HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Cerwin Vega DC10S under luppen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/12/19 :  15:29:52  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Hade turen idag att få tag på ett par fina Cerwin vega. Dom är i hyfsat bra skick förutom några småsaker som inte ska vara allt för svårt att fixa. Tänkte plocka isär dom så mycket det bara går för att se till att det blir något vettigt av dom igen till slut eller ännu bättre än vad dom var från första början då jag hittade en massa saker som man kan förbättra med enkla medel. Lite bilder vill ni säkert se.


Här är den lille krabaten som hamnade till slut hemma hos mig. Som sagt i bra skick trots 20 år på nacken.


Detta är ingen ovanlig syn på så pass gamla basar. Upphängningen har tråkigt nog en livslängd på runt 15 år innan den ger upp. tack och lov så är elementen i sig fina och hela så nya kantringar ska dom få sen.




Bort med basen och det visar sig att den har dubbel talspole. Har svårt att förstå vitsen med dubbel talspole i en vanlig högtalare. Någon som kanske kan berätta det för mig?


Bara man rör vid upphängningen så vill den spricka upp ännu mer. Ska lägga undan dom här så dom inte skadas mer i onödan tills jag har införskaffat dom nya kantringarna.




Trevligt att dom till och med skriver dit tillverkningsdatumen. 27e Januari -93.


Nu är det mellanregistrets tur. En 6 tummare som vad jag har hört kommer från Peerless och ska vara riktigt bra.


Lite mörk bild kanske.




Dammkåpan är av tyg för att kunna kyla talspolen därifrån.


Det märks att där har stått någonting på lappen bak på magneten men dom har målat över det så man inte ska se vad där stod. Trist tycker jag.


Diskanten ser ut att ha ett membran av någon sorts skum. Tror inte att det är sant men läste någonstans att diskanten är tillverkad av Fostex. Någon som kan bekräfta isåfall vart den kommer ifrån?




Närbild på domen.


En liten rolig sak jag lade märke till. Som ni kan se på bilden så är där dubbla Cerwin Vega emblem på diskanten. Det visade sig att det är en vanlig diskant som dom har satt en waveguide/horn tratt framför. troligtvis för att öka känsligheten på elementet.




Delningsfiltret. Här vill jag göra en hel del förbättringar. Byta ut ringkärnespolarna, vissa av kondningarna och kanske justera delningen om det behövs.


Smart med en vippa så man kan justera diskantens nivå efter behov.




Kåpan till mellanregistret. Det satt löst i lådan när jag tog bort mellanregistret. Det kan inte ha varit helt tätt när det satt så löst som det gjorde. Bort ska det.


Detta fick mig att dra på smilbanden. En helt vanlig syltburk som jag ser det. Detta kan omöjligt ha varit bra för mellanregistret. Den ska bort och införskaffa en riktig mellanregisterkåpa istället.


Ett rejält stag i lådan mellan mellanregistret och basen. Hyggligt tjocka väggar i lådan. 22 mm på sidorna, 24mm i fronten och 19mm bak.


Detta var allt i dämpmaterialväg som fanns i lådan. Inte mycket alls men lite mer i sen kan inte skada.


Och nu till det lite tråkiga. lådorna är som sagt i bra skick förutom detta här. Ena fronten har släppt halvvägs ner som ni kan se. Det borde inte vara så svårt att åtgärda. Räcker kanske med att dra lite trälim runtom utanpå och innanför och en låta hela lådan pressas ihop så det får stelna under en natt.

Mycket bilder blev det men mer kommer senare då där finns något att göra.

Musik är livet

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2013/12/19 :  16:01:55  Show Profile Send marens a Private Message  Reply

Bra filterkomponenter. Är väl bipolöära elektrolyten man kan byta till en ny. Att byta spolarna till några luftlindade med samma DCR blir svindyrt. Hur bra själva filtret funkar vet jag inte, men waveguide till diskanten skadar säkert inte!

Edited by - marens on 2013/12/19 16:02:43
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/12/19 :  17:01:07  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Tror du har rätt om spolarna, men jag ska mäta upp dom och se hur stora som behövs. Kondensatorn längst till vänster ska jag byta ut då jag inte tycker om den typen av kondensator i delningsfilter.

Musik är livet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/12/19 :  17:44:59  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Kände mig tvungen att ta bort waveguiden från ena diskanten. Är man nyfiken och klåfingrig så är man.
Membranet ser som sagt ut att vara någon sorts vit skumplast. Har sett liknande material förut men då på Infinitys äldre högtalarmodeller.





Musik är livet
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2013/12/19 :  18:32:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Nu minns jag inte namnet på matrialet i diskanten, men jag har bara hört namnet i samband med C&W.
Efter danska hifiklubben tog över så fick vi egna modeller i Europa, och dessa var inte kuliga.

AT serien var ett riktigt lågvatten modell :(
Dom mindre modellerna saknade filtrering i basen o den största modellen hade en filtermatta satt ungefär på halva höjden, som avstämning för 15"


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/12/19 :  19:04:46  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
jag som tyckte att AT 100 lät roligt. Inte direkt hifi korrekt kanske men en rejäl dos stampa takten med rätt musik.

Musik är livet
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2013/12/19 :  19:14:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Denon hade en eq med expander, med den inkopplad då J-vlar!!
Felet var väl att dom sällan berättade att den igång :(

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2013/12/20 :  06:07:52  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Jag tar med mig instrumentet på annandagen så kan vi mäta upp spolarna.

DIY och rör.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/12/20 :  08:49:16  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Det här projektet kommer att följas med spänning

Jag älskar ju Cerwin Vegas baselement och brukar ju ibland hävda att det knappast finns mer prisvärda högtalare för Rock/Metal och Techno än CV's VE-serie.
Visst CV är sällan "true Hifi" men jag tycker att det finns saker här i världen som är roligare.

Jag har länge fantiserat om att köpa, renovera och göra en übermoddning av ett par AT80 el. AT100

Kör hårt Wing Zero

Jag vet en website i USA som säljer prisvärda omkantningskit, hojta till om det är intressant.


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/12/20 :  09:59:35  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
maal: Ser fram emot det.

opethic: Har redan hittat. Dessa kommer jag köpa http://www.simplyspeakers.com/cerwin-vega-speaker-foam-edge-repair-kit-fsk-10ar.html
Mailade dom och frakten skulle bli 17 dollar. Sen vet jag inte vad tullavgiften kommer landa på men det återstår att se. Det borde inte vara så svårt att få en Cerwin Vega att låta bättre. Nu vet jag inte hur dessa låter som original då jag kommer ha moddat om en hel del med mina.

Tittade lite närmare på delningsfiltret och såg att den skickar två olika delningsfrekvenser till basen. Finns det några fördelar med detta?

Musik är livet
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/12/20 :  10:59:29  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Vad har du för planer på moddningen?

Jag skulle nog främst titta på filtret och stagningen.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/12/20 :  11:18:45  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Det jag ska fixa förutom basarna och fronten på ena lådan är:
Se över filtret, byta ut vissa komponenter och eventuellt se hur bra/dåligt det mäter och om jag behöver justera delningarna mellan elementen. Dämpmaterial i lådan. Tänkte även dämpa korgarna till elementen med blymatta eller liknande. Byta ut mellanregisterkåpan (har redan hittat en perfekt ersättare) :). Och ska troligen ändra avstämningen på lådan beroende på hur stor puckel där är i basen. Internkablaget ska jag också byta ut mot något annat.

Kollade runt idag efter en ersättare till melllanregisterkåpan och ibland så måste man bara älska IKEA. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00222973/#/20214340 Vilka fynd man kan göra där ibland.

Musik är livet

Edited by - Wing Zero on 2013/12/20 12:10:37
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2013/12/20 :  13:33:53  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
En halv sfär är nog bland det sämsta, då skulle jag hellre ta syltburken.

Bra kondensator att ersätta elektrolyten med: elfa 65-472-02 kostar en dryg 100lapp/st.

Intressant med dubbla delningar till basen, har jag aldrig sett innan, men varför inte?

Edited by - marens on 2013/12/20 13:52:33
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/12/20 :  14:40:40  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
hur kan en halv sfär vara dålig? Borde inte det eliminera alla stående vågor från mellanregistret? Bakstycket på "syltburken" är mjuk och flexar lätt så det borde ju påverka mellanregistret en hel del när där blir lite tryck i lådan. Man kanske skulle försöka styva upp syltburken istället? Tack för tipset på kondensatorn. Den ser perfekt ut. Ska som sagt mäta upp spolarna i slutet på nästa vecka så vi kan se på ett ungefär vart delningsfrekvenserna är.
Så vitt jag kan tyda med dubbla delningar i basen är att den används på samma sätt som ett 2.5-vägs system där den undre basen spelar bara upp till ca 400 hz medans den andra spelar hela vägen upp och möter diskanten fast i Cerwin Vegas fall så görs allt i en och samma bas istället för två separata.

Musik är livet
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2013/12/20 :  14:56:50  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
Sfären är sämst. Samma avstånd mellan alla motstående väggar = en enda elak resonans mitt i arbetsområdet.

Samma med bafflar: samma avstånd till kanten på lådan (rund baffel) runt om är sämst för det blir krokigast frekvensgång när all diffraktion hamnar vid samma tidsfördröjning och samma frekvens, därför är det bra att försänka element som spelar högre frekvenser. Har man waveguide spelar det fortfarande roll men är inte lika noga. Det är ofta en fördel att placera diskanten nära en kant om det sprider ut avstånden till kanten jämnast och bredast.

Någon slags kon är nog bäst, eller en fyrkantig låda med innermått som har en faktor 0.8 och 1.25 till varandra.

Annars kanske en sådan här kåpa är helt ok om man dämpar den ordentligt:
http://www.hifikit.se/varumarken/scan-speak/discovery-d7608-kapa

Edited by - marens on 2013/12/20 15:06:17
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/12/20 :  15:36:55  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Okej. Då skippar jag sfären. Har tittat på kåpan du länkade men den är alldeles för liten. Får kanske köra då med den som satt där från början men förbättra den lite.
Kollade över filtren nu och ritade upp ett kretsschema på hur komponenterna sitter och vilka värden som komponenterna har. Spolarna får som sagt vänta då jag saknar en LCR-meter för att kunna mäta upp dom.


Ett vanligt 12dB filter med en extra dämpkrets.


6dB delning åt båda hållen vad jag kan se.


Här ser man att basen har olika delningar. Aldrig sett något liknande förut men det funkar.

Musik är livet
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2013/12/28 :  17:30:15  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message  Reply
...baffelsteg kompensation. Gissningsvis, tva talspolar upp till 600Hz(beroende pa baffelbredd), en talspole till delning till mellanregistret. Mer bas helt enkelt.
Andra inte denna filterfunktion om du ar nojd med balansen bas/mellan/diskant.

Peter
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/12/29 :  09:46:42  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Återstår att se. Har fått låna en LCR-meter nu så ska idag ta och mäta upp spolarna för att se vart delningsfrekvenserna ligger. Det enda jag troligen kommer att göra är att byta ut ena kondensatorn på filtret. Hade igentligen velat bygga helt nya lådor till elementen men det kostar lite för mycket just nu så jag siktar mig in på att få dom spelklara och sen så får jag se vad som händer härnäst med dom för dessa kommer jag behålla som det ser ut nu. Behöver en högtalare som kan rocka loss lite mer än dom jag har nu.

Musik är livet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/12/30 :  15:13:10  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Sådär. Nu har jag mätt upp spolarna.
L1 är på 0.16 mH 1.25 Ohm
L2 är på 0.54 mH 1.4 Ohm
L3 är på 4.58 mH 1.67 Ohm
Och L4 är på 5.71 mH 1.14 Ohm.
Någon vänlig själ som vet då ungefär vart delningarna ligger på? Alla elementen är på 4 ohm.

Musik är livet

Edited by - Wing Zero on 2013/12/30 15:15:19
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2013/12/30 :  15:36:11  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Någon vänlig själ som vet då ungefär vart delningarna ligger på? Alla elementen är på 4 ohm.


Gå in i kokboken och kolla

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/12/30 :  17:30:10  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Gjorde det och jag blev bara förvirrad. Har inte kommit så långt än i boken. har bara kommit till kapitlet om basreflexlådor och jag märkte ganska snabbt att man ska ta sig god tid att läsa igenom den boken. Testade nu att försöka få fram delningen via dom delningsfilterprogrammen som finns på nätet och jag får inga bra resultat alls. Det känns som att när det är dax så får jag mäta upp element och filter tillsammans för att se vart delningarna ligger på.

Musik är livet
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/12/30 :  17:51:12  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
quote:
Det enda jag troligen kommer att göra är att byta ut ena kondensatorn på filtret.


Vore synd om du inte bytte ut den flimsiga o veka syltburken. Känns som den har en betydande inverkan på ljudet. Mellanregistret är nog det viktigaste registret för upplevd rumslighet o korrekt återgivning av tex röster.

Limma dit några kvastskaft för stagning av baslådan. Enkelt o kan göra underverk. Ser bara en original-stagning av lådan.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/12/30 :  18:33:16  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Du har rätt om stagningen. Där finns bara en mellan basen och mellanregistret så jag tänkte faktiskt göra så som du sade och sätta lite rundstavar i lådan. Med syltburken så tänkte jag såga ut en rund träplatta och limma fast den i botten av burken så den delen inte flexar mer. Letar i och för sig fortfarande efter lämplig ersättare men hittar inget som hade passat bra i lådan.

Musik är livet
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2013/12/30 :  19:02:14  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
De som är visa i högtalarkonstruktionsbranchen avråder ifrån stag som går mellan väggar. Bättre att staga i hörnen eller längsgående stag längs med väggar. Rundstavar borde bli som odämpade strängar för resonanser inuti lådan.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/12/30 :  19:52:44  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Längsgående stag kan kanske vara bättre. Kräver lite mer arbete. Stagning behövs i någon form!

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/12/30 :  19:54:02  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
I stället för syltburken passar inte någon storlek av gjutrör?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000