HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Enkel filterfråga
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2013/02/27 :  13:10:47  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Det är nu ett bra tag sen jag petade ihop ett par golvare, vars tillvaro på senare åren bestått i att stå undanställda/oanvända då jag använt mina stativare "The Pretender" byggda för några år sen.

Fick ett infall att plocka fram golvarna och satte ihop ett extremt simpelt 6 db filter bara för att kunna spela (gamla filtret slaktat för länge sen)

Hittade nyss åter den gamla SEAS-ritning till ett 2-vägs kit med 8" bas och en domediskant, kallat "Njord", vilken jag minns att jag hade som del-inspiration när jag började trassla med golvarbygget.

Lyckades inte bifoga någon användbar länk, konstigt.
Men sökte på "njord loudspeaker crossover" och en bit ner på resulterande googlesida kommer en länk märkt "Acrobat Distiller Job 30" och en "snabbtittlänk" den senare fungerade för mig att hitta fram Njordritningen. På SEAS hemsida finns den inte


Nu till frågan:

På SEAS-kitets filterritning sitter motståndet för diskanten efter kondensatorn dvs motståndet sitter mellan diskantelementet och kondningen. Nog är det fel, eller kan man beroende på "diverse" faktorer göra på detta viset?

Lite svårt tänka mig SEAS klämmer ut en sådan ritning utan att ha kollat en sån sak, typ.



(Kör nu med motståndet före kondningen)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2013/02/27 13:19:15

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2013/02/27 :  14:41:52  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Om motståndet sitter efter kondingen på ritningen måste det sitta där, då är motståndets värde adderat till diskantens impedans vid komponentberäkningen, sätter man motståndet före så blir delningsfrekvensen helt fel.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2013/02/27 :  17:21:07  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Jag håller med Ingvar, men det går absolut inte att räkna sig fram till delningsfiltrets komponentvärden. Hittade länkar:

ftp://radiozona.myftp.org/Radiotehnika/Shemy,%20stati,%20opisaniya/Audio%20tehnika/Akkustika/Akusticheskie%20sistemy/Novaya%20papka/2-way%20Bass%20Reflex%20Loudspeaker%20Ki1.htm

http://www.diyaudio.gr/downloads/SEAS/BASIC/h333.pdf

http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h0519_25tffc.pdf

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2013/02/27 :  17:44:33  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Huruvida motståndet sitter före eller efter kondingen i filtret spelar ingen som helst roll så länge det sitter i diskantfiltret. Det är alltså INTE fel utan helt OK att motståndet sitter efter. Precis som det är helt OK att sätta det före kondingen. Vilken av de två positionerna motståndet sitter i påverkar inte delningsfrekvensen alls.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2013/02/27 :  18:48:38  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Det är nog så att Ingvar och jag har rätt !

Ett citat 'The simplest attenuator is a series resistor, but this changes the load presented to the crossover network. Unless the network is designed for the impedance presented by the combination of driver and attenuator resistor, this is unacceptable. As a result, the most common attenuator is an "L" pad. ' från Elliot Sound siten: http://sound.westhost.com/lr-passive.htm för att visa argumentet. Jag har inte snabbt hittat någon passande svensk text.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2013/02/27 :  19:23:50  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Om det bara är rent seriekopplade komponenter (inkl diskant) så spelar det väl ingen roll överhuvudtagen vilken ordning de sitter i? Om det är andra ordningens filter med en spole till jord blir det nog lite kinkigare.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/02/27 :  19:39:41  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Ja Ingvar har definitivt erfarenhet av detta

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2013/02/27 :  19:49:20  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
@scorpion:

Tyvärr är det nog så att ni båda har fel och jag förutsätter att Ingvar har missuppfattat eftersom han rimligen bör kunna detta då det trots allt är grundkursmaterial. Artikeln från ESP bekräftar det jag sa.

@Joda:

Så är det nog utan tvekan. Erfarenhet är dock ingen garanti för att man inte kan ha fel eller missuppfatta. Tro mig, fel har jag haft tusentals gånger och självklart kan jag ju ha det denna gång också :)

Edited by - UrSv on 2013/02/27 19:58:37
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/02/27 :  20:51:35  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Läs björntråden så förstår du vad jag syftade på

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2013/02/27 :  20:52:24  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Jo, det har Du nog denna gång också, om vi tänker oss att diskanten är 4 ohm och motståndet är 4 ohm, så är kondensatorn dimensionerad för en diskant med 8 ohms impedans, sätter vi då motståndet före kondensatorn så blir delningsfrekvensen halva den tänkta, dvs om det skall vara 2kHz så blir det 1kHz, detta är rena raka fakta.

Får vi tillgång till komponentvärdena på ritningen kan vi precisera exakt hur det ligger till, men der är exakt som jag säger, är motståndet på ritning/schema efter kondensatorn så skall den vara där, rena grundkunskaper.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2013/02/27 :  20:55:08  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
quote:
Ja Ingvar har definitivt erfarenhet av detta


Den fadäsen handlade väl om drosseln, gäller inte här, fegt att sparka på gammal man som redan ligger tycker jag.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/02/27 :  21:02:27  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Sant, men nog är den en av de bättre historierna i tråden
Absolut inget illa menat och jag har stor respekt för dina kunskaper.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2013/02/27 :  21:15:47  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
No offence taken, jag sparkar alltid själv på den som ligger, det är den enda chans man får i min ålder.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2013/02/27 :  22:13:30  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Ingvar, har du verkligen tittat på filtret?

Om det är grundkunskaper måste jag ha missat en hel del. Jag kan för mitt liv inte se (med ImpedansDiskant som ImpS,Motstånd som R och Impedans konding som ImpK) hur:

ImpS/(ImpS+R+ImpK)

skiljer sig nämnvärt från :

ImpS/(ImpS+ImpK+R)

Förklara gärna, det är alltid skoj att lära sig nåt nytt. Kirchhoff borde ju funka även 2013 tycker jag.

Edited by - UrSv on 2013/02/27 22:28:13
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2013/02/27 :  23:22:25  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
UrSv, är det verkligen idé att vi diskuterar ?
Jag begriper inte din ståndpunkt ?

God Jul Jonasz !

/Erling




OB ... cd

Edited by - scorpion on 2013/02/27 23:26:48
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2013/02/27 :  23:22:44  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Det Gustav Kirchhoff skrev på 1840 talet äger fortfarande sin rikighet, har dock inte med saken att göra, mitt första svar på trådskaparens fråga är 100,12% rätt, om man sätter motståndet före kondensatorn blir det en del av kabeln, dvs en del av förstärkaren. Om det sitter efter kondensatorn blir det en del av lasten och vips så stämmer delningsfrekvenesen med konstuktörens intentioner.

I övrigt tycker jag att detta sjunkit till en tramsnivå, om motståndet på schemat sitter efter kondensatorn skall det sitta där!

En enkel fråga om hjälp kan uppenbarligen hur lätt som helst förvandlas till något som liknar en jävla patetisk sandkastartråd på andra forum.

Mitt första svar har för övrigt stigit till 100,23% rätt nu.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/02/27 :  23:27:06  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Tillkommer väl lite storheter som Le, Qts och Qes. och filtret i övrigt? Men jag kan ju vara ute och cykla...


Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2013/02/27 :  23:47:10  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
NÄ !
Det här filtret är färdigt, frågan är bara varför motståndet sitter efter kondensatorn !

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2013/02/27 23:50:33
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2013/02/27 :  23:58:53  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Tack detsamma Erling!
Använder du IB15 fortfarande?

Förövrigt så är ju tråden hypotetisk, eller vintage iaf, då det är aktiva filter som gäller numer!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2013/02/28 :  00:01:53  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Tack för det goda humöret Jonasz !
Titta på Audiocircle så finns lite nutid.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2013/02/28 00:02:12
Go to Top of Page

SCCaudio
Member

50 Posts

Posted - 2013/02/28 :  00:08:24  Show Profile  Visit SCCaudio's Homepage Send SCCaudio a Private Message  Reply
Sätt motståndet efter delningen alltså efter kondensatorn, så blir det korrekt.

Skulle kunna skriva ett helt A4 om varför men det ska inte behöva sägas på annat sätt än vad Ingvar redan gjort.

Ibland känns det som det ska krånglas till lite extra bara för att skapa underlag för ändlösa diskutioner, framför allt på vissa andra forum , här är klimatet för det mesta bra.

Mvh.

Utvecklar och bygger SCCaudio-högtalarna.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/02/28 :  08:28:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Förundras över den märkligt hårda tonen i tråden och sällar mig till UrSv.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2013/02/28 :  08:47:11  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Min avsikt med mina inlägg är endast att bidraga till att någon, inklusive jag själv, lär sig och får förståelse för hur det fungerar. Jag förstår helt ärligt inte varför det skulle spela nån roll i vilken ordning motstånd och konding kopplas men när två högtalarkonstruktörer påstår att det blir helt olika resultat så vill jag självklart förstå vad jag missat.

@Ingvar:
Vad är tramsigt med att reda ut hur ett filter fungerar? Det där med en del av kabeln respektive förstärkaren kan ju inte stämma i denna koppling. Är du helt säker på att vi talar om samma filter dvs en konding i serie med ett motstånd i serie med diskant?

@SCCAudio:
Jag förutsätter att du också missat att titta på filterritningen. I annat fall behöver du inte skriva ett A4 men du kunde kanske bara kort beskriva hur det hänger ihop? Mitt syfte är inte på något sätt att skapa ändlösa diskussioner men en sån här sak kan ju förbrylla någon och då är det väl bra om man förklarar hur det fungerar så att man kan gå vidare med ökad förståelse?
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2013/02/28 :  08:49:38  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
@scorpion:

Självklart är det värt att diskutera dock under förutsättning att någon är intresserad av att lära sig nåt och öka sin förståelse. Eftersom det gäller åtminstone mig tycker ju JAG att det är idé att diskutera. Någon speciell ståndpunkt har jag varken uttalat eller förstått att det handlar om. Jag diskuterar ett filter.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2013/02/28 :  08:51:32  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
@Brandmästarn:

Le, Qts och Qes är nog inte så intressanta för frågan om huruvida ordningen på konding och motstånd påverkar delningen. De ligger ju kvar i diskanten oavsett yttre placering av de andra komponenterna.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2013/02/28 :  09:39:12  Show Profile Send Nagref a Private Message  Reply
Om det är seriekretsen för diskanten i den här länken som avses så gäller Kirchoffs tvåa och komponenterna 4.7uF 2.7 ohm samt 25TFFC kan kastas om inbördes utan att överföringsfunktionen för diskanten ändras.
www.vegalab.ru/forum/attachment.php%3Fattachmentid%3D15509%26d%3D1162749883+&hl=en&gl=se&pid=bl&srcid=ADGEESgfkjpJsB7RUAhRTgBJGg__eb_LLfiecG6LT6jbfbQjbn3TCIZUYLwJeemDH3dTtua8lumiyRIFhmJE7k-TMBl80BNVoxvSUJ_K5t9dtIvONzmnUx3qlxsqc4z7rdNY7A_sgqrL&sig=AHIEtbR39EOm45gHgy39lnr4MAIvMtclyg" target="_blank">https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:eUrAzl14r8EJ:www.vegalab.ru/forum/attachment.php%3Fattachmentid%3D15509%26d%3D1162749883+&hl=en&gl=se&pid=bl&srcid=ADGEESgfkjpJsB7RUAhRTgBJGg__eb_LLfiecG6LT6jbfbQjbn3TCIZUYLwJeemDH3dTtua8lumiyRIFhmJE7k-TMBl80BNVoxvSUJ_K5t9dtIvONzmnUx3qlxsqc4z7rdNY7A_sgqrL&sig=AHIEtbR39EOm45gHgy39lnr4MAIvMtclyg

Har man problem med att se detta intuitivt så går det utmärkt att simulera det i ex LspCad.

UrSv har alltså helt rätt.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000