HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ett par H.A.D blir till. Nu med mätningar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/17 :  10:52:02  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Nu är det dax för mig att ta mig i kragen och börja lägga upp lite bilder här. Har varit medlem på detta forumet nu i ett antal år utan att visa upp vad det är man har gjort så nu är det dax att skärpa till sig lite (skäms på mig) och visa vad man sysslar med. I höstas så pratade jag lite med Ingvar om att jag ville ha någon rolig låda till mina JBL E130 och han visste direkt vad dom förtjänade. Sagt och gjort så beställde jag ett "litet" kit från han och så här såg det ut då.


en liten brädhög på över 80kg landade hemma i hallen. Någon som kan gissa vad det ska bli?



Musik är livet

Edited by - Wing Zero on 2013/06/21 07:46:06

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/17 :  11:11:02  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply

Ber om ursäkt för den låga bildkvaliteten men enda kameran jag har är min Iphone så det får duga så länge.

Musik är livet
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2013/04/17 :  11:54:31  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Men det ser ju spännande ut!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/04/17 :  11:55:25  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Vad är H.A.D? När jag googlar kommer jag till Honouring the Ancient Dead :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2013/04/17 :  12:41:26  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
H.A.D. Halland Audio Design
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2013/04/17 :  12:47:57  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Det är även den korrekta förkortningen av Hospital Anxiety and Depression.

Så kan det gå när den skäggige får bestämma namn.

Katten

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/17 :  13:15:29  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Får väl visa lite mer då vad jag fick. Kan berätta att dom är mer eller mindre färdigbyggda redan. Det enda som är kvar nu är att slipa och välja en passande kulör till dom. Men nu tar vi det i rätt ordning.


Nu har jag redan avslöjat vad det ska bli. Typiskt mig men jag kunde inte hålla mig.


Köksbordet får agera som arbetsbänk till det mesta jag drar fram. Min lille grabb ville också visa sin skapelse medans man höll på för fullt där.


Blir totalt 6 lådor jag ska slänga ihop. Dessa lådorna ska delningsfiltrena sitta i och dom kommer jag vänta med att göra något mer med tills allt annat är klart.


Dessa ska bli till diskanterna.


Här går det undan.


En låda klar.


Snyggt nerfräst för kontaktplatta och horn.

Musik är livet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/17 :  19:35:56  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply

Nedfräsningen till hornen var lite för smalt för att hornet skulle få plats så då körde jag med handöverfräsen för att bredda den lite och då hände detta. Mycket irriterande över att jag klantade mig så rejält. Vet ni hur man fixat detta på bästa sätt? Spackel?


Hade fått lite småkomponenter. Rena gottebordet.


Kondensatorer från Mundorf

Kabelskor också från Mundorf


Högtalarkontakter också från Mundorf. Rejäla saker.


Ett par Faital Pro horn.


Bandspolar


Lite billigare kontakter som ska sitta på filterlådan.

Musik är livet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/17 :  19:43:54  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply

Fixar till kontakterna på kontaktplattan och ska löda dit kablar med kabelskor.


Det här blev väl bra. Lagom lång kabel så man kan sticka drivern med hornet en bit utanför lådan sen kabelskor och lite krympslang.





Såja. Då var dom klara.

Musik är livet
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2013/04/17 :  19:59:15  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Vet ni hur man fixat detta på bästa sätt? Spackel?


Spackel eller kemiskt trä eller vad det heter..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2013/04/17 :  20:19:08  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Eller så skickar men ett meddelande till den senile man som bytt fräspinne i sin CNC-apparat utan att ändra i verktygstabellen, i
meddelandet kan man skriva: gör om, gör rätt!

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/04/17 :  20:30:55  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Möbelspackel tar lite längre tid att torka men blir vanligen mycket bra om man är tålmodig

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/17 :  20:31:29  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Ingvar: Jag hade inte velat besvära dig för en sådan liten sak. Det var det enda som inte var helt korrekt annars så var alla andra bitarna perfekta. Och så gillar jag att få leka lite med fräsen också fastän jag klantade mig lite. Men det går att fixa på något sätt.

Ryssen: Spackel funderar jag också på. Kemiskt trä vet jag inte riktigt vad det e. Det får jag kolla upp.

Musik är livet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/04/17 :  21:27:36  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Vet ni hur man fixat detta på bästa sätt? Spackel?


Gör en ny bit som passar i det dåliga och limma

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2013/04/17 :  21:39:45  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Ska du lacka dem så är kemiskt trä inget vidare, det tär låååång tid innan det blir formstabilt och tenderar att krypa lite.

Tror att ny pryttel är det bästa.

/P

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/17 :  21:43:23  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply

Dax att slänga ihop det stora artilleriet.


Då var den jobbigaste biten avklarad. Sätter ihop dom 4 bitarna samtidigt.


Känns nästan som att sitta och bygga med Lego fast bitarna är lite större.


Provmonterar basen för att se hur litet utrymme det är mellan korgen och kanten på nedfräsningen. Passade även på att sätta dit alla inslagsmuttrarna. Märkte då att det är väldigt tajt mellan inslagsmuttern och korgen på högtalaren så jag får kapa bort en liten hörna sen så den inte tar i.


En liten tjuvkoll på hur det kommer se ut sen när dom är färdiga. Inga små pjäser det här. Manligt med stora högtalare.


Grabben ville ännu en gång inspektera mitt bygge och se så allt går rätt till. Jag fick tummen upp av han.


Så här ser gången ut inuti lådan.


Då var den ena lådan klar. En liten jämförelse mot ett par andra hemmabyggen som Martin på vårat grannforum Faktiskt.se har byggt. Sitter Visaton AL 170 och Seas K29FD i en waveguide.

Musik är livet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/17 :  22:01:31  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
More10: Jag ska nog testa det du föreslog. Har lite spillbitar kvar från tidigare projekt. Skära ut en liten bit och se så det passar. Helt klart värt ett försök.

Beat: Pryttel?

Lutar mot att jag ska använda Zar oljebets på lådorna och sen lacka dom med Zar Ultra polyuretan lack. Fastnade verkligen för Black Onyx som Ingvar rekommenderade till mig. Tack Ingvar för tipset.
Just nu så är allting färdigbyggt så långt som jag kan. Har fastnat nu på slip delen. Måste införskaffa mig en ny slip när det finns mer pengar i kassan då min billighetsmaskin inte räcker till så det lutar mot en Excenterslip modell hyfsad. Något viktigt att tänka på när man köper en bra slip?
Funderar lite på den här http://www.clasohlson.com/se/Excenterslipmaskin-Bosch-PEX300AE/Pr407853000



Musik är livet
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2013/04/17 :  22:12:12  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Det där ser ju riktigt trevligt ut, vad kostar ett sånt kit, om man räknar in elementen?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/04/17 :  22:23:07  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Hmm, en snabb uppskattningssimulering visar att mina 15" kanske skulle passa i en sådan låda. Ser ju ut att vara riktigt fint material också.
Vad skulle bara lådan gå på?

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/17 :  22:30:12  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Fråga Ingvar.Ahlberg här på forumet så ger han er kostnadsförslag.

/Kristofer

Musik är livet
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/04/17 :  23:18:46  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Tjusigt! Skall bli intressant när du berättar om hur de låter...

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/18 :  15:37:33  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Det kommer nog dröja en stund till då jag väljer att vänta med att montera elementen när alla lådorna är lackade och klara och det är fortfarande en bra bit tills det är klart. Men den som väntar på något gott, väntar alldeles för länge tycker jag.

Musik är livet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/18 :  15:59:24  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply

Fick ett litet paket.

Musik är livet
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2013/04/18 :  18:46:57  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Pryttel = grunka, mojäng eller pryl.

Pryttel är kvalitetssäkrat och standardiserat av maskindirektivet och användandet är ISO 9001 certifierat. Sådeså.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/18 :  19:41:33  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Där ser man. Nu kan man det. Alltid kul att lära sig något nytt.

Musik är livet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/18 :  19:42:29  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply

Beyma? :)

Musik är livet

Edited by - Wing Zero on 2013/04/18 19:58:40
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000