HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 start gas för altec bygge !
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dregen
Starting Member

3 Posts

Posted - 2014/02/22 :  07:21:09  Show Profile Send dregen a Private Message  Reply
Hej !
Är en helt ny o färsk medlem i detta strålande forum.......jag har visserligen läst o hängt med ett tag.
En lite djupare presentation kommer ...........sen !

Jag har under åren samlat ihop en massa prylar.............o tänkte nu till våren starta ett byggprojekt som jag tänker tvinga min 14 åriga dotter att foto dokumentera......
Men jag behöver lite start hjälp.........en knuff...lite goda idéer!

Jag har nu på morgonen beställt nya koner till fyra Altec 416a..........så där har vi basarna i den tänkta högtalaren, tänkte i processen remagnetisera Alnico magneterna.
Jag har även ett par altec 515 ( är dock inte heeeelt säker , för de saknar märkning.....men konen är rätt......o de låte rätt ? ( o vad faan vet jag om det......de låter bra !)
Vidare så tänker jag nyttja Jbl 2441 i ett 400 Hz trax trix horn.......ett runt horn från en tysk firma jag nu inte kan komma på vad tusan det hette......

Så tanken är att rodda ihop två altec 416, en altec 515 samt en jbl 2441.........eller......kanske en variant med ett par tannoy 3804 ..........
Det finns i gömmorna ett par altec 511 horn med 602 drivers.......om någon får en sådan tanke.......

Så ge mig lite tips, tankar o idéer så ska jag snickra på under våren........o självklart leverera bilder

Dregen

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/02/22 :  09:53:13  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Har tyvärr inget att tillföra, men när du slänger dig med så vackra ord, så har du i alla fall en ivrig påhejare!
Delar förtjusningen över högeffektiva högtalare!
Vh Micke

PS Givetvis glömde jag det viktigaste, Välkommen!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2014/02/22 09:54:57
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2014/02/22 :  12:30:22  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Googla på Onken W, de passar dina 416. Stora och tunga iof men det är svårt att komma ifrån. Det är väl stereo labs horn du menar antar jag. Om du inte redan har fixat hornen så har jag ett par du kan få köpa billigt om du vill testa. Jag skulle nog rekommendera ett större horn iof, prova att köra med 511 så får du se vilken du föredrar. Vilket du än väljer så tror jag du behöver en diskant över.

/Marcus
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2580 Posts

Posted - 2014/02/22 :  13:36:10  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare å välkommen!

4x416 e inte illa.
Den klassiska lådan som måga har kört med är Altecs A7.
Har du möjlighet att lyssna på sådana så är det bra.
416 smackar på bra i dom lådorna men det blir inte nån djup bas med dom.

Jag hade 416a och 811 horn med deras 1" Alnico drivers (kommer inte ihåg vilken av dom nu) tidigare.
Jag är dock inte så impad av A7 lådorna.
Jag byggde mig 180L Onken lådor då.
Det var några Altec freaks som tyckte att det var helt galet och stoppa i en 16" i en låda som var tänkt för Altecs 12".
Då var det 350L Onken som gällde för 416 elementena.
När Altecianerna fick höra det systemet som jag hade då så tyckte några att det lirade bra.

Jag har nog ritningarna kvar om du är intresserad.

Mitt förslag är att du bygger "små" Onken lådor till 416 och låter 515 ta den djupa basen.
Uppåt är 2441 + topp diskant kanon.

Jag kör själv med 2441 med Emilar EH500 trattar och TOA 1" Alnico med Altec membran och The Tube.
Neråt kör jag med 18Sound nu.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

dregen
Starting Member

3 Posts

Posted - 2014/02/22 :  17:19:59  Show Profile Send dregen a Private Message  Reply
Tack för välkomnandet !
För ca 25 år sedan drällde jag en del på Tesserakt.........stora onken system , trioder o monster.........har drömt om onken w sen dess men har aldrig haft varken prylar ekonomi eller plats.....!
Men nu kanske ?!
Eftersom jag aldrig blir klar med mina ljud projekt så får jag hålla till i garaget......ca 25 m2.........inte jätte stort men jag får härja som jag vill........planen är att jobba en del med rums akustiken framöver.
Kanske onken w blir lite stort........eller.........

Tanken på 4 mindre onken lådor är lockande.........ger möjlighet till variation........
Fler av er bygger horn...........några rekommendationer !?

Lasse
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/02/23 :  10:16:34  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Välkommen!

Altec 416-8a, tyvärr inga parameterar

Altec 416-8B, undrar om man kan använda Bs parametrar?

Hittade parametrarna på audioheritage så klart.

quote:
416-8A (416-8Z equiv.)
Qts- 0.25
Qms- 3.55
Qes- 0.27
Vas- 29.673 (cu ft)
Fs- 23.9
Sens 98.13 (W/M)
Re- 6.58
Pe- 30W (cont)
Le- 1.26 mh
Bl- 13.94
xmax- 0.14 inches


Lite svagt BL och lite högt Q för horn. Framför allt för lågt Fs.

Altec 515B. Spec från GPA. Inga parameterar för 515 heller.

Var ska du remagnetisera dina drivers?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/02/23 :  15:45:13  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Å sätt stereolabshornen på en baffel. Lägre gränsfrekvens?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4150 Posts

Posted - 2014/02/23 :  18:20:19  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Det är väldigt eftertraktade element du har där
Man blir lite avis


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

dregen
Starting Member

3 Posts

Posted - 2014/02/24 :  15:15:10  Show Profile Send dregen a Private Message  Reply
Jaaaa.......det är fina element.......behöver dock lite omsorg.
Nya koner kommer från GreatPlains ......det närmaste orginal som går......
Sen ska jag svettas med att byta allt på bästa sätt.
Idag dök ännu ett spännande element upp.........Altec 604 8k.........
O hur ska jag tänka nu ??

Har inga bygg bilder ännu ........men element bilder kan levereras om intresse finns?
Ska snart sätta skalpellen i basarna .......det kan ju alltid dokumenteras!

Dregen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000