HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Digital nolla
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2012/11/20 :  16:30:35  Show Profile Send Wilderwein a Private Message  Reply
Kanske en dum fråga, men om jag har en dac som lämnar max 2.1 V och förstegets ingång hanterar signaler upp till 2.0 V är det ok att dämpa signalen med ett filter för att inte få dist?

Hälsningar
Kareem

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2012/11/20 :  17:04:48  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Varför tillverkar man försteg som inte klarar mer än 2 volt på ingången? Det är svårt att förstå eftersom så gott som alla CD-spelare på marknaden lämnar analogt 2 volt ut. Jag undrar om det verkligen är så att ditt försteg inte klarar mera.
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2012/11/20 :  17:33:27  Show Profile Send Wilderwein a Private Message  Reply
hej. Ja men 2 volt är ju ok. Mer blir värre. Jo jag är säker.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2012/11/20 :  20:33:47  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Om vi nu tittar på hur mycket man kan trycka på i ett mixerbord. Där handlar det om 10-20 volt och ibland mera än så. Jag har själv inga som helst problem med för höga nivåer som klipper. Det enda som jag har gjort är på den digitala sidan. Där har jag sänkt in nivån med -1dB för att inte överstyra DAC:en. Det behöver man göra eftersom de flesta CD-skivorna är tyvärr utstyrda till 0dBf. Lyssnar man på en sådan inspelning(0dBf) så kan man uppleva ljudet som lite hårt.

Edited by - gcs on 2012/11/20 20:34:46
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2012/11/20 :  20:47:51  Show Profile Send Wilderwein a Private Message  Reply
tack tack, ok tror du det är därför jag tycker att det kan låta lite "jobbigt" ibland? Innan hade jag sänkt 0,8 db men då var det någon som påpekade att man tappar bitdjup?

Inte blev det mycket enklare när 1 or och 0 or tog över vår musiklyssning! Fast jag har väl alltid lyssnat på dessa 1:or och 0:or.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/11/20 :  22:05:48  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Har för mig att jag läst någon stans att NOS DAC är speciellt känsliga och inte alls gillar full utstyrning. -3dB var rekommenderat om jag inte minns fel.

Att förlora lite bitar här och där är inte så farligt (enligt mig) om omvandlingen görs på rätt sätt så att man inte får moarémönster eller liknande.

Beror ju lite på vilket bitdjup man startat på också.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/11/21 :  09:18:14  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag tyckte det lät VÄLDIGT lite att bara tåla 2.0V på Line In.
Är inte det snarare ett nominellt värde idag?
Jag tittade på lite andra produkter och t.ex. Primares senaste försteg tål 10V RMS på ingången.

Men rent principiellt skyr jag all form av manipulation av digitala signaler och skulle nog hellre prova ett par Rothwell RCA Attenuator's för att ta ned nivån om det är ett problem.

Och rätta mig om jag har fel, vi diskuterar den ANALOGA signalnivån här, utgår jag ifrån.
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2012/11/21 :  11:51:08  Show Profile Send Wilderwein a Private Message  Reply
Jo men så är det när man använder sig av B&O stereoenhet. Faktum är att den nog är svagaste länken rent ljudmässigt i mitt system, men jag har inte hittat något bra samt snyggt sätt att komma runt det på. Min undran var alltså om min arcam dac får en dämpad insignal från datorn kommer den fortfarande skicka ut 2.1 v ?
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2012/11/21 :  12:04:44  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
Min undran var alltså om min arcam dac får en dämpad insignal från datorn kommer den fortfarande skicka ut 2.1 v ?
Svar: nej det kommer den inte att göra.
Som svar till AlfaGTV. Med nominellt värde så kan det vara lite olika beroende på vilken sida om pölen man är. Inom EU menar man 0dBv(0.775 volt) alt. +6dBv(1,55 volt). I USA och möjligen i England gäller +4dBv(1,23 volt). Hos tillverkare av konsumentprodukter vet jag inte om dom ens har något gemensamt för nominellt nivåvärde.
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2012/11/21 :  12:29:30  Show Profile Send Wilderwein a Private Message  Reply
Tack så mycket för det klargörandet!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/11/21 :  14:57:08  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Och om du nödvändigtvis måste justera volymen i den digitala domänen, skulle jag rekommendera att du använder ngn uppspelningsmjukvara som kan nyttja "dither" för att justera volymen baserat på förändringar i varje "sample" och/eller genom att förändra bitdjupet.

Men återigen, det är ingen succé att trixa med digitala signaler i realtid, oavsett vad reklammakarna säger!

ang "nominella värden" säger wikipedia att konsumentelektronik har ett nominellt värde på -10dBV ??? Jag har lite svårt att se att tillverkare lever upp till dessa nivå-statuter.
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2012/11/21 14:58:58
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2012/11/21 :  15:27:53  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Man kan bara rekommendera att minska den digitala signalen med -1dB för att inte överstyra DAC:en. Det här läste jag för några år sedan i ett AES dokument som var skriven av någon hos DK-technologies A/S i Danmark. Det här med -10dBv känner jag igen som en gammal "Din" norm från 60-talet. Det skulle bli 245mV som sedan kan förstärkas i linjenivå med(det vanliga) + 16-18dB och då blir det ju nästan 2 volt. Jag tror inte att man behöver vara så jäkla rädd med att skicka på 2 volt i stärkaren. Skulle det nu händelsevis kracka så kan man ju bygga eller köpa en dämsats på -10dB.
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2012/11/21 :  20:21:35  Show Profile Send Wilderwein a Private Message  Reply
Hur kommer det sig att dacarna inte klarar en digital nolla? Jag menar de är ju (oftast) utvecklade under de senaste åren då det borde vara känt att cdskivor ofta är utstyrda till 0dBf?
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2012/11/21 :  22:12:45  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Ja eftersom TC-technologie forskar och tillverkar olika mätinstrument för TV och studio så har man kommit fram till att CD-skivor och för den delen också alla inspelningar som görs digitalt inte bör styras ut till 0dBf. Varför skivindustrin fortfarande mättar CD-skivor till 100% vet jag inte. Alla kanske inte har snappat att det blir lite overshoot vid snabba transienter som ligger runt 0dBf. Mätinstrumenten hänger inte riktigt med trots att dom är digital.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000