HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 rePhase, loudspeaker phase linearization, EQ and F
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/12/27 :  23:26:55  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
För er som inte har hittat tråden rePhase, loudspeaker phase linearization, EQ and FIR filtering tool på diyAudio.

quote:
It is called rePhase, and is a tool for loudspeaker phase linearization, EQ and FIR filtering.
It does so by producing correction impulse responses that you can then use in your favorite convolution engine.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/12/27 :  23:55:11  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag har inte läst tråden i detalj men det verkar vara ett spännande projekt. Särskilt med möjligheten till att justera inte bara fasen utan även EQ och delning. Filterfelen är nog den jag är mest intresserad av.

Edit: coolt att det är fri programvara också! more10, har du testat?

/mvhff


Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2012/12/27 23:56:20
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/12/28 :  00:21:44  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag har inte testat. Man måste ha en DSP med convolver att köra i. Antingen i datorn eller i till exempel en OpenDRC-DI. Det blir nog en smula dyrt, så jag väntar med den investeringen :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/12/28 :  08:46:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
J.River Mediacenter har convolver inbyggd, kan det vara ett uppslag?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/12/28 :  11:48:35  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Läsvärd tråd/guide:
http://www.diyaudio.com/forums/pc-based/223805-easy-fir-crossover-pc-based-drc.html

Läste för ett tag sen en artikel om vad man ska tänka på när man använder DSP i högtalardesign då det inte bara är att korrigera hej vilt. Pre-ringing vill man undvika, likaså ekon och annat.
Hittar den dock inte nu =(

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/12/28 :  14:58:41  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
J.River Mediacenter har convolver inbyggd, kan det vara ett uppslag?


Jag använder J.River för filtrering mellan bas och mina bredbandselement. Jag litar inte tillräckligt på datorer och särskilt inte Windows för att våga utsätta diskanter för risken. Man kan ju sätta en konding i serie, men då skyddar man ju inte mot hög amplitud.

Antagligen är jag onödigt försiktig :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000