HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur åldras gummiupphängningar?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2013/01/24 :  22:46:20  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Nu när jag fått ordning på LIMP så skulle jag mäta upp mina Dynaudio 17XL75 men fick helt galna värden.
Fs runt 135 Hz som borde ligga runt 40. Inte fel på mätningarna för det funkar med andra element. Åldras gummiupphängningen? De är 10-15 år.
Går de i så fall att mjuka upp genom att plåga dem med inspelning eller smeta på någon mjukgörare? T.ex. Apotekets utan parfym?

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2013/01/24 :  23:12:46  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
De tenderar att stelna med tiden musik med omonterade element hjälper. Biltema sålde ett silikonfett som jag smörjer in med. Mina KEF B200 ligger trots detta lite högt

Men 135 i stället för 40 det är ca 10 ggr hårdare upphängning än vad det borde vara, det verkar vara i överkant. Har du kollat att du inte mäter vid mycket låga signalnivåer? Det kan finnas hysteres i upphängningen dvs att de är lite trögstartade vid riktigt låga nivåer.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2013/01/25 :  09:25:05  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Har du kollat att du inte mäter vid mycket låga signalnivåer? Det kan finnas hysteres i upphängningen dvs att de är lite trögstartade vid riktigt låga nivåer.

Tack för tipset. Kan vara så. Bruset från elementet var inte högt, utan snarare lågt.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/01/26 :  13:30:07  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Mjuka absolut inte upp dom med konrörelser då du spräcker gummit.
Parafin har fungerar med gott resultat och man låter det suga in ett par gånger innan man börjar röra på elementet.
Finns säkert olja som är bättre lämpat om du letar lite. Dynaudio själva rekommenderade neoprenolja men lyckades aldrig hitta detta.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2013/01/26 :  15:31:20  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Glycerol har jag hört ska fungera att mjuka upp gummi med. har själv köpt en lite flaska på lokala färghandeln men inte prövat än.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2013/01/26 :  16:48:31  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Tack för tipsen.
Ska börja med att mäta på lite högre nivå innan jag eventuellt behöver smeta in.
Gummit känns annars mjukt och följsamt.

Återkommer i ärendet.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2013/01/27 :  20:25:51  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Testa förslagen Rolf-san!

Men knorren är att "gummi" åldras olika beroende
på var det är för "gummi".

Utan att gå in på "polymertekninkens" djupheter så
är det svår att "fylla på" tex mjuk-görare som försvunnit.
Däremot är det enklare att "ersätta" mjuk-görare.

Om man lyckas "fylla på" mjuk-görare" så är det som
oftast bara ett tunt yt-skikt.


Om man vet vad för slags "gummi" man har blir livet lite
lättare.
Och förmodligen variera "gummityperna" mycket, men
varianter av "nitril" tror jag förekommer som mest.

Men "gummiupphägningar" borde vara ett uppslag för extra
uppmärksamhet och en artikel här på forumet.



EDTI:
http://www.transportbandsvulk.se/htms/gummikvalite.htm
http://www.damstahl.com/Files/Billeder/2011/PDF/SV/Tekniska%20anvisningar/gummityper.pdf


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2013/01/27 20:31:02
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/01/27 :  22:44:52  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Naturgummi ska väl bara bland det bästa i åldersbeständighet ?
Har för mig Gamma gjorde en högtalare på 60(?)-talet som byggsats där lådan var i sten, typ marmor och dom elementen hade naturgummi om jag inte minns fel, hade turen att få stöta på ett par sådana för några år sedan och det gummit var som nytt..

Har även själv en Infinity-bas gjord av Gene Cerzinsky från 60(?)-talet där upphängningen är i gummi och den är fortfarande som ny..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2013/01/28 :  08:51:40  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


quote:
Naturgummi ska väl bara bland det bästa i åldersbeständighet ?



Nääää inte riktigt.

Väder o vind bryter ner naturgummi.

Men sen är det en fråga om "tid", i sekunder till år.
Dom tabeller jag länkat till är en relativ gradering
av materialen. Alltså inte i absoluta termer.

Ha sen i minnet att tabbellerna redovisar "gummit"
enligt "familjenamn". Det finns en uppsjö av varianter
på "nitril" tex.
Man kan "optimera" en "familj" hårt mot en engenskap,
men oftast förlorar man på någon annan egenskap.


Man kan vända på resonemanget.
Vilka egenskaper vill jag ha?

Optimalt beständig mot kemikalier? Knappast!
Beständihet mot "ozon o väder"? Ja, skapligt god!
Låg innre dämpning, som bromsar konen? Ja, vore mycket bra!
Utmattings egenskaper? Absolut!

Det finns flera "familjer" som skulle kunna matcha ovan
spec.
Därför är det svårt att sätta fingert på "en falilj".
Och våra högtalare har nog en blandad skur av "gummi familjer".




Jag ska berätta att "gummikokarna" håler ofta sina "recept"
hemliga. Och säljer sitt gummi under olika varunamn. Vilket
gör livet lite extra surt för oss. Och försvårar att öka
livslängden på äldre fina element.






DETIT:
Snavfel.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2013/01/28 08:57:09
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2013/02/06 :  20:08:21  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
http://www.outdoorexperten.se/p-15055-nokian-siliconstick.aspx
Kan vara något att smörja både fram och baksida av gummikanten
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2013/02/06 :  22:04:36  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Tack för alla tips.
Jag har idag mätt upp elementen med LIMP och XTZ Room Analyser i BR- låda. (Om jag får ordning på bilderna ska jag visa dem.) Resultatet är att i LIMP hamnar impedansmax på runt 130 Hz, som borde ha varit 40-50Hz. I XTZ får jag vid första mätningen en boom-boom låda. När jag har masserat elementen vid 40 Hz 5-10 min och mäter igen så faller de av i basen som de ska runt 60 Hz utan topp.
Så min slutsats är att de stelnat lite under lagringstiden men går att få liv i igen samt att utnivån i LIMP är för låg.

Så min fråga blir nu hur jag ska få nivå ut genom högtalarelementen utan att överstyra insignalen när jag mäter upp dem i LIMP?

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000