HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ska bygga 8st bashorn - Hjälp Önskas
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Roboo
Starting Member

18 Posts

Posted - 2013/01/21 :  11:32:55  Show Profile Send Roboo a Private Message  Reply
Hej alla! Första posten så hoppas jag postar i rätt avdelning.

Sökfunktionen visade något SQL-serverfel så ursäkta om det redan finns en liknande tråd.



Nu till topic..
Jag och en kompis ska bygga bashorn. 8st närmare bestämt.

Vi hade nästan bestämt oss för Rog Mogales 1850 horn (www.speakerplans.com) men sen ju mer jag läste på diverse forum så såg jag att folk inte rekommenderar de längre då det finns "bättre". Folk skrev att de inte spelar tillräckligt djupt för dagens musik. Att de spelar lägre i volym än andra motsvarande lådor. Att de lät "burkiga" osv..

Så nu är jag väldigt kluven, vad är "bättre" egentligen?


Har kollat runt på www.freespeakerplans.com samt http://hornplans.free.fr/ och det finns ju så många konstruktioner att jag vet inte vad längre.

Så nu hoppas jag någon kunnig bastokig person kan ge oss tips på en konstruktion som passar oss.

Önskade specifikationer är egentligen bara att de ska spela så högt som möjlig, passa dagens "clubmusik", mycket kickbas och elementen får inte kosta mer än 4000kr per låda.

Tack på förhand!



FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2013/01/21 :  11:40:29  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Kanske THAM15 kan passa?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=68862&whichpage=5

Martinssons blogg med byggfakta.

http://www.martinsson.cc/blog/index.php?m=03&y=12&entry=entry120331-124819

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Roboo
Starting Member

18 Posts

Posted - 2013/01/21 :  11:46:54  Show Profile Send Roboo a Private Message  Reply
Tham 15 har ju så låg känslighet. Vill gärna vara på rätt sida om 105dB/w
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/01/21 :  12:09:14  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Linnar har en del kuliga konstruktioner:
http://www.linnaraudio.com/

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/01/21 :  12:16:44  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
quote:
Sökfunktionen visade något SQL-serverfel så ursäkta om det redan finns en liknande tråd.


Sökfunktionen har legar nere en tid här åp forumet. Men det går bra att Googla.

Jo liknande trådar finns.
Petter Persson här på forumet har även han ett antal potenta bashorn.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/01/21 :  12:21:27  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
spela så högt som möjlig, passa dagens "clubmusik", mycket kickbas


Jag tolkar detta som att dom ska gå från 20 till 2-300 Hz.

Det blir monster :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2013/01/21 12:23:40
Go to Top of Page

Roboo
Starting Member

18 Posts

Posted - 2013/01/21 :  12:31:14  Show Profile Send Roboo a Private Message  Reply
quote:
quote:spela så högt som möjlig, passa dagens "clubmusik", mycket kickbas



Jag tolkar detta som att dom ska gå från 20 till 2-300 Hz.

Det blir monster :-)


Kanske ska förtydliga det hela lite att det ska användas utomhus och i större lokaler.
Alltså PA bruk..

Men 40hz och uppåt.. Lägre är väl onödigt att gå?
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2013/01/21 :  12:40:13  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Vill gärna vara på rätt sida om 105dB/w

- aha, rolig utmaning.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/01/21 :  13:07:16  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Gissa högtalaren. Dom är "ganska" kompakta. Men en kompromiss, dom låter bara bra upp till runt 100 Hz. Lättbyggda :-). Simuleringen är en låda i 2 pi om jag kommer ihåg rätt. 4 st i 2pi ger betydligt mer.

Funkar med JBL 2226, Eighteen Sound 15W700 och Faital Pro 15FH500.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2013/01/21 13:11:25
Go to Top of Page

Roboo
Starting Member

18 Posts

Posted - 2013/01/21 :  13:40:41  Show Profile Send Roboo a Private Message  Reply
Är det någon här som har hört Rog Mogales 1850 eller har något att säga om denna konstruktion? http://speakerplans.com/index.php?id=1850horn
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2013/01/21 :  20:39:38  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Har inte byggt själv (än) men jag har nyligen fått lite feedback på denna :

http://www.martinsson.cc/blog/index.php?entry=THAM18-details

quote:
I have recently built the THAM 18 and ran a test today with a Crest Audio 8001 Amp.
The driver is a B&C TBX100 as per your specs. The test went very well and my sound
engineer was quite impressed. We ran a frequency oscillator and found that the box
was not able to go lower than 38Hz. But was very effective above 40H.


Väntar på info beträffande hur testet gick till mer i detalj.

De är hyffsat kompakta (600x800x650) (bhd) och är mer känsliga än THAM15 enligt simuleringen, att begränsa dem till 40Hz neråt är ett medvetet val då man täcker de flesta behoven och samtidigt kan hålla känsligheten uppe samt storleken och därmed även vikten nere.

Vet inte om det är intressant för dig men se det som ett förslag, vet inte om (tror inte att) de ligger på rätt sida 105/dB/W/m i 2pi från 40Hz med en låda, men samtidigt vet jag inte många konstruktioner (om någon) som gör det och fortfarande är hyffsat hanterbar.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2013/01/21 20:41:34
Go to Top of Page

Roboo
Starting Member

18 Posts

Posted - 2013/01/21 :  21:14:24  Show Profile Send Roboo a Private Message  Reply
quote:
Har inte byggt själv (än) men jag har nyligen fått lite feedback på denna :

http://www.martinsson.cc/blog/index.php?entry=THAM18-details

quote:I have recently built the THAM 18 and ran a test today with a Crest Audio 8001 Amp.
The driver is a B&C TBX100 as per your specs. The test went very well and my sound
engineer was quite impressed. We ran a frequency oscillator and found that the box
was not able to go lower than 38Hz. But was very effective above 40H.



Väntar på info beträffande hur testet gick till mer i detalj.

De är hyffsat kompakta (600x800x650) (bhd) och är mer känsliga än THAM15 enligt simuleringen, att begränsa dem till 40Hz neråt är ett medvetet val då man täcker de flesta behoven och samtidigt kan hålla känsligheten uppe samt storleken och därmed även vikten nere.

Vet inte om det är intressant för dig men se det som ett förslag, vet inte om (tror inte att) de ligger på rätt sida 105/dB/W/m i 2pi från 40Hz med en låda, men samtidigt vet jag inte många konstruktioner (om någon) som gör det och fortfarande är hyffsat hanterbar.


Okej. Ja, jag ska ha med denna låda i funderingen men som jag ser det nu så spelar inte storlek/vikt så stor roll eftersom målet är att ha så effektiva och högspelande basar som möjligt.


Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2013/01/21 :  22:42:43  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Då låter det som det här skulle kunna vara ett alternativ.


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=87276&whichpage=1

Kör hårt!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Roboo
Starting Member

18 Posts

Posted - 2013/01/22 :  07:51:53  Show Profile Send Roboo a Private Message  Reply
quote:
Då låter det som det här skulle kunna vara ett alternativ.



Haha! Om jag säger så här, Jag har ett par dubbel-15 horn som är H150xB90xD75 (någon variant av Electro Voice TL4050 http://hf-antenna.com/Flotsam/EV/ElectroVoice_TL4050.pdf)
Där går översta gränsen på hur stora de får vara.

Så finns det någon konstruktion som motiverar en så stor låda genom att de är så pass mycket mer effektiva så kan jag bygga det.

Vi har beställt 12 skivor 18mm björkplywood som kommer nu i veckan så fler alternativ vore trevligt:)
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2013/01/22 :  09:38:34  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Du kommer inte att sakna djupbas med 1850 hornen, speciellt med tanke på att du ska köra 8 horn tillsammans. Hade du kört ett 1850 per sida så kan det möjligen saknas djupbas.

Dom låter inte burkigt, men ger en viss karaktär på ljudet som alla horn gör. Har personligen lyssnat på dessa horn där det spelades house/techno, 4 st dvs två per sida i en ganska stor lokal typ idrottshall. Dom var laddade med PD 1850 och drevs med ett LAB 4000 dvs lite underkant vad gäller effekt.
Spelade i alla fall mkt bra, känns som en vettig kompromiss, output vs storlek. Finns såklart andra intressanta konstruktioner också men jag skulle nog ändå ta 1850 hornen i beaktning.

Vad är det för musik ni ska spela? Vad har ni för slutsteg? effekt per låda?
Go to Top of Page

Roboo
Starting Member

18 Posts

Posted - 2013/01/22 :  10:03:45  Show Profile Send Roboo a Private Message  Reply
quote:
Du kommer inte att sakna djupbas med 1850 hornen, speciellt med tanke på att du ska köra 8 horn tillsammans. Hade du kört ett 1850 per sida så kan det möjligen saknas djupbas.

Dom låter inte burkigt, men ger en viss karaktär på ljudet som alla horn gör. Har personligen lyssnat på dessa horn där det spelades house/techno, 4 st dvs två per sida i en ganska stor lokal typ idrottshall. Dom var laddade med PD 1850 och drevs med ett LAB 4000 dvs lite underkant vad gäller effekt.
Spelade i alla fall mkt bra, känns som en vettig kompromiss, output vs storlek. Finns såklart andra intressanta konstruktioner också men jag skulle nog ändå ta 1850 hornen i beaktning.

Vad är det för musik ni ska spela? Vad har ni för slutsteg? effekt per låda?



Tack för ett bra svar!
Ja jag har läst allt möjligt tokigt om dessa horn.


Vi kommer spela det mesta, mycket ny "dansgolvsmusik" house och hardstyle.. Åt det hållet om du förstår.

Om det blir 1850 hornen så har vi tänkt ladda dessa med Precision-devices PD.1850 och de vill ju ha minst en 1000w har jag läst.

Vi sitter just nu på några gamla DAS-steg och ett par EP4000 och det kommer ju inte fungera något vidare så nya steg ska också köpas.

Vi har funderat på att införskaffa 4st Nu 6000 och köra dessa i 8ohm
vilket skulle ge 1100wrms per kanal.

Skriv gärna om du har några andra tips, för och nackdelar med olika lådor osv.
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2013/01/22 :  13:47:14  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Ett hett tips är att inte snåla med slutstegen och se till så att ni har ordentligt "headroom" dvs rejäla marginaler, dels låter det bättre om ni inte pressar stegen till max och dels ökar driftsäkerheten. Tänk också på att lägga in ett högpass filter vid 30-40 Hz, det ger många fördelar. Dels förbrukas inte en massa effekt i onödan, effekttåligheten ökar, högtalarelementen håller bättre och mindre kompression.

Kan inte uttala mig om Behringer stegen för mobilt användande men det är som med allting annat, man får vad man betalar för.

När det gäller val av konstruktion är det tycke och smak samt vilken applikation de tänkt att användas till som bör få styra.

Åtta 1850 horn rätt byggda med rätt högtalarelement och kvalitativa slutsteg räcker till riktigt stora ytor. Det ska mycket till för att bli otillräckligt.

För att jämföra och få perspektiv på det hela har vi två bashorn laddade xxxxxxx 18" baselement. Måtten är 120*120*60 och konstruktionen påminner om 1850 men uppskalade för att gå djupare. Dessa driver vi med två bryggkopplade LAB2002 dvs ca 2 kW per låda. Vi har kört dessa i lokaler med runt 150 personer med krävande musik typ DNB, Techno och House på riktigt höga volymer och det har räckt mer än väl med kapacitet kvar.
Go to Top of Page

Roboo
Starting Member

18 Posts

Posted - 2013/01/22 :  15:28:49  Show Profile Send Roboo a Private Message  Reply
quote:
Ett hett tips är att inte snåla med slutstegen och se till så att ni har ordentligt "headroom" dvs rejäla marginaler, dels låter det bättre om ni inte pressar stegen till max och dels ökar driftsäkerheten. Tänk också på att lägga in ett högpass filter vid 30-40 Hz, det ger många fördelar. Dels förbrukas inte en massa effekt i onödan, effekttåligheten ökar, högtalarelementen håller bättre och mindre kompression.

Kan inte uttala mig om Behringer stegen för mobilt användande men det är som med allting annat, man får vad man betalar för.

När det gäller val av konstruktion är det tycke och smak samt vilken applikation de tänkt att användas till som bör få styra.

Åtta 1850 horn rätt byggda med rätt högtalarelement och kvalitativa slutsteg räcker till riktigt stora ytor. Det ska mycket till för att bli otillräckligt.

För att jämföra och få perspektiv på det hela har vi två bashorn laddade xxxxxxx 18" baselement. Måtten är 120*120*60 och konstruktionen påminner om 1850 men uppskalade för att gå djupare. Dessa driver vi med två bryggkopplade LAB2002 dvs ca 2 kW per låda. Vi har kört dessa i lokaler med runt 150 personer med krävande musik typ DNB, Techno och House på riktigt höga volymer och det har räckt mer än väl med kapacitet kvar.


Okej. Ja vad jag har läst så ska Nu6000 vara väldigt prisvärt och klara av att ge 1.1kw i 8ohm kontinuerligt (uppmätt i testbänk), precis som i specifikationen. Blir mycket dyrare om man ska välja ett "märkessteg" som klarar samma sak.

Som delning använder vi ett Behringer DCX2496 och det fungerar kanon enligt mig. Högpassfilter(filter i allmänhet) har jag någorlunda koll på.. Enligt specifikationen så ska 1850 hornet delas vid 52Hz.

Vilken branthet bör man välja?
Och hur lågt kan dessa tänkas gå när de stackas 4 på varje sida?

Själv har jag alltid delat med 48dB Butterworth vid 45hz nedåt vid tidigare event på våra DAS dubbel 18.



Edited by - Roboo on 2013/01/22 15:42:29
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/01/22 :  19:43:39  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag hade byggt THAM15 alla dagar i veckan. Tänk på att grejerna ska
släpas runt. Även om känsligheten är något lägre får du bättre
djupbas, något som jag värdesätter stort. Vill du bygga froantladdat,
så kika på PI-hornet. Stort, men erkänt bra. Personligen tycker jag
inte 50 Hz räcker för att det ska upplevas som fullrange.

Bygger du 1850-hornet ska du lyssna på rekommendationerna och dela dem
nedåt vid 52 Hz. Slaglängden kommer annars att begränsa ljudtrycket.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2013/01/22 :  19:44:18  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Du behöver inte dela så högt som 52 Hz, 40 Hz räcker fint dom går lägre ner men med mindre output såklart.

Med fyra per sida antar jag att du har bra output ner mot 40 Hz. Lägre behövs knappast till dena applikation.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/01/22 :  20:29:59  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jo, men det beror ju på vad man vill optimera efter. Över 52 Hz är 1850
helt överlägsna ljudtrycksmässigt, men om du vill spela djupare än så
så har du ju byggt dessa stora lådor helt i onödan. Ett frontladdat
horn har maximal slaglängd vid hornets jämförelse medan ett TH har
minimala konrörelser vid hornets avstämning. Det gör att ett TH alltid
kommer ge mer SPL per lådvolym än ett frontladdat horn. Därför måste
ett frontladdat horn delas högre än dess avstämning för att maximalt
kunna utnyttja dess ljudtrycksförmåga.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...

Edited by - PetterPersson on 2013/01/22 20:30:48
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2013/01/22 :  21:27:35  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
"Kickbas" låter som det är registret 70 - 100 Hz.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2013/01/22 :  21:30:43  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
- intressant Petter, det har jag inte tänkt på tidigare.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2013/01/23 :  07:34:10  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Hur var det nu med summeringen av 4st stackade FLH's jämfört med sumeringen av 4st TH's, kan man i all enkelhet i den simulerade världen köra simuleringen i 0,5Pi för att få resultatet av en stack om 4st i båda fallen, eller föreligger där någon skillnad i hur man ska tolka resultatet med avseende på nedre användbar frekvens ?

Jag vill minnas att det varit delade meningar i forumen om detta, dvs att TH's inte summerar på samma vis som FLH's, min tanke är att detta (dvs om så är fallet vilket jag inte är klar över) har med mynningsarean att göra, och då en större mynning ifallet med THAM18 inte skadade själva simuleringsresusltatet (tvärt om) så kanske den summerar annorlunda (bättre?) i stacknings konfiguration än exempelvis THAM15 som har en betydligt mindre mynningsarea och att THAM18 i det fallet kanske är mer lik ett FLH i hur den summerar.

Beträffande omfång, den feedback jag får från användare säger att en nedre användbar gräns på 40Hz täcker normalbehoven mer än väl, och då är det inte bara rock'n'roll utan även elektronisk musik i både live och klubbinstallations sammanhang, jag själv känner inte att jag har tillräckligt med erfarenhet av THAM lådorna använda live för att bekräfta eller dementera detta, men feedbacken är omfattande och jag får helt enkelt förlita mig på den i detta fall.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2013/01/23 10:00:37
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2013/01/23 :  11:33:41  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Runt 100-120 Hz bör vara en lämplig delning för 1850 hornen, det är såklart inte hugget i sten utan beror lite på vilka topplådor ni tänkt använda.

Med fyra bashorn per sida blir det lagom med typ två dubbel 15 med en rejäl driver och horn per sida. Alternativt bygga något hornladdat men tänk på spridning osv om ni ska täcka större ytor. En stor fördel med två större topplådor är att ni kan dela systemet i två om ni ska spela på mindre ställen dvs två basar och en topplåda per sida.

Tänk också på att mäta upp delay osv om ni använder konventionella högtalarlådor till topp eftersom det blir en viss fördröjning mellan hornkonstruktionen och de konventionella högtalarlådorna.

Eftersom 1850 ger väldigt bra output över 50 Hz så tycker jag inte att man bygger för stora lådor i onödan speciellt med tanke att du faktiskt får respons längre ner i frekvens när du kör flera lådor tillsammans.

Samtidigt så finns det en hel del andra konstruktioner, THAM-lådorna har fått mycket fina vitsord och verkar riktigt schyssta om man kollar på specifikationerna. Dessutom lätta att hantera vilket är en klar bonus för mobilt bruk.
Go to Top of Page

Roboo
Starting Member

18 Posts

Posted - 2013/01/23 :  18:55:51  Show Profile Send Roboo a Private Message  Reply
quote:
Runt 100-120 Hz bör vara en lämplig delning för 1850 hornen, det är såklart inte hugget i sten utan beror lite på vilka topplådor ni tänkt använda.

Med fyra bashorn per sida blir det lagom med typ två dubbel 15 med en rejäl driver och horn per sida. Alternativt bygga något hornladdat men tänk på spridning osv om ni ska täcka större ytor. En stor fördel med två större topplådor är att ni kan dela systemet i två om ni ska spela på mindre ställen dvs två basar och en topplåda per sida.

Tänk också på att mäta upp delay osv om ni använder konventionella högtalarlådor till topp eftersom det blir en viss fördröjning mellan hornkonstruktionen och de konventionella högtalarlådorna.

Eftersom 1850 ger väldigt bra output över 50 Hz så tycker jag inte att man bygger för stora lådor i onödan speciellt med tanke att du faktiskt får respons längre ner i frekvens när du kör flera lådor tillsammans.

Samtidigt så finns det en hel del andra konstruktioner, THAM-lådorna har fått mycket fina vitsord och verkar riktigt schyssta om man kollar på specifikationerna. Dessutom lätta att hantera vilket är en klar bonus för mobilt bruk.



Som det ser ut nu så kommer vi bygga 1850 lådorna.

Toppar ska vi också bygga

Vi har tittat på olika horntoppar, först ut MT122(speakerplans.com) men den ska delas vid 120hz, har läst att vissa tycker 1850 låter illa så högt i frekvens.

Sen har vi tittat på X-tro(freespeakerplans.com) som delas vid 90hz, men har läst att den har en nackdel att inte kunna köras fler än 2st.

Så har ni tips på horntoppar så är det utmärkt!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000