HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Project Ryu - DIY Field Coil Loudspeaker @diyaudio
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/12/31 :  13:37:25  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Project Ryu - DIY Field Coil Loudspeaker

Snubben har byggt ett fältspolehögtalarelement (heter det så? Field coil på engelska). Jag har inte läst hela tråden, men bilderna säger en hel del om kvaliten på bygget. Ville bara tipsa om tråden.


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2012/12/31 :  13:57:55  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Vilket bygge.

Musik är livet
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2012/12/31 :  15:03:05  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Vad är utmärkande för ett fältspolehögtalarelement ?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2012/12/31 :  15:48:17  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Hittade det själv: givetvis elektromagnet istället för permamentmagnet.
Lite språkförbistring spelade mig ett spratt.
Såg ej heller någon elektromagnet i skisserna, men det är väl det röda i den första figuren.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/12/31 :  15:53:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det utmärkande för fältspoleelement är att de har eletromagnet i stället för permanentmagnet.

I högtalarsammanhang är tekniken äldre än med permanentmagnet. På 30-talet använde man dessutom fältspolen som drossel i nätdelen i radioapparater.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/12/31 :  16:34:40  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Ahh.. spännande..

Har själv varit inne på att bygga något liknande, men tiden tycks aldrig finnas, samt att det oftast finns enklare projekt som lyckas hamna emellan..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

lagun49
Member

138 Posts

Posted - 2013/01/01 :  01:09:10  Show Profile Send lagun49 a Private Message  Reply
Haha! När jag gick i gymnasiet i slutet av 60-talet hade vi ett bluesband. Basisten (som hade egenbyggd elbas) hittade ett gammalt baselement på sina föräldrars vind, som han byggde en baslåda av; jobbigt bara, att han måste ha nätspänning för att försörja baselementets fältspole!

Lars G

Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2013/01/01 :  10:12:25  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag är fascinerad av personer som drar sitt DIYande till sin spets, precis som detta fallet. Bra trådtips.

God fortsättning på er alla.
/FForsman

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000