HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Bladelius Embla DL Classic
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/10/21 :  12:28:19  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Efter min korta tid med Marantz NA-7004 konstaterade jag att detta måste vara min melodi. Den saknade tyvärr en sak dock och det är volymreglering och analog ingångsmöjlighet.

Jag bestämde mig för att låta Bladelius Embla DL Classic göra entré i mitt system. Den har inte alla finesser som Marantzen ståtar med, men den gör det jag kräver och mer utöver detta.
Så här ser den ut med locket på glänt!

Klicka på bilden för en närmare titt under locket

OBS! Bladelius tillverkar flera olika varianter av Embla, det jag beskriver nedan är funktionerna som hör till DL-versionen av Embla. Den har inget internt lagringsutrymme för att spara musik på och inte heller någon läsenhet för CD-skivor.

Möjligheter
1. UPnP nätverksspelare. I praktiken betyder detta att du har en annan enhet som tillhandahåller ett index över ditt musikbibliotek, t.ex. en NAS i mitt fall. Eller för den delen en PC med J River Media Center, Windows Media Player eller liknande programvara.

2. Filspelare för extern hårddisk/USB-sticka eller liknande. Den spelar upp de flesta filtyper som är intressanta för oss ljudnötter.

3. USB DAC, tar emot musik via USB från din dator.

4. DAC med AES/EBU anslutning likväl som SPDIF, både elektrisk och optisk.

5. Försteg med analoga ingångar (1 balanserad, 2st RCA)

6. Digitala utgångar om du skulle vilja häkta på en annan DAC.

Oavsett vad du spelar upp har du god feedback via den stora displayen som tydligt och raskt visar vilken ingång som är vald, eller vilken artist, låttitel och ev. omslagsbild som just nu spelar.

Uppspelning av filer från nätverket och App
För att kunna spela upp filer via UPnP bör du nyttja en iPad eller liknande. Det fungerar hjälpligt att dirigera enstaka låtar till Embla även med andra UPnP uppspelar-appar som t.ex. PS Audio E-Lyric eller någan av de otaliga andra. Det är förmodligen möjligt att dirigera musik från en dator direkt till Emblan också, men det har jag inte riktigt fått kläm på ännu. Embla dyker upp på ditt nätverk som en UPnP media renderare (uppspelare) men inte alla program kan utföra själva uppspelningen.

Det råder ingen tvekan om att Bladelius egen app för iPad är den mest ändamålsenliga och den gör det lika enkelt att spela filer från din UPnP-server/NAS som från en USB-disk. Lätt att navigera och snabb respons. Observera att din UPnP server är den som avgör hur "index" över din musiksamling ser ut.

Denna bild visar hur det ser ut vid uppspelning,det är INGEN skillnad på om filen hämtas från USB-disk eller nätverket. Det hade inte gjort något om källan kunde avslöjas.

Du har tillgång till andra funktioner i appen som du kan vilja ha också, nämligen volymreglering, ingångsväljare och liknande. Det går även att namnsätta ingångarna i appen efter egna önskemål, se exempel:


Spela upp filer från USB-lagring
Du kan givetvis även nyttja Appen enligt ovanstående bilder om du vill, men du KAN lägga ifrån dig denna uppmärksamhetskrävande platta och bara lyssna till musiken. Har du däremot en USB-disk med ditt bibliotek på går det utmärkt att spela upp innehåll från denna med hjälp av medföljande Mjölner fjärrkontroll. Som visserligen är oerhört snygg men tyvärr inte så ergonomisk med sin små knappar och ännu mindre text på dessa!
Man lär sig dock väldigt snabbt vilka knappar man nyttjar och behöver sedan inte titta på texten.
Displayen ger hela tiden tydlig feedback om vad som sker och det är lätt att navigera runt, även i större musikbibliotek.
Visst, bläddring på USB-disken tar en stund eftersom man inte indexerar innehållet och gör det sökbart. Jag har löst det problemet och det tar mig väldigt kort tid att hitta ett album och spela det. Inspirerad av indexeringen i Twonky Media Server (min programvara för att göra musik tillgänglig från min NAS) har jag skapat undermappar där begynnelsebokstaven i artistnamnet bestämmer mapp.

Strukturen ser allstå ut så här:

ABC
 Air
  Moon Safari
   01 La Femme D'Argent.wav
   ...
  Pocket Symphony
   01 Space Maker.wav
   ...

Det finns lösningar för de flesta sätt att lyssna på musik, och jag lyssna personligen till 99% på album och därmed passar denna lösning för mig.

Vill du ha större möjligheter till att välja spelordning och liknande är det nog läge att nyttja din Mediaservers inställningar för indexering. UPnP programvaran brukar tillhandahålla olika metoder för att indexera och sortera ditt bibliotek.
Är du på musik-zappar humör rekommenderar jag dock att du använder Remote appen som är blixtrande snabb och ger större möjligheter, oavset om du spelar upp filer från USB-disk eller nätverket.

SPDIF från dator
Eftersom jag har datorn kopplad till den koaxiala digitala ingången så använder jag Embla som ren DAC också, om än med förstegsmöjligheten. Det går att koppla bort volymregleringen i inställningarna om man skulle vilja.
Via datorn kan jag följaktligen spela vad jag vill och leverera högkvalitativ digital signal till Embla som sedan omvandlar detta till välljud. Jag har t.ex. möjligheten att spela musikfiler via iTunes/Amarra och ta ut dessa via Emblan och det låter riktigt trevligt. Som ni kanske såg på app-bilden så har jag en AirPort Express kopplad till den optiska ingången och kan därmed streama musik via AirPlay om jag vill.

USB från dator
Det går att ansluta datorn via USB om man vill det också, men jag har tyvärr ingen koll på data för denna anslutningsform. Tror att vi begränsas av 16bit/44.1-48Khz upplösning där, alltså ett klassiskt USB1.1 standard gränssnitt. För CD-skivor har det ju naturligtvis ingen begränsande funktion, men högupplöst musik måste du i så fall ta via andra möjligheter.

Ljudet då?
Ja, det låter bra, så mycket kan jag säga, men detta är inte en ljudrecension. Den får du leta upp under en annan avdelning!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2012/10/23 11:36:17
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000