HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ett lyssningsrum blir till
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2013/10/07 :  13:56:19  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
För drygt ett år sedan köptes ett hus, och drömmen om ett dedikerat lyssningsrum väcktes till liv igen.

Tänkte använda den här tråden till att visa hur bygget fortskrider, bilderna ligger i mitt album på minhembio.com http://www.minhembio.com/everwake/342375/, men eftersom jag är primärt intresserad av tvåkanals-återgivning gör jag även bildreportaget här.

Målsättningen är ett rum för min tvåkanalsanläggning men som även skall husera en komplett hemmabio med 7.2 surround (utbyggbart till 11.2) med projektor.

Surroundhögtalarna kommer att vara självbyggen, och rummet skall mätas upp och akustikbehandlas.
---

När huset köptes såg rummet ut så här:


rummet mäter 606x430x2,10 och har två dörrar på höger sida, och en dörröpning utan dör i "bakväggen" som är ingången.

--

Den gröna panelen skulle rivas bort, men ganska snart insåg jag att golvet var så ojämnt och dåligt lagt att det irriterade mig varje gång jag gick in i rummet, höjdskillnagen över golvet var 25mm...

--

Efter att konsulterat med min fru var det oktober 2012 bara att gå loss...

all organiskt material revs ur, och klinkern bilades bort (med viss försiktighet eftersom det ligger golvvärme under)
Drygt 800kg betong och klinker bars upp för källartrappan, och när ny klinker hittats...var det bara att bära ner 500kg...

--

Det visade sig inte finnas någon golvläggare som var beredd att fräsa ett betonggolv plant om det låg golvvärme nedlagd, alltså var det bara att göra det själv:

tro mig, en betongytfräs dammar, över 100kg betong frästes bort

på bilden ser man också den begagnade studiodörren jag hittade på blocket för 600kr, den fick kapas till rätt höjd, och en fals fräsas i botten för att passa mot den falsade tröskeln.

siffrorna på golvet är nivåskillnaden för att underlätta när golvet skall fräsas.

--

När golvet var fräst plant +-2mm var det dags för nytt golv.


Klinker även denna gång eftersom rummet är i källaren, italiensk 35x35 klinker med brun ton från ett restparti.

På väggarna ser man streck för var de planerade in-wall högtalarna skall sitta.

--

Eftersom detta är ett prio-2 projekt (efter tvättstugan, trädgården, garaget och övrigt skrymslen) så hände det ingenting mellan januari och september i år, men nu i oktober är i alla fall golvet klart:

Det ser blankare ut på bilden eftersom det är våttorkat.

--

När golvet väl är på plats kan man börja fundera på eldragning, väggar, tak, högtalare, elektronik och akustikbehandling...detta projekt lär ta ett tag...

har i varje fall påbörjat bygget av två justerbara Helmholtz-resonatorer som skall bilda bänk längst bak i rummet, och vid alla seriösa byggen krävs ritningar och principskisser:


I dagsläget (2013-10-07) har tillverkning av högtalare, helmholtzresonatorer och eldragning påbörjats, fler uppdateringar kommer

Edited by - everwake on 2013/10/07 19:17:10

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/10/07 :  14:15:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Japp, så ser en kreativ skiss ut.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/10/07 :  18:14:48  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
En stilla undran över ditt stora arbete, varför la du inte nya kaklet på det gamla? Lite värmeförlust kunde det kanske bli men ändå

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2013/10/07 :  18:59:11  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
takhöjden var redan från börjar 210cm....funderade på att bila bort allting för att sänka golvet, men lite sunt förnuft hade jag visst =)
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2013/10/07 :  19:04:10  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Spännande, men tyvärr kan jag inte se den tredje bilden. Den som visar fräsningen.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2013/10/07 :  19:11:02  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
verkar vara tillfälligt pajko på flickr, just nu kan den bara i bland hitta mina album, hoppas att det går över, ingen bild på själva fräsandet tyvärr, sikten var ändå inte mer än 1m =)
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2013/10/07 :  19:23:59  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
flyttade bilderna till photobucket i stället...

Under förra hösten började tankarna på surroundhögtalare, eftersom jag själv föredrar stora element med pappkon, tänkte jag på allvar bygga surrounder med eminence 10" coax...kom dock på att det skulle se totalknäpp ut med 11 sådana i rummet, vände i stället på steken och hittade faital 3FE25...

en snabb sökning så hittade jag Asto här på forumet som byggt line-array av sådana, vilket ju var det jag tänkt

PetterPetterson kontaktade mig via pm och sa att han skissat lite på högtalare med dessa element, lät ju trevligt =) Någon vecka senare var det dags för paketöppning:

Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2013/10/07 :  19:53:35  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Fy fan vad roligt att se och läsa om ett jätteprojekt som detta!
Det behöver forumet just nu!

Lycka till och hoppas att orken och tiden räcker till!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2013/10/08 :  07:33:46  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Läckert!
Många högtalare blir det :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2013/10/08 :  12:58:43  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
48 element ser ganska imponerande ut...sen inser man att det behövs fräsas 48 hål i lämplig träbit för att montera elementen också...samt 192 skruv och 192 lödningar...

Som tur är var Petters ritningar något bättre än mina post-it's, så med smärre modifikation var det dags att fräsa:

här baksidan på en baffel till LCR-högtalarna:



eftersom hålen bara är 72mm i diameter känns det som om man slår knut på sig själv när man fräser.

med fräs, sänksåg och spikpistol går det ganska fort framåt, det är itne så noga med finishen eftersom dessa kommar att kläs med nålfilt och gömmas bakom projektor-duken.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/10/08 :  19:07:01  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Det skall bli mycket spännande att följa detta!
Massor med frågor, men väntar med de flesta.

LCR - är det Left, Center och Right med åtta element i varje?
Hur har du tänkt/har kopplat dom?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2013/10/08 :  21:07:14  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
visst är det left, center och right, blir 4 seriellt och sedan parallelkopplat, ger minsta re på 3.2 ohm, 4 ohm nominellt, men det borde ju en modern surroundförstärkare klara.

Här har vi framsidan på LCR-högtalarna många hål att fräsa var det...
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2013/10/09 :  08:01:31  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Här händer det grejer minsann. Lycka till med projektet! Jag har själv ett liknande projekt på gång inom något år men med lite annorlunda infallsvinkel vad gäller ljudet. Här är det stora horn som gäller i vanlig ordning :) Vi kanske ses på sweetspot igen o surra lite.

/Marcus
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2013/10/09 :  11:52:50  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Fränt! Detta har jag missat helt. Jag tror du är på helt rätt spår då du valde en bredare baffel än vad vi byggde. Ska bli spännande att se vad det blir, kör så det ryker
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2013/10/09 :  11:58:53  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Ang runda små kanter på baffeln, här kan du se lite mätningar hur olika kanter påverkar resultatet

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=55646
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2013/10/09 :  12:36:33  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
intressant läsning om avfasning, nu tror jag inte dem har någon som helst funktion i mitt fall eftersom de skall "flushmonteras" i en vägg bestånde mest av absorbenter, däremote blir kanterna mindre känsliga med en lätt avrundning, man slipper att MDF:en delar sig i kanterna.

mostlydiy: det är är bara flerkanalsystemet, för att tillgodose fru och barn...

Edited by - everwake on 2013/10/09 12:49:31
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2013/10/09 :  13:41:41  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Jäkligt spännande detta!
Mega trevlig följetång.

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2013/10/09 :  13:42:14  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Jäkligt spännande detta!
Mega trevlig följetång.

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2013/10/09 :  19:22:48  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
Även om jag gillar post-its så är mina handritade ritningar krypterade från start, knappt något kan tyda dem, inte ens jag...

För att kunna börja planera rummet behövdes en måttsatt skiss över förutsättningarna:


Dörren till vänster i bild än ingången från källaren, denna är en ljudklassad dörr, de två andra går in till angränsande rum, och är vanliga innerdörrar.
I dagsläget måste både vara kvar, men det finns planer på att mura igen dem någon gång i framtiden

Främre vägg (med inritat duk) och vänster vägg är ytterväggar i 30cm betong, de andra är 10cm lättbetongväggar.
vänster vägg har en s.k. kontrefor för utjämning av marktryck, den kan inte tas bort och skicker ut 40cm i rummet precis framför sittposition...

två fönster saknas på ritningen, ett i framväggen och ytterligare ett fönster i vänster vägg, dessa skall täckas för.

Att ha två dörröppningar precis till höger om sittposition ställer till det för de teoretiska akustikberäkningarna men än så länge är tankarna att detta faktiskt kan bidra till att minska problemen med breddmoden, det ska bli intressant att se om bakre rummets breddmod har lägre q än i främre delen, bara teoretisk resonemang än dock, mätningar dröjer ett tag till.
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2013/10/10 :  18:44:44  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
Lite fler ritningar har gjorts för att tänka igenom möblering och byggnation:


temat är inte "4 nyanser av brunt" men det var inte så lätt att hitta bra färg, tanken är att rummet ska går i "jord"färger

bakom lyssningsposition finns plats för den diffusor från resonator stockholm som ska möjliggöra 12-15ms ISD, och under denna de två justerbara helmholtz-resonatorerna som just nu snickras ihop. Bänken till vänster om sittplatserna skall rymma basbsorbenter av Helmholtz-princip.

i Främre delen är det placering av subwoofers och vad jag skall använda hörnen till som väcker mest huvudbry, det jätttelika poly-absorbenterna på bilden tänkte jag klä med 21x33 planhyvlad ek i MLS-konfiguration...om det här nu blir min slutliga design. väggarna är tänkte att delvis täckas av BAD-panel, precis som del av taket.


subwoofer-placeringen är inte alls skriven i sten, den beror till stor del på om det är bredd-moden eller höjd-moden som ställer till det mest i sweetspot
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2013/10/11 :  18:58:13  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
Innan man kan börja fundera över hur akustikbehandlingen skall se ut, måste man veta vad rummet bidrar med, Hunecke Eigenmodes Calculator är det riktigt trevligt verktyg att börja med, bygger man dessutom i ett rum med bara betonväggar brukar det stämma ganska bra med verkligheten


sen får vi se hur det stämmer när mätningar blivit gjorda.

I kväll blir det inga mätningar, i kväll är det fredagsmys på menyn:


Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2013/10/12 :  19:19:40  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
LCR: klart


Fungerar tills vidare ganska bra i barnens tv-spelshörna...hur många 5-åringar kör line-array och TH-basar till tv-spelet?

Verkar än så länge lovande, bara front-wide och surround kvar i fas-1
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2013/10/14 :  19:28:39  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
Har snickrat ett par front-wide högtalare, dessa skall sitta i 60 graders vinkel från lyssningsposition eftersom surround-systemet skall byggas enligt Audessey DSX, även dessa är ritade av petterpetterson.



Eftersom dessa kommer att sitta synligt kommer jag att fälla in magneter för högtalargaller och grundmåla dem tills jag bestämt väggfärg
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2013/10/14 :  19:37:12  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
En första omgång med akustikmätningar i rummet har jag också hunnit med, i stort så betér sig rummet som väntat, inga akuta konstigheter, däremot visade sig både första och andra resonansen i längsled vara lite värre än befarat, kommer kräva en hel del arbete.




Även om jag haft som ambition att göra akustikregleringen själv har jag beslutat att anlita Jens Eklund från Resonator Stockholm för att hjälpa till med att beräkna akustikbehandlingen, jag kommer fortfarande att bygga inredningen själv, men förhoppningen är att hans erfarenhet skall minska ner antal interationer av tester för att nå ett bra resultat.

Jens kommer på fredag, under veckan ska kabeldragning göras, lite el och typ 100m högtalarkabel, dessutom behöver jag se över ventilationen av rummet, när man stänger den ljudisolerade dörren upphör den naturliga självdragsventilationen i källaren att fungera, vilket ju inte är så bra.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/10/14 :  20:36:00  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Har du gjort något frekvenssvep på dina LCR och FW?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2013/10/14 :  21:06:37  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
front-wide är ju inte klara, lär inte vara klara än på någon vecka, gjorde ett svep på LCR, tyvärr står dem i ett rum som inte alls är varken likt hembio-rummet eller bra alls, bara kala ytor och klinker.

gjorde några närfältsmätningar och dem såg "sådär" ut, vet dessutom inte hur man skall rättvist mäta en line-array, dem borde ju beté sig som en linjekälla ner till 4-500Hz, men jag har ingen aning om hur man mäter dem korrekt, tänkte vänta till rummet är klart och lita på mätningar på plats.

Dem låter lite blodfattigt till musik, lite tråkigt ljud, men fungerar märkligt nog väldigt bra till röster, behöver ha basstöd troligen upp till 150Hz och tyvärr går mina TH inte så högt.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000