HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Plastdistanserna på Thorens 166V?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jari
RödaTråden vinnare

4438 Posts

Posted - 2012/12/30 :  20:50:38  Show Profile Send jari a Private Message  Reply
Jag köpte för några år sen på mig en Thorens 166V,
med förhoppning att lyssna på mina Lp-skivor.
Men det har inte blivit av förrän nu,och innan jag sätter igång den så tänker jag göra en ny plint.
Någon okunnig har varit och jidrat med den tidigare,
så plastdistanserna har försvunnit.
Distanserna,är de bara tänkta att vara sådana,eller har de även en dämpande funktion?
Om de har en dämpande funktion,finns de att köpa nya sådana?

Min plint gjuter jag av golvspackel enligt:
http://www.minhembio.com/MrLelle/322554

/jari

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/12/31 :  11:28:31  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Coolt bygge Jari.

Golvspackel, bra idé.
Det ska jag ha i åtanke när jag ska gjuta plint till min Thoréns.
Fast den blir stelopererad med helgjuten plint.

Jag har nog plastdistanser ligger någonstans, hör av dig om du vill ha dom.




Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4438 Posts

Posted - 2012/12/31 :  13:25:19  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Jo,hittar du dom så tar jag gärna emot dom.
Jag har gjutit plinten,och det blev riktigt najs.
Blandade golvspacklet på "känn",rätt löst,
sidorna blev släta som marmorskivor.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/12/31 :  16:49:19  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Bilder?!

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4438 Posts

Posted - 2012/12/31 :  17:52:22  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Här kommer en bild,inte så bra.



Återstår att välja ytskickt.
Oljebaserad lack,vilket gör att det gråa
golvspacklet gulnar som i "länken" eller
använda en vattenbaserad lack,eller måla
den med en färg,och sedan klarlacka eller
använda en mattare lack.
Det blir att göra ett antal tester.

Jag passar på att önska alla ett Gott Nytt år.

/jari

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/01/01 :  10:45:51  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Fin gjutning du fått till! Spänd förväntan på resten.


Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/01/14 :  10:20:48  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Jo,hittar du dom så tar jag gärna emot dom.
Hittat!
Men de är från en TD166 mkII, vet ej om de passar.


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4438 Posts

Posted - 2013/01/14 :  10:40:41  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Passar de inte så skickar jag tillbaka dom,,
men de torde de göra.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4438 Posts

Posted - 2013/01/22 :  21:24:05  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Passade gjorde dom.
Efter slipande och lite "trix" för att det hela skall fungera,
så kommer här en bild på den,bara löst monterad,inte hugget i sten ännu alltså.



Spelaren ligger för långt ner i plinten då plastdistanserna och oringarna inte är på plats.
Plinten är här helt obehandlad,och kanske skall den förbli så.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4438 Posts

Posted - 2013/02/02 :  20:53:27  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Lite tips till er som skall göra en likadan plint.
Noggranhet vid tillverkningen av formen sparar massor med tid.
För behöver det slipas så tar det just tid.
Det främre vänstra fyrkantstaven som jag använde,som spelaren skall vila
på,måste sågas ner en bit till trekantstav,då annars hastighetsreglaget tar i undertill.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4438 Posts

Posted - 2013/02/08 :  17:06:45  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Fick beställt en ny pickup till den,en Acutex 312 str IIImk.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000