HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hemmabyggare i Hifi & Musik
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2012/12/05 :  09:11:31  Show Profile Send jonny99 a Private Message  Reply
Jag köpte novembernumret av HIFI & Musik när jag var på ICA senast. Där fanns ett trevligt reportage om en man som byggt sitt eget hus, ett par bashorn i betong inbyggda i huset och ett par imperialhorn som sateliter.

Alldeles för lite detaljer och bilder för min smak, men väldigt trevligt i alla fall.

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2012/12/05 :  09:13:45  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Tror att det är de bashornen som Petter P har dimensionerat

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/12/05 :  10:10:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja det är det, och det kommer mera intressant läsning i decembernumret.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/12/05 :  10:14:07  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Imperial som satelliter ...

Är det sen klipsch-horn som surround?
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/12/05 :  10:28:45  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Det låter som något amerikanskt upptåg (more is better)...
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/12/05 :  18:04:54  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jajamän, de har jag ritat Mycket intressant bygge och helt i min
smak Han blev tipsad om mig via time här på forumet. Vi började
prata och han berättade hur golvbjälkarna gick. Sen fick jag fria
tyglar att skapa 20 horn-Hz. Jörn blev nöjd med råge och det verkar
som Mats fick sig en tankeställare också angående hur riktig lågbas
skapas.

Denna typ av projekt är det jag helst arbetar med. Kunden vet vad
han/hon vill ha och det fixar jag, oavsett storlek

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/12/05 :  23:45:50  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Ja! Om man någon gång får möjlighet att bygga en sådan anläggning.
Imperialhorn som mellanregister, helt absurt.

Om man vill serva eller byta drivers hur kommer han ner under golvet? Krypgrund? Lucka? Yxa?


Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/12/06 :  06:09:33  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det finns en lucka mellan de båda hornen. Där nere är det ca 7 dm takhöjd. Så det går, bara man vill...

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/12/06 :  08:28:31  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Vad är hornen byggda av?
Betongplatta i botten. Väggar av betonghålsten? Topp av golvets träbjälklag?
Några speciella metoder för att få det tätt?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/12/06 :  15:49:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag köpte nämnda nummer idag, har bara haft reportaget på fil tidigare.

Till min stora glädje ser jag ett DIY-reportage i tidningen, man sätter ihop en högtalarbyggsats, Carlsson OA5 i Ingvar Öhman-version.
KUL att man börjar skriva om sådant igen!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2012/12/06 :  20:01:21  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Tänk er ett TH i den storleken om det är möjligt den dag jag har möjlighet till det så ringer jag dig Petter.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/12/06 :  20:11:18  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Grunden är gjuten. Hornets utvidgning utgörs av lecablock. Locket är plywood som det lagts ett tjockt lager sand på för att undvika resonanser. Hornet är murat, så ner mot plattan och mellan blocken är det bruk. Mot skivan kommer jag inte ihåg vad det blev för lösning. Det är trots allt några år sedan jag ritade det...

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/12/06 :  22:41:10  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
quote:
Locket är plywood som det lagts ett tjockt lager sand på för att undvika resonanser.


Bra att skilja golvet från hornen. Tricket med sand på toppen var smart.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000