HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Stereo 50-tal. Neverending story at the very end.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2013/04/06 :  20:21:31  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Fixarstig

Vad du än gör var försiktig, tänk på att färgen har 50 bast på nacken.
Och är kanske inte vad den varit. Torka försktigt med en torr mjuk trasa, möjligen med lite andedräkt.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/04/06 :  20:29:06  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Torka med andedräkt

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2013/04/06 :  21:57:28  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Ett gammalt trick, drick ingen alkohol före!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/04/07 :  12:53:37  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Köpte jordad sladd, krympslang och kontakt. Skarvade, tror jag, noggrannt. Lödde ihop och på med dubbel krympslang och ett ytterhölje av eltejp. Spretet fixades innan slangen las på












Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/04/07 :  17:46:29  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Så var den inkopplad och jordad.



Satte kontakten i vägguttaget och slog på. Det glöder





Tänkte att det kanske vore bra att kolla fuktionen innan jag drar iväg sex mil för att köpa glödlampor. Så högtalarna kopplades in. Antenn i för lite mottagning.



Fm fungerade men det lät skrovligt om ena högtalaren. Balansen funkade inte LV funkade. Kortvåg funkade. MV var dött till min stora besvikelse Avstämningsröret EM80 visade inget trots bra mottagning
Bytte sida på högtalarna för att kolla men det var samma visa med högtalaren. Urkopplad skakade jag den och då lät det lite i den. Mätte båda högtalarna och de hade samma värde, 639 ohm.

Eftersom den var kass ändå öppnade jag den men kunde inte se nåt specifikt som orsakade rasslet. Den var väl utsliten helt enkelt.







Det var lite tråkigt detta, såg fram mot en sån här köksradio. Jag får spana vidare och hoppas på bättre tur nästa gång.

Men det var kul att komma fram

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2013/04/07 18:09:37
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/04/07 :  18:17:15  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Det där med MV beror nog mest på att det knappt finns några starka sändare längre. Kollade min tuner och fick in ett fåtal svaga tyska sändare.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8254 Posts

Posted - 2013/04/07 :  18:43:47  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
http://www.tradera.com/vacker-vintage-radio-conserton-typ-v912--auktion_170609_179000254

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/04/07 :  18:55:42  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Tack Ryssen. Såg den också men nu har jag lagt bud på http://www.tradera.com/grundig-50-tals-bordsradio-fint-och-fungerande-skick--auktion_170609_179218099
Den har det lite äldre stuket och så kan jag hämta ca 15 km från mig

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2013/04/07 :  21:25:43  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message  Reply

Folien på undersidan är en skärm mot signaler med precis samma funktion som skärmarna runt rören.Denna folie ska jordas på något sätt-oftast med en kabel till jord,men kan ibland jordas rent mekaniskt mot någon bit av chassiet när man skruvar fast den.Philips brukar ha en svart kabel lödd till jord.
De gula Philipskondingarna anses OK.
Balansen ska bara fungera på grammofon-inte på radio.
Dött EM80-vad innebär det?Lyser inte eller bara svagt eller inget utslag?
Nejdå,inte är MV-bandet dött än!Hurdan mottagning man får beror mycket på VAR man bor.Att vi i Sverige tycker att det har minskat beror på att antalet sändare NÄRA oss har försvunnit.Skalan är full av sändare om man bor i södra Sverige.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/04/07 :  21:45:20  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Tack för infon Rolf.
Folien jordades med skruvarna till chassit.
Så då kanske balansen var ok i alla fall. Kommer inte att testa
EM80 var helt svart. Vågade inte göra nån mätning då jag inte kan sånt
MW kanske hade fått in signal om jag hade spännt upp en längre antenn utomhus. Nu hade jag bara en kort ut genom altandörren.
Men eftersom jag knappast får tag i en ny högtalare så får den bli reservdelsapparat.

En sista fråga. Finns det nåt ställe man kan skicka rör för funktionstest Eller kan nån forummedlem åta sig det, mot ersättning såklart


Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2013/04/08 07:23:11
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/04/08 :  09:08:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Radiomuseet säljer en del gamla radioapparater också, sånt som sorterats ur samlingarna.
Då är de genomgångna, fungerande och mycket rimligt prissatta.

De kan testa rör också.

Om du åker dit så ta med det trasiga elementet, de kanske har nåt liggande. Tror inte dom slänger 800-ohm som funkar i alla fall.

Tips: På onsdagkvällar är museet stängt men ändå inte... Då är alla de tekniskt bevandrade där och sköter om samlingarna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2013/04/08 09:11:52
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/04/08 :  10:29:03  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Tack Bernt, det ska jag kolla upp

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/04/08 :  11:35:08  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag har en identisk radio stående, kanske du vill ha en/två högtalare ifrån den?

/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2013/04/08 :  11:52:06  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Lista upp rören och pma adressen
Edit stavfel av ett blindstyre med diagnos

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2013/04/08 13:44:36
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2013/04/08 :  13:18:38  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Att inte alla våglängdsband fungerar beror troligen på oxid i knappsystemet, bara att spreja och "spela piano" med tryckknapparna. Röret EM80 är bara att byta, dessa rör lyser bara de första åren. EM80 kan ersättas direkt med EM81 eller med EM85 efter lite omkoppling på rörhållaren. En högtalare går väl alltid att hitta, synd att skrota en så fin radio.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/04/08 :  18:40:05  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Erik, det verkar lösa sig efter all fin respons med högtalare och EM80. Mottagningen på MW ska kollas sen med "riktig" antenn som man hade när man lyssnade på Radio Luxenburg för att höra det senaste

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/04/08 :  20:21:15  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Nu verkar det som om tråden kan fortsätta ett tag till tack vare Bernt, AlfaGTV och Hoktuna. Skulle det trots allt inte gå så har jag mina ögon på denna skönhet i mitt närområde. Tar den kanske ändå som grädde på moset

http://www.radiomuseum.org/r/grundig_303356.html

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/04/08 :  20:55:09  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Ännu en fråga. Om man tar t.ex. ett 330 och ett 470 ohms motstånd från ELFA och seriekopplar med ett bra bredbandselement kan det funka och kanske låta lite bättre än de gamla Fast tar ju hellre originalen såklart

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2013/04/08 :  21:18:37  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Svaret är NEJ. Det som däremot fungerar är en anpassningstransformator.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/04/08 :  21:58:24  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Ok Erik, det får jag googla på

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/04/09 :  10:34:26  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Nej Erik, jag hittade inte vad en anpassningstranformator är men det verkar ju lösa sig på högtalarfronten tack vare AlfaGTV.

Fråga igen. Varför löder man fast en säkring så här


Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2013/04/09 :  13:47:31  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Det är glödströmssäkringen,på 10 Amp. man räknade med att kontaktfjädrarna i en vanlig säkringshållarna inte klarade av den höga strömmen i kombination med lågt motstånd i glödkretsen. Logiskt va?

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/04/10 :  19:29:16  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
quote:
Det som däremot fungerar är en anpassningstransformator.


Erik, skulle ändå vilja veta vad och hur en sån jobbar. Man får ju försöka sätta sig in lite i taget

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2013/04/10 :  19:57:55  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Som en växellåda från 800 R till 8R.
En transformator med 2 lindningar.


Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/04/10 :  20:35:00  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Så det är alltså en ganska våldsam ström som matas ut till högtalarna i dessa gamla apparater.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000