HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En SNeseglare tar form (slutsteg med förstegsrör)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/01/26 :  14:37:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det verkar finnas en viss tendens att gördetsjälvtrådar på HF ska inledas med femton inlägg mystiska lådor som sakta öppnas.
Jag kör pang på med den här - röret som kom in från kylan.



6SN7 eller den här ryska varianten, 6N8S, behöver inte känna sig utanför. Det är ju trots allt ett av de mest användbara och välljudande rör som finns.

Så för att förklara trådtiteln, eller 'titlen ' på småländska; SNeseglare syftar på förbeteckningen - 6SN7 - SNeseglare. Och i det här projektet ingår det som utgångsrör. Tre 6SN7 utgör utgångssteget i respektive kanal, alltså sex rörhalvor parallellkopplade för en uppskattad uteffekt på c:a 4W.
Ingången består av ett fjärde 6SN7 med ett anodkopplat ingångssteg och ett katodkopplat drivsteg; scheman kommer vad det lider.
Utgångsjärnen är ett par no-name kinesiska järn, vilka köptes från www.vt4c.com för en billig slant. Nättrafon är en gammal järnklump av svenskt ursprung och jag hoppas den räcker till. Åtta stycken 6SN7 vill ha 4,8A glödström och hur mycket anodström som krävs vet jag inte, men det går väl att kalkylera. I nödfall har jag några gamla pjäser som Svebry lindat upp åt mig för allehanda skumma projekt.
Jag hittar i mina samlingar en träram i rosa. Inte världens vackraste precis men den får duga. Jag har annars bockat en plåt på jobbet som kan utgöra sarg.I god ordning blir det en täckplåt målad ärggrön. Jag trodde det stod älggrön på arbetsordern på jobbet. Älgrön ...?? ..
Alla komponenter är hemma, ska bara fixa de sista (det sista) hålet och leta upp en nätbrunn.
jag har ingen tidsplan utan detta får liksom få den fart det vill och kanske få bli klart till maj. Jag har börjat namna mina förstärkare; den svarta Stealth heter numera Karaganda, Min 6AQ5-PP får hetea något långt som Petrozavodsk så jag får alla hål på fronten täckta. SNeseglare får pga den älggröna färgen heta Zellenogorsk.

Edited by - soundbrigade on 2013/01/26 14:38:37

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2013/01/26 :  15:33:29  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag tycker rör är något av det mystiskaste som finns. Och vad gör det alldeles naket uti snön? Notera det grönskimrande ljuset i bakgrunden av bilden. Vad kan det vara. Pang på, pyttsan heller, jag vittrar en komplott...



/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/01/26 :  15:56:34  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Röret står där och huttrar och längtar efter 6,3V @ 600mA eftersom jag ställt det där. Å andra sidan är röret ryskt och tål säkert många minusgrader.
Det gröna hamnade där pga lite trixande i Photoshop. Men man kan ju se rör såsom hitskickade av gröna män med sorgsna ögon från yttre rymden. jag menar att både män och ögon kommer från yttre rymden.

Här, från en annan del av universum kommer schemat.

Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2013/01/26 :  18:18:36  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Spännande, bygg på!
Jag tror att det gröna är kryptonit och att 4w är en underdrift!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/01/26 :  18:43:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Plåten är, som sagt kastad över Tibro, som Julia Ceasar sa när Hannibal kom vandrande över Anderna.

Det är lika "självklart" att använda slustegsrör till slutsteg som man använder förstegsrör till försteg men .... jag har sett försteg med 6V6, EL84 och tom 6S33S. I AudioXpress fanns en gång ett linjesteg med 6AS7G och EL34!!!!

Slutsteg kan byggas med små rör, men man måste välja rör med skaplig anodförlust och lågt Zi. Rör som kan funka fint är ryska 6N1P, 6N6P, vidare 6SN7, ECC88 (jag har skiss på ett sådant slutsteg), C3g/m/.. och säkert många manga fler. Uteffekterna är dock, av förståeliga skäl, begränsade.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/01/28 :  17:06:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har mottagit lite meddelanden av reVintage, något som uppskattas då han har synpunkter på konstruktionen. Egentligen tror jag han ville att jag skulle titta på något helt annat men jag är en tjurig djävel och får roa mig med att titta över schemat och motta idéer av reVintage-mannen. Det blir nog bra vad det lider.

Alltmedan tiden rinner iväg kan jag slänga upp den här kulingen:

Å den här med 6N6P.Pushpullvarianten har jag provat men fick inte till det.


Dessa två berörs inte av detta projekt utan tas bara med som illustration av slutsteg med förstegsrör.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2013/01/28 :  21:06:28  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Min 6AQ5-PP får hetea något långt som Petrozavodsk


Jag har en sju h****etes massa 6AQ5 jag har lite funderingar på en liten PP men en PPP skulle vara ännu roligare har du möjlighet att dela med dig av schemat på din PP eller än bättre PPP.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/01/28 :  21:16:21  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det är den Enhancade på den här sidan: http://www.dogstar.dantimax.dk/tubestuf/paraph.htm
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2013/01/29 :  12:47:31  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Tack!


Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/01/29 :  16:57:38  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Revintage föreslår den här modifierade varianten. Det förenklar deffevinivt massor.

Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2013/01/30 :  19:11:59  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
Ser riktigt bra ut det där ,blir lite sugen att testa ,har du hittat lämplig OPT?

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/01/30 :  21:40:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har "avsatt" den här åt projektet: http://www.vt4c.com/shop/program/main.php?cat_id=1041&group_id=7&hit_cat=. Den heter 030-5KSE-CT.
aAnnmars duger vilken 5K SE-trafo på runt 5W som helst.
Letar du billigt har Mike i England billiga trafar: http://livinginthepast-audioweb.co.uk/index.php?p=xfrmrse.
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2013/01/31 :  12:30:23  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Vad var huvudsyftet med flera paralellkopplade småsignaltrioder, istället för bara en kraftigare?

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/01/31 :  12:57:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Därför att de små inte är så kraftiga ... kanske??

Seriösty, ibland har man vägen som mål. Målet behöver inte vara en 3W-förstärkare utan hur man fixar ihop 3W med rör - alla sätt.

Edited by - soundbrigade on 2013/01/31 12:58:47
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2013/01/31 :  15:33:36  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Eller du hade en hoper av dem på hyllan?

Annars har jag hört att det där skall vara ett betydligt trevligare rör än dess moderna släkting (ECC82/12AU7)?

/Mats, född nyfiken

Edited by - manw on 2013/01/31 15:35:47
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/01/31 :  17:35:14  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag beställde billiga från Rüssland. Jag kanske hade en komplett uppsättning annars också.
Jag har också hört att 6SN7 är ett mycket bra standardrör.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7533 Posts

Posted - 2013/01/31 :  20:35:25  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Spännande projekt, jag hade dock gett varje rörsektion i utgångssteget ett eget katodmotstånd med tillhörande avkopplingskonding.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/01/31 :  20:51:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Må det, men nu ville jag hålla allt enkelt. Jag fick idag ett paket från Kina, snabbare än jag förväntat mig, med ett gäng högtalarkontakter. Jag hade annars tänkt mig enkla mibbiga Clas-i-Sjönkontakter men nu kan jag göra det lite snyggare. Det blir bilder vad det lider. Ska iväg till Helsingborg till helgen med Dalaborgsparkens styrelse och titta på sommarevenemang.
Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2013/02/02 :  10:39:39  Show Profile Send nikwal a Private Message  Reply
Hmmm coooolt .. nu blir jag ju nästan sugen på att skaffa ett par utgångtrafosar.. hur är det med dom engelska gentimot tex lundahl eller nån annan om man ser till pris/prestanda?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/02/02 :  17:40:00  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har kört med de engelska från Livinginthepast och jag tycker de funkra klockrent. Pris/prestanda är hur bra som helst.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/02/21 :  23:04:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Nu har jag slutligen börjat montera ihop allt. Får bli bilder i helgen. Jag ska pröva reVintages lösning först.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2013/02/22 :  08:52:41  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Spännande SB
Har du möjlighet att matcha rören?
Stora spridningan kan göra så vissa av rören får bära tungt

Du kan ju enkelt peta in en 100R resistor på anoden för att mäta tomgångsströmmen i resp. rör
När detta är verifierat så kan du ju ta bort dessa

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/02/22 :  16:43:13  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag kan försöka göra som du föreslår; så var de6 ju tänkt i originalschemat. Eljest har jag ingen utrustning för matchning.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2013/02/22 :  17:57:16  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Det är minimal spridning på mina 50 ex av dessa rör.
Hur ska dom mäta för att kallas matchade.
Jag har för mej att mina drog 5 må vid 300 v
Ma/v var i stort sett identisk.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/02/22 :  19:07:35  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vi kör på att de är ganska lika men kan ju testa med pix 100-ohms-motstånd.

Ska gräva fram nättrafon och sätta den på plats. Jag har nästan glömt ingångskontakterna. Hålet mitt fram är för en "ful" ON-indikator. Det är den gröna plåten som gett förstärkare dess namn - Zelonogorsk betyder helt enkelt Gröna Berget.


Den bockade plåten på insidan är enbart till för att styva upp plåten.

Edited by - soundbrigade on 2013/02/22 19:27:36
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2013/02/22 :  20:25:12  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
6SN7 är generellt ett väldigt jämt och låg-distande rör
Så "perfekt" att vissa kan tycka den nästan låter lite för färglöst, medan andra gillar den starkt .

Att kolla upp tomgångsströmmarna i rören är inte en matchning i sig.
Men man får iaf en liten fingervisning att inget av rören draggar ner de övriga.

Definitionen av matchning varierar, och jag tror inte det finns någon standard hur lika två rör måste mäta för att betraktas som matchade.

En triod har ett ganska konstant Mu (spänningsförstärkning), men ett Gm (strömförstärkning) som avtar med drift ålder, iom att anodresistansen ökar
Jag lägger därför störst vikt vid dess Gm om jag matchar rör (Mu är ofta väldigt lika iaf)

De flesta oanvända (nya eller NOS) av kända fabrikat är ofta väldigt jämna, så länge man inte blandar åldrade, fabrikat, typ mm
Ju mer extrema rör, desto svårare är det dock att producera dessa utan variationer, vilket förklarar att rör som 6C45-pe och liknande, kan variera kraftigt
Fast det är klart. även bland de "snälla" rören så finnas alltid några måndagsexemplar..

/Pix

Edit
Att mäta Transkonduktans (Gm) är inte så svårt som många tror
En höimpediv (typ CCS) anodlast, och sedan gjämföra inspänning(AC)/anodström(AC)




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2013/02/22 20:41:17
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000