HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vika/böja en stor TL högtalare för högre WAF
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ekand
Starting Member

20 Posts

Posted - 2012/12/04 :  14:25:21  Show Profile Send ekand a Private Message  Reply


Tänker jag rätt.

En rak och en böjd pipa. Samma förutsättningar

Fredrik

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/12/04 :  18:25:52  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
TL? Jag tycker det ser ut som en MLTL utan port....

Så här går det att vika en MLTL
http://img825.imageshack.us/img825/5351/imag0601y.jpg

Om det nu ska vara en MLTL?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

ekand
Starting Member

20 Posts

Posted - 2012/12/04 :  20:06:28  Show Profile Send ekand a Private Message  Reply
Det ska dit en port. Det är själva vikningen jag funderar över. Hur på verkar vikningen längden mellan S1 och S2.

Ursäkta min okunskap men vad skiljer en mltl och en tl?
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/12/05 :  09:39:10  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Det ska dit en port. Det är själva vikningen jag funderar över. Hur på verkar vikningen längden mellan S1 och S2.


Vikningen påverkar inte nämnvärt, kan till och med ha fördelar då de skarpa kurvorna dödar en del högre frekvenser i lådan som du inte vill ha.

Googla på TL/MLTL.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

ekand
Starting Member

20 Posts

Posted - 2012/12/05 :  10:07:16  Show Profile Send ekand a Private Message  Reply
quote:
Vikningen påverkar inte nämnvärt, kan till och med ha fördelar då de skarpa kurvorna dödar en del högre frekvenser i lådan som du inte vill ha.


Så så längden con (hornresp) mellan centrum S1 och centrum S2(hornresp)och sedan centrum S2 och centrum S3. Är den samma så kan man böja och vika som man vill?

Fråga 2

Om man gogglar och läser om MLTL så är 1/4 vågs längden med. Den sim jag gjort blir högtalaren endast 140cm hög ovikt. Är det fortfarande en MLTL eller är det en BR?

Fredrik

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/12/05 :  12:46:54  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Du har en simmat en MLTL, finns en tråd där det diskuterades den
skillnaden för en tid sedan, du säkert googla fram den med:
site:hififorum.nu mltl basreflex eller liknande.

Din andra fråga förstår jag inte riktigt men om måtten från elementet
till högtalarlådans ändar behålls så får du i stort samma egenskaper
som om du simmar en rak högtalare.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000