HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hemmabio slutsteg med 5-7 kanaler?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2012/11/16 :  16:40:06  Show Profile Send Andreas A a Private Message  Reply
Hej!

Jag har idag ett Thule IA350 samt en Onkyo 702E receiver, nu är det så att jag har en Rotel RSP-1068 på inkommande för att ersätta Onkyon med, problemet då är att jag bara har 5 kanaler ut från Thule förstärkaren och jag vill absolut köra 7. Det är bara framhögtalarna som gillar lite mera effekt, alla övriga är mindre och väldans lättdrivna.


alt.1: Köra exakt som jag gjort från början fast med en annan förstärkare istället för onkyon
alt.2: Thule: 5-kanaler (Front preout till nytt steg)nytt steg till övriga 2-kanaler
alt.3: Köpa ett 7-kanals slutsteg direkt, vilket isf?

Så här är det kopplat idag:
Onkyo: 5-kanaler (Front preout till Thule)
Thule: 2-kanaler (körst i 2 kanaler för att ge mera effekt)

Kanske jag helt borde sälja Thulen och skaffa ett Rotel steg istället? Hur står sig månne ett Thule IA350 mot tex ett Rotel RMB-1075?

Några åsikter?

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2012/11/17 :  11:48:46  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Om prioriteringen (och behovet) är att ha mycket effekt till sidohögtalarna fram så verkar det vettigast att köpa ett tvåkanalsslutsteg som funkar bra ihop med de högtalarna. Att ha lika hög effekt runt om har inget självändamål om inte högtalarna är likadana. Även om det med de moderna surroundformaten om fullt frekvensomfång runt om så ligger i praktiken den mesta informationen fram, dessutom brukar man kunna ange högtalarstorlek för varje kanal i försteget.

Jag kör själv med ett stort tvåkanalssteg till sidohögtalarna fram och ett mindre trekanalsslutsteg till center och bakhögtalare. Det tycker jag fungerar bra och det känns som att varje högtalare får den effekt den behöver. Jag skulle dock gärna ha en större centerhögtalare då mina sidohögtalare fram är rätt stora, men jag tror inte att det är den mindre effekten som är problemet.

Så min röst faller nog på att behålla Thule-steget till center och surround samt komplettera med ett tvåkanalsslutsteg.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/11/22 :  23:25:57  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Om det är film du vill köra 7.1 så kommer du nog att bli lite besviken. De flesta filmer är fortfarande 5.1.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2012/11/23 :  17:08:52  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Ja, riktig 7.1 är det dåligt med. Däremot så är det många som förordar att köra med fyra, eller fler, bakhögtalare i två kanaler för att få en bra spridning på ljudet. Jag är själv lite sugen på att testa detta då jag har extra bakhögtalare och slutsteg som inte används nu, vet bara inte hur jag ska få till det i mitt rum.

Här finns en tråd på ett annat forum med ett intressant hembygge, den variant skulle nog kunna funka hos mig med.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000