HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Voight pipor 8"
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2014/02/06 :  09:13:05  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Det började med en annons om ett par Voigtpipor som skänktes mot avhämtning. Efter en timme var jag framme. Inte så stora men tunga av attan, 19mm spånplatta och sedan front och ryggstycke med extra 22mm spånplatta på, 40 kg blir det. Enligt den sympatiske donatorn så konstruerades av Bosse Hansson för Lowther PM 6C och 6A. Till skillnad från de aparta Decca så är konstruktionen konventionell. Det enda som sticker ut är att pipöppningen är 150% av konarean mot sedvanliga 50-75%.

Tanken är att utforska lite mer om resonansdämpning av kvartsvågpipor och sedan donera lådorna till någon behövande.

Måtten har jag markerat på bilden nedan. Internbredd är 300mm, 170mm anger avståndet från innerväggen och fram till framkanten på kanalmellanväggen. Diametern på elementhålet är 190mm och hålets överkant är ca 10mm under toppskvivans undersida. Pipan är 180-200cm lång så avstämningen är ca 45 Hz och för femte övertonen borde första hastighetsmaximumet vara 35-40cm från den slutna änden och de högre övertonerna i de första 20-25 cm av pipan.





På bilden har jag ett par Peerless 850126 element med polypropylenkoner men men för mätningarna har jag valt ett par OEM element med lätta papperskoner (ca 12 g). Lätta koner visar större mätbar påverkan av pipans övertoner och ofta används ju Voigtpipor till lätta fullregister element, så tanken var att dessa får vara modeller för element av den typen. I elementet sitter det filt som ser ut som Biltemas 10mm filt, placeringen har jag markerat med maskeringstejp. Utöver denna så satte jag samma typ av som täcker ytan #8220;B#8221; och #8220;A#8221; ner till jämnhöjd med nedre kanten på filtbiten som sitter på mellanväggens framsida.
Detta kommer jag att kalla en tom låda fast den har en del dämpmaterial i sig.

Först ut är 100 gram dämpvadd av den fluffiga typen. Inpackat i de första 20 cm av pipan borde de dämpa nionde övertonen men inte vara så bra för den 7:e och 5:e. Sedan provade jag att sprida ut vadden 40 och 60 cm (till mellanväggens överkant). Mätningarna är med Omnimic 2 någon centimeter framför dammkåpan på elementent och i mitten på pipans öppning. Då det är svårt att få placeringen precis lika så har nivåerna justerats. Syftet med dämpmaterialet är att dämpa övertonerna till en rimlig nivå och samtidigt behålla den goda strålningsresistansen av grundtonen.

Börjar vid med pipan så är den tomma pipan (svart) behäftad med häftiga resonanser vid 130, 200, 300, 400 och 480 Hz. Med 100 gram ull i de första 15-20 cm av pipan (brun) så dämpas alla resonanser betydligt, även med 40 cm utsträckning (rött) går det väl och kanske bättre till och med vid 200 och 300 Hz. Men fördelat över hela första delen av pipan går det åt pipan både vid 200 och 300 Hz jämfört med de två andra alternativen.


Tittar man på elementresponsen vid grundresonansen kommer samma mönster. Med dämpmaterial i de första 20 eller 40 cm så förlorar man ca 2 dB av grundresonansen med sprider man ut det 60 cm så förlorar man ca 5 dB.


Studerar man övertonernas påverkan på elementet så är orsaker den (nästan) tomma pipan ordentliga hack vid 200 och 300 Hz och mindre oreda vid de andra frekvenserna. Skillnaden mellan de olika utbredningarna av dämpmaterial är inte så stor men visst finns det tendens till att 60 cm varianten är sämre än de andra två vid 200 Hz. Inte riktigt vad jag väntat mig med tanke på att resistiv dämpning skall vara mest effektiv vid hastighetsmaximum. Kan det vara att dämpmaterialet orsakar fasvridningar som förskjuter hastighetsmaxima för övertoner så att de hamnar nära elementet?


Så här har jag tänkt att dela in pipan och prova dämpning i olika delar, från minimalt med dämpning till att prova Bosse Bengtssons förslag i forntiden att fylla hela lådan med dämpvadd. (Skall kolla om KEF B200 funkar i den dämpningen)


Men först tänkte jag prova filtgardiner som L#8217;Audiphile gjorde
http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/tqwt.htm

Imperial
Medlem i AÖ

2571 Posts

Posted - 2014/02/06 :  18:05:23  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Spännande!

Ska du prova och minska portens area åxå?

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2014/02/06 :  20:02:49  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Hade först mikrofonen framför underkanten på porten ca 5 cm framför blockerade porten med en ekbräda, flyttade sedan micken till någon cm framför dammkåpan på elementet. Tilldelningen av färger trasslade


Svart är öppen port 100mm sedan 75-50-25-10mm. Som synes ökar peaken vid 120-140 Hz med ca 4 dB när man stryper till, om det nu spelar någon roll.


Vit kurva är med blockerad port och gult med öppen port. Stryper man så går avstämmningen ner från höga 40 Hz till 40 Hz jämt och det med tom pipa. Återkommer med filtarna...
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2014/02/06 :  20:36:33  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Jag har två filtbitar ca 390x170x10mm av biltematyp. L'Audiophile använde en filtgardin vid blå strecket mellan B och C.
Jag provade
Svart tom pipa =mycket ojämn nivå på pipan
Röd två filtbitar vid BC= dämpar 130 Hz bra men inget vid 200 Hz, nivån sänkt över 400 Hz då ljudet skall ut genom filten
Blå två filtbitar vid AB = jämnare frekvensgång
Grön, en filtbit på vardera stället.=intermediär


Mätningarna är justerade för att sammanfalla mellan 60 och 100 Hz då jag skyfflad runt mikrofonen och det är svårt att mäta på samma ställe.


Som synes dämpar filten grundresonansen ca 5 dB. Notabelt är under 40 Hz är nivån lägre för filten vid BC. Detta beror ju på att pipan under avstämmningsfrekvensen är en kortslutning och att filten mellan elementet och öppningen ger resistiv dämpning.


Här är skalan ökad för att se hur dippen vid 200 Hz, filten vid BC gör ingenting och bäst fungerar den dubbla filten vid AB.
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2014/02/27 :  08:56:33  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
[/URL]
Recept
Fane Studio 8M, Isophon DKT/11C110/8 aktiv delning ca 2500 Hz
Musik BIS CD-512 Stonewave med Kroumata slagverksensemble

Resultat
Jag har ju hört Kroumata live många gånger så jag vet hur de skall låta.
Utan att spela så högt finns det stenhårda klippet där med SLAG som i slagverk, inte markeringar av slag men riktiga slag. Jag är djupt imponerad över Fane elementen. Utan delningfilter har de något hyss för sig som gör att de låter sämre nakna än mina Peerless element och basen är lite svag i Fane, men dynamiken!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000