HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Problem med mätsystem LSP lab
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2016/10/02 :  20:21:21  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Jag bygger igen högtalare igen. Men får inte ordning på mätningarna. Seas DXT-diskant skall inte tappa 20dB mellan 2kHz och 20kHz, snarare 8dB. Mikrofonen är kalibrerad hos Grenander och impedansmätning fungerar perfekt med 10ohm kalibreringsmotstånd så ljudkortet kan det inte heller vara. Återstår att det kan vara fel på mikrofonen (Behringer ECM8000) eller att mätsystemet inte gillar mig. Någon som har kunskap om detta? Annars undrar jag om det finns någon vänlig själ som vill låna ut (hyra ut) ett system några veckor så att jag hinner mäta och sedan köpa komponenter/verifiera.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/10/02 :  22:00:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Har du verifierat med mätning på en annan diskant, tänkte mest om Seasen inte är frisk?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2016/10/06 :  21:25:40  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Det visade sig att det var skit bakom spakarna. Ljudkortet hade en knapp för att välja mellan line/instrument. Den påverkar på något märkligt sätt frekvensgången. Jag har verifierat med en dome-diskant som enligt spec har väldigt rak frekvensgång.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/10/07 :  06:38:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
:)

Är det nytt bygge på gång?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/10/08 :  09:32:00  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
line/instrument kan vara en skillnad i impedans på ljudkortet och då göra att kapacitancen påverkar avrullningen mera
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2016/10/10 :  12:48:58  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Ja, men det måste i sådana fall vara en kapacitiv last vid "line" eftersom det blir mer avrullning (lågpass).

@johan.bjørklund Ja, jag kan helt enkelt inte låta bli. Nu blir det små stativare med Scan Speak Revelator 5,5-tummare och SEAS DXT-diskant. Mæter riktigt fint så har långt. Sub med AE 15-tummare till det också. Kanske analogt aktivt filter, kanske DSP, får se.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/10/10 :  21:00:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Trevlig kombo Pabo, slutet eller portat?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2016/10/10 :  22:13:20  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
Pabo: Är du i Uppsala/Sthlm området i närtid så kan du få låna min Earthworks M50. Den skall vara väldigt linjär =)

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000