HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Finns det någon i Umeå-trakten som kan mäta?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2013/01/13 :  18:58:29  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message  Reply
Jag har ett par Dynaudio Volvo-basar som jag tänkte bygga lådor till, kanske TL om det är möjligt.
Finns det någon i Umeå-området som kan hjälpa mej mäta upp dessa element? Jag har mailat både Volvo och Dynaudio men ingen där kan hjälpa mej.
Elementen heter 99W17 och har tydligen suttit i en C70.

Jag bor i Bygdeå och jobbar i Umeå.

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2013/01/16 :  17:57:28  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message  Reply
Ingen?

Hur viktig är parametrarna på elementet om jag vill bygga transmission line?
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2013/01/16 :  23:31:05  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Parametrarna är lika viktiga för TL som för BR. Har du övervägt att försöka mäta upp dem själv med ex. Limp?

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2013/01/17 :  15:59:35  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message  Reply
Nej det är därför jag kollar om det finns någon häromkring som kan hjälpa mej med det. Jag har tänkt använda Dynaudio basarna i TL och plocka ur LF/HF ur mina KEF stativare för att bygga in dom i samma låda.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2013/01/17 :  20:25:03  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Du får ursäkta att vi tjatar på dig...... MEN ;-)
Du kommer att tacka dig själv för att du bygger dig en liten mätrigg o använder limp. Det är verkligen busenkelt o helt ovärdeligt. Mäter både element o framför allt drosslar. De blir verkligen exakt mätning på dom. Annars vet jag tyvärr ingen i det området.

Edited by - Stormen on 2013/01/17 22:01:09
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/01/17 :  20:44:01  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Stormen, vad är Limp

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2013/01/17 :  22:02:58  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
En helt suverän tråd, jag använder dock inte så avancerat som magneter, utan bara lägger en rulle med lödtenn eller en tejprulle på konen som jag tidigare vägt. För att få fram Small&Theil parametrarna. Det ger ungefär samma resultat.
Mätvärdena kanske inte blir vetenskapliga, men skapliga :-)

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?topic_id=77576

Edited by - Stormen on 2013/01/17 22:04:45
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2013/01/17 :  22:19:59  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message  Reply
Det såg ju onekligen väldigt enkelt ut. Jag ska läsa igenom den där tråden lite noggrannare i helgen. Om jag får fram parametrarna framöver så kanske någon här kan hjälpa mej räkna på en TL till dessa!?
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2013/01/18 :  12:35:10  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Det roliga är att med vilket ljudkort som helst så kan man göra ganska avancerade mätning. Jag har kört på ljudkortet i bärbara, med ett audigy och med ett inbyggt på moderkortet och det ger samma lysande resultat. Man behöver inte ha dyra mätkort längre för att få fram det enklare som vi DIY behöver i våran hobby.

Om du vill göra akustiska mätningar sedan när du börjar bli klar med bygget så behöver du bara köpa en kondensatorkapsel som ger 20-20K och koppla på en 3.5mm till mic-ingången på ljudkortet. ( behövs inga förstärkare)
http://www.svalander.se/shoppen/komponenter/mikrofon_panasonic_wm-61a

Kör sedan på Programet Tombstone från Tolvan Data.
http://www.tolvan.com/index.php?page=/tombstone/tombstone.php

Det är riktigt enkelt o kul. o det kostar 59:- för en kapsel o så lite kontakter o annat. Jag har precis börjat ljudmäta hemma och undrar varför jag inte köpt en sådan microfonkapsel för flera år sedan.

Jag har tyvärr inget TL beräknande program men det finns säkert de som kan hjälpa dig här på forumet med.

Edited by - Stormen on 2013/01/18 12:39:00
Go to Top of Page

Danne72
Member

88 Posts

Posted - 2013/01/29 :  19:19:59  Show Profile Send Danne72 a Private Message  Reply
Om du nöjer dig med bara ts parametrarna så kan jag hjälpa dig. Tyvärr har jag ingen möjlighet att frekvensmäta just nu.
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2013/01/30 :  21:28:58  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message  Reply
Åå tackar!

Jo det är TS jag är ute efter i första hand för att se om jag kan bygga en transmission-line till dessa.
Vart bor du?

Edited by - Ljudjesus on 2013/01/30 21:29:26
Go to Top of Page

Danne72
Member

88 Posts

Posted - 2013/02/01 :  22:11:38  Show Profile Send Danne72 a Private Message  Reply
Hej igen. Svarade dig på pm.
Mvh Daniel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000