HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur låter horn (bas)?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fredrikb72
Starting Member

4 Posts

Posted - 2012/09/22 :  12:01:07  Show Profile Send Fredrikb72 a Private Message  Reply
Hej :) Detta blir min första post här efter att äntligen kommit in , är väldigt nyfiken på hornkonstruktioner och skulle gärna lyssna om det finns någon i sthlm,s området som låter mig hälsa på.

Hur tycker ni dessa skapelser låter (både för och nackdelar gentimot vanliga basar)? När jag tänker horn med mina erfarenheter så är det en tratt man pratar i som låter högt men skränigt / vasst.


Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/22 :  12:31:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Välkommen till forumet!!! Hoppas du kommer att trivas!

"Horn" innefattar allt från extremt otrevliga resonanta aluminiumsaker med mer dist än Jimmie Hendrix gitarrer, till det bästa som finns att köpa för pengar idag - DanleySoundLabs SH50.

Man kan tyvärr inte säga att horn låter på ett visst sätt, även om det kanske finns en viss mängd gemensamma drag för många konstruktioner.

Det vanligaste felet med horn är att folk förminskar dem till att passa in i en vanlig bostad, och bashorn vinner ingen ljudkvalitet på att vara för små. De som har hört Bo Hanssons källarhorn i Karlskoga säger att de inte hördes alls. Det bara "uppstod" bas när det behövdes. Basen drog inte till sig nån uppmärksamhet utan bara spelade som den skulle med en god portion dynamik och renhet.

För små horn eller horn som drivs för nära sina gränser i frekvensomfång kan låta riktigt trattigt och ibland rent fördjefligt illa. Horn är absolut ingen garanti för välljud. I de ganska fåtal fall där konstruktören vet vad dom håller på med så är horn oerhört rena, fria från distortion och färgning. De brukar ha en mycket bra impulsrespons och en bra koppling till luften i rummet och en väl kontrollerad spridning. Nått som leder till frihet från att tidiga reflexer inte förstör ljudbild och klangkaraktär.

De kan som sagt var låta fruktansvärt bra, men som alla högpresterande saker så kräver dom en massa för att nå dit.

Jag är väl lite av en mild och timid förespråkara av horn. Det har hänt att jag rekomenderat horn nån gång.

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2012/09/22 12:31:48
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7552 Posts

Posted - 2012/09/22 :  12:48:44  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Två gånger har jag haft glädjen att ha (någorlunda vettiga) bashorn hemma. Första uppsättningen var ett par av Linnars GardHorn, byggda efter egen veckning och fastskruvade på väggarna i uthuset som var mitt dåvarande lyssningsrum. Tyvärr hann jag inte leka särskilt mycket med dem förrän det var dags att riva dem och flytta men jag vill minnas att de spelade hyfsat dynamisk och tonsäkert ner till 40hz.

I nuläget lirar jag på ett par hemslöjdade hörnhorn, två ganska nätta (runt 300 liter styck) och billiga (775:- per element och en tusenlapp för spånskivorna) klumpar: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=86605&whichpage=2

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2583 Posts

Posted - 2012/09/22 :  13:42:28  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare Fredrik!

Du är välkommen ner i min skuta å lyssna/känna när mina horn brakar på.
Just nu har jag ett par dass i hytten för Imperial går inte in genom ingången.
För tillfället så är det Lab SS1000 till basarna som är 18Sound och topparna är bestyckade med 18Sound 12" och Turbosound 4" drivet av mina skatbon till rörsteg.

Droppa mig ett mail lr pm.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2012/09/22 :  19:42:20  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Medhålles!!

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000