HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Använda volymkontroll på dac1 till flera källor?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2012/09/26 :  12:58:13  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Hej!

Använder nu min Benchmark Dac1 som volymkontroll och det låter helt OK, framförallt inga bi-ljud!

MEN, det är ju lite tråkigt att bara kunna lyssna cd, eller annan digital källa..

Efter lite tankeverksamhet slog det mig, kanske kan man "lyfta" volympoten ifrån kortet och sätta en omkopplare på in och sedan låta signalen gå tillbaka till kortet igen och därigenom använda volymkontrollen till andra källor? (hittar tyvärr inget schema..)

Någon som tror på detta? :]

Mvh Klas

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/09/26 :  14:23:42  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
bi-ljud, är det surr eller?

Jag hade också gärna önskat en analog ingång på benchmarken så att man kan reglera volym med den. Tvivlar på att det bara är att häkta potten efter en omkopplare dock, men om du hittar lösning tar jag gärna del av den!

(En lösning är väl givetvis att koppla din skivspelare eller liknande till en bra AD-omvandlare och skicka in den digitala signalen på ngn ledig ingång?)

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2012/09/26 :  16:13:25  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Precis den typ av ljud ja :]

Funderar lite vilken väg det tar efter volympotten.. går ju till hörlurssteget och till utgången OM den är ställd i variable.. Själva omvandligen bör ju redan hänt .. ? :]

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000