HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix - I´m BAD!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/06/20 :  21:12:02  Show Profile Send pix a Private Message  Reply


Tänkte visa upp lite bilder från det senaste snickeriet
Asto hade fått några borrade plywood skivor över, så jag tänkte bygga några buktade BAD paneler

BAD paneler har ju diskuterats flitigt tidigare här på HF, och principen bygger på ett speciellt hålmönster, borrat med en viss hål-dimension


Men en lång planka som styrde överhandfräsen i en båge, gjordes ett antal bitar med en svängd kant.
De svängda bitarna är 120mm i mitten och 80mm i ytterkant.
Bredden är 600mm
Höjden på panelen är 1200mm och består av två st spegelvända "BAD-mönster"



Framsidan ser ut så här.



Jag gjorde tre paneler i detta utförande


Min tanke med att montera fötter på dessa är att de skall placeras en bit ut från bakväggen.
En bakom vardera högtalare, och en i mitten


När dessa är helt klara är planen att bygga ytterligare tre paneler som skall vägghängas på strategiska ställen i lyssningsrummet


Jag har fått mycket bra tips från flera HF-medlemar om lämplig fyllning, vilket är nästa steg.
Därefter skall Mahogny-fötterna oljas, och en benvit "strumpa" av tyg träs över dem, så de "försvinner" in i tapeten, och blir "osynliga"

/Pix







"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2012/06/21 :  06:30:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Snyggt Pix!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2012/06/21 :  07:29:08  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Snyggt

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2012/06/21 :  07:37:55  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Attans vad trevliga de ser ut! Kul att BAD-paneler inte har fallit i glömska helt för de är väldigt effektiva.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2012/06/21 :  07:49:21  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Snyggt .... är avundsjuk
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2012/06/21 :  07:57:32  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Hej.
Hur skulle ljudet förändras om jag stälde in ett par sådana i mitt lyssningsrum? Det är aldeles för kalt just nu, så något måste göras.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/06/21 :  08:28:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Snyggt Pix!(Som vanligt när du bygger)

Bjäris,
Ljudet skulle förändras dramatiskt. De stramar upp ljudbilden om de
placeras rätt. Däremot hjälper de inte mot stående vågor i basområdet.
Det beror på vilka problemen med ditt rum som är mest akuta alltså.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2012/06/21 :  10:47:00  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Förses baksidan med ett tättslutande lock samtidigt som frontpanelen också är avtätad, får man ju en sluten kavitet med ett gäng hål med ca 4 mm djup => en helmholtzabsorbent alltså. Så visst kan dom fungera mot rumsmoder men volymen på dom som Pix gjort ligger kring 100 L, ganska små alltså och med cirka 22% perforeringsgrad om han kört med Ø 12-13 mm för hålen, då blir det inte någon avstämning mot riktigt låg frekvens.

Nice shit Pix!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/06/21 :  18:43:23  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tack adhoc
Som du tidigare tipsat om så tänkte jag montera en ram på baksidan för att ha möjlighet att växla mellan öppen/sluten baksida, genom en demonterbar panel.
Sedan mäta i rummet vilken variant som gör sig bäst
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/06/21 18:44:20
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2012/06/21 :  19:36:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Vad händer om man monterar dom rygg mot rygg?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/06/21 :  22:15:05  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Johan,
Jag ställde (ungefär) samma fråga till adhoc (som är vass på detta med BAD), han så ingen direkt fördel med detta
Min fråga var ställd som att man monterade en BAD-panel även på ramens baksida

Men om jag förstått allt rätt så finns flera alternativ:
1. Ingen dämpning bakom BAD-panelen -> ren diffusor (reflektor)
2. dämpning (typ stenull) bakom BAD-panelen -> diffusor + absorbrent
3. Tät låda bakom BAD-panelen -> Helmholts resonant dämpare

Avståndet mot bakväggen är ytterligare an justeringsparameter

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/06/21 22:15:56
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2012/06/22 :  10:58:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Han har antagligen rætt :o)

Tack!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2012/07/04 :  19:49:01  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
snygga byggen, om någon har skivor "över" där alla 1000 hålen redan är borrade går det bra att skicka ett PM ;)

är det borrat för hand eller användes något smartare sätt? (letar förtvivlat efter ett sätt att slippa borra 1000 hål igen, de förra panelerna jag gjorde för ett år sedan är allt för färskt i minnet...)
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2012/07/04 :  21:13:33  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag misstänker att någon med cnc-fräs skulle kunna ordna detta rätt så kvickt, läge för en gruppbeställning?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/07/05 :  06:29:18  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Det finns ju en del tillverkare av kökluckor ute i landet
De har ofta kraftfulla cnc-fräsar som kan hantera fullstora skivor, och fräsa många skivor på hög.
I det fallet kanske tunn mdf är lättade att få till hålen så rena som möjligt, och utan fnas.
Att vattenskära mdf eller plyfa vet jag inte om det fungerar. detta fungerar annars på minerit-skivor (cement/gips)
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2012/07/05 :  08:24:50  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
själv använde jag oljehärdad masonit, drar inte till sig fukt, är lika hårt som hdf och ger egna fina hål....det var inte helt kul att borra i bara, fast det kanske hade varit lika jobbigt i plyfa.

köksnickeri var en bra idé, har ett runt hörnet sin jag kan fråga, blir dock ganska många timmar även för en fräs, och frågan är hur man håller i hop bunten när man fräser?, när jag borrat har jag använt genomgående bult o tving, funkar nog dåligt i fräsen
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2012/07/06 :  10:36:10  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
pratade med ett kökssnickeri i dag, de kunde inte svara på om man kunde köra flera lager, dem hade aldrig testat, de ville göra en prototyp-körning dels med ett lager och borr, dels fler lager och frässtål för att se vilket som fungerar och hur lång tid det skulle ta. dem hade precis fått en ny modern CNC-fräs och kunde inte riktigt svara på hur snabb o bra den var eftersom dem fortfarande håller på o lär sig. alltså fick jag ingen prisuppgift.

behöver åstadkomma en CAD-Ritning i dxf/dvg-format för dem att jobba efter.

tyvärr är snickeriet sommarstängt 4v, och jag själv har en del annat att syssla med akut, men efter sommaren skall jag försöka ta tag i det hela igen, lyckas jag få en fungerande metod till ett vettigt pris startar jag en ny tråd om det.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/07/06 :  14:34:23  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Spännande
Jag har nog de paneler jag behöver redan, men det verkar som just borrandet är problemet för de flesta som vill bygga
Beträffande att hålla ihop en hög med skivor, borde det väll gå att limma dessa i kortsidan, och att man avslutar det hela genom att såga av de yttersta 5 centimetrarna.
I de panerna jag ärvde så fanns ca 10cm råge utanför mönstret på en 1200 x 600mm -skiva
När fräsen går ner så håller den ju samman högen per automatik, när den går upp, så gissar jag att frässtålet är allt för högvarvigt för att riskera att skivorna fastnar och följer med upp.
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2012/07/07 :  00:56:37  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Dom två stora panelerna på långsidorna i mitt rum lät jag vattenskära på jobbet. 8 moduler om knappa 6x6 dm integrerade på plywoodskiva om 1220x2440 mm, tjocklek 4 mm. Det tog ca 4 timmar för dryga 4000 hål och två plywoodskivor lades på varandra. En CNC-fräs med sugbord är ca 4 ggr snabbare än en vattenjet. Kostnad för vattenjet kontra CNC-fräs med samma bordsstorlek har jag för mig är ca 1:2 a` 1:3 till fräsens fördel. => Fräs bör vara det mest ekonomiska alternativet att kolla upp.

Normalt används en offerskiva i MDF som läggs på fräsens vacuumbord (MDF är inte lufttät alltså). Kör man panelen av tunna MDF-skivor kanske båda sugs fast, vet ej, med masonite- eller plywoodskivor kan kanterna tejpas eller nubbas i hörnen så skivorna fixeras mot varandra.

Programmet / CAD-filen är inte särskilt knepig att få ihop för den som är duktigt. Det tog ca en halvtimme för kollegan att fixa till såväl postiv som negativ hålbild (har tyvärr slutat nu och jag vet inte om eller var programmet ligger sparat någonstans). Det behövs relativt mycket datorkraft för att köra 4000 hål i ett svep, -det blir mycket vektorer. Datorn på jobbet storknade efter ca 3000 hål, så skärningen fick göras i två svep.

Edited by - adhoc on 2012/07/07 01:07:43
Go to Top of Page

mcp_snygg
Member

56 Posts

Posted - 2012/07/09 :  10:20:39  Show Profile Send mcp_snygg a Private Message  Reply
Vilket avstånd bör man ha från väggen om man ska vägghänga bad panelerna
mvh
lelle
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2012/07/09 :  12:16:54  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
10 cm räcker i praktiken om det är sidoreflexer t.ex., frekvenser under ca 1Khz absorberas och vill man kan man ju räkna på basabsorbtionen som om det vore en perforerad absorbent med 22% öppet, inte särskilt effektivt.
att använda 5cm isolering och 5cm luftspalt fungerar också bera, tveksamt om någon ens kan mäta sig till skillnaderna.

rimligt "fast" isolering bör det vara, ca40kg/m3 för glasfiber och 70+ för stenull om man generaliserar, vanlig väggisolering om 19-24kg/m3 fungerar inte lika bra när det är tunna skivor.

hade tidigare s.k. superchunks i hörnen, använde då BAD-panel framför för att inte dämpa bort höra frekvenser, basabsorbtionen påverkas i princip inte alls eftersom en BAD-panel är så öppen.

gjorde en CAD-ritning i går, märkligt att det ska ta 3 år att göra en ritning, förra gången ritade jag direkt på skivorna, men eftersom snickeriet är stängt till augusti är min flit förgäves just nu.
Go to Top of Page

mcp_snygg
Member

56 Posts

Posted - 2012/07/12 :  17:49:33  Show Profile Send mcp_snygg a Private Message  Reply
Fan ja måste göra nått åt mitt storhets vansinne.....förra gången var det en liten finsk yngling som heter Linus. Ja tänkte kan han så kan väl ja....många rader assembler o c senare så botade mitt egna os ... inte så fräckt rent funktionsmässigt, men det kunde allokera minne , taskswitcha o skriva till skärm.

Denna var det denna förbannade bad panel som fångade mitt intresse....nu efter mkt svett,svordomar , värk o blåsor så står dom där bakom högtalarna....MEN
ALDRIG MER ATT JA GÖR ETT PAR TILL.
Fy satan vilket jobb....vill aldrig mer se en borr maskin....o drymeln som erbjöds sig hjälpa till....han såg man aldrig röken av.

Men när man nu sitter i soffan o spelar mark knopfler...så måste ja erkänna att dom gör sitt jobb
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/07/12 :  21:05:33  Show Profile Send pix a Private Message  Reply

Vilken "stoppning" använde du i dina BAD mcp_snygg?
Berätta mer, gärna bilder
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2012/07/16 :  22:20:15  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Hur blev ljudet PIX?
Jag kan inte va utan mina...

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/07/17 :  06:17:21  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
ESL,
Jag har inte hunnit dit ännu
Sol, bad och semester
Det är inte så mycket hifi just nu
Jag skall ta tag i detta framåt hösten har jag tänkt
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2012/07/18 :  12:37:36  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
SOL OCH BAD?
Hehehe


den va bra!


Här är det bara BAD men ingen sol!!!

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000