Dj*vlar!!!! Jag har ju en liten fin sak jag köpt från Belgien, men hittar just inte tillbaka till shopen. men vänta, jag har ju en tidningsartikel någonstans .... Här var den: http://users.skynet.be/bestelectrix/
quote:blir det inte kaka på kaka med dessa tilläggsgrejer? Är det inte enkelhet som är grundmelodin i hifisammanhang?
Om man nu har köpt en massa CD så är man redan inne i den digitala världen. Den har för och nackdelar. Om man har CD så kan man rippa dom och då har man helt plötsligt musiken i datorn. Och har man den i datorn måste den omvandlas till analog signal någonstans. Det vanliga är att man gör det i ljudkortet, men det finns en del som har bärbar dator och då är man nästan tvungen att använda en USB-DAC.
Så svaret är nej på frågan. En DAC måste man ha, om källan är digital.
@Ryssen: Hur är det möjligt? Man skickar ut 24/192 via hajfäjs till en dac som fortfarande inte kan hantera signalen...?
@more10: Jo jag har ju en dac som du kan läsa i första inlägget så jag vet att det kan vara bra att ha när man ska få ut ljud från datorn. Min post om kaka på kaka kom till först när jag fick tips om extra tilläggsmanicker.
Läste lite hastigt att hajfejsen introducerar lite buffring av ljudet vilket kan vara problematiskt när man använder datorn till film också. Är det något du märkt av. Alltså lite lagg mellan ljud och bild.