HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 hybrideffektförstärkare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2013/01/08 :  19:16:10  Show Profile Send nikwal a Private Message  Reply
För ungefär exakt 11år sen byggde jag ett hybridslutsteg med en "jättestor" trafo och massor med kondingar, en gigantisk låda, flera paralellkopplade steg osv. Minimalist tänket fanns inte riktigt då här.

Den lät rätt bra vad jag minns men kunskapen om temperaturkompensering och självsvängning osv fanns inte, inte några direkta möjligheter att mäta upp det. Jag sprängde nog rätt många irf640 innan jag fattade vad det var som inte händer.

Av olika orsaker så såldes delarna och ersattes senare med diverse andra projekt. Men hybriden har alltid legat i bakhuvet så ger jag det en ny chans med lite nya idéer. Så där är jag nu, med ett
par 6n1p, en halv näve resistorer, ett par 28V(32V) vicor dc/dc moduler och sist men inte minst SEMELAB - ALF08NP16V5, något så roligt och udda som en billig 5bent audio-mosfet.

Första ronden är just över, att få liv i skiten.. det hela är så enkelt att det med lite baskunskaper är ganska överflödigt med ett schema. Men jag har gjort ett och det kommer så småningom

I sin urspungliga form för 11år sen bestod ingångssteget av en myföljare bestående av irf710 och ett paralellkopplat 6n1p. det matades sedan via en konding till ett par irfp250/9240 eller nåt i den stilen.

Nu provar jag en srpp+ koppling istället som i sin tur matar den roliga 5benta feten.

Ett problem hittils är att jag tänker gå emot en del förståsigpåare och faktiskt använda swichade moduler till all matning. Med korrekt skärmning så funkar det faktiskt. Orsaken är även att det ska kunna hållas kompakt. Anodspänningen är just nu en rätt skum lösning bestående av 4st dcdc moduler ,vi får se om det håller i längden.

en bild eller två så länge.


burken till vänster är glödströmsmatning.

bonusbild på zAh1 och 2 ,mina irf610 förstärkare.. :-) den övre har jag dock inte kvar.


------------
reply funkade inte så jag provar att klippa in texten här
....
Jag börjar lite försiktigt med detta..

Till saken hör att en del psrr komponenter har åkt i sopen eftersom matningen är ganska tyst och stabil,ifall ni undrade varför det saknas prylar ;-)

Edited by - nikwal on 2013/07/25 18:34:10

Tomas J
fd _T_

1541 Posts

Posted - 2013/01/08 :  19:50:19  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Ballt bygge!
Jag vill se och höra mera om detta!!!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2013/01/10 :  07:30:37  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Minimalistiska (små) byggen är svårt, men läckert när man får till det.
En hybrid borde ju på pappret vara det bästa av två världar
Jag är nyfiken på att se schemat så småningom
Spännande bygge Nikwal!
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/01/10 :  16:42:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har just för detta ändamål införskaffat två par 2SJ50/2SK135. Har inte bestämt mig för vad som ska driva paren, men har en tillkrånglad sak från Elektor och några andra lite mindre tillkrånglade.
Har tittat en del på de däringa Akaba .. Aikibo ... Akibakko ... nånting-drivstegen som tydligen är mycket populära att använda både här och där. Jag har dock inte funderat mycket på drivrör men har tankar åt 6N1P-hållet, men också 6N23P, C3g, 6N6P mm.

Följer ditt projekt med STORT intresse alltså.
Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2013/01/10 :  18:19:23  Show Profile Send nikwal a Private Message  Reply
hmm jag kollade just på aikido och det ser ut som att dom har nån aktiv dämpning av matningsskräp. jag har vid olika tillfällen försökt få srpp kopplingar att vara tysta men misslyckats rätt grovt. så därför kör jag nu vägg-ac till +-32V och sen 32 till 48V dcdc moduler på det, dom förefaller vara ganska tysta. jag spånade även på om man behöver nåt drivsteg men den där slutfeten har förvånansvärt låg kapacitans jämfört med andra jag använt.. hmm förresten är inte zeners inritade.
Det hade varit lättare och kanske bättre med två kondingar och lite andra motståndsvärden. men två kondingar tar ju mera plats. Om jag orkar kanske jag provar med det också,men troligen är det mera troligt att jag labbar med feedback.(bara lite då)

Här är arkivet till det gamla.. ganska säker på att det där INTE var den slutgiltiga verisonen eftersom jag konstaterade att irf640 var luuuuriga.. irfp2?? gick bättre..
[länk borta]


Edited by - nikwal on 2013/07/25 18:35:11
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/01/10 :  21:14:37  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
SRPP är väl inte världens piffigaste ....
Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2013/01/10 :  23:10:52  Show Profile Send nikwal a Private Message  Reply
Nej verkligen inte, jag misstänker att det eventuellt kan vara så att en myföljare rent generellt kan få problem vid eventuell lågimpediv last,snabba spikar, höga frekvenser eller whatever. så den hade nog funkat rätt bra med en buffer efteråt med galet låga thd'er speciellt om det återkopplas en smula.
En srpp i sin grundform duger ju faktiskt inte alls egentligen ,men plus varianten blev helt plötsligt intressant i sammanhanget få komponenter, som nån slags smidig kompromiss, det kan ju faktiskt vara så att det visar sig vara mycket bra om man orkar räkna ut det optimala värdet för katodmotståndet mera noggrannt.

Edited by - nikwal on 2013/01/10 23:14:15
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/01/10 :  23:41:17  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Den Elektorkonstruktion jag tänker på (jag har kanske någo skiss) bygger på en PCC88 i SRPP-koppling.Sedan har jag en historia i en gammal Electronucs Today International med en EL34 som drivrör. Utgångstrissorna (2SJ50/2SK135) matas visst med 100V (unipolärt) varför utsignalen passerar en stor elektrolyt (hur kul är det??).

Jag måste plötsligt börja leta litei mina schemasamlingar.
Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2013/01/11 :  19:18:00  Show Profile Send nikwal a Private Message  Reply
Det ju då rätt coola kopplingar man kan göra. Synd att man inte törs jorda signalen på minus -120V för då hade det ju blivit mycket enklare hmm kanske finns nåt smart sätt att göra på ändå hmm undrar om electronics workbench har rör.. om man bygger bryggkopplat och låter utgångarna ha hög spänning ut, hmm det kanske inte heller är så lyckat.
------------

Kopplar lite lite feedback idag. byter nog till dubbla kondingar till fetarna sen. ett motstånd måste vara där, jag måste bara utvärdera det minsta möjliga värdet. 3k9 är bara tilltaget så att det absolut inte ska självsvänga.
Vad säger ni en femtiondels feedback?. jag kör en 15del på dom andra. Har sett schemor med både mer och mindre.

Edited by - nikwal on 2013/01/12 19:56:52
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/01/13 :  11:57:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag nämnde ETIs Moscodevariant. Här använder man en EL34 att driva utgångstrissorna.
BILD (*)



(*) but ut -1 mot -2 resp -3 för att se kompletternade info.
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2013/01/13 :  12:44:24  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Hua, det var en läbbig grej ;)
(Den sistnämnda alltså)

Detta med Mu-stage och byta ut det "övre" röret mot en MOSFET funkar fint. Provat det förut, men tyvärr använde jag ett tråkigt rör ECC82 som gav lite FÖR mycket rörljud.

Sedan detta med biaseringen av MOSFETarna också. Men jag tolkade första bilden som en "principskiss" har sett "nikwal" göra MOSFET-förstärkare förr :)

/Mats, född nyfiken

Edited by - manw on 2013/01/13 12:50:07
Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2013/01/13 :  13:27:23  Show Profile Send nikwal a Private Message  Reply
Så tillbaka till 2002 då(schemat i old-katalogen) :-). var 17 la jag irf'erna nånstans. Dc servo behövs bara om fetarna skulle bli direktdrivna men det orkar jag inte hålla på med. men man får såklart se till att srpp'n inte blir sne dock. jag kan justera på dcdc omvandlaren.

hmm jag är ingalunda matematiker MEN:

Zout = (ra + 2Rk) (ra+Rk(mu+2) / [2ra + 2Rk (mu + 2)]
zout = (4400 + 660) (4400 + 330 * 35 ) / (8800 + 660 * 35)
zout = 5060 * 15950 / 31900
zout = 2530

Ciss =500pF (i kortis)
xc = 1 / 6.28*fc
xc = ca 21kohm@15khz

Ranod = ri/66 + Rload/33 + Rk/2 = ca 1400ohm

För en vanlig srpp, hmm srpp+ ska ha en 20dB bättre thd prestanda eller så på första övertonen efter vad jag läst.

Bias på slutmosfetarna ligger just nu på ungefär en halv ampere, mina erfarenheter från iRfp är att man bör ligga över 300mA åtminstone, men på dessa är jag mera osäker.

hmm AHA vänta nu lite .jag har ju för 17 en boonton står här , jag kan ju mäta thd, hur kunde jag glömma det.

Mja förrutom att jag ska lägga till nån konding och ta bort ett par resistorer så var det faktiskt så jag tänkte köra men visar sig sig att man behöver en buffer så kanske jag slänger in ett par bd139/140(bara för att jag råkar ha ett par såna, inget annat)..

Edited by - nikwal on 2013/01/13 17:01:39
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2013/01/13 :  14:43:05  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:

Och vad är en sandguru? bäst att svaret är bra, annars kommer det bli MYCKET dålig stämnuing här


EDIT :Förstår inte gnället, trodde att vi skulle ha en konstruktiv diskussion om en i grunden OK, men bristfällig konstruktion. Raderar mina posts.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2013/01/13 14:56:30
Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2013/01/13 :  15:06:37  Show Profile Send nikwal a Private Message  Reply
Men hallååå, det var ju på väg att bli kreativt. jag försöker vara saklig och schyst och skojja tilldet lite, men jag kanske misslyckades. ber om ursäkt i så fall..

Men jag vill ändå veta vad en sandguru är .. jag skulle ju just skriva att det funkar bra med hexfetar under förutsättning att man temperaturkompenserar korrekt och har ORDENTLIGT med drivning bakom..

Men jag är tacksam för depletionmode tipset..
...
Du skriver en del saker som får mig att tro att du kan en jäkla massa saker om elektronik men även en del som jag blir lite skeptisk till om du ursäktar.

Edited by - nikwal on 2013/01/13 15:11:49
Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2013/01/13 :  21:13:53  Show Profile Send nikwal a Private Message  Reply



kul schema den där moscode förresten.. det känns som att dom dragit en fördel av att det finns utgångskonding.. det spelar ju ingen roll där om utgången flyter lite.. smart faktiskt..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/01/13 :  21:25:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Men sök lite på Moscode och det dyker upp helt andra kopplingar.
Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2013/01/14 :  21:41:16  Show Profile Send nikwal a Private Message  Reply
Det ska jag absolut göra :-)

Fick en del uppenbarelser i multisim hmm. (jag skulle ju inte var det tänkt men kunde inte hålla mig borta från simulatorn :-P heh ).

http://nikwal.in-earth.org/big/hybrid/screenshot.gif
stor bild, vill inte klippa in den som bild..

Edited by - nikwal on 2013/07/25 18:35:46
Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2013/01/18 :  16:57:48  Show Profile Send nikwal a Private Message  Reply
Ändrat schemat en del, lagt till ett till utgångssteg. minskat gatemotståndet lite. lite prototypmässigt men det är ju det det är fortfarande. la till ett par motstånd på hsp. nu börjar jag faktiskt bli lite halvnöjd iallafall. Poängen med detta projekt är att INTE lägga till nåt. ska se om det går att få bra ljud så enkelt som möjligt om det går. Tomgångsströmmen ska vara minst 100mA per transistor(enligt tillverkarens applikationsguide). "stora" kondingarna är mkp.
http://products.semelab-tt.com/pdf/ApplicationNoteAlfet.pdf



Edited by - nikwal on 2013/01/18 17:23:07
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2013/01/19 :  11:29:40  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Aha, du hade fått tag på laterala MOSFETar :) Trodde dessa var ovanliga djur idag? Går det att få en stabil biasström med en så enkel krets? Men med negativ temperaturkoefficient så slipper man ju problemet med termisk strömrusning :)

Menar du att linjäriteten i utgångssteget blir tillräckligt god vid 100mA, för att inte behöva köra ett återkopplat system? Trodde man var tvungen att köra helt i klass-A för att något sådant skulle fungera?

Vad är det för ingångskapacitans på MOSFETarna? Kör man dem som sourceföljare så får man ju ingen millerkapacitans heller. Har förstått det som att för switchFETar brukar man alltid ange gateladdningen förutsatt att de går i "commonsource"?

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2013/01/19 :  12:07:18  Show Profile Send nikwal a Private Message  Reply
N-feten har 500p och p-feten har 700pF så egentligen ska biasresistorerna vara bra mycket lägre och olika men jag tar det säkra föra det osäkra map självsväningar. uträkningen står i pdf länken i förra posten. Ja jo jag köpte dom via Farnell och dom är jättebilliga!!. Jag antar att man kan lägga på lite ström om man vill men dom börjar bli linjära redan vid ca 100mA om man kollar på kurvan och det är också den stabilaste biaspunkten(där kurvorna skär sig). jag har laddat på med nån ampere i en halvtimma eller så och den ändrade sig bra nära ingenting så det går nog rätt bra att köra i klass A också. laterala fetar har lite låg transkonduktans, jag är ju van vid irfp240 tex som har runt 10S, så därför försöker jag paralellkoppla nu för att se vad det blir för skillnad med lite högre total transkonduktans :-).. hmm visst, det är lite på gärdesgården(uttalas på jäshgårn ;-) att röret ska orka driva båda men ändå värt ett försök. hade de varit swichfetar så hade jag absolut velat lägga idle på bra mycket högre. :-D i ett tidigare steg med irfp så har jag labbat med seriekopplade fetar med viss framgång,bla för att kunna lägga strömmen högre och bränna lika mycket effekt på tomgång.

miller och gateladdning,ja precis du har nog rätt där, absolut.

Edited by - nikwal on 2013/01/19 12:17:08
Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2013/06/14 :  22:46:47  Show Profile Send nikwal a Private Message  Reply
NU har jag äntligen fått tummen ur som man brukar säga och insett att det blir förjävla fult kapslingsmässigt.. och dom 4st seriekopplade dcdcburkarna har nu ersatts av en 32V till högspänning krets lite hemmasnickrad sådär. baserad på uc1842 (bara för att det var såna jag hade)
http://nikwal.in-earth.org/blog/images/dcdc-proto.JPG
http://nikwal.in-earth.org/blog/images/flans.jpg
tanken är att det ska komma till nå träbitar på sidan, typ acajou eller så.. nåt hyfsat lättarbetat iaf..

här är principskissen bakom dcdc'n. resten är ganska mycket standard design från databladet.
http://nikwal.in-earth.org/blog/images/dcdc.jpg


och, höll på att glömma. min server har brunnit så jag köpte en raspberry pi istället.. men jag tror jag fått tillbaka en del bilder på rätt ställe. jag får ta det alteftersom det dyker upp nåt som är fel.

Edited by - nikwal on 2013/07/25 18:36:23
Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2016/04/16 :  06:11:32  Show Profile Send nikwal a Private Message  Reply
Det visade sig sen att dcdc convertern måste vara lite speciell. typ med en fast frekvens och fast pulsbredd, men mjuk reglering av primärspolens matning för den totala spänningsregleringen. Sen blev det lite exprimenterande med rören,bla den här principen. Jag är ju inte sådär superhemma på rör men tanken var att kombinera två kretsar och faktiskt så tycker jag det funkar, förstärkningen ökar(såklart) men det lustiga var att thd i hela kretsen minskar drastiskt. Ganska nöjd än så länge, iaf såpass att inga flera fetar och annat jox kommer att besudla kretsen hehe ;-)
http://nikwal.in-planet.org/hybrid.gif
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/04/16 :  08:21:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Kul bygge!

Det verkar vara riktigt trevliga fetar du har i den förstärkaren. Tror de kan klara sig riktigt bra utan återkoppling, även om jag gärna hade kört med mer tomgångsström än 100 mA.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2016/10/10 :  21:20:49  Show Profile Send nikwal a Private Message  Reply
Jo ,jag tycker dom klarar sig helt ok utan global återkoppling, planen var att det skulle introduceras senare, men förstärkningen räcker inte till nog för att göra kretsen hyperenkel tyvärr. Vore intressant att göra en cirklotron koppling av det hela om det går, inte för att jag iofs tror att tomgångsströmmen är nåt problem egentligen men den kopplingen bör sköta sig snyggare tror jag. Om jag inte hade haft 110% satsning på ett annat långtids projekt(verilog fpga nco osv) så hade jag varit nyfiken på andra rör, ecc88? Iofs hade jag behövt labba fram annat motståndsvärde, mha boontonen.. så att den sunkiga srpp kopplingen går att lyssna på ;-). Iofs är jag nybörjare, men om nån är intressarad av att komma igång med hdl/systemverilog kan jag tipsa om en del länkar mm. lite ad/da subrutiner också möjligen, om jag inte minns galet så använde jag mig av ad5060 och bytte sedan till 8st dac8550, en för varje kanal, möjligen låter dac8550 bättre. och nån ad för pottarna som jag tror heter LTC1864.

Edited by - nikwal on 2016/10/10 21:36:27
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000