart att göra.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/22 :  13:52:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Ännu en gång: Broskie visade en buffer som han kallade Triadtron. Det du ritat har inget som helst med den att göra




???

Jag kanske misstolkar vad han skriver. Har jag fel i det så får du gärna förklara för mig, så att jag inte gör bort mig med att bygga en Triadtron som inte är det.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/22 :  14:23:02  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Jag ritade om ditt förra försök med IRF610 och 18V matningsspänning. Då var det inga problem med frekvensgången. Dock indikationer på bortåt 2% dist vid 1,5V ut. Säkerligen beroende på att den övre MOSFETen lastar ner den undre hårt.


Tack för att du tog dig tid att simma den med IRF610. 610an har väl ännu lägre Ciss så det kan såklart påverka. Vet inte om IRL har mer Ciss än IRF-versionen? Har inte kollat så noggrant.

Jag får ut ca en halv watt ur min lilla krets innan hörbar dist. Det är med 14 volts matningsspänning och 300 mA tomgångsström. Jag skall testa med dubbla strömmen inom kort. Kylflänsen kan nog ta det tillräckligt länge för att jag skall hinna ställa in spänningen och lyssna i 30 sekunder eller så.

Allt detta är bara ett enkelt test som sagt var. Även om det är en mycket primitiv förstärkare så måste jag säga att jag gillar vad jag hör. Mer effekt och lite mindre dist i basen hade såklart inte skadat, men jag skyllet det på den låga strömmen genom kretsen.

Jag är rejält sugen på att bygga en stor version med IRFP150, 30 volt och två ampere. Jag har allt liggandes, så det är väl bara att sätta igång antar jag.

Tack ReVintage för att du simmar och funderar på detta.

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2012/09/22 14:24:15
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/09/22 :  14:41:20  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Tack grabbar, kul att ni "gick igång" på det här

Att jag ska förstärka signalen från IPhonen är rätt, men jag vill ju gärna att det blir såpass bra att kretsen inte gör bort sig i "finstereon".
quote:
Är man nojig över dist och -3dB punkt så skall man väl satsa på en bra BurrBrown färdig OP-amp istället. Inget vi bygger här kan slå en sådan i bandbredd och distortionsvärden.
Om detta är sant så kanske det är bäst att köra på en sådan då.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/22 :  15:03:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Att jag ska förstärka signalen från IPhonen är rätt, men jag vill ju gärna att det blir såpass bra att kretsen inte gör bort sig i "finstereon".


Nej det tror jag inte den gör. Men som jag sagt innan så tror jag att 9 volt är på tok för lite. Oftast brukar dessa enkla kretsarna låta bättre med en helt annan nerv och närvaro än de släta och ganska trista monolitiska OP-förstärkarna. Mycket en smaksak förståss. Den diskreta kretsen drar mycket mer ström och är större och otympligare.

Jag mätte upp min lilla Triadtron med multimetern och en 50Hz sinusvåg. 1,56 volt fick jag över högtalarterminalerna innan jag hörde antydan till dist. Vid 1,8 volt hörde jag en begynnande hårdhet, troligtvis en antydan till klippning. 1,56^2/8 = 0,3042 watt uteffekt.
Enligt Hornresp så skall min Beyma 12P80Nd ha 54 ohms impedans vid 50 Hz. Det stod nått om 60 graders fasvinkel vilket om jag minns rätt skall vara den sämsta eller åtmindstånde svåraste fasvinkel för en försärkare att driva. Vet inte så mycket om det.

Infected Mushroom låter bra på rimliga volymer. Trots bristen på återkoppling känner man en påtaglig skillnad i konens fjädring inkopplad mot icke inkopplad till förstärkaren.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/09/22 :  20:08:21  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Johannes, hittade nyss inverted Triadtron på egen hand. Ber om ursäkt för att jag gjorde denna miss. Den som hade mest fel är dock BROSKIE. Kretsen fungerar inte som han påstår. Inte helt ovanligt, bra idé men fel.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/22 :  20:25:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
På vilket sätt funkar den inte, eller rättare sagt, vad är det för fel?
Jag har listat ut att motståndet mellan topp-fetens gate och drain måste bootstrappas för bästa funktion. Detta är viktigt för att få ett större spänningssving. 0,3 watt ur 14 volt och 550 mA känns lite klent. Jag trodde jag skulle få nån watt eller 1,5 watt ur den. Skall testa bootstrapping snart. Måste natta grabbarna först.



Mvh Johannes.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/09/22 :  20:47:48  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Opethic!

Tror inte du läst tråden ordentligt. Jag visade några posts upp en förstärkande krets som byggde på att du har en B1. Mao flyttar/ändrar du bara på ett fåtal komponenter så är du klar. Samma kort, samma FETar, samma nätdel, samma kondensatorer! Det kan tom låta bättre än B1 då ingångskondensatorn är eliminerad.

Johannes,
Det är en kass krets i mina ögon. Bättre då att göra en Zen. Flera procent dist och kritisk justering av mittpunkten är väl inget att trakta efter?

Men jag ska klura vidare, kanske det finns någon öppning.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/09/22 20:55:11
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/09/22 :  21:25:25  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Om man jämför din triadtron kopplade preamp med en Zenkopplad blir det inte kul. Triadtronen klipper tidigt och osymmetriskt och i sitt "linjära" område har den minst 100x så hög dist.



NP-JB, 1-0

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/09/22 21:27:36
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/22 :  21:43:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Hoppas Opethic förlåter oss vårt spammande med denna krets, annars säg till så grenar vi av en ny tråd.

Känslig för mittpunkt och taskig distrotion kan jag hålla med om i den tidiga kretsen. Sedan jag bootstrappade motstånden på den övre feten (1 kohm i förra versionen är nu 2 st 200 ohms motstånd med 470 microfarad ned till utgången) så ökade tillgängliga spänningssvingen till 3,27 volt innan hörbar irriterande/störande distortion. Detta utan global återkoppling. Från 0,3 watt till 1,3 watt i 8 ohm. 50 Hz är en ganska elak signal då man lätt hör alla övertoner.

Den låter betydligt renare, framförallt när man spelar högre. Nu ökar distortionen mjuk och fint utan plötslig klippning. Visst klipper den när man tvingar den. Hård klipp startar runt 4,2 volt.

Måste säga att den imponerar på mig, men bootstrappingen är ett måste för att den skall kunna svinga. 2 st switch-fetar, 500 mA och 14 volt är ett elekt test av en konstruktion, då man verkligen staplar problemen på varandra med svårigheter att driva gatarna med tillräcklig spänning.

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2012/09/22 21:54:02
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/22 :  21:49:06  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Om du orkar simma den med bootstrappat collectormotstånd så som jag visar några poster bort skulle det vara skoj att få veta vad tilgänglig effekt är jämfört med samma mängd distortion för en standard Zen. Kan du simma med 14,3 volt spänning över kretsen skulle jag vara oändligt tacksam. Kul att kunna jämföra simmade data med vad jag upplever här hemma.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/09/23 :  01:11:27  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Bättre, men vid 2,8V@50kohms last är disten nästan 4x högre med Tubecads halvmesyr.

Omotkopplat och med 8ohms last blir det annorlunda eftersom tubecadmojängen är någon form av PP. Klippning runt 2V rms. Dist vid 1,5V runt 2%. Som förväntat är den obehagliga uddatonen helt dominerande. Gain över 40dB.

Lämnar dock detta ämne nu.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/09/23 01:48:34
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/09/23 :  01:28:52  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Opethic,
Vet inte om du sett hur enkelt du konverterar B1 för gain. Här ser du dem bredvid varandra.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/23 :  14:44:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Bättre, men vid 2,8V@50kohms last är disten nästan 4x högre med Tubecads halvmesyr.

Omotkopplat och med 8ohms last blir det annorlunda eftersom tubecadmojängen är någon form av PP. Klippning runt 2V rms. Dist vid 1,5V runt 2%. Som förväntat är den obehagliga uddatonen helt dominerande. Gain över 40dB.


När man läser dina inlägg så kan du inte låta bli att hacka på Tubecad och John Broskie i var och varannan mening. "halvmesyr" och "tubecadmojängen" är väldigt nedlåtande uttryck och det leder ingenstans. Framför allt inte när det finns en förstärkare som inte alls stämmer överens med din kritik.

Kan du inte lämna det utanför då det inte bidrar vidare till något på något sätt. Broskie är en människa och som alla oss andra så gör han säkert fel nån gång ibland.

Du pratar om en massa tredjetonsdist, klippning vid 2 volt och 2% dist vid 1,5 volt. Detta är inget jag hör och jag är inte tillräckligt döv än för att missa klippning vid 2 volt. Den låter riktigt bra vid två volt ut. Rent och snyggt. Den är dock känslig för korrekt arbetspunkt, vilket jag inte förstår hur det går till.

Bootstrappingen gjorde underverk på den fronten men man märker fortfarande av att gain ökar upp till en viss spänning, efter det så fortsätter gain att öka men då ökar disten mycket mer brant än innan och helt plötsligt så stänger den av med en smäll i högtalaren, och blir helt tyst. Om jag ställer in arbetspunkten med hjälp av att lyssna på den tidigare nämnda 50 hz tonen så får jag ca 14,4 volt över hela kretsen, ca 8,1 volt över den drivande feten och ca 5,7 volt över den nedre feten. Där har jag som störst spänningssving på 3,0 volt utan minsta antydan till dist eller klippning, 3,27 volt med en vag liten antydan till "surr". Därefter är det ett skarpt knä i distortionen då den ökar dramatiskt. Den klipper mycket snyggare med bootstrappingen än utan då det är mycket mindre av de högre övertonerna. Mer av ett jämt tilltagande dovt surr upp till ca 4,5 volt. Efter det så förvandlas allt till ett skränigt dån av oljud.

Jag tycker att den verkar bete sig riktigt bra. Stabil och trevlig. Dina väldigt negativa ord stämmer dåligt med vad jag upplever. Som vanligt så är jag sur för att jag inte har ett sätt att mäta distortion å sånt. Det hade varit mycket intressant.

Istället för att säga "Det är en kass krets i mina ögon" så skulle jag bli väldigt glad om du ville förklara mer precist vad som är kasst med den?

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/09/23 :  16:46:10  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Hoppas Opethic förlåter oss vårt spammande med denna krets, annars säg till så grenar vi av en ny tråd.
Inga problem alls, jag läser och väntar på att experterna ska komma fram till något bra

Jag begriper inte ett svatt av det tekniska och de uttryck ni slänger er med, men när ni kommit fram till något så ska jag nog klara av att bygga det... hoppas jag.
quote:
quote:Att jag ska förstärka signalen från IPhonen är rätt, men jag vill ju gärna att det blir såpass bra att kretsen inte gör bort sig i "finstereon".

Nej det tror jag inte den gör. Men som jag sagt innan så tror jag att 9 volt är på tok för lite. Oftast brukar dessa enkla kretsarna låta bättre med en helt annan nerv och närvaro än de släta och ganska trista monolitiska OP-förstärkarna. Mycket en smaksak förståss. Den diskreta kretsen drar mycket mer ström och är större och otympligare.
18 volt är helt okej, eller 27 (jag vill gärna använda 9V-batterier)

quote:
Opethic,
Vet inte om du sett hur enkelt du konverterar B1 för gain. Här ser du dem bredvid varandra.
Tack! Det där måste jag kolla lite närmare på.
Fast det är ju egentligen bara från RIAA/Phono som jag vill ha lite mer gain, från CD är allt toppenbra och jag är tveksam om jag vill trassla till det och "laga något som inte är trasigt".

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2012/09/23 17:26:02
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/09/23 :  16:48:09  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Johannes!
Detta är ett forum där jag är medlem. Jag uttrycker vilka åsikter jag vill inom ramen för forumets regler.

Jag betackar mig från personliga angrepp från dig. Du tycker att jag hackar på Tubecad/JB(vilket bör betraktas som en institution), men vad ger det dig för rätt att hacka på mig?

Du behöver inte gå i polemik då jag är helt ointresserad av en fortsättning.

Opethic!
Diskuterar gärna vidare om preamps som tråden indikerar men inte hörlursförstärkare.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/09/23 :  16:52:19  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Opethic!
Diskuterar gärna vidare om preamps som tråden indikerar men inte hörlursförstärkare.

Okej, najs.
Fast jag förstår knappt skillnaden...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/23 :  17:37:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Hörlursförstärkare skall orka driva lite tyngre laster än vanliga förförstärkare. De brukar oxå ha en utgångsimpedans på ca 120 ohm som skall vara nån form av standarnd. Inte alla följder detta utan det finns en massa variationer i Zut.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2012/09/23 :  17:58:14  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
Här kommer mitt lilla bidrag.
Sziklai (CFP) topologi. Bredbandigt. Borde ge låg dist.
J1 måste väljas för betydligt högre Idss än J3. 2SK170V (BF862) eller 2SK369V som J1 borde funka. J3 kan vara 2SK170BL eller ev -GR. J2 (och R6) är en dynamisk kaskod som håller spänningen över J1 konstant men kan säkert skippas om man föredrar att inte addera komplexitet till kretsen.
Med R4 ska man kunna påverka (i viss mån) dc-utgångsoffset före utg.kondingen. R9 och R5 bestämmer förstärkningen i kretsen.
Mosfet bör väljas utifrån hög transkonduktans och lågt Crss men även rel högt Vgs (på c:a >= 3V) för att jfetten J3 ska kunna jobba som strömkälla med någorlunda hög utgångsresistans. IRF9510 eller liknande industiell mosfet bör duga bra här.
Schema:

Edited by - ludo on 2012/09/23 18:18:19
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/10/10 :  07:54:00  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Nu tror jag att jag kanske har hittat något intressant.
OPA2134, 15V, hyfsat få delar, baserat på Rod Elliots P88 preamp

http://techtalk.parts-express.com/entry.php?91-Basic-high-performance-preamp-build

Det är ett par saker som jag inte riktigt fattar, men det tar vi senare.
Nå vad tror ni, bu eller bä?



EDIT: Kontruktören hade visst en nyare/vidareutvecklad version... jag bytte bild

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2012/10/11 10:08:43
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/10/11 :  10:04:27  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Om ingen av forumtets DIY-experter "dömer ut" kretsen så blir det ett bygge så fort lönen dimper ner på kontot.

Ett par frågor:

* Hur mycket ström kommer denna krets ta?
Jag vill köra med batteridrift och behöver värdet för att beräkna motstånd för att få ut 15V (från 2st seriekopplade 9V batterier)

* Vilken/vilka komponenter behöver bytas ut för att få lite mer gain?
Jag vill gärna kunna experimentera med olika alternativ.


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000