HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY-träff i Vänersborg - Vad tar du med?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/03/14 :  21:17:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Ska du komma till DIY-träffen i Vänersborg och har prylar med dig du vill visa upp, ska du anmäla dig här.
Varför anmälan? Jo, för att kunna planera ett utgångsläge för träffen så det finns kompletta anläggningar i varje rum och att likartade prylar står tillsammans. Vi förutsätter att prylar flyter runt när man vill testa en 2A3-SE mot en Krell-klon.
Det finns i princip inga begränsningar, men tänk på att du ska kunna transportera din prylar hit. Det finns dock hiss i lokalerna.

Anmälan är iofs inte bindande, det brukar vara populärt att starta ett nytt projekt inför de här träffarna och sedan inte hinna få klart i tid, men försök undvika överdriven optimism ...

Väl mött!

Vad folk har med sig (hittills):

avr7000: Jag tar med några slutsteg och kanske några högtalare...

marcussfl: Sonido-horn

Fjonkalicious: En svag förhoppning är att kunna ta med mina IB:are och sparka på schmutzi så han får med sitt feelgood-projekt.
Finns det plats så asar jag med en vintage-anläggning också.

Eri: Tänkte komma med mina små trevägare om de kan få en väggnära placering i ett inte för stort rum. Som drivning tar jag med min Gainclone-förstärkare och "Shigaclone"- CD:n. Alla tre finns beskrivna i byggartiklar här på forumet.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=49952&postdays=0&postorder=asc&list=full
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=44514
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=44499



HiFi-forum:
solhaga: OB-basar och fokuserande linjespelare. Cornus och AMT, Elektronik och datorprylar för att driva detta.

Tobbe_L: Det blir ett par rakethögtalare.Förhoppningsvis blir det även ett par Tannoy DC1 fast i nya lådor.

Bardis: 6418 Tube RIAA.
Min grammofon mår inte riktigt bra för tilfället. Hoppas någon har med sig en med MM-puppa.
Är någon intresserad av att testa min vinyltvättsprototyp?

more10: Jag tar med mig horn med slutsteg och MiniDSP HD 4x8. Kanske även ett par med drivning om jag får hjälp med transporten. Eller bara dessa? Fforsmans tappade under kanske? Mina horn kommer att gilla ett rum på typ 50 kvm.

Soundbrigade: Försteget med PG2311
Slutsteget med 6AQ5-PP (nu med mycket mindre brum)
Försteget/bufferten med 6N3 (om jag hittar lämplig låda) - ev med Darling.
12A6-PP - Stealth
5998A-SE
Sonidioerna

RuneStone: Jag och Fuling har tänkt att försöka ta oss ner och som det ser ut nu så kommer jag ta med barnets anläggning. dvs. Stativarna jag byggt i granntråden samt en nybyggd rörförstärkare Fuling byggt.. Ev. kan det bli med någon baslösning också..

MatsT:I år har jag därför tänkt ta med en Sansui AU-101 som jag precis fått i skick.
För att kunna spela på förstärkaren tar jag med mig ett par högtalare som består av lådor från KEF Reference 101, ett par KEF T27 som jag hade liggande och ett par Peerless-element som säljs som ersättning för KEF B-110. Filtret är en blandning av trasigt filter från KEF Reference 104 och egenhändigt monterade delningsfilterkomponenter för att få den att fungera.
http://digilander.libero.it/paeng/thd_cancellation_in_sepp_stages.htm

manw: http://www.aikenamps.com/SingleEnded.htm

Fuling: Som Rune säger finns det risk att vi dyker upp med en liten triodstärkare och ett par tvåvägare som vi slängt ihop åt hans dotter. Kommer vi iväg så tar jag nog med mig ett par 80W monoblock med PL519 och 6kg tunga utgångstrafos också, byggde dem i somras till mina bashorn och de kan möjligtvis vara värda att visas upp på en mässa.

CEB: Tänkte ta med mitt 4B, billigt bättre beg bygge.
HTPC - Freq Alloc (utan JACK) - Delta 1010LT - Marantz SR6200(slutstegen) - Luxor/Proson HT i OB
Lillebror tar med sig Technics SL-D2 med DL103 och hembryggt RIAA. Ev en AT95E också.
Tar med "en hög" reläer, 24 Volt 5/10A 1-pol växling, som skänkes till den som behöver.

Bubbel: Jag tar med min lilla röda EL84 SE för det ser ut som om jag inte hinner bli färdig med min GU50 PP.

Fixarstig: Grundig 303

peranders: Är det nån som se vill mina prylar, typ hörlursteg, slutsteg, regulatorer etc? Allt är lösa kretskort tyvärr och jag har inte tid att rigga något men jag visar gärna. Grejar med ett rörsteg men det hinner inte bli klart. Vi är nog ett halvår bort skulle jag tro.

brumel: Om allt går i lås och jag inte jobbar den helgen tar jag med Spotifysystemet. Laptop och Dac+miniamp som driver DIY 1-vägs bredbandshögtalare med 3tums Markaudio 6p i något slags funkis-stil.

asto: Jag har också tänkt att ställa ut ett par högtalare som är under utveckling, bestående av Beymas coaxial 8CX300Nd.

Jazzskägg: Tar med sonidohornen toppade med EV T35 .Och e,v en 21"beyma i ob om jag kan få med det

Maal: Försteg: Pass B1 buffer med LDR volym och Bugle RIAA
DAC: Philips TDA1541
Skivspelare: Thorens TD150 MkII+SME 3009

HighFive: Tricolumn högtalare med Philips 4" bredbandselement. (1 par)
Gibson GA 5 klon (Rörförstärkare för Gitarr)

iMac: Kan plocka med mig en Deltec pdm one med uppdaterad DAC (Philips SAA7323) o kondingar om någon är intresserad?
Rannagarden:Smått med peerless
Samt ett par stativhögtalare modell hembygge.
Vidare kommer gainclone-klimpen Sten-Klen

Bearwik: Jag tar med min budgetsub, tillsammans med Tobbes Tannoyer blir det beauty and the beast.

Edited by - soundbrigade on 2013/05/10 08:05:33

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/03/14 :  23:20:23  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Detta kan jag släpa med mig:

OB-basar och fokuserande linjespelare. Cornus och AMT:


Elektronik och datorprylar för att driva detta.

Tanken är att spela OB-basar med linjespelare varvat med OB-basar med AMT:er.

Cornus är med mer som ett show case, kanske någon vill testa dem mot andra "småttisar".

Uppspelning sker från JRiver, så ta med musik på sticka. Givetvis kan CDs rippas för stunden.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2013/05/09 22:53:55
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2013/03/15 :  06:40:49  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Det blir ett par rakethögtalare.


Förhoppningsvis blir det även ett par Tannoy DC1 fast i nya lådor

Jodå Tannoyerna är klara så det får följa med


På elektronikfronten vet jag inte riktigt än.

Jag har med min HTPC, behöver dock en skärm till den.
Ett liten slutsteg modell Abletech klass-D
En Topping TP30 förstärkare med inbyggd USB-dac.
Om jag hinner färdigt så tar jag även med en passiv relävolym.






Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2013/05/07 19:36:29
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2013/03/15 :  07:03:14  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Ett tappat experimenthorn och ett steg att driva det med - till att börja med så får jag se om jag hinner klart med något mer tills dess.

edit: bild borttagen

/mvhff

Edit: eventuellt måste jag Ta hand om ett gang snickers som ska jobba på huset vårt, vet note bestämt men pm så är faller måste jag lämna återbud tyvärr.

Edit: Jag beklagar men jag måste gjuta grund istället för att gå på DIY träff



Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2013/05/09 10:34:33
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/03/15 :  07:50:35  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
6418 Tube RIAA.
Min grammofon mår inte riktigt bra för tilfället. Hoppas någon har med sig en med MM-puppa.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/03/15 :  08:04:45  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Vita klisterlappar till namnbrickor.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/03/15 :  09:14:32  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag och Imperial har förjäves försökt att integrera alla delarna i mitt system under torsdagen. Det låter inte så bra som jag hade hoppats på helt enkelt. Vad som är fel vet jag inte än, det ska mätas en del framöver. Detta tillsammans med att det skulle bli fet överlast i husvagnen gör att jag inte ställer ut något.

Vi kommer ner till träffen ändå, men utan grejjer.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2013/05/09 22:48:01
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/03/15 :  17:03:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Själv tar jag med mig mina Sonido-horn, en rörförstärkare och ett RIAA-steg (transistorer) för att dels se OM det fnkar och HUR det funkar.
OM jag får till mina 60W rörcirclotroner tar jag med mina oortodoxa högtalare också och då blir det ett försteg med rör.
Annat är på lut men inga garantier och inga löften.


Jag har förstått att det dyker upp ett Jazzskägg med de lite större hornen och så en snubbe med ett par Aion. Hur kul är det på en skala mellan 10 och 10?


Jag får igång lite kul "skit" nu:

Försteget med PG2311
Slutsteget med 6AQ5-PP (nu med mycket mindre brum)
Försteget/bufferten med 6N3 (om jag hittar lämplig låda)
12A6-PP - Stealth
5998A-SE
Sonidioerna

Edited by - soundbrigade on 2013/04/21 10:34:47
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/03/15 :  17:12:43  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
10

Är någon itresserad av att testa min vinyltvättsprototyp? Funkar utmärkt att tvätta sina skivor i. Men man får ännu så länge föra arman för hand. ("armen för hand" Konstigt det blev!)

Kan ta med någon liter tvättvätska. Är det många som vill testa så hojta till. Då får jag fixa mer tvättvätska.

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2013/03/30 14:56:19
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2013/03/15 :  19:15:24  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
quote:
Är någon itresserad av en vinyltvättsprototyp? Funkar utmärkt att tvätta sina skivor i. Men man får ännu så länge föra arman för hand. ("armen för hand" Konstigt det blev!)

Jag har ingen skivtvätt men ganska många smutsiga skivor

DIY och rör.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2013/03/16 :  20:37:31  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Jag tänkte komma med det här, inklusive drivning:



Mätning i uppställningen hemma ser ut så här:



/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/04/01 :  22:30:07  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Jag och Fuling har tänkt att försöka ta oss ner och som det ser ut nu så kommer jag ta med barnets anläggning. dvs. Stativarna jag byggt i granntråden samt en nybyggd rörförstärkare Fuling byggt.. Ev. kan det bli med någon baslösning också..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2013/04/13 :  16:30:51  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Mitt DIY'ande består av 2 delar. Dels ren nykonstruktion/nytillverkning när jag behöver något som inte finns för pengar som jag kan få fram och dels en hel del grejande med vintage-HiFi som jag tycker förtjänar lite mer intresse.

I år har jag därför tänkt ta med en Sansui AU-101 som jag precis fått i skick.

Bild från:http://www.vintageshifi.com/m2t2.html

För att få en sån här förstärkare att prestera krävs det lite DIY och jag har bytt alla elektrolyter, ett par trasiga transistorer och högtalarterminalerna på mitt exemplar. Lön för mödan får man i form av en snygg förstärkare som dessutom låter väldigt trevligt. Jag tar med servicemanual så intresserade kan se hur de byggde förstärkare i transistorns barndom. Det är en rätt skojig design och dessutom otroligt enkel kretslösning med single-ended PP i utgångssteget. Jag tror den här förstärkaren gör sig bra i sällskap med horn t.ex. Jag tror att den också är sällsynt lämpad för Quad ESL-57 som jag skall prova den tillsammans med när jag får tid.

För att kunna spela på förstärkaren tar jag med mig ett par högtalare som består av lådor från KEF Reference 101, ett par KEF T27 som jag hade liggande och ett par Peerless-element som säljs som ersättning för KEF B-110. Filtret är en blandning av trasigt filter från KEF Reference 104 och egenhändigt monterade delningsfilterkomponenter för att få den att fungera. Det är inget som jag lagt mycket tid på att fintrimma men de spelar rätt hyfsat ändå och ser prydliga ut.

Jag hoppas att det kan intressera någon att få se och lyssna på ett system bestående av sådant som slängs om inte någon DIY'are sätter stopp för det.
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2013/04/13 :  19:56:14  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
http://www.aikenamps.com/SingleEnded.htm

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2013/04/13 :  20:35:51  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
http://digilander.libero.it/paeng/thd_cancellation_in_sepp_stages.htm
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7510 Posts

Posted - 2013/04/13 :  20:54:27  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Som Rune säger finns det risk att vi dyker upp med en liten triodstärkare och ett par tvåvägare som vi slängt ihop åt hans dotter. Kommer vi iväg så tar jag nog med mig ett par 80W monoblock med PL519 och 6kg tunga utgångstrafos också, byggde dem i somras till mina bashorn och de kan möjligtvis vara värda att visas upp på en mässa.

Edit: Ändrade till begriplig svenska.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2013/04/16 00:06:51
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2013/04/14 :  11:43:09  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Jag behöver ju någon apparat för att få in musiken i förstärkaren också så efter att ha rotat i gömmorna lite så hittade jag ett gammalt DIY-projekt som åker med. Det är en Sony XB-940 med transformatorkopplad rörutgång och modifierad klocka. Den kan väl tjäna som inspiration för vad man kan göra med gamla CD-spelare som folk säljer billigt numera.

Förstärkaren har även grammofonsteg inbyggt som alla andra gamla förstärkare. Eventuellt tar jag med någon av mina modifierade skivspelare också.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/04/14 :  14:01:20  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag är ledig två veckor och ska boka in mig på Folkhuset och ta alla mått och bilder. ÄNTLIGEN!
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2013/04/14 :  15:35:42  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Det är en Sony XB-940 med transformatorkopplad rörutgång och modifierad klocka.

Det här verkar spännande!

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

CEB
Starting Member

18 Posts

Posted - 2013/04/21 :  10:16:16  Show Profile Send CEB a Private Message  Reply
Hej!
Tänkte ta med mitt 4B, billigt bättre beg bygge.
HTPC - Freq Alloc (utan JACK) - Delta 1010LT - Marantz SR6200(slutstegen) - Luxor/Proson HT i OB
Lillebror tar med sig
Technics SL-D2 med DL103 och hembryggt RIAA. Ev en AT95E också.
Tar med "en hög" reläer, 24 Volt 5/10A 1-pol växling, som skänkes till den som behöver.

De e la aldri för sent å bränna en säkring.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2013/04/25 :  14:29:32  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Tyvärr måste jag ställa in Vänersborgsbesöket av familjeskäl.
Det är beklagligt.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2013/04/25 :  19:20:17  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag tar med min lilla röda EL84 SE för det ser ut som om jag inte hinner bli färdig med min GU50 PP.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/04/29 :  20:17:15  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Tar på begäran med Grundig 3033

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2013/04/30 :  20:31:53  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
Är det nån som se vill mina prylar, typ hörlursteg, slutsteg, regulatorer etc? Allt är lösa kretskort tyvärr och jag har inte tid att rigga något men jag visar gärna. Grejar med ett rörsteg men det hinner inte bli klart. Vi är nog ett halvår bort skulle jag tro.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2013/05/01 :  03:30:03  Show Profile Send brumel a Private Message  Reply
Om allt går i lås och jag inte jobbar den helgen tar jag med Spotifysystemet. Laptop och Dac+miniamp som driver DIY 1-vägs bredbandshögtalare med 3tums Markaudio 6p i något slags funkis-stil.
Dom är egentligen tänkta att hänga fast vid väggen men nu spelar dom i fönstret. Skulle vara kul att höra hur högtalarna presterar med bättre drivning gärna rör på lämpliga väggnära stativ. Röster och instrument låter väldigt "här och nu" om dom får rätt betingelser; ej för bastung musik. Men orgelmusik går konstigt nog bra.
Enär högtalarna är väldigt lättdrivna och har ett enkelt spärrfilter för att inte låta skrikiga räcker det med 2W.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2574 Posts

Posted - 2013/05/01 :  23:47:18  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Jag har tänkt att komma om inget akut inträffar.
Jag tar med mig en låda med rör och bra att ha grejjer till diy rörbyggen.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000