HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Dynamik med 18 små Italienare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2012/09/25 :  06:37:07  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Det hela började med att en god vän blev intresserad av mina frontladdade bashorn, så jag bestämde mig för att sälja dom.

Nu blev det ju ganska fattigt i området 125-20000Hz för min vän, så vi har tillsammans suttit oss ner och funderat på någon kostnadseffektiv lösning med bra verkningsgrad. Resultatet blev följande...



Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/25 :  06:46:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Intressant!

Hur låter dom?
Det känns som lite 3FE22 vilket är väldigt trevliga element.
Kul bygge.

Mvh Johannes.


Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/09/25 :  12:37:02  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
COOLT

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2012/09/25 :  14:07:17  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Det känns som lite 3FE22 vilket är väldigt trevliga element.

Nästan, vi valde ferrit varianten. Mer konarea per krona men ändå snarlika egenskaper.

quote:
Hur låter dom?

Blev färdiga sent igår kväll, skall leka lite med baffelsteget först. Jag ber att få återkomma
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2012/09/25 :  14:33:25  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Går lite i samma tankar fast med EADs element.
Hur tänker du lösa
quote:
kostnadseffektiv lösning med bra verkningsgrad

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2012/09/26 :  12:11:21  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Hur tänker du lösa
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
kostnadseffektiv lösning med bra verkningsgrad
--------------------------------------------------------------------------------

Jag förstår nog inte frågan riktigt...
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2012/09/26 :  12:24:15  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Sorry, hur tänker du koppla element och förstärkare för att få en hög verkningsgrad? Tre passivt parallella seriekopplade element om tre ger ju inte högre verkningsgrad, snarare lägre. Eller missförstod jag "hög"?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/26 :  12:32:10  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Tre passivt parallella seriekopplade element om tre ger ju inte högre verkningsgrad, snarare lägre. Eller missförstod jag "hög"?






1 vs 9 element. 2,83 volt och kopplade för 8 ohm. 4 liter sluten låda per element.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2012/09/26 :  12:45:11  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
I min värld är det då 9 W in för 95 dB ut.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2012/09/26 :  14:04:16  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Jag har kopplat 3 element i serie i 3 grupper och de 3 grupperna är parallelkopplade med varandra = Re 6,3 Ohm
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/09/26 :  14:09:12  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Looking good

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2012/09/26 :  14:33:39  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ok, men har du en förstärkare till denna koppling så får man fortfarande bara ljudstyrkan motsvarande ett element? Känsligheten watt/dB har ju inte förändrats till det bättre?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/26 :  15:03:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
I min värld är det då 9 W in för 95 dB ut.


Hur kan du få 9 watt av 2,83 volt över 8 ohm?

2,83 volt över en 8 ohms last ger 0,35375 ampere ström genom nämda last. 2,83 volt gånger 0,35375 ampere är 1 watt. Vet inte var du får de extra 8 watten ifrån?

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2012/09/26 :  15:04:59  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Man får inte ökad känslighet pga att det är en linearray eller påverkar det mest spridningsegenskaperna?
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2012/09/26 :  16:44:08  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
2,83 volt över en 8 ohms last ger 0,35375 ampere ström genom nämda last. 2,83 volt gånger 0,35375 ampere är 1 watt


Ja, per element.

Med strömgrening och spänningsdelning enligt ovan nämnda koppling får varje element bara en niondel av den inmatade effekten 1 W.

Om man däremot har en förstärkare per element, alltså 9 W, fås 95 dB.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/26 :  17:02:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Ja, per element.

Med strömgrening och spänningsdelning enligt ovan nämnda koppling får varje element bara en niondel av den inmatade effekten 1 W.


Om du ser min sim ovanför så ser du att trots att varje element bara får 1/9dels watt så spelar dom 9 dB högre tillsammans än det ensamma elementet. Detta stämmer inte fullt ut på linekälla. Där tror jag snarare att det handlar om 4-5 dB högre dB/w/m då de inte adderar perfekt med så stora avstånd. Den totala mängden talspole i talspolegap + konytan gör att verkningsgraden ökar med multipla element som får dela på en watt mot ett ensamt element. Detta såklart bara inom de avstånd där våglängderna adderas på ett bra sätt.

Om du ser ovanför i simmen så får 9 element dela på ca 0,82 watt för att tillsammans ge 95 dB/m. Det ensamma elementet får ca 0,77 watt och lyckas bara få ur sig ynka 86 dB på en meters avstånd.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/26 :  17:04:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jämför med ett större element? Vaför kan en Beyma 12P80Nd ha 100 dB/w/m och en Fs på 45 Hz, Vas på 95 Liter osv, när inte ens ett Lowther-element uppnår den verkningsgraden? Gissar du på strålande yta så gissade du rätt.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2012/09/26 :  17:32:54  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Det ensamma elementet får ca 0,77 watt och lyckas bara få ur sig ynka 86 dB på en meters avstånd.

Hur många dB blir det om låter nio de elementen matas av var sin förstärkare?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/26 :  17:55:20  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Hur många dB blir det om låter nio de elementen matas av var sin förstärkare?


det blir då 2,83 volt över varje talspole. Tre talspolar i serie. Vi räknar 8 ohm för enkelhetens skull. 2,83 X 3 = 8,49 volt





Nu blir det inte exakt 9 watt, men siffrorna stämmer med föregående. Vet inte om jag hade 0,1 ohms serieresistans i förra simmen, det kan förklara om det skiljer några procent nånstans.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/26 :  17:58:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag vet inte om jag kan låta nedlåtande eller irriterad ibland. Nu när jag läser några äldre poster jag gjort idag så ser jag att de kan tolkas som så. Jag är bedövat trött och seg i skallen sedan några veckor tillbaka. Jag skriver ganska kort och kompakt för att jag inte orkar så mycket. Jag hoppas på att denna post är helt onödig, men om jag upplevts på något sätt så hoppas jag att det förklara saken.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2012/09/26 :  19:07:08  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
@Circlomanen: Absolut ingen fara, tvärtom, tack för att du tog dig tid att föklara.

@asto: Ursäkta för att jag lånade tråden.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2012/09/26 19:11:30
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2012/09/26 :  19:31:30  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Hittade detta efter lite surfande: http://www.linkwitzlab.com/faq.htm#Q21
Så även om man förlorar 3 dB pga halverad effekt så vinner man 6 dB på dubblad konarea.
Än en gång Circlomanen, tack för lektionen.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/09/26 :  20:22:22  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Verkningsgraden ökar eftersom skapat ljudtryck är proportionellt mot befintligt. Alltså, om flera element placeras i varandras närhet kommer de 'putta' på luften åt varandra och på så sätt skapa övertryck. När två element parallellkopplas bidrar den dubblerade effekten med tre db och övertrycksfenomenet med tre. Fyra element där alltså som mest sex db extra verkningsgrad och åtta element nio db extra.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2012/09/26 :  22:37:54  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Lite teknik snack är alltid trevligt Jag tycker nog att dessa högtalare är en riktig pris/prestanda bomb, ca 160 kr/element

baffelsteget tog jag ner endast -2db då dessa har en ganska bra höjning mellan ca 200-500Hz. Jag har byggt med ca 2 liter/element

Idag fick jag en liten stund över till att lyssna lite mer seriöst, riktigt bra närvaro i röster. Skön och behaglig klang på akustisk gitarr och diskanten har inget mer att önska egentligen, precis lagom. Nu är det ju första gången jag lyssnar på en linjekälla men ljudbilden känns rätt mäktig för att ändå vara så kort.

Körde också ett trumsolo på lite högre än för mig normal nivå, delning 125Hz med bashornen. Det smäller på riktigt trevligt med virvel och pukor. De små elementen rörde sig knappt så det finns en hel del att ge.

Blir tyvärr lite jobbigt att skilja sig från dom på fredag...





Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/09/26 :  22:51:48  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Hur stor inverkan på ljudet har egentligen de många elementen, linjekälla och högre verkningsgrad osv...?
Vad tror du asto, skulle tex två eller fyra element per högtalare fungera betydligt sämre än nio?

Är det slutna lådor?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2012/09/26 22:53:06
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/26 :  22:52:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Nu vet jag inte om det är någon större skillnad mellan ferrit och Nd varianten, men jag gillar mina 3Fe20 riktigt mycket. De är som du säger, riktiga budgetbomber. Det hade vari skoj att jämföra med lite finare Fostex, Tangband osv.

Kan tro att de kan prestera fint i linjekällor.
Hur mycket dämpning har du i dem? Måste oxå fråga om baffelbredden? Varför så smala?

Mvh Johannes.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000