HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 6B4G Free lunch
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2013/06/04 :  22:41:59  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=89826

Har beställt saker till en Free lunch,i väntan på dom postar jag en bild på chassiet..


Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2013/06/04 22:42:46

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2013/07/03 :  23:05:39  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply


Är det någon nackdel att som jag tänkt placera drosseln bredvid
utgångstrafon (I 90 graders vinkel,som fotot visar?)
(Finns inte så mycket annan plats på chassiet..)


Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/07/04 :  06:56:49  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Trafon strålar mest från själva lindningen. Så det är bättre att liksom lägga LL1668 ner.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/07/04 :  08:50:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Oj, det här verkar intressant. Smart att "återanvända" katodströmmen från sluttrioden på det sättet. Det blir ju samtidigt softstart för 6C45. Inga kopplingskondingar heller, skönt!


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2013/07/04 :  09:01:46  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Den positioneringen av trafos och drosslar som syns på bilden borde bli bra. Kopplingen är smart och låter bra, jag har byggt två varianter av den och båda har varit trevliga. En sak man bör tänka på är att inte släppa fram någon högspänning förrän både ingångs och slurören är varma då slutrörens bias är beroende av att ingångsrören drar rätt ström.
Indirekt upphettade rörlikriktare funkar bra, t.ex 5AR4 eller ett par TV-dioder i stil med 6AU4GTA.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2013/07/04 :  10:38:33  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:

Den positioneringen av trafos och drosslar som syns på bilden borde bli bra.

Ok kör på det,då det redan finns monteringshål i plåten.
Jag ska använda solid state likriktare så jag ska använda mjukstart på primär lindningen på trafon med motstånd i serie i första steget innan ett relä efter tid slår till,fåse om det fungerar som det är tönkt..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2013/07/04 :  13:00:02  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Om uppstarten blir fel, så kan det få katastrofala följder i dessa DRD-steg
Jag har diodlikriktad glöd till 6C45 och 300B i min DRD, vilka blir tillräckligt varma på några sekunder.
Har sedan ett 5AR4 som likriktar-rör per kanal, som gör att HT-spänningen inte når sin topp (660V i mitt fall) färrän efter ca 30 sekunder
Lyckligtvis har jag inte varit med om att 6C45 röret skulle ge upp under drift, men det tål att tänka på vad följden skulle bli...
Det är en snygg koppling, men den har sina risker
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2013/07/04 13:03:18
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/07/04 :  14:23:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det skulle ju vara fullt möjligt att sätta en lämplig säkring på B+ till varje kanal om man vill.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2013/07/04 :  15:21:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
färrän efter ca 30 sekunder

Jasså så lång tid som 30 sekunder,det finns nog nån kondensator i kretsen man får justera.

Ja en säkring (eller 2)vore nog bra.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2013/07/04 :  15:22:04  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Bernt,
Ja, det funkar säkert, men det finns ju alltid ett "men tänk om.."
Betänk att utgångstrafon (ca 20-25H) sitter i serie med denna säkring
Skjuter denna säkring, så skapas en ganska rejäl induktiv spänningsspik som skulle kunna slå sönder en hel del saker.

Jag tänkte annars på ett par kallkatod-rör (strypta till ca 20mA) från DHT-gallret till jord som tänder vid ca 200V
/Pix

[Edit] Ryssen, låt ej mina inlägg grusa din inspiration
Jag har spelat med mitt DRD i 6-7år utan något som helst problem och
6C45 är otroligt robusta, och jag har aldrig haft några som helst drift problem. Jag spånar bara högt

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2013/07/04 15:25:37
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2013/07/04 :  15:58:41  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Fuling,hadde du 30 sekunders fördröjning till dina 6B4G?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2013/07/04 :  21:54:30  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Fuling,hadde du 30 sekunders fördröjning till dina 6B4G?


Något sådant, ja. Körde med ett par 6AU4GTA som högspänningslikriktare och de tar nog bortåt en halv minut på sig innan de släpper fram någon spänning.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2013/07/05 :  10:01:24  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hmm,jaha synd att jag inte dimmensionerade nätdelen för 6AU4GTA.
Den krets jag byggt 220v delay har vad jag läst endast provats med ca 5 sek delay.
Tror ni det kan bli problem om man sätter ett relä på sekundären med delay krets på ca 30 sekunder?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/07/05 :  10:40:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Den delayen du byggt släpper ju fram spänning även innan påslaget. (Genom 180-ohmarna.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2013/07/05 10:43:57
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2013/07/05 :  10:50:04  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Det är egentligen en mjukstart för trafos,men det går ju att montera bort motstånden.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2013/07/05 :  12:06:00  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Förhållandet mellan C10 och R13+14 sätter vilken tidsfördröjning kretsen ger. Efter denna tid slår K1 till.
Det löser ifs problemet med att släppa på B+ efter att göden är varm.
Dock ger det en momentan B+, inte en mjukstart, vilket ev. kan ge en skaplig boom i högtalaren vid tillslag

När man i vanliga fall har gruslikriktare och en B+ on/off-switch så startar man ju från kalla rör. tiden för glöden ger då en mjuk uppstart
I detta fall kommer B+ på varma (öppna) rör, vilket kan göra skillnad
Det är svårt att sia om exakt vad som händer, men bättre att vara lite försiktig
Prova första gången med en skräp-högtalare som kan offras om det vill sig illa
/Pix

[Edit] har du inte möjlighet att komplettera med en extra trafo för att strömförsörja ett likriktarrör?
Man tappar visserligen några volt över detta, men i kontrast till soft-start mm så är det ändå kanske den enklaste lösningen

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2013/07/05 13:21:51
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2013/07/05 :  16:32:57  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Dock ger det en momentan B+, inte en mjukstart, vilket ev. kan ge en skaplig boom i högtalaren vid tillslag


Det var det jag tänkte motstånden (5 wattarna)eventuellt hjälpa till lite med.Att släppa på lite spänning till att börja med.Kanske?
om det nu hjälper till alls vet jag inte..

Menar du då att verkligen använda röret som likriktare eller att
ha kvar likriktar bryggan och röret (likriktaren)också?

Edit:Med 6AU4GT som likriktare får jag ut ca 430v enligt PSU Designer
det är ju får lågt för denna kretsen?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2013/07/05 18:13:24
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2013/07/06 :  02:46:15  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ska man använda rörlikriktare så får man dimensionera för det från början genom att använda en nättrafo som ger ifrån sig lite högre växelspänning än vad som behövs för kiseldioder. Rör som 6AU4 och 5AR4 har förhållandevis lågt spänningsfall ändå jämfört med gamla direktupphettade likriktare (vilka för övrigt inte ger någon nämnvärd fördröjning av högspänningen eftersom de värms upp och börjar leda på några sekunder). En variant som jag har sett är att montera ett rör i stil med 6AU4 i serie med matningsspänningen och shunta det med ett tidsfördröjt rejä, då får man fördröjning och mjukstart utan att röret dumpar någon spänning i drift.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2013/07/06 :  07:46:55  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Smart!
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2013/07/06 :  11:07:33  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Den modellen ska jag prova när det blir dax,men det blir ingen smäll i högtalarna när reläet kortsluter röret då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2013/07/06 :  14:20:34  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
men det blir ingen smäll i högtalarna när reläet kortsluter röret då?


Har inte testat själv så jag vågar inte säga nåt definitivt men det borde bara röra sig om ett litet knäpp snarare än en smäll. 6AU4 dumpar som sagt inte mycket spänning så det skulle bara handla om en ökning med några procent när reläet drar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2013/07/06 :  15:04:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ok

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2013/07/06 :  16:27:49  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Förresten, hur ser din nättrafo ut och hur simulerade du nätdelen med 6AU4 i PSUD? Med en hybridbrygga (två rördioder och två halvledardioder) kan man få fördröjning samtidigt som man inte tappar särskilt mycket spänning.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2013/07/06 16:29:57
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2013/07/06 :  16:55:12  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply


Trafon ska ge 375v och har inget mitt tapp.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2013/07/06 :  17:31:44  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Blir det nån feedback från 6B4Gs katod till ingångsrörets anod eller blockar drosseln det totalt?

Staffan
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2013/07/06 :  17:43:57  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ryssen: Det du har ritat upp där är en halvvågslikriktare, väldigt ineffektiv och olämplig i sammanhanget. 375V borde räcka bra till ett hybridarrangemang med två 6AU4 (eller en 5AR4) och två halvledardioder. Har inget schema till hands men du kan nog googla fram hur det ska kopplas. Observera att 6AU4 är en enkeldiod, du behöver alltså två stycken för att det ska fungera.

Stajo: Drosseln sätter nog stopp för allt sånt, ja.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2013/07/06 17:51:20
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000