HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Julpyssel B&C DE250
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2010/01/07 :  00:48:52  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Jag har passat på att så smått testa enheter för vad som så småningom ska bli en riktigt bra 3-vägs aktiv OB rigg. Det som har testats är B&C DE250 drivern i Dayton 12" waveguide tillsammans med de numera (?) välbekanta Eminence Alpha15 i MJAO-baffeln, som också visats upp med lite olika bestyckning.

Så här ser baffeln ut:



Aktiv drivning med delning vid 1200 Hz 48 db/oktav i Behringer DCX.
Dayton waveguiden kan rekommenderas, men den fordrar förarbete. Den är gjord i hårdplast och har en egenringning som måste dämpas ordentligt. 4 mm bitumen på baksidan tog helt död på egenljudet.
Horn laddningen tar slut ungefär vid 6 kHz så den måste kompenseras däröver. Men med detta fixat så spelar kombinationen fantastiskt bra och bidrar till en utmärkt helhet.



/Erling

OB ... cd

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/01/07 :  06:49:14  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Grattis, alltid kul att se ett lite annorlunda horn till denna driver, jag själv kör med den och B&C's egna ME45 horn (även det med bitumen) och är mkt nöjd, det är en kalas driver den där.

Hur funkar det känslighetsmässigt (gainmatchning) ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2010/01/07 :  19:13:10  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Jag får komma losss med en 6-kanalig master volymkontroll. Det blir lite rattande med två förstärkare, men det funkar med lite känslighet och upmätta hållpunkter.

Jag fick lite hjälp att få hem några med USA resenärer. Parts Express säljer dem till mycket lågt pris: http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=270-312 . Waveguides har väl blivit lite på modet de senaste åren.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/07 :  19:44:42  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Spännande! Det är en riktigt bra driver

Hur upplever du dem jfr dina tidigare soft-domar?

Hur klarar sig alphorna upp till 1200 Hz?
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2010/01/07 :  20:08:37  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Den här kombinationen låter klart bättre än Alphorna + Vifa diskanten som spelade i Uppsala senast även om Alphorna går lite högre i frekvens här.

Utan tvekan den bästa diskanten jag har haft. Spelar dynamiskt, klart, distinkt och naturligt, dessutom väldigt behagligt i det här hornet. Här tycker jag att Alphorna hänger med riktigt bra men i planen ligger att integrera ett förstklassigt mellanregister. Kvaliteten på den här diskanten höjer helheten.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2010/01/07 :  20:11:36  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Trevliga högtalare

Jag vet iaf hur en B&C DE700TN presterar i mina Vigoroso högtalare
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2010/01/08 :  20:00:38  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
du får väl titta på nått med lite verkninsgrad i så fall
pa element kanske
tittade på den tratten men köpte en annan synd

18 ska de va.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7516 Posts

Posted - 2010/01/08 :  20:14:39  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det känns som att en naturlig vidareutveckling härifrån skulle kunna vara att stoppa basarna i en W-baffel och komplettera med ett stort och lättdrivet mellanregister, typ en PA-tolva. Rätt utfört tror jag det skulle kunna bli grymt!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/01/08 :  20:23:47  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
12PE32 från samma tillverkare kanske ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7516 Posts

Posted - 2010/01/08 :  20:49:51  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Nåt i den stilen, kanske inte med så förtvivlat låg Qts.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2010/01/08 :  21:18:10  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
De ligger redan och väntar på att kopplas upp.
Tyvärr grabbar, men det blir det bästa mellanregister som konstruerats hittills, 18sound 6ND430, 8 ohm. Så det blir ett bygge utifrån dessa. Känslighetsmässigt blir det inga problem gentemot Alpha15 elementen. För diskanten blir det DE250 men med lite olika alternativ. Jag har RFC H100 horn liggande också för test, men även det hornet behöver ordentlig bitumen behandling. På det hela taget överraskar Dayton hornet mycket positivt.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2010/01/08 23:16:54
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/09 :  00:11:56  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Passar på att lägga in lite mer info om 18 Sounden


Riktigt, RIKTIGT låg dist


http://www.zaphaudio.com/6.5test/compare.html


Det här kommer bli bra Erling!
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2010/01/09 :  17:23:35  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Förr eller senare så blir man intresserad av att försöka bygga något riktigt bra och inte bara titta på pengarna. Nu ligger väl inte de här elementen i allra högsta prisklass, men jag tror att kvalitetsmässigt så finns de med bland de allra bästa. Det är inte särskilt många som faktiskt vågat sig på 6ND430 elementen efter Zaph's mycket förmånliga omdöme för mer än ett år sedan. Konstigt nog. Men jag har haft kontakt med en australiensare som är mer än nöjd med sin OB: http://www.audiocircle.com/index.php?topic=62914.0 . Han har gått lite av en lång väg för att landa där han nu är. Konstruktörerna på 18sound håller också 6ND430 som sin bästa högtalare.

DE250 har ju också hissats av Waveguide-gurun framför andra, Earl Geddes, väldigt dominerande på DIY-Audio forum. Jag var också imponerad av spelningen med Kugelwellhornen i Uppsala. Jag lyssnade mest på em när de tydligen lät bäst. Men de har ju legat bland mångas favoriter en tid.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2010/02/03 :  20:45:34  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Jag ska så smånigom återkomma med nya innovativa baffelbyggen, men än så länge kan jag rapportera om mina försök. 6ND430 spelar fantastiskt bra tillsammans med DE250 Waveguide men också lika bra tillsammans med B&G Neo3Pdr. Lite olika i karaktär men lika bra på allting i musik och röster. Faktiskt testat allt med strålande resultat, vilket gäller för hela baffeln inklusive Eminence Alpha15.





/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/02/03 :  21:32:59  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Riktigt najs! Kul att läsa om att det går bra. Då ser jag fram mot få se ytterligare en variant av dina dipoler på Gbg-träffen i vår...
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2010/02/03 :  22:32:27  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Dels är det fråga om att göra bafflarna osynliga om det går ? Och framför allt hur det låter i så fall.
Dessutom är jag borta hos min son i Sydney 21/3 - 21/4 i år så vi får se hur det kan gå med Gbg i vår .

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2010/02/03 22:36:03
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2010/02/03 :  23:57:06  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
För den som är intresserad kan tilläggas att delningsfrekvenser är 303 Hz och 2.03 kHz L-R 48dB/oktav i Behringer DCX2496. Lika i båda fallen. Totalen blir bättre om du flyttar diskantbrytningen längre ned än du kanske tror skulle vara optimalt eller vad fabrikanterna säger. Det gör faktiskt ganska mycket i ljudkaraktär till det bättre. Dayton-hornet i sig skulle klara 1600 Hz som brytning. Jag ska också testa RCF H100 horn till B&C DE250, så det återstår en del att göra.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2010/02/04 00:04:50
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2013/10/17 :  21:22:41  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Någon som lyssnat på B&C DE45? Är titanmembran i dem.

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000