HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Behöver förslag på billig (men bra ;)) riaa
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TuneTrippin
Member

59 Posts

Posted - 2012/11/08 :  18:06:32  Show Profile Send TuneTrippin a Private Message  Reply
Har en rega P2 som behöver en passande Riaa, men vet inte alls vad jag skall titta på. Hittat musical fidelitys v-lpsII (http://www.musicalfidelity.com/products/vSeries/v-lpsii/) men undrar om det finns andra i ungefär i samma prisklass som kan vara värda att titta på?


Tacksam för hjälp. :)

Lounge.

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/11/08 :  20:00:23  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
No Frills Audio "Wägner" ska vara bra.
http://www.no-frills-audio.se/amps/riaa-wagner-mm/

Även NAD PP2 brukar lovordas i budgetklassen.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Kondensatorn
Member

120 Posts

Posted - 2012/11/08 :  20:34:27  Show Profile Send Kondensatorn a Private Message  Reply
Hej! om du kan tänka dig något begagnat så finns det ett Pro-ject Tubebox på Hifimagasinet. Har ett likadant själv och är mycket nöjd med mitt!
Här är en länk till annonsen

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=64505

Shanling CD T-100, ZERO 24BIT/192KHz DAC,Squeezebox V-3, Hegel-H1,Dual-721, Dynaudio Aries
Diy Scanspeak 2 delat,
Systemdek IIX
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2012/11/09 :  09:23:04  Show Profile Send Fyhr a Private Message  Reply
Bygg en!

Hagermann Bugle i kitform kostar inte mycket, http://www.hagtech.com/bugle.html
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2012/11/09 :  12:29:50  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Finns en Trigon Vanguard II på hifimagasinet till mycket bra pris.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2012/11/11 :  00:08:54  Show Profile Send Nibbler a Private Message  Reply
I den absoluta budgetklassen så finns ju TCC TC-750 som man kan hitta på netonnet och kjell & co för under 500 spänn.

Lättlyssnat med lätt avrullad topp. Torde vara ohotat i den prisklassen ljudmässigt. Att göra sig av med den medföljande väggbulan är dock ett måste. 12 volt DC innebär att batteridrift är självskriven. Själv kör jag med batteri från biltema som laddas av en solcell från samma företag.

Diskofil med audiofila tendenser.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/11/12 :  19:28:50  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag skulle eventuellt kunna tänka mig att kanske låna ut mitt RIAA-steg. Ett par FETar per kanal, passiv RIAA-kompensering och batteridrift ...
Bara nyfiken på OM det fungerar och hur.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2012/11/12 :  20:46:20  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Finns en Trigon Vanguard II på hifimagasinet till mycket bra pris.

Såg nu att priset inte är bra då Akkelis tar 4.500 SEK för ett nytt.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

TuneTrippin
Member

59 Posts

Posted - 2012/11/12 :  21:34:07  Show Profile Send TuneTrippin a Private Message  Reply
quote:
Jag skulle eventuellt kunna tänka mig att kanske låna ut mitt RIAA-steg. Ett par FETar per kanal, passiv RIAA-kompensering och batteridrift ...
Bara nyfiken på OM det fungerar och hur.


Hur menar du nu?

Lounge.
Go to Top of Page

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2012/11/13 :  11:26:17  Show Profile Send Tobba a Private Message  Reply
Hej,det är jag som säljer ett Trigon Audio för 3000 kronor plus eventuell fraktkostnad,mitt är i nyskick ock inte använt många timmar så jag tycker det är ett mycket bra pris!Men det verkar som att allting ska vara så billigt som möjligt helst gratis!
Bra grejer kostar!!!

Tobbe
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/11/13 :  11:47:15  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
I den absoluta budgetklassen så finns ju TCC TC-750 som man kan hitta på netonnet och kjell & co för under 500 spänn
Jag har haft en TC 778, mycket bra köpepryl för den lilla pengen.

Men mitt tips är ändå att kolla begagnatmarknaden eller bygga själv, det finns gott om kit att köpa.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

djan
Starting Member

2 Posts

Posted - 2012/11/14 :  10:40:24  Show Profile Send djan a Private Message  Reply
"Clearaudio Nano Phono" bör nämnas som ett gott alternativ.
Bra justeringsmöjligheter, om än lite bökigt. Finns även med hörlursutgång.

/D
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/11/14 :  22:26:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Hur menar du nu?

Jag har ett RIAA-steg liggande. Vet inte OM det funkar och har aldrig provat det eftersom jag saknar vinylsvarv.
Jag skulle kunna tänka mig att låna ut det för att se OM och HUR det funkar.
OM det funkade över förväntan skulle jag kunna tänka mig att sätta en prislapp på det.
Go to Top of Page

TuneTrippin
Member

59 Posts

Posted - 2012/11/19 :  17:10:34  Show Profile Send TuneTrippin a Private Message  Reply
Fick MF v-lps + l-psu för 2000 pix, så det blir utgångsriaa:t. Det är bra att börja billigt så man kan uppgradera utan att behöva tömma bankkontot.


Soundbrigade, om du inte fått den testat senare (när jag fått upp mina nya stereodelar) så hjälper jag dig gärna med att testa. :)

Lounge.
Go to Top of Page

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2012/12/05 :  21:12:37  Show Profile Send Roger.L a Private Message  Reply
@ Nibbler

Har du möjlighet så förklara gärna hur du har gjort bygget för att slippa väggbulan? Vilket batteri och solcell köpte du och hur monterades det? Låter intressant och skulle vilja prova detta!
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2012/12/08 :  21:10:10  Show Profile Send Nibbler a Private Message  Reply
En mycket enkel operation.

TCC's väggbula är hiskeligt underdimensionerad och med batteridrift är jag helt övertygad om att TC-750 utan problem kan ta upp kampen med Nad's och Cambridge audio's budget modeller.

Jag köpte en 6Ah ackumulator på Biltema. Det räcker för en RIAA utan problem, jag har två dessutom med en tredje på gång. Biltema har flera olika modeller att välja på. Den här var minst och kostade under 200 kronor.

Solcellen kommer också från Biltema och var billig. Även här under 200 kronor.

Solcellen hade lång sladd med klammor så det var busenkelt. Då väggbulorna inte skulle användas så klippte jag av sladden och monterade kabelskor som passade på batteriet. Se upp med polariteten. Vill minnas att kontakten hade + i centrum. Det är nog inte fel att säkra av kablarna heller, det tänker jag göra i.a.f.

Hoppas det här gjorde dig klokare!

Diskofil med audiofila tendenser.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2013/03/08 :  13:42:38  Show Profile Send oliver a Private Message  Reply
jag köpte ett nätaggregat på Kjell o Comp som ger 12,5 Amp för 390 kr. Slipper ladda då, och lyftet ljudmässigt var riktigt stort på min TCC 750. Lånade hem Heed Quasar ( 8000kr) och Moon LP110 ( 5000 kr)och jämförde. Inte kunde jag höra nån speciell skillnad, det enda som slog mig var att Heed var knäpptyst min TCC 750 likaså medans Moon brusade klart hörbart i högtalarna.Så vill man ha nåt mer audiofilaktigt får man nog punga ut med bra mycket mer pengar än 8000kr,TCC 750 finns att köpa på nätet för 490kr. Spelade in några låtar på min MacBookPro med dom olika Riia stegen, grattis till den som kan pricka rätt riia på låtarna, blindtester är grymt avslöjande.

Skeptiker
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2013/03/08 :  16:03:05  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Oliver: Allt beror ju såklart på vad du har för övrig utrustning, och framförallt vad du har för pickup - och om den är ordentligt inställd. Om inte Heed/Moon låter bättre än TCC750 så tycker jag det låter som något annat är fel. Har själv haft ett gäng olika RIAA-steg, och tycker det är enorm skillnad. Men då har jag inte direkt testat med någon billig MM-pickup.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/03/13 :  09:30:01  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Ja i vinylkedjan spelar alla pyttesmå parametrar in jättemycket.
Ju finare grejjer destå större skilnad. Jag började med en enkel RPM-5 med medföljande. AT-95E och enkel project RIAA. Tyckte det lät mycket bra...då.
Nu, inser jag hur mycket bättre varje uppgradering gör vinyl-ljudet.
Det är nästan löjligt. Men som tidigare sagts -det kostar väldigt mycket pengar.
Det är först nu som jag inser hur bra det kan bli, med en kuzma stabiS/stogiS, benz LP samt Lukaschek PP-1 samt en lånad kuzmaarm av model stogi ref.
Trodde inte att en arm kunde göra så mycket men jag inser hela tiden hur lite jag vet.
Har man inte råd så ska man eftersträva så jämn kvalitet som möjligt på komponenterna, min erfarenhet är att brister och förtjänster hänger på övriga delar i kedjan.
Så om du inte kunde höra skilnad på dessa apparater bör du nog försöka uppnå en bättre och jämnare kvalitet på resten av delarna i kedjan, strutsmetoden ger inte bättre ljud. Bara mindre utgifter. Men att vägra inse sanningen och övertyga sig själv att det inte finns reella skillnader är lite trångsynt och sk självbedrägeri.
Bra grejjer kostar pengar, det är faktiskt en naturlag, Sen är det inte såatt allt som är dyrt är bra. Det finns det ingen garanti för.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2013/03/15 :  08:38:51  Show Profile Send Levator a Private Message  Reply
Vägen till ljudet du gillar är lång och krokig, och när den tar slut vill man gärna börja om för det händer så mycket roligt , man utvecklas både kunskapsmässigt socialt och möter mycket intressanta personer.
Det är som när man kör MC det är vägen dit som ger mest!

Vad tror ni om något sådant här, kan den vara bättre än en TC750?
http://www.kickstarter.com/projects/1907446723/bugle2-a-diy-phono-preamp
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2013/05/06 :  09:34:26  Show Profile Send oliver a Private Message  Reply
Bra synpunkter där Adagio,nu slipper jag leta bättre RIIA eftersom min pickup Ortofon OM40 super och spelare Thorens antagligen inte mäktar med bättre grejor än jag har. Att Moon RIIA:n brusade som en å i mina högtalare hörde jag tydligt och det tycker jag är dåligt av en produkt för 6.000kr. Lite annorlundare och behagligare ljud blev det med den här RIIA:n i alla fall http://boozhoundlabs.blogspot.se/p/jfet-phono-preamp-kit.html. 975kr en femhundring dyrare än Kjell o Companys RIIA,kör den med batteridrift och den är knäpptyst mellan låtarna. Den har fått väldigt bra rescensioner där den testats, så nu sitter jag nöjd tills man köper en dyrare pickup eller tonarm.

Skeptiker

Edited by - oliver on 2013/05/06 09:37:38
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/05/06 :  09:55:58  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Faktum är att jag själv är riktigt sugen på att bygga en sådan där boozhound (sprithund)
Men med lite smaskiga jensenkondingar och Lundahl stepup trafo.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2013/05/07 :  08:19:29  Show Profile Send oliver a Private Message  Reply
quote:
Adagio Posted - 2013/05/06 : 09:55:58
--------------------------------------------------------------------------------
Faktum är att jag själv är riktigt sugen på att bygga en sådan där boozhound (sprithund)
Men med lite smaskiga jensenkondingar och Lundahl stepup trafo.
.

+ Vishay Dale motstånd, nu blev jag sugen på att labba lite schemat och alla värden har man ju.

Skeptiker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000