HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 OneBC hyllning till en vintage klassiker
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2013/01/27 :  22:02:27  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Jag tänkte skaffa några högtalare till snickarboa och samtidigt prova lite ovanliga tekniker som lanserades med en klassiker som jag i min version kallas OneBC.
Byggbitarna är



1. 11mm OSB (enklare än den 10 och 12mm plywood orginalet använde
2. Asfaboard 12mm
3. Trälister
4. Biltemas filt, fanns inte i orginalet men Hobby & HiFi har visat att limmar man fast filten så är den förvånadsvärt bra på resonansdämpning

Lådans mått är i runda svängar 300x300x600mm.
Vad är min inspirationskälla?

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2013/01/28 :  15:39:24  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Mer ledtrådar
Alla tunna väggar dämpas med asfaboarden ditlimmad med latexfogmassa i ett tunnt skikt.





Hjälpligt ihopskruvad ser den ut så här. Jag limmar fast filt (tunnt lager latexfog) på asfaboarden i orginal är inte asfaboarden täckt.

Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2013/01/28 :  16:45:25  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Är det en JBL-låda OneBC?
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2013/01/28 :  19:54:15  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Så här ser orginalen ut. Notera att stagen på kortsidan är i tre delar. Inte är det JBL även om namnet på högtalarmärket alluderar till namnet på ägaren precis om JBL. ;)



Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2013/01/28 :  21:30:15  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Ser intressant ut, det ska bli kul att följa utvecklingen!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2013/01/29 :  18:42:05  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Kan bara hålla med föregående talare....

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2013/01/29 :  21:32:34  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Ledtråd:
Dorspen OneBC
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/01/29 :  21:44:59  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag var tvungen att fråga farbror Google, men nu vet jag!
Följer med intresse!
/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2013/01/29 :  23:50:15  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Svaret som du googlade var Spendor BC1 Herr och fru Spence och Doris samt Bextrene Cone 1
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2013/01/30 :  14:05:23  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
så här ser lådan ut jämfört men min lilla Onken låda. Den fula gulaktiga plåtkorgen är anledningen till att jag började fundera på att montera elementet mot frontens baksida.

Jämfört med 16mm MDF så är 11mm OSB och 12mm asfaboard bra mycket lättare.


Delningsfiltret blir med KEF 104aB som startpunkt men då jag har en annan variant av B200 så kan det behöva modifieras en del. Om det behövs får jag sätta in en superdiskant. Kondingarna blir plastfilm, i alla fall i högpassfiltret.
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2013/02/27 :  23:48:56  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Hobby HiFi hade en artikel då man kunde göra flera kul saker med seriekondensatorer med slutna lådor. Enligt teorierna så har man en låda med ett Q på 0.9-1.1 och sätter en lagom stor kondensator händer flera trevliga saker, en bra bit under resonansfrekvensen skyddar kondingen baselementent, strax under resonansfrekvensen sänks impedansen och basnivån ökar, strax över basresonansen stiger höjs impedansen

sluten låda med en massa kondensatorer 22 stycken på 100µF vardera


Q nära 1.0


Olika varianter av kondensatorer


Detalj


Kurvor enligt teoriboken nu är det bara frekvenskurvor som saknas!
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/02/28 :  09:01:02  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Måste bara fråga vad asfaboarden gör för nytta? Fladdrigare material är ju svårt att hitta. Dämpar den på något sätt?

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2013/02/28 :  20:19:16  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Fladdrigt eller inte så har det använts till att bygga hornhögtalare! Dämpmatrialet och skivan måste matcha varandra för optimal verkan så för en tunn vägg behövs mindre dämpmaterial (Collins) och Hobby HiFi visar att vanlig 12mm mjukboard dämpar en 19mm MDF skiva en hel del. Här har jag bitumen i boarden som borde hjälpa och tunnare skiva som också borde bidra. Bygga slutna lådor i asfaboard är nog ingen höjdare men de kan tillsammans med latexskiktet bidra med skjuv och resonansdämpning.

Är det någon som har tips hur man gör en bra cirkeljigg till en handöverfräs? Köpte en på Jula och upptäckte att cirkelbiten som kommer med inte klarar diametrar under ca 25cm. Bladet på sticksågen vinglar i OSBn ibland så även om sågningne är jämn på ena sidan så är kanten inte vinkelrät så på andra sidan blir det inte runt.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2013/02/28 :  23:33:18  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Är det någon som har tips hur man gör en bra cirkeljigg till en handöverfräs?


Ett Q&D alternativ, du får ursäkta om jag är övertydlig:



1. kapa till en bit pyfa.

2. Ta upp ett runt hål för fräsen i plyfan. Ungefär lika stort som hålet i själva fräsen runt frässtålet.

3. Skruva fast fräsen över hålet i plyfabiten.

4. Bestäm radien på hålet som ska fräsas.

5. Borra ett 4 mm hål i plyfan på samma avstånd som den radie som ska fräsas mätt från ytterkant på frässtålet.

6. Borra hål i centrum där hålet ska fräsas och låt borret sitta kvar i hålet.

7. trä på fräs och plyfabit på borret och fräs radien.


Så kan du i princip fräsa hur stort som helst.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2013/02/28 23:34:01
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2013/03/04 :  10:19:55  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Tack FForsman!
Tydlighet är en dygd! Jag skall göra ett försök att att göra en gigg, min senaste sågning med ett brett metallblad för att såga hål för ett diskantelement var riktigt vingligt.

Nu har jag skruvat ihop ett KEF 104aB filter. Svårast att hitta var konding på 0.6 µF, fult som stryk är det med sockerbitarna men det är lätt att byta komponenter.


Lågpass filtret ser bra ut men av någon anledning ser diskantfiltret ut att skära lite för högt. Får kontrollmäta alla komponenter


Edited by - DrBoar on 2013/03/04 10:55:15
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2013/03/10 :  09:54:13  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Kopplar man på delningfiltrena på elementen i fråga ser det lite annorlunda ut



Skärning över 2-3 kHz och dessutom en tydlig frekvenskorrigering mellan 600-1200 Hz. Den goda nyheten är att Q värdet ökar bara marginellt av de två seriella spolarna från 0.95 till 1.05 så det borde gå att få till seriekondensatorer med värden som liknade det utan delningsfilter dvs 400-800µF

T27 KEF 10aB delningfilter.
Det är inte uppenbart hur detta skall lyfta diskanten över 10 kHz och förhindra en bulle runt 10 kHz. Då mitt filter inte stämer med vad jag sett a SPICE modellering på nätet så kontrollmätte jag alla komponenenter, alla är OK inklusive spolens resistans. Det som skiljer genomgående är att jag använder plastfilmskondingar inte elektrolyter så motståndet kan vara lite läge, men å andra sidan har jag inga lödningar utan sockerbitar och krokodilklämmor som kan öka motståndet.


Nu gäller det att se hur jag skall pussla ihop elementen, jag använder ju SP1014 medan delningfiltret är gjort för SP-1039 som är snarlikt men inte identiskt.


Edited by - DrBoar on 2013/03/10 09:58:16
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2013/03/21 :  06:14:12  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
KEF 104aB delningsfiltret är ett 18/18 dB filter med två finesser i diskant delningen dels en 0.6µF som skall få filtret att fungera bättre runt T27ans resonans frekvens dels skall 3Ohm 10µF länken linjärsiera frekvensgången


Svart kurva utan delningsfilter och röd med. Elementet är skruvat rakt i lådan utan försänkning och utan avfasade kanter på lådan så en del beror på monteringen. . Lite maskeringstejp runt elementet får bort 5 dB dippen runt 7 kHz. Men enligt KEF så skall man så en avjämning över/under 10 kHz???


Gula kurvan visar vad som händer om man plockar bort 0.6µF kondingen, tydligt sämre dämpning runt resonansfrekvensen precis som KEF skrev. Brandgula kurvan visar vad som händer om man tar bort RC-länken. Jag har upprepat frekevensmätningarna och också kontrollmätt komponenterna men det stämmer allt ihop?!

KEF B200 SP 1014 med och utan delningfilter


Delningen ser ut att vara runt 3 kHz


Lägger man ihop hela klabbet

Mätt på 0,5 och 1 meter
Dippen 2-3 kHz är lite väl mycket BBC dip och nivån 4-12 kHz skulle kunna vara några dB lägre...

Då jag använt något annorlunda komponenter i delningsfiltret och dessutom ett annat baselement så räknade jag med lite pyssel

Minskar jag L1 från 2,5 mH till 1.2mH så får jag som svarta kurvan nedan. Dippen runt 3 kHz är borta men jag har en ful topp en bit längre ner. Sätter jag in ett Zobelfilter blir det bättre.


Jag har även provat 1.8mH med utan Zobel och lite annat, utan att bli riktigt nöjd.

Att få en 20mm dome att nå ner till ett 200mm elelment är lite svårt. Min nästa plan är att ta SEAS 087H 1,5" domar och dela brand nere vid 2 kHz. Det är inte ofta diskantdomen har större diameter på talspolen än baselemenetet

L-R 24 dB/oktav vid 2 kHz är så långt ner jag vågar gå, sedan faller Seas elementen i toppoktaven så jag får ta at 12 dB filter högpass runt 8-12 kHz och toppa upp med en liten 1/2" dome eller ett bandelement eller kanske en konhögtalare

Edited by - DrBoar on 2013/03/21 08:42:13
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000