HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Kuben hornet
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2012/09/13 :  22:43:46  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Det började med att jag köpte ett Kuben bashorn för en billig penning. Välbyggt horn av en snickare men det lät illa när man spelade.


Det skulle sitta ett MGR element i så det var det första jag misstänkte för skorrande oljud. Inne i lådan hittar jag ett 12#8221; element där en reva i kanupphängningen lagats med rikliga mängder karlssons klister eller något annat som blir klart och stenhårt. Elementet var skruvar rakt på baffeln så när det rör sig det minsta slår det rakt in i MDF skivan. Hornet är enligt orginalritningen men hornstarten är 260mm hög inte 330 så flaren är lite brantare än orginalet.


MGR elementet är kanske inte idealiskt men faktiskt inte så dumt ändå.


En bit spånskiva blev en sub-baffel med ett 270 mm diameter hål i så att konen får fritt spelrum. Sidorna på hornen stagades enligt http://www.klipschupgrades.com/lascalaupgrades2.shtml
Nu lät det bättre mycket bättre. Jag tyckte att det var bra klipp i mina mini Onken med 10#8221; element. men horn är någonting helt annat. Lågbasen saknas men kraft och klipp finns det gott om.
Jag provade vintage element som Isophon 30/37A och Seas 30FA, halvgamla element som Gamma LA-1231, Fane Crescendo 80W och ett PA monster Beyma G320. Det verkar inte vara speciellt känsligt för vilka element man använder. Skall man klämma in 15#8221; får man passa sig. Baffelplattan är 418 mm bred men en vinklad 19mm sidvägg tar någon stans mellan 19 och 28 mm med 90 till 45 graders vinkel säg att kuben ligger på 55-60 grader så hamnar man runt 25mm då är bredden ca 370 mm och mitt 15#8221; element är 386 mm!

Jag har en audiofil bekant Jan som skulle behöva en mobilare variant av kuben. Helst lättare, stryktåliga och inte så fuktkänsliga. Tanken är att bygga i OSB eller billig plywood. Kammarens sidoväggar borde gå att göra i 6mm masonite som böjs. dels skulle det bli en snygg kurvatur i hornet dels skulle man spara vikt. Jan råkar ha ett par mellanregister och diskanthorn, delar man dessa ganska högt och brant för effekttåligheten skull så borde man kunna få till ett PA system som ryms i en vanlig bil och ända kunna dunka hårt ner till 60 Hz.

Här följer en serie impedansmätningar med Fr och Q värden, som, nota bene, är värderna för elementen monterade i Kuben, samt frekvensgången taget mitt i högra hornöppningen (den övre kurvan) och på 1 meters håll på mitten. Detta är med hornet utan reflektorer i ytterhörnen eller framför elementet vid horndelningen.

MGR 30P40



Isophon 30/37A




Seas 30FA



Gamma LA1231 (synd att jag inte har kvar mina 1232 som borde vara bättre lämpade)



Fane Crescendo 80W




Beyma G320



lagun49
Member

138 Posts

Posted - 2012/09/13 :  23:32:24  Show Profile Send lagun49 a Private Message  Reply
Byggde 2 st. sådana horn på 70-talet åt basister, som använde hornen i sina basriggar. Jag använde ett 15" Fane-element, och ett 50W hybridslutsteg som förstärkare.

Lars G

Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7539 Posts

Posted - 2012/09/13 :  23:37:01  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
"Kuben" ser ut att vara en klon av Klipsch La Scala.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2012/09/14 :  10:04:24  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
La Scala har några udda saker för sig som kuben inte har
1. Strypning av hornstarten där arean av öppningen framför elementet är halva arean av hornstarten
2. Det finns en 190mm lång sektion som dels är smalare än föregående sektion dels inte utvidgar sig alls
3. Efter den sektionen finns ett tydligt hack i expansionen då bredden hoppar från 63 till 82 mm

En del av detta beror på att man vill klämma in ett 15" element i ett 24" brett horn. Nu har jag lite ideer om ett horn som också är en 60 cm kub fast med annan geometri, lite mer komplicerat att bygga en kuben men det borde bli mycket lättare att lyfta...


Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/09/14 :  10:22:18  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Börja med att studera följande:

http://www.linnaraudio.com/simuleringar/kuben/index.htm

Ta sedan hjälp av HR om du vill komma någonvart. Räkna inte med att "kurvformade" väggar ger någon direkt förbättring.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/09/14 10:28:03
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/09/14 :  10:33:58  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Skulle kuben-hornet räcka till för den som vill ha något för sin elgitarr?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/14 :  11:30:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Kuben-hornet går väl ganska linjärt uppåt 400 - 600 Hz beroende på element. Det är väl inte riktigt högt nog för en elgitarr.

Om jag ville ha ett horn till en gitarr så skulle det bli ett frontladdad rakt koniskt horn. Det blir ganska stort förståss, men det går så högt upp i frekvens som elementet gör.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2012/09/14 :  12:32:21  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Kurvaturen har bara ett syfte att få tillräckligt styvhet med tunnare/lättare väggar. Akustiskt lär det inte göra varken till eller från.Men de kuber jag fantiserar om är ganska ordentligt ommöblerade jämfört med LaScala och förhoppningvis lättare än de MDF bygge som nu väger 40 kg utan driver (La Scala II väger 79 kg styck) Mitt mål är under 50 kg, med drivers och toppar, delningfilter, beslag och allt som gör en komplett högtalare.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/15 :  11:54:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Om intresset är att bygga lätt och portabelt så skulle jag skicktlimma 2 lager 3 mm plywood med lite stringers på insidan. Jag utgår ifrån att divinycell, epoxi och kolfiber/glasfiber är på tok för dyrt och kladdigt att jobba med, annars skulle det gå at få ned vikten påtagligt.

En billigare väg att gå skulle vara att limma masonit på två sidor om formslipade ark med frigolit. Limmet blir då epoxi då alla andra limmer som fäster bra löser upp frigoliten. Polyuretanskum-skivor borde funka med billigare limmer som polyesterplast.

Jag tror man kan göra mycket skoj med midbashorn och formlimmade paneler. En stor fördel skulle vara att komma ifrån den allt för abrupta förändringen som en vanlig tvärt avhuggen låda gör vid mynningen. Lättare att "flara" ut sidorna, vilket samtidigt skulle göra underverk för styvheten.

Nvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/15 :  12:07:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Ett förslag på vad som borde gå att få in i en kub på ca 60X60X60 cm.
Det skulle se ut som kuben ovan men med en eller två st portar i mitten av den trekantiga mittdelen.

En st B&C 12FW76.
http://www.bcspeakers.com/product.php?id=363

Otäckt mycket output från en låda med en 12a i!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7539 Posts

Posted - 2012/09/15 :  17:25:27  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Hmm. Simulerade nånting liknande Circlos variant här ovanför men med en trött Eminence Beta 10 som driver (av den enkla anledningen att jag har ett par). Med portad kammare ser det ut som att jag ska få en fin respons från drygt 50hz upp till nästan 1khz on axis, det verkar nästan lite för bra för att vara sant. Vore intressant att bygga ett par testlådor.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2012/09/15 :  18:28:44  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
1 kHz är möjligt med Kuben, kanske inte optimalt att köra veckade horn så högt HiFi mässigt men för att möjliggöra kompressionshorn eller öka effekttåligheten hos ett mellanregisterhorn så varför inte.

Linnar föreslår ett ganska "kasst" element med högt Q och lågt FR för att få mest bas och det ser man på MGR och Gamma elementen ; Gamma har en liten puckel strax under 63 Hz och hänger sedan bra med upp till ca 300 Hz. Den klassiska horndrivern Beyma börjar sjunka redan under 100 Hz men funkar å andra sidan upp till 1 kHz. När jag återfår min MacBook från hustrun skall jag återkomma med nya mätningar denna gång med reflektorer och lite bättre mätbetingelser.

Angående böjda paneler, såg att Bauhaus säljer genomskinliga plastskivor till bra pris... Någonstans har jag en byggsats med lysdiod effektmätare att koppla in på högtalare. En sådan i en genomskinlig baskammare och jag har PA världens motsvarighet till lavalampan! ;)
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2012/09/15 :  23:12:36  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Hornet på ett soffbord mitt i rummet, mikrofon 80 cm framför, mattor och filtar på angränsande ytor.

Beyma G320 denna mätning är med som referens i efterföljande mätningar.


Fane Crescendo 80W ligger nära Beyma elementet, men ca 5 db mer bas runt 60-80 Hz.


Gamma LA-1231 ca 7 dB lägre känslighet men går nästan en oktav djupare i basen än Beyma relativt mellanregister nivån. Notabelt är att gamma elementet borde ha mycket lägre övre gräns än 1,2kHz om man räknar på Fr x 2/Qes


Isophon 30/37A har mindre dippar vid 200 Hz och 400 Hz än vad Beyma, Fane och Gamma hade, bra bas och snyggt fall över 1,25 kHz


Seas 30FA ligger mycket nära Fane egentligen, det är ju ett 15 Ohms element så lägger man på 3dB så hamnar man nära Fane.


Slutligen MGR30P40. Påminner om Gamma elementet men har mindre uttalad svacka vid 80 Hz och hänger inte med lika högt i mellanregistret.


Nu börjar jag förstå att köper man de där elementen med Q värden nere runt 0.2 och ganska höga Fr så visst får man verkningsgrad och effekttålighet men basen blir tunn i alla fall i små horn.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/09/16 :  14:15:36  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Skulle man kunna tänka sig att bygga ett rätt högeffektivt och litet, billigt och lättflyttat PA, med hyfsade ljudliga egenskaper
tillsammans med ett mellanrgisterhorn av någon sån här typ?
Delning runt 1kHz.


http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?partnumber=292-2624

Eller kanske:

http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?partnumber=272-102

Edited by - Mickel-mackel on 2012/09/16 14:16:44
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7539 Posts

Posted - 2012/09/16 :  14:21:08  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Peavey hade en högtalarmodell bestående av ett bashorn med liknande veckning och ett stort mid-diskanthorn. FH-1 tror jag bashornet hette.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/09/16 :  20:57:55  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag har googlat lite på bashornet FH-1
Det verkar användas i en hel del applikationer med endast ett mellanregisterhorn stackat ovanpå.
Vad jag sen läst mig till så verkar man ofta ha delat vid 500Hz.
Och FH-1 går relativt bra uppåt i frekvens pga att man har refdlektorer vid böjarna.

Här är en ritning som någon gjort, och påstår att den är så gott som = original.


http://techtalk.parts-express.com/showthread.php?229643-Modified-Peavey-FH-1-Clones
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2012/09/17 :  20:40:16  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
För ca 30 år sedan köpte jag denna ljudmätare/signalgenerator (snodd bild)


Med denna mätte jag upp en kompis 80/80 horn, dels på 1 meter håll, jag vill minnas med delningsfilter och de övriga två elementen urkopplade ett, sedan i lyssningposition i vardagsrummet av ordinära mått.
70/80 horn utan B Börjas modiferingar driver är Gamma 12" men inte en aning om vilket
A&T MR25 mellanregisterhorn Coral 4" kondriver och fasplug, hornet i gjutet aluminium
Diskant Electro Voice T-35 monterar inne i mellanregisterhornet



Notabelt är att även denna mätning visar frekvensgång som passerar 1 kHz.
Det flacka basfallet kan vara en artifakt. Testsignalen är en sinusvåg som moduleras med 8 hz Så en 63 Hz signal svajar mellan 55 och 71 Hz och mätarens nålfladder beror på om man har response på fast eller slow. Tanken med moduleringen är att minska effekten av stående vågor i basen

Då jag nyss köpt ett Rila horn på loppis och ett till i Gula Tidningen testade vi båda hornen rakt av utan delningsfilter.
A&T hornet lät fantastiskt rakt av, klart naturligt, rätt och så vidare. Jag vet inte vad som hände med den Stockholmfirman A&T, bra horn och trevligt bemötande om man ringde eller skrev brev
Rila lät mycket sämre än mätningara, burkigt och trattigt. Den tunna plasten vibrerade tydligt monterat i en tung baffel och med dämpning eller stagning kanske de låter bättre. Idéer om att rädda dessa mottages tacksamt. Skumplastkanterna på Sinus elementen ruttnade så dessa slängde jag men det finns andra element som
jag tycker passat bättre
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7539 Posts

Posted - 2012/09/22 :  11:44:28  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Hur förhåller sig den samlade panelen till hörnreflektorer i syfte att hjälpa de högre frekvenserna att snirkla sig ut genom tratten?
Jag kan inte riktigt släppa min kubliknande simulering med Beta 10 och avstämd bakkammare, om den fungerar (bra) i verkligheten skulle jag kunna spara in mycket plats och krångel med delningsfilter.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2012/09/24 :  21:34:49  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Hörn reflektorer kan göra en hel del. Fast olika med olika element i samma horn (http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/219656-horns-bend-reflectors.html) De verkar ju inte vara ett enkelt förhållande att 1+1=2 direkt, effekten av reflektorerna är inte additativa utan snarast komplexa interaktioner.

En fördel med akustiska lågpassfilter är att de också skär bort harmonisk distortion, dessutom känns det bra att driva baselementet direkt utan massa passiva delningsfilter i mellan, manligt på något sätt ;)
Go to Top of Page

PeterAkemark
Starting Member

44 Posts

Posted - 2012/10/03 :  15:00:07  Show Profile Send PeterAkemark a Private Message  Reply
"Kuben" var och är ingen kopia av något horn från Klipsch! Det verkar som vissa forummedlemmar tror att Internet fanns redan då och att författaren tillät sig att vara oärlig.

"Kuben" är ett horn som beräknades för ett element från Isophon nämligen P38A. Ett 15" element.

Mvh Peter Åkemark
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7539 Posts

Posted - 2012/10/03 :  20:54:36  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Om det är mitt inlägg i början av tråden som åsyftas så menade jag inte att trampa någon på tårna, både Kuben och (antar jag) La Scala konstruerades innan jag föddes. Vid en snabb blick ser de onekligen ganska lika ut, vilket förstås kan sägas om de flesta normala högtalare med en bas och en diskant i en fyrkantig låda.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2012/10/06 :  00:04:41  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Bäste Peter
Jag säger inte att Kuben är en Klipschkopia. Men La Scala kom före kuben och de uppvisat en påfallande geometrisk likhet.
Det finns ju ett begränsat antal sätt att vika ett horn och detta är ett av dem. Så om det är en helt oberoende konstruktion eller en inspirerad av LaScala överlåter jag till konstruktören att förtälja. Jag ser det som en stor förmån att ha en så erfaren konstruktör i detta forum. Data simuleringeringarna har utveckalts sedan 70 talet, men verkligheten till skillnad från modellerna är den samma, så erfarenhet väger tungt.
Go to Top of Page

PeterAkemark
Starting Member

44 Posts

Posted - 2012/10/07 :  12:38:48  Show Profile Send PeterAkemark a Private Message  Reply
Nej, DrBoar det var "Fulings" tidigare inlägg jag vänder mig emot. Det du säger är emellertid helt korrekt, det finns ett begränsat antal sätt att vika ett horn som "Kuben". Och med det sagt så finns det horn som föregår LaScala med ett antal decenier med likartad geometri så varken jag eller Klipsch var först! Dessutom har samma geometri används av Electro-Voice med början i deras Eliminator III fast större/längre.Jag kan också förtälja att det aldrig i R&T, publicerade hörnhornet har samma geometri som Klipsch Jubilee har fast mitt var 25 år tidigare. Men det var inte heller först för det finns ett antal hörnhornliknande konstruktioner från 40 och 50 talet soim ser snarlika ut. Kuben var aldrig något basmonster och var inte heller avsätt som sådant. Att sedan bygga in stabiliseringar är aldrig fel. Var för jag inte ritade in dessa från början vet jag inte men det stod klart redan då att så behövdes, den anvisade länken till "Volti" visar på en bra lösning.

Vad som ofta blir fel när man senare skall använda en konstruktion tillsammans med modernare element är att de ofta är för bra och ger inte ett bättre resultat. Pröva och simulare med "sämre" element så blir ofta resultatet bättre totalt sätt i dessa konstruktioner. Det medans det maximala ljudtrycket blir lägre, men vad gör det med en skillnad på 10-20dB om max nivån sjunker till 120dB istället för 140dB.

Mvh Peter Åkemark

Edited by - PeterAkemark on 2012/10/07 12:41:25
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2012/10/16 :  13:10:42  Show Profile Send Larsen a Private Message  Reply
quote:
"Kuben" var och är ingen kopia av något horn från Klipsch! Det verkar som vissa forummedlemmar tror att Internet fanns redan då och att författaren tillät sig att vara oärlig.

"Kuben" är ett horn som beräknades för ett element från Isophon nämligen P38A. Ett 15" element.


Ett sådant hade jag, med nämnda Isophon... köpt beg för jag tror 300 kr.
Den var lackad ROSA. Än mer mysko, med tanke på färgsättning, vara att byggherre tillika tidigare ägare, var "hårdrockare" fullt ut... kanske var glamrock

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2583 Posts

Posted - 2012/10/16 :  17:09:53  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Sådana kubar har jag åxå haft.
I mina satt det Philips 12" med Mjuk dammkåpa och gummikant.
Det gick inte så djupt men det var bra tryck i dom.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2012/10/25 :  15:05:49  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Imperial
kan det ha varit Philips AD12250W8 ??
Ser ut så här


Och mäter riktigt lovande och talspolen ser bra grov ut


;)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000