HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Spotify Premium via Android
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2012/10/15 :  22:52:06  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Halloj!

Har skaffat Spotify Premium nu. Har visserligen både dator och DAC men vill gärna kunna sitta i soffan och streama 320 kbps trådlöst till datorn.

Har både Android surfplatta och Android mobil.

Vägrar köpa något dyrt.

HUR GÖRA???

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/10/15 :  22:56:51  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Blåtand?
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2012/10/15 :  23:00:49  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Gärna om det finns något program som kan skicka ut 320 kbps.
Behöver i så fall tips om en BT-dongel som inte är för dyr, och som har USB-kontakt.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2012/10/16 :  00:56:56  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
INTE blåtand. För osäker överföring och dessutom har jag för mig att det sker massa omvandlingar av signalen innan den skickas och efter att den tas emot. Sen får du koppla en sunkig 3,5 mm till förstärkaren. Det bästa är väl om du kan använda din fina DAC?

Berätta mer om din setup, är datorn kopplad till din DAC? Isf föreslår jag att du kör någon app som kan fjärrstyra din dator (finns massa såna). Då får du optimal ljudkvalitet utan att göra avkall på bekvämligheten :)

Om du nu skulle kunna tänka dig att köpa nytt så kan jag varmt rekommendera Squeezebox Touch. Är inte så värst dyra, och då kan du köra Spotify från den digitalt till din DAC, och fjärrstyra allt från din padda :)
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2012/10/16 :  06:15:58  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Jag vill absolut använda DAC:en. Och ja, jag har datorn kopplad till den. Vad finns det för app/appar som kan fjärrstyra Spotify i datorn från min Android-padda?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2012/10/16 :  07:04:42  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Hittade appen Spotify Controller, ska testas nu!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Mats h
Member

561 Posts

Posted - 2012/10/16 :  08:53:10  Show Profile Send Mats h a Private Message  Reply
Kör med Remoteless-fungerar klockrent!

Rega P9/Linn Majik CD/Musical Fidelity M3 Nu-Vista/Respons Grand
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2012/10/16 :  08:53:12  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
quote:
Vad finns det för app/appar som kan fjärrstyra Spotify i datorn från min Android-padda?


Har dålig koll på det, har för mig att det fanns någon som hette Spotimote eller nåt sånt... en sökning i play store gav Unified remote som högsta sökträffen, verkar populär.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.Relmtech.Remote&feature=search_result

Annars finns det mängder av appar via vilka du kan kontrollera ditt Windows -skrivbord...
Go to Top of Page

Nahaz
Member

301 Posts

Posted - 2012/10/16 :  17:08:50  Show Profile Send Nahaz a Private Message  Reply
Spotimote är bra.

Setup: http://www.minhembio.com/Nahaz
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2012/10/16 :  17:34:15  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Tackar! Ska testa när jag kommer hem från tjänsteresan.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2012/10/21 :  09:45:13  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Har nu testat Spotify Control lite, och att hoppa mellanlåtarna i en spellista som jag redan startat upp i datorn går bra. Men att välja nya låtar eller spellistor funkar inte ännu. Kan vara skit bakom spakarna så jag får återkomma. Smidigt att ha en "fjärr" är det hur som helst.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2012/10/21 :  10:45:55  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Prova spotimote eller remoteless istället
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2012/10/21 :  17:15:41  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Berätta gärna mer om dessa, vad har de för för- och nackdelar?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2012/10/21 :  23:36:17  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Jag har bara provat Spotimote och den var bra men rätt buggig har jag för mig, men det var länge sen, typ 2 år sen (numera kör jag Squeezebox). Remoteless var det ju någon annan som tipsade om och tyckte var "klockren" :-)
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2012/10/21 :  23:41:53  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Nej nu minns jag, det hade med servermjukvaran att göra, man skulle köra en server på den PC varifrån man skulle streama spotify (det kanske gäller för alla remote-appar?) och den servern strulade en del, hade tydligen att göra med att jag körde XP på min burk (hade lite kontakt med utvecklaren). När den väl funkade funkade den klockrent.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2012/10/22 :  08:20:26  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Spotify Control använder också en server i PC:n, men den streamar inget ljud utan styr bara datorn.
Skulle helst vilja se plattans Spotify-gränssnitt och streama ljudet.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2012/10/22 :  09:11:52  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Jo det är nog så alla remote -appar funkar. Prova några olika och kolla vilket gränssnitt du gillar bäst :-) Jovisst alla har ju sitt egenutvecklade gränssnitt, du kan nog aldrig få lika snabbt och snyggt gränssnitt som i Spotifys egna app men istället får du ju optimal ljudkvalitet, och det är väl det som är viktigast? ;-)

Edit: Du KAN ju streama direkt från plattan till en liten blåtandsmottagare med 3.5 mm ut men du kan nog själv lista ut att det inte blir samma ljudkvalitet...

Edited by - svanbo on 2012/10/22 09:13:30
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/10/22 :  09:14:56  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Skulle helst vilja se plattans Spotify-gränssnitt och streama ljudet.

Nu vet jag inte om det är möjligt, men kan du inte skaffa en AirPortExpress då? Jag kan ju dirigerar utdata från Spotify till valfri AirPlay-enhet i mina iGrunkor? Jag vet dock inte om den möjligheten finns på "GrönaRobotenOS"..

Eller så faller du till föga och skaffar en frukt-moj..

VH
/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

kelimutu
Starting Member

19 Posts

Posted - 2012/10/23 :  10:40:20  Show Profile Send kelimutu a Private Message  Reply
Går ej att köra Airplay med Android. Faktiskt det enda som är bättre med Apple, sambon har Iphone och det är supersmidigt att bara koppla direkt till Airportexpressen inifrån Spotify.

Men jag hatar Appletosh och kör därför PC och Android, kör ett serverprotokoll på datorn, enda nackdelen är att den måste vara på, sedan kör man Spotimote eller REspot (som inte finns längre på PLAY tyvärr, tycker den är bäst) på androiden via en airport express som i sin tur går digitalt in i min Arcam AVR300 - låter grymt bra. Inte som CD, men helt ok. och det funkar skitbra. Eller så kör jag laptopen i knät och streamar direkt till Airporten via Airfoil, skitsmidigt litet program.
Men som sagt airplay är egentligen guld.

////Henrik Barckman
Go to Top of Page

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2012/10/23 :  18:51:10  Show Profile Send NJR a Private Message  Reply
Spotimote funkar klockrent. Både till att bläddra i listor och söka nytt. Problemet är att varje gång det sker en upppdatering av spotify så måste appen och spotimote server uppdateras. Det sker vanligtvis innom 24h, men däremellan kan det strula.
Borde rimligtvis gå att åtgärda genom stänga av automatiska uppdateringar av alla program ,spotify inkluderat.

NJR
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2012/10/25 :  12:34:13  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Med Squeezeserver ("Logitech Media Server" som den heter nu för tiden) på min server under trappen och där kopplat med Spotify så styr jag med min Android-telefon appen från Squeezebox hela paketet hur smidigt som helst.

Fungerar naturligtvis utmärkt även från bärbara datorn samt från "vanliga" fjärren....

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000