HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Spam-attack på HiFiForum igen!!!! :(
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2012/12/14 :  06:03:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja, då var ett oroligt dygn över igen...

Spamattack på HiFiForum


den 13'e på morgonen fick vår serverprovider problem med vår server. Det resulterade i att vi gick ner. Vi kom upp i natt igen.

Tyvärr va forummjukvaran inte 100% uppe när de startade databasen vilket resulterade i en spam-attack.

Jag har städat bort inläggen, men om ni hittar något jag missat så PMa mig gärna så städar jag lite till.

Jag ber om ursäkt för att det här sker igen. Tyvärr ligger inte ansvaret på mig utan på den som jag kontrakterat för driften av våra servrar. Det här är tungt och visar tydligt på vilka begränsningar vi för tillfället lever under.

Mvh, Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2012/12/14 :  08:01:57  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Lider med dig.
Såg ju senast hur mycket jobb det är att städa forumet.


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2012/12/14 :  08:58:45  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Jag förstår inte poängen med spamattacker, är det bara för att jävlas?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/12/14 :  09:11:10  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Övning 4:3 termin 2 i Nordkoreas hackerutbildning: Spamattack mot hififorum.nu!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/12/14 :  09:26:33  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag tycker vi ska ha en banner där vi aktivt stöder den där Lagrange eller Pastange eller vad den där Likipediasnubben heter som gillar svenskar brudar. DÅ kanske vi får vara i fred....
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/12/14 :  10:00:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Och så kan vi ha clownmasker allihop... Heter han inte Ass-nånting?

Jobbigt det här, det verkar ske via Mikael2#180;s användare varje gång. Är det den som HF startades från från början?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/12/14 :  10:03:45  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Det är nog bara ett gäng "busfrön" som vill har lite
att snacka och på frukost-rasten, "titta vad ball jag är".
Det är ett sätt att kanske impa lite på det "täcka" könet.





Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2012/12/15 :  01:44:57  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva... Bäst att inte göra det alls kanske.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2012/12/15 :  08:24:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja, det är ett sorgligt kapitel.:(

Huvudorsaken, som jag uppfattar det som, är att vår ISP inte erbjuder oss den stabila hw-plattformen de säger sig vilja göra.
Men nyare mjukvaror har kanske större tolerans mot sådana här fall så jag kan inte helt svära mig fri.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2012/12/16 :  10:39:59  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Jag vet från egen erfarenhet att det sällan finns så mycket tid som man vill för att drifta ett forum med plattform och allt. I mitt/vårt fall handlar det delvis om problem som dyker upp emellanåt som framförallt har att göra med att vi har den webbhost vi betalar för - nästan gratis, men då får vi räkna med lite problem emellanåt med problem att få tag på support osv.

Nu vet jag att ni sitter i samma svåra situation vad gäller att få tiden att räcka till. Men det känns som att en hel hög av de senaste gångerna som det varit problem på sistone så har det berott på att webbhostingfirman ni använder levererar en undermålig tjänst. Finns det en särskild orsak till att ni ligger kvar hos denna webbhost? Marknaden är ju inte direkt tom på alternativ, och om det är pengafrågan som spelar stor roll råder det säkert ingen brist på folk här på forumet som gärna hjälper till med kostnaderna genom en donation.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2012/12/16 10:41:01
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2012/12/16 :  11:52:11  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Ja, de återkommande problemen beror på hostingen. Att forummjukvaran är mossig i sig är ett separat problem. Mossfaktorn gör säkerligen inte saken bättre dock.

Jag tittade kort på detta för någon kväll sedan och jag fick intrycket av att även för att flytta forumet krävs det viss konvertering. Det lär även vara så att databasversionen är av mossig typ, nämligen. Tyvärr är ju forumet lite moddat jämfört med standardinstallationen också, vilket förmodligen gör det hela något mer komplicerat än annars. Hade jag varit ett databasgeni hade jag gjort något åt det här för länge sedan, men tyvärr är min kompetens på området inte vad jag skulle önska.

Annars tror jag nog att t ex Binero där min domän ligger är bättre och förmodligen också billigare. Jag har haft dem ända sedan de hette Åleborg Solutions. Det enda jag har att invända mot är egentligen att de varit fruktansvärt långsamma med att flytta över mig från 1.0 till 2.0 i deras system. I och med att de har bra villkor hade jag dock bara kunnat säga upp det gamla kontot och skaffa ett nytt om jag velat.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2013/01/05 :  16:43:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja, det är ett sorgligt kapitel.:(

Huvudorsaken, som jag uppfattar det som, är att vår ISP inte erbjuder oss den stabila hw-plattformen de säger sig vilja göra.
Men nyare mjukvaror har kanske större tolerans mot sådana här fall så jag kan inte helt svära mig fri.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2013/01/05 :  19:35:49  Show Profile Send rovis a Private Message  Reply
Om det är databasflytten det hänger på, så kan jag hjälpa till med den biten. Är inte så sugen på att ta på mig något stadigvarande adminskap, men gärna punktinsatser!
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/01/05 :  20:43:31  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
är det kostnaden eller tiden som bromsar ny mjukvara och ny isp? jag går gärna in ekonomiskt för att få det att fungera

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2013/01/18 :  17:59:36  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Om det är databasflytten det hänger på, så kan jag hjälpa till med den biten. Är inte så sugen på att ta på mig något stadigvarande adminskap, men gärna punktinsatser!

Det var längesedan...

Jo, det är databasflytt och/eller konvertering beroende på vilken åtgärd som avses. En är att flytta nuvarande forum och då måste förmodligen databasen konverteras till en nyare version av MSSQL eller till MySQL samt få det hela att lira ihop med nuvarande mjukvaran. Den andra är att konvertera till en annan mjukvaruplattform och det innebär rimligen konvertering till MySQL och den mjukvarans struktur. Som jag förstått saken finns någon halvfärdig variant på detta, men jag är inte insatt i vad läget är riktigt. Det står i alla fall still på grund av tidsbrist.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2013/01/18 :  18:03:57  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
är det kostnaden eller tiden som bromsar ny mjukvara och ny isp? jag går gärna in ekonomiskt för att få det att fungera

Jag har svårt att se att det skulle vara något ekonomiskt problem att byta leverantör. Tiden för de som kan tillräckligt är mer av ett problem. Sedan kan man ju fråga sig vad det skulle kosta att betala för att få problemet löst. Jag vet inte.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/01/18 :  18:34:11  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Tja alltså ett alternativ är ju att vi samlar in pengar och betalar den/dom som fixar konverteringen. Då kanske dom får lite lättare att skaka fram mera ledig tid..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000