HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Skivspelare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2012/08/14 :  19:40:38  Show Profile Send Fyhr a Private Message  Reply
Efter lång frånvaro från både forumet här och musiklyssning kom jag via en mikroprocessorfjärr till ett hemskt hembioslutsteg på att det går att göra saker.



En hårddisksmotor extraherades, styrdes m.h.a en kollega.



Saker som snurrar är ju intressant nog, några kort grävdes fram ur gömmorna och fick ge upp sin opraktiska batteridrift.



Det var ju roligt att spela skivor, men den technics SL-D2 jag har är inte lika spännande, automatik och annat. Så jag tänkte köpa en ny spelare, men efter att ha synat både pro-jecter och regor och simply black var det jäkla dåligt med både ingenjörsarbete och material för mycket pengar. Hur jäkla svårt kan det vara att göra själv? RPM 5.1 är snygg, den kanske får låna ut design.



Nåja, ett impulsköp hos den lokala radiohandlarn senare hade jag en relativt stabbig DD-motor från en Pioneer (bild kommer), inte vad jag hade planerat från början men det löser två problem jäkligt fort och minskar risken med högtflygande planer som samlar damm på en hylla.

Verkstaden erbjöd intressanta spillbitar, skrothögen innehöll bland annat en 300 mm diameter 150 mm hög stålaxel, det var kanske lite i överkant och valet föll istället på en skiva 30mm plexiglas, viss estetik kanske hjälper till att vinna acceptans i hemmet.



Fundamentet blir av stavlimmad bänkskiva.

Arm sedan, var dyrt även det 150 GBP för en begagnad rega på ebay?

En sådan här är ju stilig i sin briljanta enkelhet, borde gå att reverse-engineera något sånär. Skånehobby har vettiga bitar att börja med, 65 kr fattigare får vi se vart det lider.

Projekterat mål, under 1000 kr investering och bättre än budget pro-jecter? Hejrop och tips mottages gärna på vägen.

Edited by - Fyhr on 2012/08/14 19:42:57

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2012/08/14 :  22:31:36  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
http://www.carbix.se/
Dom har färdiga armrör i kolfiber..... tyvärr inte koniska vad jag kan se, men du kan köpa ett kolfiber metspö billigt och kapa av till mååånga armar.
Funkar riktigt bra.
Upphängningen kan du göra unipivot alltså en nålspets som armen balanserar på. Billigt enkelt och helt ok ljudmässigt, välj bara låg tyngdpunkt.

esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/08/15 :  08:37:19  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Intressant projekt som jag kommer att följa med stor nyfikenhet

Jag har ju ett liknande bygge framför mig.
Lager, tallrik och motor kommer från en Thoréns TD166 - resten blir DIY.

Lycka till Fyhr!
Glöm inte att dokumentera bygget flitigt.
Mycket bilder =

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2012/08/15 :  08:56:48  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Kul

Alltid trevligt med skivspelarbyggen

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2012/08/15 :  20:18:48  Show Profile Send Fyhr a Private Message  Reply
Liten fundering/material update.

Tänka är bra.

Ful-CAD-arm.

Ytterst subjektiva utböjningstester, de två lagren väger 8 g, ungefär som den pickup jag har.

Lite rör att välja på, tror de från carbix är samma som jag köpte på hobbyaffären, billigt i alla fall, bättre kan man göra senare.
De är 3-6 mm ytterdiameter.

Lager behövs också till "cantusklonen", det blir nog de större som är 15 mm ytter 6mm inner, de små var lite väl pyttiga.

Fundament, limmat 90 grader vridet, 80mm tot. Låter rätt mycket vid "knackprov", duger säkert till att börja med.

Motor med styrkort, börjar här, får ge mig på att styra den med mikroprocessor när resten lirar. Vet någon vilken Pioneer den kommer från så informera gärna ;)

Alternativ skivtalrik?

Det var allt för stunden.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2012/08/15 :  23:59:48  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
lite snack och mycket verkstad!!!
Me like!

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2012/08/16 :  09:11:45  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Mkt spännade tråd!
Blir en läcker spelare

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/08/16 :  12:30:05  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Att jag missat denna tråd?
Hursomhelst, nu ärjag ivrig gluttare och påhejare!

/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2012/08/17 :  06:26:21  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
har en sån motor det är en pl510, kolla på vinylengine så hittar du schema på allt.

18 ska de va.

Edited by - classe on 2012/08/17 06:27:10
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2012/08/17 :  07:12:47  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Hurra! Mera diy i denna kaliber! Man blir glad i själen!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2012/08/18 :  15:32:43  Show Profile Send Fyhr a Private Message  Reply
Kaliber vet jag inte, men tack för komplimangen :)

Tackar så mycket Classe, lysande scheman, t.o.m motorns uppbyggnad i detalj!

En enklare armvariant funderades ut, samma princip, färre komponenter och kanske bättre val av lagringspunkt. Givetvis måste detta testas med en snabb prototyp.


Först fick RIAA't ett lock, front och en stor ful jordskruv.


Kolfiberdamm är räligt, mask och grejjer är bra, min goda vän Mattias vid kapen. Han håller på att bygga ett par monoblock, ska övertyga honom att lägga upp en tråd han med.


Princip och ingående komponenter, technics PU'n får agera dummy.


Limma limma, parallella lageraxlar, lite sämre med den bockade aluplåten men det duger nog till prototypen. Det blir förmodligen frästa akrylblock i finversionen senare.


Funktion före form ;)


Stackars Troop, nergraderade till mockup.


Relativt lätt arm tror jag, få komponenter är bra komponenter.


Det blir lite pill att ställa in men, som proof of concept ska det väl gå bra.

Tonarmskablage härnäst, får dras genom armrören och ut i någon loop bakom. Förväntar mig oöverträffad kanalseparation tack vare kolfiber-faraday-buren för varje kanal... eller nåt







Edited by - Fyhr on 2012/08/18 15:34:26
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2012/08/18 :  15:49:28  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Intressant bygge!

Jag ser en konkurrent till "Snyggve" i andra bilden ovan för övrigt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/08/19 :  08:15:10  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Intressant!

Och lite skrämmande, kan Fyhr läsa mina tankar tro?

Denna tonarm är nästan exakt likadan som den konstruktion som utvecklats i min träskalle...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2012/08/19 :  13:42:04  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Ztenlund - Alla byggen behöver en "snyggve".


Helkul byggtråd med skivspelare. Följer noga. Och övertyga din polare att lägga upp byggrep. om sina monoblock.
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2012/08/20 :  11:30:30  Show Profile Send Fyhr a Private Message  Reply
Ophetic: Det är väl snarare trevligt att vi kan dra samma logiska slutsatser kring armkonstruktion från given indata

Det finns många bra och mindre bra försök i en lång tråd på diyaudio.


Lite funderingar kring den valda armtypen då, problemet med att lägga lagerpunkten bakom skivan är givetvis att armen blir lång och med tangentialarm vill man till skillnad från vanliga armar ha motvikten på en lång hävarm eftersom masströghetsmomentet kring Z-axeln inte spelar någon roll.

Med den valda konfigurationen ovan räknade jag enligt följande:
arm-massa 14g med lager borträknade, antar uniform fördelning.

på pickup sidan ger detta 9.33g på hävarmen L, motviktssidan 4.66g på hävarmen L/2
m1 = 8g på hävarmen 2L, från detta dras "nåltrycket" 1.5g alltså 6.5g.
m2 söks, M=0 kring lagringspunkten.

0=6.5*2L+9.3*L-4.66*0.5L-m2*L => m2 = 20g.

Ansenlig massa kan alltså sparas genom att göra hävarmen till motvikten längre, något som i mitt fall blir opraktiskt men det kanske kan komma att behövas. Har någon koll på vad den rörliga massan på en komplett invägd cantus inkl. PU är?

K räknades från 17 cu med 1 um / mN till 1/17 N/mm, har någon koll på hur PU komplianser mäts? är de isotropa?


Edited by - Fyhr on 2012/08/20 15:17:13
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/08/21 :  08:50:38  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Härligt!

Men Du kompis........det är nog inte så många som
vet vad "isotropa" är i detta sammanhanget.

Om jag förstått Din fråga rätt undrar Du om fjäder-
konstanten, "k" är lika i riktiningarna, "X" och "Y".

Anders Bubbel och andra kanske vet nog bättre än jag. Men
som jag fattat det är fjäder-konstanten lika i dessa
riktingar, "X" och "Y" om "Z" är samma rikting som armen.






Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2012/08/21 :  19:26:29  Show Profile Send Fyhr a Private Message  Reply
Ni får ursäkta, givetvis menade jag så.

Prototyparmen är nu testad med ytterst primitiva metoder.



Resultatet är inte lysande, visst det spelar och låter något sånär skapligt i ca 30 sekunder, sedan vägrar lagren rotera och armen börjar snedställas med hiskeliga vinklar som resultat.

Mina misstankar faller mot följande 3 problem:
1: Fett kvar i lagren, något som ska undvikas i Cantus, jag hade dock bråttom och inget vettigt att skölja bort det med.
2: Dålig axiell låsning av lager, tejp är kass.
3: För stor innerradie i "hållar-röret", möjligen i kombination med den lätta armen, det går helt enkelt åt kraft att rotera upp för "backen" än att rulla åt sidan.

Som bonus fungerar dock techicsarmen bra som uppfällningsstöd

Edited by - Fyhr on 2012/08/21 19:29:41
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/08/21 :  21:59:22  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Sätt upp en funktion med krafterna.
Dels den som "drar" hela tonarmen
när skivan snurrar.
Och dels den som vrider tonarmen.
Den dragande kraften måste vara
så stor att lagren "kasar upp" på
det slitsade röret.
Sen ger den vridande kraften en mot-
riktad kraft på grund av momentet och
trycker tillbaka de kullager som är först.
Då blir det en liten "utförsbacke" som
får det sista kullagret att följa efter.

Börja med en "styv puppa", jobba sedan
bort skillnaden mellan vil och rörelse-
friktion. ( lätt sagt av mig, men svårt att
göra)



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/08/21 :  22:25:44  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Känns som du borde ha mågot som styr armen bättre.
Något som styr kullagren både fån över o undersidan.
Cantusarmen har bara en slits i röret där kullagren är fästa mot armrören.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/08/22 :  10:28:00  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Hmmm, skulle inte en tyngre armkonstuktion och ett smalare spår för armen att åka i kunna lösa problemet tro?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2012/08/23 :  11:37:57  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Svarva ett vasst hjul och pressa in lagret i det.
Låt sedan hjulen rulla i ett vinkeljärn istället.
Vridstyvt, samt att den större diametern ger lägre motstånd.
Lägg lagret i lacknafta över natten så löser du upp fettet.

esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

RTB
Member

75 Posts

Posted - 2012/08/30 :  19:30:48  Show Profile Send RTB a Private Message  Reply

Kul tråd, vet att Cantusarmen är väl ansedd men om man har kullager, framförallt utan fett, låter det inte om dem då när kulorna rullar runt? Inte hörbart för örat men kanske märkbart för en pick up?
Go to Top of Page

Preben
Member

86 Posts

Posted - 2012/09/02 :  13:35:24  Show Profile  Visit Preben's Homepage Send Preben a Private Message  Reply
Tjenamoss allihopa,jag är i för sig lite jävig eftersom jag kände Bo ganska bra men
Jag har testat en mängd olika armar och kan bara konstatera att Cantusarmen är genialt konstruerad om man får till den med rätt pickup.Den rörliga massan är ca 30g med en pickup på ca 5g enligt specen.problemet med fett i lagret är att armen kopplar sämre samt fastnar i röret.Om ni tittar noga på hans senaste lager är de inte knivformade men släta med avfasningar i ett smalare rör.Den senare modellen får därmed bättre stabilitet och mindre förskutning i röret.Clearaudios värstingarm är i grund och botten en försämrad Cantusarm med extra krimskrams.Jag har själv ägt diverse luftlagrade armar som inte spelar i närheten av en Cantusarm.Lycka till med projektet.M.V.H Preben
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/09/03 :  12:32:41  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Min ide med ett extra styrlager inuti rörets ovansida kanske nlir svår att ställa in så det inte går trögt?
Någon som har ideer?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/09/04 :  12:26:45  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
jag fick en liten idé till mitt projekt, men jag delar med mig här först.

Om man låter tonarmen (typ som Fyhrs konstruktion med dubbla rör i kolfiber/glasfiber) fästa i en anordning (av tex. trä)
som är bredare än tonarmen och sedan monterar kullager på denna (för att få en något vidare spårvidd än på Fyrs bilder).
Använder man sedan sig av tex. ett vinkelprofil i aluminium och lager med fläns (som rullar ovanpå profilen) så borde väl inte armen "sladda"???



Jag har en sådan profil ligger (blev över när jag gjorde badrummet) ska köpa kullager när lönen kommer

Edit: Stafning...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2012/09/04 12:57:48
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/09/04 :  12:38:19  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Aha! Som järnvägsräls. Funkar ju på tåg.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000