HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Luftkuddar som absorbent?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2013/01/22 :  18:34:15  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message  Reply
Vi har fått en kull med valpar som har fått inackordering i mitt Hifi-rum.
Eftersom dom bara är någon vecka till åldern har jag sovit med tiken och kullen i samma rum.

Det jag sover på är en madrass av modell Intex


Nu när jag satte igång stereon så uppfattar jag det som att den har "ätit" upp lite utav den bas jag hade i rummet..Är detta möjligt? Om den dämpar så vid vilken frekvens skulle det vara mest troligt?Alltså basområdet eller mellan/diskant?

Skulle det ligga något i det så är det otroligt billiga absorbenter då en fullsize bed går att hitta för 600kr.

Edited by - widescreen4 on 2013/01/22 18:39:46

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2013/01/22 :  20:30:58  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Skojig erfarenhet!

Det är ju en membranabsorbent förstås och sådana är både kompakta och billiga men svåra att stämma av. Membran kan göras av i stort sett vad som helst men uppspända gummidukar är nog en av de vanligaste och en gummimadrass är förstås en sån.

Slå lite på madrassen så får du en uppfattning om frekvensen den svänger med och sedan går det kanske variera med lufttrycket?!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2013/01/24 :  10:43:30  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Undras vad frugan min kommer säga nu när jag plockar fram våra gamla luftmadrasser, ställer dem mot väggen i v-rummet, och börjar testa olika lufttryck i dem?

:-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2013/01/24 :  10:57:40  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Eller så är det valparna som är levande absorbenter.
Ljudet blir alltid bättre med en Hifihund i rummet, så ju fler desto bättre :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2013/01/24 :  13:06:00  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Visst funkar luftmadrassen som basabsorbent, finns ett flertal dokument och undersökningar om det, tex:
http://www.flexac.com/filer/Pdf%20artikler%20mv/The%20flexible%20bass%20absorber.pdf
Det finns fler på samma tema om man börjar googla: http://www.akustikjav.dk/SLAM-basabsorbenten Jag byggde ett gäng liknande dessa för mitt rum efter korrespondens med Voetmann.

Spelar du upp en sakta stegrande sinus och har madrassen nära ett rumshörn, lär du nog känna med fingrarna när madrassen fungerar bäst som absorbent = vibrerar som mest.

Edit / tillägg: Mot störande resonans i rummet behöver du anpassa vikten på den vibrerande panelen mot luftvolymen / avståndet bakåt. Du bör dessutom ha någon skiva lättviktig isolering inuti lådan för att dämpa resonansen från panelen, annars ger panelen en ringning tillbaks ut i rummet en tid efter att högtalaren slutat spela den frekvensen. (Lite marigt att pula in en skiva isolering i en luftmadrass dock ... )

Edited by - adhoc on 2013/01/24 13:23:18
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2013/01/24 :  22:33:51  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message  Reply
Ringningar får du väl först om membranet har spänningar? Nu flexar det ju en hel del.
Tyget/gummit har en del egenvikt dessutom. Tror det skapar försumbart med resonans med tanke på vilka peakar man kan ta bort.

Den har ju dessutom olika skikt i sig och där bryter den ju av lite mot en vanlig luftkudde.

Volymen är någonstans runt 500-550 liter luft.
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2013/01/26 :  22:41:55  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Som jag ser det: Membranabsorbenten är ett resonant system och membranet vibrerar som mest vid en specifik frekvens (som beror på panelens ytvikt och luftfjädern /avståndet bakom membranet). Om högtalaren spelar en frekvens som ger upphov till en elak resonans i rummet med låååång efterklangstid ("bummelbas / one note bass") vill du dämpa den resonsansen i amplitud och efterklangstid, tex med en membranabsorbent. Om membranabsorbenten är rätt avstämd mot problemfrekvensen och dessutom rätt placerad vid ljudtrycksmaxima, kommer panelen vibrera ordentligt vilket betyder att akustisk energi övergår till värme pga membranrörelsen och friktionen mot rörelsen. Men, vad händer när högtalaren slutar spela problemfrekvensen? Kommer membranet på någon tiotusendels sekund sluta vibrera? Nix, inte i och med att det är ett resonant system. Membranet kommer då agera "högtalarmembran" för problemfrekvensen och tonen ringer därför kvar i rummet en viss tid. Vill du korta den efterringningstiden använder du en skiva isolering inuti lådan. Den porösa isoleringen dämpar hastigheten på luftmolekylerna som rör sig inne i lådan pga membranrörelsen och vid kollisionerna övergår rörelseenergi till värme. Isoleringen bör vara nära membranet där hastigheten är som störst men inte i kontakt med membranet.

Den där madrassen ser ut att vara ganska fet, 30-40cm (?) så den kan nog då gå relativt djupt i frekvens men det är omöjligt att gissa hur djupt pga av kanalerna och förstyvningarna.

Edited by - adhoc on 2013/01/26 22:46:27
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/01/27 :  16:40:29  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
quote:
Men, vad händer när högtalaren slutar spela problemfrekvensen? Kommer membranet på någon tiotusendels sekund sluta vibrera?


Om absorbenten har samma Q som problemfrekvensen kommer efterklangstiden av det båda att vara samma (mer eller mindre) och dom kommer jobba mot varandra. Att högtalaren slutar spela problemfrekvensen betyder inte att problemfrekvensen försvinner lika snabbt, det är ju därför det är en problemfrekvens för att den fortsätter låta. Skulle absorbenten sluta låta i motfas när högtalaren tystnar har man ju inte uppnått någon större nytta då man är tillbaka på ruta ett, alltså att problemfrekvensen ringer efter.

Se det lite som att en kondensator kan motverka en spoles induktans och tvärt om, och man utnyttjar inte den isotermiska förmågan hos tex et motstånd.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2013/01/28 :  17:29:13  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message  Reply
Madrassen är 51cm hög och jag tror att den ger den volymen luft jag skrev tidigare.

Jag har en lite annorlunda modell än den på bilden. Den är något dyrare och kostar en tusenlapp ungefär.Dock fortfarande prisvärt i mitt tycke. Har man ett stort lyssningsrum skulle man kunna dölja sådana madrasser på strategiska områden bakom t.ex sammetsgardinerna från Ikea.

Att stämma av den borde vara relativt enkelt med ett mätprogram och en tongenerator.
Helt enkelt variera lufttrycket med den inbyggda kompressorn tills man träffar rätt.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2013/02/18 :  19:51:19  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
En kraftig byggplast säck med rockwool i är bättre.
Nackdelen är att man inte kan tömma den och gömma den, men det skall du väl inte göra?

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2014/03/08 :  20:05:59  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
Blev ljudet det bättre ?
Kanske man kan hänga dem bakom högtalarna.
Annars kanske trasmattor funkar bra
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000