Author |
Topic  |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2012/11/19 : 16:16:51
|
Av en ren tillfällighet träffades jag av insikten att alla inte tänker som jag gör!    Och då syftar jag på hur du sorterar/organiserar din musik? 
Är det inte mest logist att se artistnamn som varumärken och därför sortera dem efter förnamn, om det inte handlar om ett gruppnamn?
Alltså: 1. Peter Gabriel - So sorteras in under P eller: 2. Gabriel, Peter - So sorteras in under G
Ytterligare ett exempel: a. Rolling Stones, The - Grrr! sorteras in under R eller: b. The Rolling Stones - Grrr! sorteras in under T
Också det största fipplet, klassiskt: Fauré Requiem framfört av London Symphony Orchestra kammarmusik ensemble dirigerat av Nigel Short. Solisterna finns ju omnämnda och givetvis att verket komponerades av Johann Sebastian Bach. Här har jag valt att sortera efter kompositören namn, alltså Johann Sebastian Bach. Men man skulle ju kunna välja att sortera efter Dirigent, eller verk, eller orkesterns namn eller till och med solisten(-erna)
Låt höra! Hur tänker ni? Själv har jag valt att sortera efter de första alternativen
MVH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts |
Posted - 2012/11/19 : 17:11:16
|
Gruppnamn alt. artistens efternamn har jag sorterat efter |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2012/11/19 : 18:35:46
|
Mois aussi! När det kommer till klassicheskaya muzika sorteras den under kompositören. Där skulle det kunna bli problem när man sorterar de ryska mästarna; Tjajkovskij stavas inte alls med T utan med en bokstav som inte finns i latinska alfabetet. Jag har en stor samling ryska plattor men dessa sorteras separat och efter ryska alfabetet. |
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2012/11/19 : 18:52:54
|
Gruppnamn alt. artistens efternamn. Det klassiska hyllorna har det av någon anledning blivit efter skivmärke dvs alla DG, BIS osv står bredvid varandra. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2012/11/19 : 20:17:15
|
 Tchaikovsky (Tjajkovskij eller liknande?) gav mig stora problem! Det finns så många varianter att stava hans namn med romerska tecken! Dessutom hade jag inte en susning om vad hans förnamn var, men hittade flera varianter: Pjotr, Peter m.fl varianter och sen tillkom mellannamnet Ilya... Hursom, jag beslutade mig att sortera på samma sätt som med artisterna, dvs med hela namnet betraktat som artistnamn, Peter Tjajkovskij... Med vänlig hälsning, Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2012/11/19 : 20:27:33
|
Ilitj - Pjotr Ilitj Tjajkovskij .... Frågar är om man ska välja svensk, rysk, fransk, engelsk eller sudanesisk transkribering.
Och hur gör man med artister med siffror i namnet? 10CC, 12 Girls Band .. ska det vara Ten CC, Twelve Girls Band?? |
 |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2012/11/19 : 20:41:54
|

Musik som gör mig glad........hamnar alltid överst. Och varför vet jag inte, men musik som inte gör mig glad hamnar i botten på traven.
Jag är så dålig på att stava så det funkar inte med ett "register". |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2012/11/19 20:43:46 |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2012/11/19 : 21:43:18
|
Om jag sorterade min skivor skulle det problematiskt; hur skulle jag få alla skivor att ligga överst .... <wink> |
 |
|
opethic
Member

2890 Posts |
Posted - 2012/11/19 : 23:14:11
|
Sorterar efter genre.
Sedan klumpar jag ihop lite efter "inavelsfaktor" dvs. Deep Purple, Whitesnake och Rainbow står ihop, liksom att Ozzy står bredvid Sabbath, GammaRay bredvid Helloween osv..
 |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
 |
|
|
Topic  |
|