HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Byta laser?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2012/11/06 :  17:18:00  Show Profile Send Bland a Private Message  Reply
Ni som har bytt själva; Hur svårt är det att byta laser på top matad spelare? Min lector 7 mk3 behöver byte! Det är en philips vam 1202 som ska ersättas. Antingen en sådan här;

http://www.ebay.it/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=290361099296&ssPageName=ADME:B:WNAFP:IT:1123#ht_1954wt_1093

Eller hela "paketet"

http://www.ebay.it/itm/New-Philips-VAM1202-laser-mechanism-for-CDM12-1-CDM12-2-/290389266753?pt=US_CD_Players_Recorders&hash=item439c8c9141&_uhb=1#ht_1885wt_1093

Hur svårt är det. Som att byta hårddisk skrev någon! Är det så enkelt, eller svårt?

Ryssen
100.000-klubben

8267 Posts

Posted - 2012/11/06 :  17:34:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Är det så enkelt,

Ja,

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2012/11/06 :  19:59:30  Show Profile Send Bland a Private Message  Reply
Tack Ryssen! Tycker du att jag ska byta motor och allt eller bara lasern?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8267 Posts

Posted - 2012/11/06 :  22:01:40  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
När jag bytte på min DVD3910 så bytte jag hela släden med motor och allt,i efterhand så tyckte jag det blev enklare än att "pilla" bort lasern från släden.
Och för ca en hundring mer än lasern får du ju nya motorer och drev,så det hadde jag gjort.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2012/11/07 :  07:46:20  Show Profile Send Bland a Private Message  Reply
Tack! Då byter jag allt på en gång! Och jag ska prova och göra det själv!!!
:-)
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2012/12/21 :  23:35:26  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jag bytte hela "paketet" idag på min Hegel CDP4A. Patienten överlevde och verkar nu må bättre än någonsin.
Paketet köptes på eBay och kostade drygt 20 USD inkl frakt.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2012/12/23 :  12:23:56  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Har ett par stycken NAD522 som skulle behöva nya drivpaket. Någon som kan tipsa om var man kan få tag på det för en rimlig penning, som gör det lönt att reparera dem?

Gärna om det finns något bättre (läs driftsäkrare) som passar, än den som sitter där idag, kvaliteten på denna var nog inget vidare.

/Mats, född nyfiken

Edited by - manw on 2012/12/23 12:25:37
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2012/12/23 :  15:43:01  Show Profile Send Bland a Private Message  Reply
Jag har köpt en ny laser med motor ( philips vam 1202, 160kr med frakt ), men inte bytt. Det är inte så svårt; Men jag måste löda på fyra punkter och samtidigt hålla ordning på statiskt elektricitet. Löda är jag inte bra på och jag äger bara en gammal kolv som räcker för det lilla jag gör var femte år. Visst kan jag lära mig men är det värt pengarna och köpa nytt ( kolv, armband, matta osv )? För den som kan löda tar inte bytet av laser mer än en timme ( om inga problem dyker upp på vägen ). Lite avis på spelare där man byter allt utan att löda ( typ denon mfl ). Ska försöka hitta en firma som kan hjälpa mig - Bengans ljudservice i Åkersberga ska jag nog ringa och fråga om han kan hjälpa mig.

Vox fick du löda något på din Hegel?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8267 Posts

Posted - 2012/12/23 :  16:23:13  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Någon som kan tipsa om var man kan få tag på det för en rimlig penning, som gör det lönt att reparera dem?


Gör en sökning på ebay,(modellbeteckning+laser)och se om nåt dyker upp.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2012/12/23 :  23:13:24  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Vox fick du löda något på din Hegel?

Precis som du köpte jag en VAM1202. Fick löda bort den gamla på 6 ställen och då även löda fast den nya på 6 ställen.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2012/12/24 :  13:50:45  Show Profile Send Bland a Private Message  Reply
Sex lödningar tror jag det var hos mig också, jag räknade inte såg bara att det såg svårt ut! Var det svårt? Hur gjorde du med det statiska elektriciteten? Hur lång tid tog det?

:-)
Go to Top of Page

delight
Member

94 Posts

Posted - 2012/12/27 :  20:01:09  Show Profile Send delight a Private Message  Reply
"Har ett par stycken NAD522 som skulle behöva nya drivpaket."
Jag köpte av hifiklubben (till min 541i) ca 400:-frakt skicka ett mail till service@hifiklubben.dk
Fyra skruvar och några sladdar enkelt att byta. Men den fungerade först inte pga att en krets var kortsluten (något slags transportskydd), en tydlig "tennpärla" som skulle bort på baksidan av lasern om jag kommer ihåg rätt.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2012/12/27 :  21:11:53  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Sex lödningar tror jag det var hos mig också, jag räknade inte såg bara att det såg svårt ut! Var det svårt? Hur gjorde du med det statiska elektriciteten? Hur lång tid tog det?

Det svåra i operationen var att klura ut hur jag skulle få bort den felande delen. När väl det var klart genomfördes allt på ca 20 minuter. En "riktig man" bryr sig inte om att vidta några speciella åtgärder när det gäller den statiska elektriciteten. Sunt elhanterande räcker för mig.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000