Author |
Topic  |
Jens1966
Starting Member
45 Posts |
Posted - 2013/02/03 : 22:30:00
|
Hej,
Skall försöka släppa taget om cd-skivorna och använda hårddisk för uppspelning. Är lite novis + att det verkar finnas lite för mycket alternativ att lösa detta.
En variant är att lagra på iPad, använda iTunes och streama till en appleTV vidare till en separat DAC och sedan till HiFi anläggningen. Det som tilltalar mig är det mycket funktionella gränsnittet i iTunes.
Jag har höga krav på ljudkvalitet.
Någon som testat detta? Hur står sig iPad:en som mediaspelare? Har sökt på nätet och även kontaktat teknisk support på apple, men har inte fått någon feedbaxk.
Tacksam om ni kan dela med er av era erfarenheter?
Jens |
|
Nightx
Member

175 Posts |
Posted - 2013/02/03 : 22:34:21
|
om du köper en squeezebox så finns det en app du kan styra det hela via ipad / ipod / iphone osv fördelen med detta är att squeezebox har stöd för fler filformat, du slipper helt enkelt vara inlåst i itunes
den har även stöd för nätradio, spotify osv
filerna lagrar du på en dator eller nas |
 |
|
Jens1966
Starting Member
45 Posts |
Posted - 2013/02/03 : 23:18:09
|
Nightx: tack för ditt svar, men grundfrågan är hur blir ljudkvaliteten (wav-fil) jmf mot att spela upp från en CD-skiva i en cambridge cd-spelare...?
AppleTV, squeezebox m.m. samt separat DAC, hur atår set sig?
Jens |
 |
|
Nightx
Member

175 Posts |
Posted - 2013/02/03 : 23:24:47
|
så länge dac:en är lika bra som din cd och du lagrar filerna i .wav så blir det precis lika bra som cd ett annat alternativ är att lagra i .FLAC nästan precis lika bra men tar mindre plats på hårddisken.
eftersom du använder cambridge-cd så antar jag att du ska köra med den inbyggda dacen, du kommer inte att höra någon skillnad med andra ord.
viktigt att cdn rippas på rätt sätt också, finns säkert någon här som har bättre koll på programvara o så där :)
|
 |
|
Jens1966
Starting Member
45 Posts |
Posted - 2013/02/03 : 23:41:35
|
Nightx: gick lite fort där, det är en cambridge blueray jag har. jag har även en separat Rega DAC som jag tänkte använda.
Om man bortser då från DA omvandling, håller en iPad/squezebox samma "läskvalitet" som en traditionell cd spelare. Självklart svårt att ta ställning till då cd spelare finns i så många prisklasser, men allmänt, läser de med HiFi-kvalitet?
Jens
|
 |
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts |
Posted - 2013/02/04 : 00:29:26
|
Det var länge sedan en dator spelade musik lika bra som cd-spelare.
Kolla upp vad Bernt Jansson har för set-up för att spela musik. Han har ju både bra anläggning och guld-öron och är helnöjd. Omtalat high-end ljud.
Själv har jag kopparöron men i flera år varit nöjd med att spela upp musik (och filmer) från dator med ett bra ljudkort. För tillfället ett LynxTwo B i en dator för musikspelande och ett Asus massakanaligt till hemmabion. MiniDSP med spdif in från dator kommer att installeras på övervåningen där vi skall ha en massa kanaler till olika register och placering. Så, det låter minst så bra det behövs om man har rätt grejjer. Och sen tycker jag det finns många andra bra fördelar. Vissa vill ha sin skivsamling på display men det är jag helt ointresserad av. Att snabbt hitta musiken jag vill ha är viktigare. Och anpassningsbarheten i bra mjukvara är mycket användningsbar. |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
Edited by - Mathias på Öckerö on 2013/02/04 00:32:16 |
 |
|
Nightx
Member

175 Posts |
Posted - 2013/02/04 : 00:35:02
|
Eftersom du skickar över ljudet digitalt från låtsäga din squeezebox till din dac där omvandlingen sker till analog så blir det precis som att spela en cd Teoretiskt så borde du alltså få exakt samma kvalitet
Det viktiga är att signalen är bitkorrekt, alltså att enheten du spelar från inte ändrar bitströmmen på något sätt Squeezebox, airplay osv skickar ut bitkorrekt (så vitt jag vet) alltså funkar kanon
Ska du därimot ta ut en signal från dator -> dac digitalt så måste du köra wasapi eller liknande för att komma förbi windows-mixer osv då denna skräpar ner signalen, detta är lätt att ställa in i ditt uppspelningsprogram |
 |
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts |
Posted - 2013/02/04 : 00:35:05
|
hmm, förlåt. Jag såg förbi att du ville spela upp från en apple-produkt. Det har jag liten erfarenhet av. Men kommer nog att använda en platta på övervåningen. Fast endast för att fjärrstyra datorn. |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
 |
|
Nightx
Member

175 Posts |
Posted - 2013/02/04 : 00:45:29
|
Nu ska vi inte krångla till det mer än nödvändigt för trådskaparen tycker jag :)
För perfekt resultat behöver du
#8226; bitkorrekt källa ( airplay, dator med wasapi osv) #8226; dac ( valfritt tycke och smak) #8226; korrekt rippade filer
Ungefär så enkelt äre
|
 |
|
räven
Member

3653 Posts |
Posted - 2013/02/04 : 07:06:29
|
Korrekt rippade filer borde vara bättre än en cd-spelare då sistnämnda läser och felkorrigerar i realtid med j itter som följd eller? |
ombud för Intelligent Sound |
Edited by - räven on 2013/02/04 07:07:41 |
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2013/02/04 : 07:10:31
|
Ja, kanske dags att ngn svarar på OP's fråga? 
En iPad fungerar mycket bra som mediaspelare i min mening. Det som begränsar dig i ditt önskade scenario är två saker: Du kan lagra max 64Gb på en iPad och det räcker inte så långt om man har ett stort musikintresse. (Allt detta är ju inte tillgängligt för musik heller) När du streamar till en AppleTV samplas allt material (om ?) till 16bit 48Khz i realtid och komprimeras med Apple Lossless innan det skickas till mottagande enhet. Vill du ha bäst ljudkvalitet bör du därför peka mot en AirPort Express i "andra ändan"! (16/44.1=CD=Ingen omsampling)
Även om jag personligen har svårt att rekommendera Squeezebox, så tycker jag tänket är sunt, dvs. att använda iPad:en för att fjärrstyra en annan uppspelare. Varför inte börja med att dela ut ditt musikbibliotek via iTunes på en dator igång? Apple Remote är gratis för att kontrollera uppspelningen på din padda. (Ditt musikbibliotek på dator, ÄR tillgängligt på iPad om du kör Hemmadelning och du KAN strömma detta vidare till en AppleTV/AirPort Express med gott resultat)
Det var ganska många år sedan jag övergav komprimerade filformat då jag lagrar, men det är inget beslut jag ångrar. Lagra din musik i ett vettigt okomprimerat format, eller i alla fall förlustfritt, så har du alla möjligheter att testa dig fram till låga kostnader och med förvånansvärt bra resultat!
Med vänlig hälsning, Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
CC
Member

3981 Posts |
|
sopwith
Member

595 Posts |
Posted - 2013/02/04 : 09:18:32
|
En android minipc sticka med wifi i en av bio/stärkarens hdmi portar samt en androidplatta, till detta delar man ut alla hemmets hårddiskar, blir en snygg installation med helt ok ljud.
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2013/02/04 : 10:06:41
|
Mathias på Öckerö: Man kan få studiostandard i Apple också, krävs dock PCI-plats i datorn för Lynxkorten. Bo Hansson hade nåt sådant har jag hört.
SR, Göteborgsoperan m.fl använder ju Lynx för sin ljudhantering, jag vet dock inte om de kör Apple eller PC. För övrigt går det utmärkt att styra en PC med J.River MC från en ipad. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Nightx
Member

175 Posts |
Posted - 2013/02/04 : 19:43:06
|
en fråga bara till er som kör med lynxkort plockar ni ut signalen analogt då eller ? annars ser jag ingen direkt vinning med det hela
digitalt borde ju teoretiskt sett bli exakt samma vilket kort man än kör med så länge signalen tas ut på rätt sätt. |
 |
|
Jens1966
Starting Member
45 Posts |
Posted - 2013/02/04 : 20:18:10
|
AlfaGTV:
Som sagt lite novis i detta så jag undrar:
- Airport express är vad jag förstår en router? Vad menar du med peka mot denna, den kan väl inte ta emot något, finns ju inga digitala utgångar?
- varför kan du inte rekommendera en squeezebox?
Vad gäller iPad gäller 64 GB, men snart släpps en 128 GB, visserligen har jag mer musik än så, men dock täcks det mesta i som jag lyssnar på. Allt ligger på en NAS och vill man kan ju alltid synka om...
Tacksam för din feedback!
Jens
|
 |
|
Geografica
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2013/02/04 : 20:24:00
|
Kör lynx ut från en hackintosh (osx i en pc). Osx spelar bra med rätt mediaspelare Fidelia använder jag nu. Gillade jriver när jag testade den på pc. Håller på att utvecklas till osx så det kan vara värt att titta på.
Fjärrstyr sedan datorn med Ipad. Fungerar mycket bra. |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2013/02/04 : 21:19:28
|
quote: en fråga bara till er som kör med lynxkort plockar ni ut signalen analogt då eller ?
Ja. Dacarna på Lynx 2 kortet klarar 24 bit 200 kHz och jobbar internt med 32 bitar.
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2013/02/04 : 21:31:55
|
Glömde förresten nämna att de analoga utgångarna är äkta balanserade och följer studiostandard exakt. Många av skivorna i din samling har förmodligen passerat genom Lynx produkter. |
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2013/02/04 21:33:24 |
 |
|
Nightx
Member

175 Posts |
Posted - 2013/02/04 : 22:05:26
|
jens1966: jo detta är alltså en trådlös router som du kan skicka en ljudström till från tex din ipad, finns uttag på baksidan denna lilla pryl för att koppla till din dac
http://www.apple.com/se/airportexpress/#airplay
har själv testat squeezebox och det har fungerat bra för mig iaf
själv kör jag med en hemmabyggd htpc, där jag har xbmc som mediacenter för film / ljud
bernt jansson: vad finns det för fördelar med att ta den vägen istället för spdif på annat valfritt kort + dac ? är inbyggda dacen bättre än dom fristående som finns på marknaden?
lite nyfiken ska snart bygga ny htpc nämnligen, har kört spdif mot min cambridge 840C tidigare |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2013/02/04 : 22:13:44
|
quote: bernt jansson: vad finns det för fördelar med att ta den vägen istället för spdif på annat valfritt kort + dac ? är inbyggda dacen bättre än dom fristående som finns på marknaden?
Framför allt enkelheten är en fördel. Ljudmässigt - jag känner folk som bytt från Emmlabs 2 och Accuphase dyrare modelll till denna lösningen. Var och en får lyssna och göra sitt val. Och nej - jag har inga ekonomiska intressen i Lynx.  |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2013/02/04 : 22:34:23
|
quote:
AlfaGTV:
Som sagt lite novis i detta så jag undrar:
- Airport express är vad jag förstår en router? Vad menar du med peka mot denna, den kan väl inte ta emot något, finns ju inga digitala utgångar?
- varför kan du inte rekommendera en squeezebox?
Vad gäller iPad gäller 64 GB, men snart släpps en 128 GB, visserligen har jag mer musik än så, men dock täcks det mesta i som jag lyssnar på. Allt ligger på en NAS och vill man kan ju alltid synka om...
Tacksam för din feedback!
Jens
Nightx har redan svarat på din första fråga, och när jag tittade på länken insåg jag att jag missat att Apple släppt en ny version  Jag vill bara poängtera att för bästa möjliga ljud bör du ansluta den trådbundet! (Och slå av de inbyggda WLAN funktionerna..)
Anledningen till att jag inte vill rekommendera SB systemet är helt enkelt att mina begränsade erfarenheter av systemet inte har varit varken utförliga eller positiva. Jag har vänner som kör Squeezeboxar med den äran och mycket gott resultat. Så visst fungerar det gott för de flesta...
Men har du redan en NAS behöver du ju bara aktivera lämplig mediatjänst på denna och tillgängligöra ditt musikbibliotek i nätverket? Så behööver du inte betala "silly money" för lagringsutrymme på paddan... (Jag vet att detta är ett för kortfattat svar för att vara heltäckande, men du kanske får idéer? )
Med vänlig hälsning, Micke |
 |
|
Jens1966
Starting Member
45 Posts |
Posted - 2013/02/05 : 22:31:59
|
AlfaGTV:
Yes, har nyss förstått att jag kan använda min NAS som du beskriver...
Tack alla för eran feedback!
Skall nu prova så får jag se vad jag tycker om detta sätt att spela upp musik.
Jens |
 |
|
Jens1966
Starting Member
45 Posts |
Posted - 2013/02/05 : 23:32:11
|
Hoppas ni är kvar...har stött på en ny frågeställning...
Min Rega Dac har ett gäng digitala ingångar, dock inga ethernet...hur är det tänkt man skall få signalen in i DAC:en? USB porten på airport express förmodar jag är en utgång, skall man plocka denna och via någon adapter (har inte samma USB interface i Rega:n) koppla den till Rega:n.
Som HiFi-snubbe hade jag fördragit de mer klassiska digitala utgångarna ur airport express:en....
Jens |
 |
|
Nightx
Member

175 Posts |
Posted - 2013/02/05 : 23:53:33
|
det sitter ett jack bak på expressen som är en digital port, du behöver en adapter därifrån till din dac.. antingen följer den med i förpackningen eller så får man köpa av apple separat.
kolla länken jag gav dig tidigare så ser du
edit: läste nu, sladden medföljer inte den får köpas separat |
Edited by - Nightx on 2013/02/05 23:59:18 |
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2013/02/06 : 06:58:32
|
quote: Som HiFi-snubbe hade jag fördragit de mer klassiska digitala utgångarna ur airport express:en....
Jodå, det sitter faktiskt en fullt godkänd digital utgång på den! Men du behöver en MiniToslink-TosLink optisk kabel. Rekommenderrar en prisvärd Supra, de är korrekt terminerade och fungerar väl! (Inte på för långa avstånd i min erfarenhet dock)
Om det ens går att avända USB.porten har jag inte hört talas om. Låt höra vad du tycker sedan? Med vänlig hälsning, Micke |
 |
|
Topic  |
|